Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
En krijg je iemand zover om dat te tekenen? Laat staan dat iemand binnen het SeC een autoriteit heeft om dat te tekenen.
Dan blijf ik dus bij de auto. Tesla heeft ook niet de autoriteit om overtredingen te plegen met de auto of vind je van wel? Ja ze hebben de autoriteit aangezien ze verantwoordelijk zijn, ze hebben simpel te erkennen dat als ze een overtreding plegen dat er gevolgen aan verbonden zijn. Dat geldt voor jou ook als je de loaner mee neemt, of vind je dat jij dan ook geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor wat je doet?
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Dan blijf ik dus bij de auto. Tesla heeft ook niet de autoriteit om overtredingen te plegen met de auto of vind je van wel? Ja ze hebben de autoriteit aangezien ze verantwoordelijk zijn, ze hebben simpel te erkennen dat als ze een overtreding plegen dat er gevolgen aan verbonden zijn. Dat geldt voor jou ook als je de loaner mee neemt, of vind je dat jij dan ook geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor wat je doet?
Wat ik wil zeggen is dat de individuele Tesla medewerker beschermd wordt door hun werknemersstatuut, en er vermoedelijk geen werknemers in je Service Center zijn die in naam van Tesla Nederland BV een contract met je kunnen afsluiten.

Daarom dat ik vraag: heeft een Tesla Nederland BV werknemer al eens zo een contract van je getekend?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tesla heeft ook niet de autoriteit om overtredingen te plegen met de auto of vind je van wel?
9D68D591-F78C-466D-BFAA-70FF6269051E.jpeg
 
Nee dat mag dus niet. Althans in Nederland niet. Dit valt onder de lijst van onredelijk bezwarende voorwaarden en die zijn nietig. Net als het absurde verkeersgedrag wat die medewerkers vertonen, ze hebben zich gewoon aan de regels te houden.
Als ik naar een sec moet laat ik ze een contract ondertekenen dat ze het voertuig niet in servicemedewerker mogen zetten, niet van de chill mode af mogen halen en dat bij overtredingen van zowel de overeenkomst als bij ontvangst van boetes door verkeersovertredingen een vrij hoge boete wordt verbeurd. Niet ondertekenen betekend dat ik bij het hele proces aanwezig blijf bij mijn auto. Er is geen enkele reden waarom alles wat ze uitspoken niet op de dashcam vastgelegd zou mogen worden.
Even op zijn Rotterdams, gelul.
 
Over sommige Service Centra zijn mensen i.h.a. zeer tevreden, maar bij een klein aantal andere Sec's wordt geklaagd over de kwaliteit.
Bij Tesla weet men dat het er bij de Sec's het niet altijd goed gaat. Daarom dit nieuwe initiatief, dat je de gegeven service kunt beoordelen?
In Duitsland:
1646562221096.png

Volledige link: Twitter bericht over feedback sec
 
Vandaag belde Tesla Service op, nadat ik de phantom drain van de afgelopen periode had toegestuurd, terwijl de auto mobiel onbereikbaar was en ook Tesla app van toegang ontnomen was. Daarbij kwam het verbruik, helaas, nog steeds op 3% per dag.

Ze hebben het probleem van mijn type auto i.c.m. de 12V accu nu goed in kaart en brengen over een paar maanden een nieuwe software update uit waarbij de phantom drain een stuk minder moet zijn. Helemaal voorkomen is lastig met de oudere type Model S zoals de 2015 van mij.

Gaaf, het probleem is bekend en er komt oplossing waar meerdere rijders die een MCU2 upgrade hebben of nemen profijt bij hebben.

Zeker dankzij Teslamate!

ps. Ik had eerder vermeld dat met V11 het probleem (gedeeltelijk) was opgelost, maar met de kou nu is dat minimaal. In de Zomer zou het wel beter zijn.
Volgens mij is de software update uitgebracht. De afgelopen week is de phantom drain weer slechts 1% per dag, i.p.v. 3% na de MCU2 upgrade.

Dit zijn goede ontwikkelingen!
 
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
Even op zijn Rotterdams, gelul.
Vertel, welk deel? Dat je geen aansprakelijkheid mag uitsluiten? Misschien in Rotterdam heel normaal maar in de rest van Nederland geldt simpelweg da5 je je aan de regels hebt te houden en als je monteur een ongelukje heeft de werkgever daar voor opdraait. Kwikfit heeft ook van dit soort discutabele voorwaarden en is daar ook al regelmatig door de rechter op de vingers getikt.
 
Vertel, welk deel? Dat je geen aansprakelijkheid mag uitsluiten? Misschien in Rotterdam heel normaal maar in de rest van Nederland geldt simpelweg da5 je je aan de regels hebt te houden en als je monteur een ongelukje heeft de werkgever daar voor opdraait. Kwikfit heeft ook van dit soort discutabele voorwaarden en is daar ook al regelmatig door de rechter op de vingers getikt.
Dat je een Tesla werknemer een contract laat tekenen is gelul.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toch apart, had je die usb poorten niet vanaf het begin, of waren ze stuk gegaan?
Zaten er niet in bij levering eind vorig jaar. MP3 uit China. De Ys kregen blijkbaar voorrang.
Op zich geen probleem maar ik ben benieuwd of Tesla ooit uit eigen beweging iets zou hebben laten weten….

Gezien mijn telefoon geen Wireless charging ondersteunt, boeit het me allemaal zo niet maar ik wil het er op termijn wel graag in hebben. Echter denk ik wel dat ik er zelf achter zal moeten gaan….
 
Zaten er niet in bij levering eind vorig jaar. MP3 uit China. De Ys kregen blijkbaar voorrang.
Op zich geen probleem maar ik ben benieuwd of Tesla ooit uit eigen beweging iets zou hebben laten weten….

Gezien mijn telefoon geen Wireless charging ondersteunt, boeit het me allemaal zo niet maar ik wil het er op termijn wel graag in hebben. Echter denk ik wel dat ik er zelf achter zal moeten gaan….
Bij mij zat/ zaten ze er wel in.
 
Dat je een Tesla werknemer een contract laat tekenen is gelul.
Dan is de consequentie dus dat ik bij mijn auto blijf. Bovendien kun je dit ook gewoon in de app zetten bij je serviceafspraak. Jij bent als eigenaar van het voertuig namelijk de enige die kan bepalen of iemand anders met de auto kan/mag rijden, daar wil ik dus even een krabbel voor dat ze zich aan de regels houden. Lijkt mij heel normaal.
Wat er gezegd wordt: Tesla is niet aansprakelijk voor schade door toedoen van Tesla dat is iets wat pas gelul is.
Dit is iets wat de servicecentra simpelweg aan hun eigen gedrag hebben te danken. Leuke verrassing als je een brief van justitie krijgt met een transactievoorstel omdat je met een auto grof te hard hebt gereden terwijl die op dat moment bij het servicecentrum zou staan en je die dus niet eens bij je had maar onder de professionele hoede van een Tesla servicecentrum is.

Ik ben blijkbaar de enige die dat niet normaal vind? Ergo: Jij levert je model X bij het servicecentrum in voor reparatie/onderhoud en kunt een maand later ettelijke honderden euro's aftikken voor het transactievoorstel en hebt twee jaar voorwaardelijk en jij zegt: Natuurlijk, betaal ik geen enkel probleem immers heeft Tesla volledig gelijk?
 
Dan is de consequentie dus dat ik bij mijn auto blijf. Bovendien kun je dit ook gewoon in de app zetten bij je serviceafspraak. Jij bent als eigenaar van het voertuig namelijk de enige die kan bepalen of iemand anders met de auto kan/mag rijden, daar wil ik dus even een krabbel voor dat ze zich aan de regels houden. Lijkt mij heel normaal.
Wat er gezegd wordt: Tesla is niet aansprakelijk voor schade door toedoen van Tesla dat is iets wat pas gelul is.
Dit is iets wat de servicecentra simpelweg aan hun eigen gedrag hebben te danken. Leuke verrassing als je een brief van justitie krijgt met een transactievoorstel omdat je met een auto grof te hard hebt gereden terwijl die op dat moment bij het servicecentrum zou staan en je die dus niet eens bij je had maar onder de professionele hoede van een Tesla servicecentrum is.

Ik ben blijkbaar de enige die dat niet normaal vind? Ergo: Jij levert je model X bij het servicecentrum in voor reparatie/onderhoud en kunt een maand later ettelijke honderden euro's aftikken voor het transactievoorstel en hebt twee jaar voorwaardelijk en jij zegt: Natuurlijk, betaal ik geen enkel probleem immers heeft Tesla volledig gelijk?
Volgens mij is het niet anders dan bij ander conventionele garage bedrijven. Ook daar maken ze vrijwel altijd een proefrit en moeten ze da auto de garage in en uit rijden.. Ik weet niet of je dat toen ook weigerde?
Schade als gevolg van nalatigheid of niet aan de wet/regels houden zijn voor kosten van de garage, ook als ze schade rijden. Schade als gevolg van buiten de invloedssfeer van Tesla is niet gedekt, maar dat valt waarschijnlijk onder je eigen verzekering.
Als Tesla schade aanricht moeten ze dat gewoon betalen, net als elke ander garage.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Inderdaad, Jaapje doet wel fel alsof ie Tesla medewerkers een contract laat tekenen, maar in de praktijk teken je een werkbon waar ieders verantwoordelijkheden in staan.

En dat betekent dat Tesla verantwoordelijk is voor je auto voor zover ze redelijk aansprakelijk kunnen zijn: ongelukken, boetes, schade opgelopen tijdens de werken. Maar als jij onzorgvuldig 5 moeren niet voldoende aandraait aan een wiel en het wiel valt eraf tijdens een eerste proefrit, valt dat niet onder hun verantwoordelijkheid.

Garages hebben ook een zogenaamd retentierecht: als je de factuur niet betaalt, mag de garage de auto vasthouden tot de factuur betaald is.

Je mag natuurlijk beweren dat je zo een Tesla medewerker een contract laat tekenen waarin Tesla Nederland BV zou verzaken aan die rechten, maar aangezien de lukrake Tesla medewerker geen autoriteit heeft om dergelijke contracten als afgevaardigde van Tesla Nederland BV met je af te sluiten, is zo een zelf opgesteld contract waardeloos.

En nee, als die individuele Tesla medewerker met je auto te hard voorbij een flitspaal gaat, is er geen enkele mogelijkheid voor jou om 'm zelf een boete of schadeloosstelling op te leggen. Wat je wél moet doen, is aangeven dat jij op dat moment de auto in bewaring had bij Tesla Nederland BV, en het is aan Tesla Nederland BV om te verklaren wie er op dat moment met je auto reed.
 
  • Like
Reactions: ERvee and RobsEV
Volgens mij is het niet anders dan bij ander conventionele garage bedrijven. Ook daar maken ze vrijwel altijd een proefrit en moeten ze da auto de garage in en uit rijden.. Ik weet niet of je dat toen ook weigerde?
Schade als gevolg van nalatigheid of niet aan de wet/regels houden zijn voor kosten van de garage, ook als ze schade rijden. Schade als gevolg van buiten de invloedssfeer van Tesla is niet gedekt, maar dat valt waarschijnlijk onder je eigen verzekering.
Als Tesla schade aanricht moeten ze dat gewoon betalen, net als elke ander garage.
En dat is precies de uitsluiting waar er hierboven door anderen over gesproken wordt. Bovendien; het is gebleken dat ze het niet netjes doen dus krijgen ze vantevoren een aankondiging wat de extra kosten zijn als ik zaken moet verhalen.
Er is helemaal niets mis met een proefrit maken, er is iets mis als je loopt te scheuren met een voertuig van een klant. Ook het kleinzerig uitzetten van de dashcam en app door de servicemode geeft aan dat je zaken te verbergen hebt en dat ben ik inderdaad niet gewend noch van gecharmeerd.

Bij de auto's die ik eerder had was er een open werkplaats, je kon gewoon zien wat de monteur met het voertuig uitspookte, sterker nog: als wat extra's nodig was waren ze altijd bereid je het te laten zien. Daar werd ook de dashcam er niet uitgetrokken voor een proefrit (wellicht waren ze zich er nooit van bewust dat die er zat) en heb regelmatig hun proefrit teruggekeken en daarna de garage gebeld met complimenten hoe netjes ze met de spullen van de klant om gaan. De reactie daar was: Natuurlijk; het zijn de spullen van een klant en daar ga je netter mee om dan met je eigen spullen.

Helaas zijn mijn ervaringen tot nu toe bij het SeC vrij slecht, zie mijn eerdere relaas hoe er gereageerd werd bij confrontatie omdat de niet wisten dat de API wel data blijft doorgeven dus je kunt ze alsnog in de gaten houden. Maar ook het direct afschuiven als ze iets niet helemaal goed hebben gedaan. Overal kan iets mis gaan maar als de klant het meldt dan los je het op en ga je niet in discussie. Vrij absurd dat ik foto's van de hele auto moet maken van zowel de buiten als de binnenkant voordat ik de auto afgeef om aan te kunnen tonen dat het toch echt daar gebeurt is, dat ben ik niet gewend.

Hopelijk gaan ze het de komende jaren beter doen want ik heb het ding nog niet heel lang en moet dus nog even maar anders was dit de eerste maar direct de laatste Tesla, ondanks dat het voertuig verder verschrikkelijk goed bevalt maar de serviceafhandeling (zowel bij het SeC als bij de webshop) is beneden alle peil (tot nu toe). Volgende keer maar naar een ander SeC als het nodig is, hopelijk zijn de kinderziektes er nu uit en hoeft het voorlopig niet meer.
 
En dat is precies de uitsluiting waar er hierboven door anderen over gesproken wordt. Bovendien; het is gebleken dat ze het niet netjes doen dus krijgen ze vantevoren een aankondiging wat de extra kosten zijn als ik zaken moet verhalen.
Er is helemaal niets mis met een proefrit maken, er is iets mis als je loopt te scheuren met een voertuig van een klant. Ook het kleinzerig uitzetten van de dashcam en app door de servicemode geeft aan dat je zaken te verbergen hebt en dat ben ik inderdaad niet gewend noch van gecharmeerd.

Bij de auto's die ik eerder had was er een open werkplaats, je kon gewoon zien wat de monteur met het voertuig uitspookte, sterker nog: als wat extra's nodig was waren ze altijd bereid je het te laten zien. Daar werd ook de dashcam er niet uitgetrokken voor een proefrit (wellicht waren ze zich er nooit van bewust dat die er zat) en heb regelmatig hun proefrit teruggekeken en daarna de garage gebeld met complimenten hoe netjes ze met de spullen van de klant om gaan. De reactie daar was: Natuurlijk; het zijn de spullen van een klant en daar ga je netter mee om dan met je eigen spullen.

Helaas zijn mijn ervaringen tot nu toe bij het SeC vrij slecht, zie mijn eerdere relaas hoe er gereageerd werd bij confrontatie omdat de niet wisten dat de API wel data blijft doorgeven dus je kunt ze alsnog in de gaten houden. Maar ook het direct afschuiven als ze iets niet helemaal goed hebben gedaan. Overal kan iets mis gaan maar als de klant het meldt dan los je het op en ga je niet in discussie. Vrij absurd dat ik foto's van de hele auto moet maken van zowel de buiten als de binnenkant voordat ik de auto afgeef om aan te kunnen tonen dat het toch echt daar gebeurt is, dat ben ik niet gewend.

Hopelijk gaan ze het de komende jaren beter doen want ik heb het ding nog niet heel lang en moet dus nog even maar anders was dit de eerste maar direct de laatste Tesla, ondanks dat het voertuig verder verschrikkelijk goed bevalt maar de serviceafhandeling (zowel bij het SeC als bij de webshop) is beneden alle peil (tot nu toe). Volgende keer maar naar een ander SeC als het nodig is, hopelijk zijn de kinderziektes er nu uit en hoeft het voorlopig niet meer.
Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij staat er dat Tesla niet verantwoordelijk is voor oorzaken die buiten de invloed van Tesla liggen. Scheuren met een auto van een klant valt binnen de invloed van Tesla en dus zijn ze verantwoordelijk.

Dat ze de dashcam uitschakelen lijkt mij logisch vanuit het perspectief van Tesla. Zijn zijn namelijk verantwoordelijk voor de privacy van hun medewerkers. Jou werkgever heeft namelijk ook geen camera op de werkplek van de medewerkers hangen. Als je werkgever dat wel heeft dan is deze strafbaar, tenzij het redelijkerwijs noodzakelijk is voor de veiligheid van het bedrijf en/of medewerker. Voor een garage gaat dit niet op en is een camera niet toegestaan volgens de wet op de privacy.

Bij heel veel garages kun je niet zien wat er in de werkplaats plaats vind. Wist je bij je ICE in de tijd zonder dashcam hoe er in je auto werd gereden tijdens een proefrit of reed je altijd mee? Mijn laatste ICE is ook een keer een week weggeweest en zijn er vele proefritten mee gemaakt om een diagnose te stellen, daar zijn ook vele kilometers gemaakt en daar was ik ook niet bij. Een ander auto is ooit op transport gezet en daar is toen schade ontstaan. Uiteindelijk door de verzekering gedekt zonder verlies op no-claim.

Als je ervaringen slecht zijn en dan zou ik toch maar fotos maken, al lijkt mij dat overbodig, van de staat van je auto en het energiescherm voordat je de auto afgeeft en de tripmeter op 0 zetten. Ik denk niet dat de discussies in geval van schade anders zijn dan in een andere garage. Juridisch gezien moet een Tesla garage zich aan dezelfde regels houden als een conventionele garage.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er niets fout kan gaan bij Tesla, maar dat kan bij elke garage.
 
Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij staat er dat Tesla niet verantwoordelijk is voor oorzaken die buiten de invloed van Tesla liggen. Scheuren met een auto van een klant valt binnen de invloed van Tesla en dus zijn ze verantwoordelijk.

Dat ze de dashcam uitschakelen lijkt mij logisch vanuit het perspectief van Tesla. Zijn zijn namelijk verantwoordelijk voor de privacy van hun medewerkers. Jou werkgever heeft namelijk ook geen camera op de werkplek van de medewerkers hangen. Als je werkgever dat wel heeft dan is deze strafbaar, tenzij het redelijkerwijs noodzakelijk is voor de veiligheid van het bedrijf en/of medewerker. Voor een garage gaat dit niet op en is een camera niet toegestaan volgens de wet op de privacy.

Bij heel veel garages kun je niet zien wat er in de werkplaats plaats vind. Wist je bij je ICE in de tijd zonder dashcam hoe er in je auto werd gereden tijdens een proefrit of reed je altijd mee? Mijn laatste ICE is ook een keer een week weggeweest en zijn er vele proefritten mee gemaakt om een diagnose te stellen, daar zijn ook vele kilometers gemaakt en daar was ik ook niet bij. Een ander auto is ooit op transport gezet en daar is toen schade ontstaan. Uiteindelijk door de verzekering gedekt zonder verlies op no-claim.

Als je ervaringen slecht zijn en dan zou ik toch maar fotos maken, al lijkt mij dat overbodig, van de staat van je auto en het energiescherm voordat je de auto afgeeft en de tripmeter op 0 zetten. Ik denk niet dat de discussies in geval van schade anders zijn dan in een andere garage. Juridisch gezien moet een Tesla garage zich aan dezelfde regels houden als een conventionele garage.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er niets fout kan gaan bij Tesla, maar dat kan bij elke garage.
Een camera mag idd niet tenzij er dwingende redenen zijn. Ik heb het over de dashcam, die filmt als er gereden wordt en dat valt niet onder je bescherming als werknemer.
Bij andere garages heb ik dergelijke problemen ook nooit ondervonden, dit is de eerste organisatie waar dit probleem zich manifesteert.
Heb ook eens een maandagochtend auto gehad waar een medewerker van de garage een maand in heeft gereden zonder dat ik wist wat die deed. Ook toen werd het gemiddelde verbruik al bijgehouden en dat was ook bij hem keurig. Kreeg de auto ook gewoon netjes terug. Is er bij die garage nooit wat mis gegaan? Natuurlijk wel maar dan meld je het en dan wordt het direct opgelost.
Zie hier de tegenstelling bij het SeC waar ik een paar keer ben geweest. Je verbruik gaat door het plafond, de auto is niet goed in elkaar gezet na herstel en het SeC reageert met dat zij dat niet gedaan hebben en pas na discussie herstellen ze het waarbij ze schade veroorzaken wat weer een discussie oplevert. Zie hier de dwingende reden om te mogen filmen op de werkplek. Als je iets verprutst dan los je het op en ga je niet de discussie aan, een foutje mag maar het gaat om de opvolging ervan.
Dus ja, als het voertuig daar nog eens komt zal ook Tesla moeten tekenen voor de staat van het voertuig bij ontvangst, natuurlijk mogen ze het voertuig eerst grondig bekijken en foto’s maken, in tegenstelling tot Tesla heb ik namelijk niets te verbergen.

Dus ja. De discussie in het geval van een foutje is in mijn ervaring wel degelijk anders dan bij een andere garage. Het verschil is namelijk; meneer, er is helaas iets mis gegaan maar we gaan het voor u oplossen. Wilt u vervangend vervoer gedurende die tijd of heeft u liever een afspraak voor later zodat u uw eigen auto nu kunt gebruiken?
Bij Tesla; je controleert hun werk en je constateert dat er iets niet goed gegaan is. Je loopt weer naar binnen, meldt het en het antwoord is: daar zijn wij helemaal niet bij geweest dat moet al zo zijn geweest. (Ze hebben voor reparatie de bovenkant van het zijpaneel los moeten maken, daarna zat de onderkant er scheef in wat ook niet makkelijk terug te duwen was) en uiteraard was dat niet zo toen ik het voertuig bracht, ik ben wel zuinig op mijn spullen namelijk.
Bovendien, hoezo maak je een proefrit als je een laadpoort vervangt maar hang je de auto niet aan een lader om te testen of de nieuwe laadpoort wel werkt? (En ja, je api geeft dat gewoon door dus is gelogd).

Maar goed. We are running in circles. Helaas ben je soms afhankelijk van een SeC en ik hoop alleen dat mensen op hun hoede zijn en extra maatregelen nemen om zichzelf te beschermen. Nog meer hoop ik dat ze dit bij Tesla oppakken zodat klanten hun voertuig in goede handen weten als ze hem brengen. Je hele beleving gaat naar de knoppen door dit soort gedrag.
 
Jaapje, ik begrijp je frustraties, maar de eisen die je stelt ga je nooit kunnen afdwingen. Gisteren niet, vandaag niet, en morgen niet.
Als je van oordeel bent dat je genaaid wordt door Tesla of door het SeC waar je nu klant bent, dan staat het je vrij elders te gaan. Maar verwacht niet dat ze een klant met deze eisen zomaar tot hun klantenbestand willen toevoegen, en dat weet jij ook (hoop ik) dus, nogmaals, ik begrijp je frustraties, maar probeer er zelf uit te komen en stop met hier te klagen over dingen die vooral uw probleem zijn. Niet dat van Tesla en al helemaal niet van ons...
 
Nou, net de mobile service een prettige dag gewenst. De Model 3 kreeg soms een melding over een probleem met de gordel van de bestuurder. Bleek een connector onderaan de zetel te zijn die slecht contact gaf en beschadigd was. Onder garantie opgelost. Geen kilometer moeten rijden.

Ik heb wel met ze te doen, bij -2º op iemands oprit werken. Gelukkig scheen de zon. Verder een erg enthousiaste medewerker (en dan zag ie de Model X in de garage nog niet ;) )
 
  • Like
Reactions: robertvg