Kan een argument zijn.Tijd is geld??
In mijn helpdesk jaren vervingen we de hele desktop computer, ook al had iemand een hardnekkig probleem met zijn Outlook. Het was nuttiger om na een 20 minuten proberen de PC gewoon te wisselen en een clean image op de oude te zetten, dan het probleem in de bron op te lossen.
Of dat bij het wisselen van een stoel ook zo is, weet ik niet. Maar het kan wel eens zijn dat het voor het service center makkelijker is om op een uurtje de stoel te wisselen dan zonder schade de sensor te wisselen.
Voor de klant kan dat weken duren, maar het gaat voor het bedrijf voor de werkuren. 2 weken wachten kost de service niks, alle gereedschap en opleiding voor alle service centers voorzien voor een klus van 4 uren is misschien interessanter dan een klus van een uurtje dat je aan iedereen aangeleerd krijgt.Dacht 't niet. Die stoel moest besteld worden, duurde weken.
Zeker in gevallen van garantie kijkt men naar kostprijs, en Tesla service centers zullen net zoals dealers van andere merken een vast bedrag krijgen per garantiewerk. Als je als monteur dan dubbel zo lang aan een klus werkt, wil dat niet zeggen dat het SeC (of de dealer) alle werkuren vergoed krijgt. Nee, het SeC (of de dealer) krijgt dat vaste bedrag.
Ik heb ergens nog documentatie van BMW Motorrad, met vaste tijdsduur en procedure voor bijvoorbeeld het wisselen van de koplampen van een motorfiets. Vergelijk zo een procedure met de bouwinstructies van een Lego set: per stap heb je een plaatje met wat de monteur moet doen, en welke schroeven ie moet losdraaien of vastdraaien.