Ik ben op het moment een klein beetje boos op Tesla. Ik kan beter niet in boze toestand in overleg gaan, dan bereik je vaak niet de beste oplossingen.
Ik heb gewoon netjes opnieuw gevraagd om de antwoorden op mijn vragen en kijk of ze die gaan geven.
Ik moet bovendien minstens een uur rijden naar Duiven, en dan is het maar de vraag of daar iemand is die me kan helpen. Ik ben daar nooit geweest, ik heb geen idee wat voor medewerkers daar aanwezig en wat ze realtime kunnen en mogen toezeggen. Ik heb weinig hoop dat ik daar met een oplossing weg ga. Per mail kunnen ze het intern overleggen en evt doorsturen naar de relevante personen. Of ze dat ook daadwerkelijk doen weet ik niet.
Veel meer dan voorlopig nog even wachten kan ik wat dat betreft op dit moment dus nog niet doen denk ik. Wat ik dan wél kan doen is mijn frustratie uiten op een relevant forum, en het zou mooi zijn als iedereen die zoiets ervaart dat zou doen. Want een goede behandeling van je klanten is een belangrijke zaak, en iedereen mag het weten als dat niet het geval is. Als er wél een oplossing komt op den duur zal ik dat uiteraard ook melden, maar ook daarna blijft dit draadje relevant. Want het zou niet moeten dat je er zo veel moeite voor moet doen.
Dat ik mensen Tesla's heb laten kopen is een leuke anekdote voor hier, maar dat zou niet relevant moeten zijn voor Tesla, elke klant zou gelijk behandeld moeten worden, of hij nou klanten aanbrengt of niet of hij nou in de eerste model S met 400.000km op de teller rijdt of een splinternieuwe model X.
Als Tesla dit niet goed oplost zal ik ook zeker mijn onvrede uiten in de publiciteit, elk relevant forum, FB pagina, instagram enz. Of het wat uithaalt weet ik niet, maar elke onschuldige potentiële klant die ik van een hele hoop frustratie kan redden is er één.
Ik snap ook niet dat ze het doen. De Tesla auto is zo'n mooi concept en in de basis een goed ding. Er zitten wat zwakke punten in, handgrepen, MCU's, beeldschermen, TPMS, DCDC converters en laders, aandrijfassen. Dat is jammer, en Tesla zou dat gewoon moeten oplossen en eigenlijk ook na de garantie. Ze zouden ook vooral goed bereikbaar moeten zijn op alle gangbare manieren, en een duidelijke manier van communiceren moeten hebben waarbij de klant het gevoel heeft dat hij serieus genomen wordt. Natuurlijk kost dat een heleboel geld, maar er is jaren verlies gedraaid, daar kan vast nog wel een paar jaar bij. Een hoge mate van klanttevredenheid betaalt dat op termijn ongetwijfeld terug. Ik heb zoals gezegd diverse mensen een Tesla in gepraat, en ik ben er van overtuigd dat een groot aantal van de mensen hier op het forum dat ook gedaan heeft. Velen onder ons hebben inmiddels een tweede of derde Tesla en zijn niet zomaar van plan een ander merk te gaan rijden. Ik stond zelf tot een paar weken geleden nog op het punt om een nieuwe model 3 voor mijn vrouw te kopen, waar ik na mijn eerste frustraties nu van afgezien heb en ik heb een Kona gekocht. Van de winst op die auto hadden ze vast makkelijk mijn garantieaanvraag kunnen betalen.
Een tevreden Tesla rijder vertelt dat rond en is het beste marketinginstrument wat Tesla heeft, zeker omdat je niet in je eigen stad even bij een dealer kunt binnenlopen om eens te gaan kijken. Klanttevredenheid zou alleen daarom al het allerhoogste goed moeten zijn bij Tesla.