Ik heb de onderste wel, maar niet de 'mismatch' melding. Heb inmiddels ook al software update(s) gehad, maar probleem is nog niet opgelost.
Vanmorgen is mijn kapotte klimaatcontrole hersteld door Tesla mobile service. Ondanks dat ik alle informatie in de chat reeds had verstrekt, bleek dat de monteur nog niet bekend was met de historie. Of hij heeft geen tijd gehad om het dossier te lezen, of hij had geen volledige toegang. Doorgaans lepel ik alles wat ik weet nog even op ter informatie, maar had daar dit keer geen tijd voor. Op een of andere manier bemerkte hij dat de voorruit mogelijk vervangen was, en vroeg mij dat ter bevestiging. Als hij het zelf niet had ontdekt, had hij deze info dus niet uit het dossier gehaald of kunnen halen en er niet op kunnen handelen. Althans, dan had hij zelf zeer waarschijnlijk ontdekt dat de firmware update (ik liep blijkbaar achter) het probleem niet zou hebben verholpen en het zeer waarschijnlijk een hardware probleem is. Die reparatie volgorde wordt niet voor niets aangehouden, maar het is toch niet goed dat de monteur niet volledig geïnformeerd was. Data hebben is één, het gebruiken in een bedrijfsproces is twee. Maar zoals gezegd, wellicht had de monteur zich niet kunnen inlezen of er overheen gelezen.
Vervanging van de sensor bleek uiteindelijk nodig te zijn, zoals mijn verwachting al was. De monteur vertelde me dat de sensor niet of heel moeilijk uit de sensor module (zwarte box achter spiegel waar ondermeer de forward facing AP camera's zitten) te halen is zonder beschadigd te raken. Hergebruik is eigenlijk onmogelijk. Carglass heeft mijn gebarsten ruit vervangen met een Fayao aftermarket model (non-OEM/OEE) waar de sensor module niet bijgeleverd wordt en de oude module dus overgezet moet worden. Bij OEM/OEE ruiten wordt de module bijgeleverd gaf de monteur aan. Mijn verwachting is dus dat er meer mensen klimaatcontrole issues zullen hebben na vervanging van de voorruit met een non-OEM/OEE exemplaar. Het feit dat Carglass moeite had om een correcte nieuwe ruit te bestellen en ik dus een keer voor niks op de stoep stond, is nu ook te verklaren: niet simpel een kwestie van een productnummer aflezen en bestellen bij Tesla dus. Ik heb de leasemaatschappij hiervan op de hoogte gebracht. Die gaven aan ook ontevreden klanten te hebben na reparatie door Tesla zelf, maar met bovenstaande niet bekend te zijn. Ze zouden het in onderzoek nemen. Voor wat het waard is. Kwestie van turven hoeveel klanten er na een Carglass voorruit reparatie ook naar Tesla moeten met met klimaatcontrole problemen zeg ik.
Maar goed, blij dat de klimaatcontrole hersteld is voor mijn autovakantie. Wederom zeer tevreden over de Tesla mobile service. Niet zo blij met de oorzaak van het probleem en geen OEM/OEE voorruit.
Edit: wat betreft hergebruik van de temperatuur en luchtvochtigheidssensor vond ik
deze interessante link. Even snel bekeken, maar lijkt me zeer foutgevoelige procedure.