Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Een camera mag idd niet tenzij er dwingende redenen zijn. Ik heb het over de dashcam, die filmt als er gereden wordt en dat valt niet onder je bescherming als werknemer.
Bij andere garages heb ik dergelijke problemen ook nooit ondervonden, dit is de eerste organisatie waar dit probleem zich manifesteert.
Heb ook eens een maandagochtend auto gehad waar een medewerker van de garage een maand in heeft gereden zonder dat ik wist wat die deed. Ook toen werd het gemiddelde verbruik al bijgehouden en dat was ook bij hem keurig. Kreeg de auto ook gewoon netjes terug. Is er bij die garage nooit wat mis gegaan? Natuurlijk wel maar dan meld je het en dan wordt het direct opgelost.
Zie hier de tegenstelling bij het SeC waar ik een paar keer ben geweest. Je verbruik gaat door het plafond, de auto is niet goed in elkaar gezet na herstel en het SeC reageert met dat zij dat niet gedaan hebben en pas na discussie herstellen ze het waarbij ze schade veroorzaken wat weer een discussie oplevert. Zie hier de dwingende reden om te mogen filmen op de werkplek. Als je iets verprutst dan los je het op en ga je niet de discussie aan, een foutje mag maar het gaat om de opvolging ervan.
Dus ja, als het voertuig daar nog eens komt zal ook Tesla moeten tekenen voor de staat van het voertuig bij ontvangst, natuurlijk mogen ze het voertuig eerst grondig bekijken en foto’s maken, in tegenstelling tot Tesla heb ik namelijk niets te verbergen.

Dus ja. De discussie in het geval van een foutje is in mijn ervaring wel degelijk anders dan bij een andere garage. Het verschil is namelijk; meneer, er is helaas iets mis gegaan maar we gaan het voor u oplossen. Wilt u vervangend vervoer gedurende die tijd of heeft u liever een afspraak voor later zodat u uw eigen auto nu kunt gebruiken?
Bij Tesla; je controleert hun werk en je constateert dat er iets niet goed gegaan is. Je loopt weer naar binnen, meldt het en het antwoord is: daar zijn wij helemaal niet bij geweest dat moet al zo zijn geweest. (Ze hebben voor reparatie de bovenkant van het zijpaneel los moeten maken, daarna zat de onderkant er scheef in wat ook niet makkelijk terug te duwen was) en uiteraard was dat niet zo toen ik het voertuig bracht, ik ben wel zuinig op mijn spullen namelijk.
Bovendien, hoezo maak je een proefrit als je een laadpoort vervangt maar hang je de auto niet aan een lader om te testen of de nieuwe laadpoort wel werkt? (En ja, je api geeft dat gewoon door dus is gelogd).

Maar goed. We are running in circles. Helaas ben je soms afhankelijk van een SeC en ik hoop alleen dat mensen op hun hoede zijn en extra maatregelen nemen om zichzelf te beschermen. Nog meer hoop ik dat ze dit bij Tesla oppakken zodat klanten hun voertuig in goede handen weten als ze hem brengen. Je hele beleving gaat naar de knoppen door dit soort gedrag.
Het is een kwestie van tijd dat Tesla (in de EU althans) gedwongen wordt om ook andere partijen te laten werken aan hun auto’s. Nog even geduld en je kunt gewoon weer naar je lokale garage.
 
Ik denk dat je locale garage voorlopig de kennis en de behoefte niet heeft om aan EV’s te werken.
Over een jaar of 10 misschien, als de tweedehands markt groter is, maar er komt heel veel meer bij kijken dan bij een ICE voertuig.
Overigens is het natuurlijk al prima mogelijk om dingen zoals remmen en ophanging te doen, niks anders dan bij andere auto’s.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Waarom zou Tesla je in godsnaam moeten helpen als je een batterij uit een sloper in je auto wilt zetten?
Heb jij het idee dat andere merken je daar wel bij helpen?

Dat er meer mogelijk zou moeten zijn, accoord, maar dit is gewoon een slecht voorbeeld.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dus Als je er zelf een andere batterij van een sloopauto in wilt zetten dan helpt Tesla je daarmee?
Toelaten om aan de wagen te werken, betekent nog niet dat ze ook moeten helpen. Dat doet geen enkel merk. Als je de batterij uit de sloopwagen kunt halen, kan je toch ook de batterij weer zonder hulp van Tesla weer monteren.
Dat toelaten is inderdaad een dingetje, zelfs buiten Garantie. Wat als er impact is op de software versie? Dan moet je sowieso bij Tesla aankloppen. Niet elke MS 90 batterij is de zelfde bijvoorbeeld. Misschien heft de versie impact op de laadcurve.
 
Waarom zou Tesla je in godsnaam moeten helpen als je een batterij uit een sloper in je auto wilt zetten?
Heb jij het idee dat andere merken je daar wel bij helpen?

Dat er meer mogelijk zou moeten zijn, accoord, maar dit is gewoon een slecht voorbeeld.
Ik bedoelde daarmee dat Tesla het uitwisselen van batterijen softwarematig blokkeert en dat ze je dus moeten helpen bij het opheffen van die blokkade.

En ja nu kan iemand zeggen dat je geen 100 pack in een 90 mag duwen vanwege het hogere gewicht maar er zijn ook genoeg mogelijkheden denkbaar waarbij het wel reeel is dat Tesla de nieuwe batterij zou activeren. Hopelijk verduidelijkt dit mijn voorbeeld.
 
Ah, sorry, ik dacht dat je de 12 volt batterij bedoelde!

Maar er zijn toch bedrijven die dat al doen, packs wisselen buiten Tesla om?
Ik ken alleen wk057 in de US van dit forum en die moet er allemaal trucs voor uithalen om het te laten werken. Dat zou niet moeten hoeven wmb, vandaar mijn enthousiasme voor de right-to-repair beweging en de hoop dat Tesla een andere koers gaat varen voordat mijn batterij het begeeft 🙂
 
Ik denk dat naarmate er meer auto’s uit de garantie raken, de aftermarket hier dat ook wel zal oppakken, reviseren van packs kan een leuke business zijn lijkt mij.
Ja dat dacht ik ook maar als ik wk057 mag geloven is dat nog niet zo makkelijk omdat je geen modules/cellen kunt wisselen tussen packs. Effectief zou je dus alle ± 8000 cellen moeten vervangen, geen idee of dat zo efficiënt kan dat je de dienst ver onder de prijs van tesla kunt aanbieden. Ik heb er mijn bedenkingen bij, aan de andere kant daalt de prijs per cel wel maar kost een nieuw pack nog altijd zo'n $ 20.000 in de US. Zal hier niet anders zijn.
 
Ik heb er mijn bedenkingen bij, aan de andere kant daalt de prijs per cel wel maar kost een nieuw pack nog altijd zo'n $ 20.000 in de US.
Er wordt nooit een nieuw pack gestoken denk ik. Als je auto buiten garantie is én al een batterypack opgesoupeerd heeft, dan is hij dat ook niet meer waard denk ik. Een gereviseerd pack is dan meer in verhouding tot de resterende waarde en levensduur van de wagen.
 
Er wordt nooit een nieuw pack gestoken denk ik. Als je auto buiten garantie is én al een batterypack opgesoupeerd heeft, dan is hij dat ook niet meer waard denk ik. Een gereviseerd pack is dan meer in verhouding tot de resterende waarde en levensduur van de wagen.
Mijn idee was juist dat de kostprijs van een pack ook zou dalen zodat het toch interessant blijft om een oude EV op de weg te houden. We zullen ze nodig hebben voor onze klimaatdoelstellingen.
 
Als ik zo het verhaal van WK057 lees is de reman toch eigenlijk een pack waar ook nieuwe cellen in zijn gezet? Het nieuwe 85 pack is natuurlijk het mooiste voor mij maar zoals Phil V al schreef die keuze zou puur een emotionele zijn. Als het reman pack nieuwe cellen zou bevatten voor een stuk minder zou dat economisch gezien de beste keuze moeten zijn.
 
Ik heb net SC afspraak ingepland omdat ik een sterk vermoeden heb dat de gewichtssensor van de bestuurdersstoel niet meer goed werkt.
Heeft iemand al deze reparatie door een SC laten uitvoeren ?
Ik wil gewoon weten hoe lang dit ongeveer duurt omdat ik later die dag de wagen nog dringend nodig heb.
Thx.
 
Ik heb net SC afspraak ingepland omdat ik een sterk vermoeden heb dat de gewichtssensor van de bestuurdersstoel niet meer goed werkt.
Heeft iemand al deze reparatie door een SC laten uitvoeren ?
Ik wil gewoon weten hoe lang dit ongeveer duurt omdat ik later die dag de wagen nog dringend nodig heb.
Thx.
Ik had de gewichtssensor van de passagiersstoel defect in mijn Model 3 uit 2019. De reparatie duurde 1,5 uur, en ik kon er op wachten zei men.
Dat was in januari 2021 in SC Zwolle. En het was niet puur de sensor maar de hele unit in de stoel die vervangen moest worden.

Maar de reparatie duurde veel langer omdat Tesla de unit in die 2 jaar qua bevestiging behoorlijk veranderd had. Waardoor het nieuwe model niet paste.
Na 3 uur hadden ze het opgegeven, en iets van een verloopplaatje besteld, zodat ik 3 weken later terug moest komen.
Weer 1,5 uur wachten afgesproken. Maar het duurde deze keer weer 3 uur doordat de verloop moeilijkheden gaf.

Aardige mensen verder daar in Zwolle, ze hielden me goed op de hoogte per sms (ik was gaan wandelen in de buurt; Corona, dus niet binnenzitten).
Maar ik had de volgende dag spierpijn: 3 uur wandelen ben ik niet gewoon. ;)