Tesla Service Amsterdam, een teleurstellende ervaring
Na vier jaar en vlak voor afloop van de garantie maak ik een afspraak voor een servicebeurt.
Ook enkele veiligheidsterugroepacties, verroeste bouten in de stuurbekrachtiging en een modificatie van de laadpoort staan op het programma.
Dinsdag 2 januari om 11.30 uur ben ik keurig op tijd in SeC A’dam. Zaten er voorheen 3 tot 4 mensen achter de balie, nu moet één jongeman alles doen. Na een kwartier wachten, er zijn enkele taxichauffeurs voor mij, mag ik mijn zegje doen. De jongeman moet een collega erbij halen en vraagt of ik een een kop koffie wil drinken, hij zal me waarschuwen als de collega er is. Na ruim een half uur is de collega er nog niet en ik loop weer naar de balie. De jongeman schrikt als ie me ziet, maar moet eerst nog vijf klanten afhandelen voor ie weer tijd voor mij heeft. Na totaal één uur na binnenkomst krijg ik een collega te spreken en kan mijn S naar binnen.
De intake is moeizaam. De afgesproken servicebeurt staat niet op de werkorder. Ook de laadpoort en de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging staan er niet op. Weer 20 minuten verder, ik heb een geprint formulier mee waar alle werkzaamheden op staan, is de werkorder compleet en kan ik voor een hinderlijk geluid in de rechter deur een proefrit maken met een monteur. Die ziet al na 10 meter dat het geluid van de gesp van de riem komt.
Na precies 1,5 uur kan ik onderweg naar huis met een loaner. De loaner, een P90D trekt vrij sterk naar rechts, heeft moddervette ramen aan de binnenkant en toont het laadpoortje open terwijl deze dicht is. Tenslotte wil de AP alleen uitschakelen door te remmen.
Vrijdagnamiddag 4 januari is mijn S gereed. Ik ga de auto vandaag niet meer ophalen. Het zou al donker zijn als ik in Amsterdam arriveer. Een eerdere service-beurt aan mijn vorige S leverde door het SeC veroorzaakte schade aan mijn velgen op. Dat wil ik graag bij daglicht controleren.
Ik bekijk de factuur. Daar staat niet op dat de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging zijn vervangen. Eerst maandagochtend maar even bellen met het SeC. Na ruim een uur wordt er nog steeds niet opgenomen en geef ik het op.
Inmiddels belt mijn oude garage op, ik ben daar al jaren niet meer geweest, of de Tesla APK gekeurd moet worden?
Waarom biedt Tesla mij dat niet aan? Tesla weet toch ook dat na 4 jaar de auto APK gekeurd moet worden.
Ik stuur maandagmorgen 7 januari een SMS naar Tesla met de vraag mij terug te bellen. Dat gebeurt niet.
Dinsdagmorgen zet ik de telefoon maar weer in zijn houder om Tesla Service te bellen. Na vele tientallen malen begrip voor mijn geduld te hebben gevraagd wordt na 25 minuten de telefoon opgenomen.
Eerste vraag waarom de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Na wat heen en weer zoeken zegt de servicemedewerker dat de bouten al in het voorjaar zijn vervangen. Dat is knap want ik ben al drie jaar niet met mijn auto in de SeC geweest. De medewerker zegt dat ik er wel geweest ben voor het vervangen van de accu en dat toen ook de bouten zijn vervangen. Als ik vertel dat de accu niet het probleem was maar een eerdere update en dat de melding over de accu op afstand is verwijderd wordt, het even stil.
Hoewel de werkzaamheden voor het vervangen van de bouten niet op de werkorder en dus ook niet op de factuur staan, zegt de medewerker dat nu toch de bouten zijn vervangen. Moet ik dat geloven, best lastig.
Op mijn vraag over de APK antwoordt de medewerker dat ze dat inderdaad tot 15 september vorig jaar wel gedaan hebben. De ruimte waar de APK werd uitgevoerd is bij de brand vernield en nog niet opnieuw ingericht. Het blijft een gek idee dat je voor een grote servicebeurt 740 euro betaalt en de APK bij een lokale garage moet worden gedaan.
Woensdag 9 januari ga ik mijn S ophalen. Ik word onderweg gebeld door de chef van de Technische Dienst. Hij geeft nu toe dat de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Ik ben nog maar net op weg naar Amsterdam en vraag of die bouten alsnog vervangen kunnen worden. Dat gaat helaas niet.
Bij aankomst in SeC Amsterdam weer de gebruikelijke lange wachttijden, maar ala ik heb de tijd. De servicemedewerker zorgt er nog even voor dat als ik nog een keer in het SeC kom de vervanging van de bouten direct bovenaan de werkorder zal staan.
Op naar mijn auto. De ruitenwisserbladen blijken niet te zijn vervangen. Ik had twee gele stukjes tape geplakt om het uiteinde van het rechter wisserblad omdat dit deels uit de metalen houder was geschoven. Die gele tape zit er nog steeds om heen.
Terug bij de receptie blijkt dat er geen wisserbladen in voorraad zijn. Op de factuur staat evenwel wel ‘Replaced Wiper blades’.
De negen maanden geleden bestelde centre caps en de wielmoerdopjes liggen nu wel in de auto en worden niet berekend.
Al met al een flink teleurstellende ervaring met het SeC Amsterdam. Iedereen doet zijn best maar de bezetting, de organisatie, de planning en de communicatie zijn ronduit zwaar onder de maat.