Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
btw: je hebt productiefouten en productiefouten: Productiefout lager, of productiefout: lager beschadigen, niet goed uitlijnen bij plaatsing (productiefout Tesla, of beter gezegd: montagefout). Ook zou het kunnen dat een bepaalde serie lagers zijn die niet conform specs waren. 72K is iig verdomd kort en dan is een montagefout het meest waarschijnlijk. Zo heb ik het waarschijnlijk beter verwoord ;)
 
Ben benieuwd naar het vervolg. Maar dat zijn inderdaad vrij lage kilometerstanden dat die wiellagers kapot gaan. Ik bedenk me net of shudder bij de MX nog enig invloed heeft op de levensduur van de wiellagers. Zijn toch rare trillingen die de wielen moeten verwerken.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Begin in ieder geval met de klanttevredenheidenquêtes structureel in te vullen.

Ik heb dat gedaan en vervolgens via auth.tesla.com een "escalatie voor executive review" gedaan op aanraden van het forum. Via e-mail reactie dat spoedig door het SEC wat het 'onderhoud' gedaan had, contact opgenomen zou worden om e.e.a. op te lossen. Inmiddels zijn we ruim een week verder. 3x raden... Geen telefoontje gehad.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Het is ook in jouw geval te snel voor een slijtagedeel in auto's van onze prijsklasse. Het woord euro is niet gevallen in mijn afstemming met het SeC en ik verwacht dat dit ook zo zal blijven.

Da's te snel en zou niet moeten idd. Als 't onder service valt (of deels onder coulance) dan is er weer weinig van te vinden.
Checken ze andere lager(s) ook direct? Anders sta je er met wat pech over 2 maanden weer..
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Even iets over wiellagers
Lagers hebben een berekende levensduur bij een gegeven radiale en axiale belasting in combinatie met een maximum toerental. Deze standaard fabrieksspecificaties worden negatief beïnvloed door onbalans, uitlijningsfouten en schokkende (stoeprand) of intermitterende belasting. De bekende shudder in de voortrein van voorwielaangedreven versies hebben dan ook een negatieve uitwerking op de levensduur van de lagers.

Lagers in industriële machines gaan gemiddeld 10.000 tot 30.000 uur mee.
Als je dat vertaalt naar onze wiellagers zou dat betekenen dat wiellagers (bij 50 km/u gemiddeld) wel een miljoen km mee zouden moeten gaan. Dat lukt lang niet. Er is gemiddeld een levensduur te verwachten van wiellagers van 150.000 tot 200.000 km.
Wiellagers leven zoveel korter omdat de omstandigheden, afgezien van de eerder genoemde calamiteiten, zo veel slechter zijn dan van een industrieel gebruikt lager. Industriële lagers lopen vaak in een oliebad en worden meestal binnen de toleranties voor radiale en axiale belasting gebruikt.

Als lagers minder dan een derde van die kilometrage meegaan en er geen van buiten af komende oorzaak is aan te wijzen, dan duidt dat meestal op een montagefout. De lagerpers kan niet goed zijn afgesteld of de afscherming van het lager is mogelijk tijdens de montage beschadigd waardoor vuil en vocht het lager kan binnendringen. Dat gaat een tijdje goed totdat de aanwezige hoeveel vet is vervuild en/of verzeept door vocht. De lagers van een Tesla zijn hiervoor gevoeliger omdat zij voor een zo licht mogelijke loop zijn gesmeerd met een lager percentage (25%) vet van een dunnere consistentie. Standaard lagers bevatten tot 100% vet maar dat levert flink meer weerstand op.
Zonder vet, zoals bij een keramisch lager, loopt een lager erg licht, dit kost nauwelijks vermogen. Met vet wordt het een ander verhaal. De kogels moeten zich een weg banen door het vet. En die weerstand is zelfs kwadratisch met de snelheid. Loop maar eens door water, dat kost weinig kracht maar hard rennen lukt niet. Bovendien plakt het vet aan alle kogels wat weer losbreekkracht vergt.

Je kunt lagerschade horen door een vrij laag gerommel op de plek waar het defecte lager zit. In een bocht en tijdens accelereren en remmen wordt dat gerommel meestal tijdelijk minder. Bij het opkrikken van het wiel kun je bij flinke lagerschade speling op het wiel goed vaststellen. Draai je het wiel vrij rond dan hoor je een beschadigd lager meestal ook goed.

Levensduur van lagers | BING BEARINGS
 
Last edited:
[Off topic]
Bij m’n classic Mini Cooper een keer het deel van de wiellager (rechtsvoor) afgebroken bij een remactie op de snelweg. Gelukkig kon ik nog uitwijken richting de vluchtstrook. Hartslag ging door de geluidsbarrière. Bleek dat mijn Mini in het verleden wat schade heeft gehad en dat heeft ook de wiellager beschadigd. (Meteen alles vervangen, gelukkig is de wiellager van een classic Mini niet zo duur, het duurste waren de manuren, de monteur was wel even bezig die ene kapotte vastgelopen wiellager los te peuteren)
 
Het is ook in jouw geval te snel voor een slijtagedeel in auto's van onze prijsklasse. Het woord euro is niet gevallen in mijn afstemming met het SeC en ik verwacht dat dit ook zo zal blijven.
Bij mij hetzelfde, onder CPO garantie vervangen, maar was ook binnen de normale 80.000km onder garantie gegaan. Dus geen woorden over euro’s. Wel 2,5u heen en 2,5u terug, dat 2x en auto een week kwijt voor meerdere dingen.
Als troost een P100D gekregen dus mij hoorde je niet klagen.
 
Ok, dus ik heb in juni een afspraak gemaakt voor een rammel. Ik kon eind juli terecht. Helaas was het onderdeel niet op voorraad. Is besteld op 8 augustus. In november maar weer eens gebeld, ik kreeg een afspraak voor 2 januari. Gisteren werd ik gebeld, onderdeel is er niet, afspraak afzeggen, u wordt gebeld zodra het er is.
 
Ok, dus ik heb in juni een afspraak gemaakt voor een rammel. Ik kon eind juli terecht. Helaas was het onderdeel niet op voorraad. Is besteld op 8 augustus. In november maar weer eens gebeld, ik kreeg een afspraak voor 2 januari. Gisteren werd ik gebeld, onderdeel is er niet, afspraak afzeggen, u wordt gebeld zodra het er is.
Ipe,
Ik neem aan dat dat nog steeds gaat over je stabilisatorstangen?
Zoals je weet heb ik ook drie maanden gewacht op die stangen en wat draagarmen. Toen ik vrij toevallig in Rotterdam was om de model 3 te bekijken, vroeg ik of zij mij aan die onderdelen konden helpen. Ze hadden die stabilisatorstangen gewoon liggen en de andere onderdelen waren binnen drie dagen uit Tilburg. Kortom: ga eens naar een ander Sec (dan Amsterdam). Koop gewoon die onderdelen en laat ze er door een betrouwbare garage onderzetten. Met name die stabilisatorstangen zijn heel simpel aan te brengen. Mijn ervaring: bellen lukt niet, je moet gewoon aan de balie gaan staan.
Succes
 
Vandaag alsnog telefonisch contact kunnen krijgen en werd zojuist ook netjes teruggebeld.
De auto heeft een defect wiellager en dat onderdeel is momenteel niet beschikbaar. Blijkbaar was dat dus toch een andere oorzaak voor 'de brom' dan ik dacht en eerder door het SeC Den Haag is vastgesteld.
Men hoopt dat lager volgende week binnen te krijgen en ook te kunnen monteren. Saillant detail is nog dat de werkplaatschef de auto nu niet rijdbaar acht vanwege dat wiellager. Inmiddels reed ik er al een halfjaar mee rond, maar ja.
[wordt vervolgd]
[Afloop]
Oudejaarsdag de auto terug gehaald. Netjes gepoetst stond-ie klaar.
1. De brom
Na diagnose door SeC Den Haag is de drive unit in Amsterdam vervangen. Oude partnummer was 1056681-00-P, het nieuwe onderdeel is 1025598-00-P. Dit lijkt een ander onderdeel te zijn, maar de tekst is ASY, P-TRAIN, RMN, MDLSX, SPORT, CMC, HS. Zal dus wel kloppen.
2. De echte brom
Blijkens de uitleg van SeC Amsterdam was niet (alleen) de drive unit de oorzaak van de optredende geluiden. Vervolgens is het wiellager rechtsachter vervangen. Naar verluidt zijn er een paar onvertogen woorden gevallen, aangezien dit een eenvoudigere klus (duurt ongeveer een half uur) is, terwijl de drive unit vervangen heel wat meer tijd had gekost.
Ik betwijfel of het alleen een defect wiellager was. Misschien is er een oorzakelijk verband met de bron in de aandrijving of een toevallige samenloop van omstandigheden. Maar goed, beide vervangen kan geen kwaad. :)
3. Bouten stuurhuisbevestiging
Deze vijf bouten zijn vervangen en met was verzegeld, conform een openstaand Technical Service Bulletin op mijn type auto (terugroepactie)
4. Aanpassen afbeelding van de auto naar correcte velgen
Helaas werden bij het terughalen de donkergrijze Arachnid velgen afgebeeld, maar dat werd ter plekke gecorrigeerd naar de juiste zilverkleurige variant. (Die zilverkleurige velgen lagen sowieso in de trunk, hihi.)
5. Twee weken een keurige basis Model S 85D als leenauto.

Totale kosten € 0,00

Hoort dus helemaal niet in dit draadje!
 
Vandaag (uit het niets) gebeld door Tesla Duiven, daar heb ik de laatste beurt laten doen (en eerder in 2018 nog een reparatie aan een van de falcon wing doors).
Het ging over nog een aantal openstaande “issues”, computer gerelateerde dingen n.a.v. de laatste onderhoudsbeurt. Puntjes doorgenomen. Nog even wat nieuwe problemen van V9 vermeld, waar ze erg blij mee waren.
De vampire drain van 5% nog even aangehaald. Mogelijk dat pre-conditioning hierbij een rol speelt. Aangezien ik er in het dagelijks gebruik weinig/niks van merk, besloten om eens te kijken wat er gebeurt als ik de pre-conditioning uit zet. Ook werd mij aangeraden om de accu tot onder 15% “leeg” te rijden en tot 100% te laden. Ik rij meestal tot 20% en laad dan zo tussen 60-90% op naar gelang ik nodig heb voor de volgende rit.
We gaan het eens aankijken.
Maar super dat de SeC nog even telefonisch wat nazorg doet.

Oh en btw, de bestuurdersstoel stond al in bestelling, wist de beste man me te vertellen (zit speling in als ik door de bocht ga)
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Veiligheidsissues zouden een prio1 moeten hebben en die zou ik ook zeker via je Tesla account melden met escalatie erbij.
Heb ik ook één keer gedaan en ik werd toen heel snel door het SeC gebeld en internationaal of het klopte dat er een afspraak was gemaakt.

In die melding (die ik bewust in het Engels had gedaan) ook melden dat je hen ook juridisch zult aanspreken voor de gevolgen.
Nogsteeds is het niet opgelost..

Wel al een escalatiemail gestuurd aan de directie. Reactie: we gaan het zo snel mogelijk oplossen. Die reactie krijg je altijd. Alleen is "zo snel mogelijk" een rekbaar begrip bij tesla.

Maar, nu wel een mail gehad dat de gordelsluiter binnen is, en dat de mobiele service langs gaat komen (binnenkort?). Maar... er is meer aan de hand en de afspraak is dat alle punten in een keer opgepakt zullen worden. O.a. Iets aan de laadport en dat kan niet door de mobiele service gedaan worden (is mij verteld).

The story continues...
 
Een paar weken geleden werd door Tesla Mobile Service de soft close van mijn achterklep voor de deur gerepareerd. Helaas kon ik de vriendelijke monteur geen beschut plekje aanbieden. Eind van de middag, onder een lantaarnpaal en in een regenbui ging hij aan de slag. Koffie, thee of frisdrank werden afgeslagen. Niet lullen, maar poetsen. Afgelopen vrijdagmiddag kreeg ik een telefoontje van een vriendelijke Tesla Service medewerkster met het bericht dat de bestelde portiergreep was binnengekomen. En die moest er volgens haar zo spoedig als mogelijk in, want het betrof de bestuurdersgreep. Of ze maandagochtend langs mochten komen. Dat was geen probleem en keurig op tijd stond wederom een vriendelijke monteur op de stoep. Ging direct aan de slag, koffie wilde hij wel. Na 45 minuten was de klus geklaard en hij had en passant nog een update gepushed. Briljant, die Tesla Mobile Service!
 
Tesla Service Amsterdam, een teleurstellende ervaring

Na vier jaar en vlak voor afloop van de garantie maak ik een afspraak voor een servicebeurt.


Ook enkele veiligheidsterugroepacties, verroeste bouten in de stuurbekrachtiging en een modificatie van de laadpoort staan op het programma.

Dinsdag 2 januari om 11.30 uur ben ik keurig op tijd in SeC A’dam. Zaten er voorheen 3 tot 4 mensen achter de balie, nu moet één jongeman alles doen. Na een kwartier wachten, er zijn enkele taxichauffeurs voor mij, mag ik mijn zegje doen. De jongeman moet een collega erbij halen en vraagt of ik een een kop koffie wil drinken, hij zal me waarschuwen als de collega er is. Na ruim een half uur is de collega er nog niet en ik loop weer naar de balie. De jongeman schrikt als ie me ziet, maar moet eerst nog vijf klanten afhandelen voor ie weer tijd voor mij heeft. Na totaal één uur na binnenkomst krijg ik een collega te spreken en kan mijn S naar binnen.


De intake is moeizaam. De afgesproken servicebeurt staat niet op de werkorder. Ook de laadpoort en de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging staan er niet op. Weer 20 minuten verder, ik heb een geprint formulier mee waar alle werkzaamheden op staan, is de werkorder compleet en kan ik voor een hinderlijk geluid in de rechter deur een proefrit maken met een monteur. Die ziet al na 10 meter dat het geluid van de gesp van de riem komt.

Na precies 1,5 uur kan ik onderweg naar huis met een loaner. De loaner, een P90D trekt vrij sterk naar rechts, heeft moddervette ramen aan de binnenkant en toont het laadpoortje open terwijl deze dicht is. Tenslotte wil de AP alleen uitschakelen door te remmen.

Vrijdagnamiddag 4 januari is mijn S gereed. Ik ga de auto vandaag niet meer ophalen. Het zou al donker zijn als ik in Amsterdam arriveer. Een eerdere service-beurt aan mijn vorige S leverde door het SeC veroorzaakte schade aan mijn velgen op. Dat wil ik graag bij daglicht controleren.

Ik bekijk de factuur. Daar staat niet op dat de verroeste bouten van de stuurbekrachtiging zijn vervangen. Eerst maandagochtend maar even bellen met het SeC. Na ruim een uur wordt er nog steeds niet opgenomen en geef ik het op.
Inmiddels belt mijn oude garage op, ik ben daar al jaren niet meer geweest, of de Tesla APK gekeurd moet worden?
Waarom biedt Tesla mij dat niet aan? Tesla weet toch ook dat na 4 jaar de auto APK gekeurd moet worden.
Ik stuur maandagmorgen 7 januari een SMS naar Tesla met de vraag mij terug te bellen. Dat gebeurt niet.


Dinsdagmorgen zet ik de telefoon maar weer in zijn houder om Tesla Service te bellen. Na vele tientallen malen begrip voor mijn geduld te hebben gevraagd wordt na 25 minuten de telefoon opgenomen.

Eerste vraag waarom de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Na wat heen en weer zoeken zegt de servicemedewerker dat de bouten al in het voorjaar zijn vervangen. Dat is knap want ik ben al drie jaar niet met mijn auto in de SeC geweest. De medewerker zegt dat ik er wel geweest ben voor het vervangen van de accu en dat toen ook de bouten zijn vervangen. Als ik vertel dat de accu niet het probleem was maar een eerdere update en dat de melding over de accu op afstand is verwijderd wordt, het even stil.

Hoewel de werkzaamheden voor het vervangen van de bouten niet op de werkorder en dus ook niet op de factuur staan, zegt de medewerker dat nu toch de bouten zijn vervangen. Moet ik dat geloven, best lastig.

Op mijn vraag over de APK antwoordt de medewerker dat ze dat inderdaad tot 15 september vorig jaar wel gedaan hebben. De ruimte waar de APK werd uitgevoerd is bij de brand vernield en nog niet opnieuw ingericht. Het blijft een gek idee dat je voor een grote servicebeurt 740 euro betaalt en de APK bij een lokale garage moet worden gedaan.

Woensdag 9 januari ga ik mijn S ophalen. Ik word onderweg gebeld door de chef van de Technische Dienst. Hij geeft nu toe dat de bouten in de stuurbekrachtiging niet zijn vervangen. Ik ben nog maar net op weg naar Amsterdam en vraag of die bouten alsnog vervangen kunnen worden. Dat gaat helaas niet.

Bij aankomst in SeC Amsterdam weer de gebruikelijke lange wachttijden, maar ala ik heb de tijd. De servicemedewerker zorgt er nog even voor dat als ik nog een keer in het SeC kom de vervanging van de bouten direct bovenaan de werkorder zal staan.

Op naar mijn auto. De ruitenwisserbladen blijken niet te zijn vervangen. Ik had twee gele stukjes tape geplakt om het uiteinde van het rechter wisserblad omdat dit deels uit de metalen houder was geschoven. Die gele tape zit er nog steeds om heen.
Terug bij de receptie blijkt dat er geen wisserbladen in voorraad zijn. Op de factuur staat evenwel wel ‘Replaced Wiper blades’.


De negen maanden geleden bestelde centre caps en de wielmoerdopjes liggen nu wel in de auto en worden niet berekend.

Al met al een flink teleurstellende ervaring met het SeC Amsterdam. Iedereen doet zijn best maar de bezetting, de organisatie, de planning en de communicatie zijn ronduit zwaar onder de maat.
 
Teleurstellend. Vooral om te horen dat boekingen niet worden nageleefd dat ze vooral niet eerlijk communiceren over wat er wel/niet wordt uitgevoerd. Kosten aanrekenen voor ruitenwisserbladen te vervangen en dat niet doen doet mijn haar rechtopstaan, ook al is dit maar een kleine kost...
Je begint meer en meer horrorverhalen te horen van twijfelachtige service in de US (vooral met drukte van Model 3), ik hoop dat in de EU het niveau wel hoog blijft. Mijn service ervaringen waren tot nu toe wel positief. Hopelijk bij jou ook voor de volgende keer.

Ter mijner info: is er een terugroepactie op de laadklep? Mijn S is ongeveer even oud als de jouwe, maar ik heb hier geen weet van. Soms doet die wel wat lastig.
 
Teleurstellend. Vooral om te horen dat boekingen niet worden nageleefd dat ze vooral niet eerlijk communiceren over wat er wel/niet wordt uitgevoerd. Kosten aanrekenen voor ruitenwisserbladen te vervangen en dat niet doen doet mijn haar rechtopstaan, ook al is dit maar een kleine kost...
Je begint meer en meer horrorverhalen te horen van twijfelachtige service in de US (vooral met drukte van Model 3), ik hoop dat in de EU het niveau wel hoog blijft. Mijn service ervaringen waren tot nu toe wel positief. Hopelijk bij jou ook voor de volgende keer.

Ter mijner info: is er een terugroepactie op de laadklep? Mijn S is ongeveer even oud als de jouwe, maar ik heb hier geen weet van. Soms doet die wel wat lastig.

In heb een jaar geleden een offerte aangevraagd voor de vervanging van mijn piano dashpanelen door carbon panelen. Bovenaan de offerte stond de tekst:
Concern: Replace Charge Port Pin Carrier, 3 Phase.
Tesla vertelde mij desgevraagd dat zij bij een volgende bezoek aan het SeC een modificatie van de laadpoort zullen uitvoeren. Zou niet urgent zijn en is nu wel uitgevoerd. Het is blijkbaar geen officiële terugroepactie maar meer een interne procedure.
De bouten in de stuurbekrachtiging is wel een officiële terugroepactie, maar ja, toch niet uitgevoerd.

De standaard 40.000 km beurt bevat een aantal uit te voeren werkzaamheden en vervangingen. Naar nu blijkt worden die vervangingen deels achterwege gelaten. Zelfs de remvloeistof, deze zou met een 40.000 km beurt moeten worden vervangen, staat niet op de lijst van vervangen producten/onderdelen.

 
In heb een jaar geleden een offerte aangevraagd voor de vervanging van mijn piano dashpanelen door carbon panelen. Bovenaan de offerte stond de tekst:
Concern: Replace Charge Port Pin Carrier, 3 Phase.
Tesla vertelde mij desgevraagd dat zij bij een volgende bezoek aan het SeC een modificatie van de laadpoort zullen uitvoeren. Zou niet urgent zijn en is nu wel uitgevoerd. Het is blijkbaar geen officiële terugroepactie maar meer een interne procedure.
De bouten in de stuurbekrachtiging is wel een officiële terugroepactie, maar ja, toch niet uitgevoerd.

De standaard 40.000 km beurt bevat een aantal uit te voeren werkzaamheden en vervangingen. Naar nu blijkt worden die vervangingen deels achterwege gelaten. Zelfs de remvloeistof, deze zou met een 40.000 km beurt moeten worden vervangen, staat niet op de lijst van vervangen producten/onderdelen.
Dit is voorbij nonchalance en lijkt mij zelfs systematisch, omdat het niet in de daarvoor ingerichte historiek wordt vastgelegd.

Misschien is het tijd voor een face-to-face gesprek met de verantwoordelijken? Andere bedrijven maken gebruik van de (betaalde) diensten van bedrijven die optreden als 'mystery shoppers'. Tesla heeft er honderden zoals jou gratis ter beschikking, maar doet daar niks mee.
 
  • Like
Reactions: Superendo