Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Tijd is geld??
Kan een argument zijn.

In mijn helpdesk jaren vervingen we de hele desktop computer, ook al had iemand een hardnekkig probleem met zijn Outlook. Het was nuttiger om na een 20 minuten proberen de PC gewoon te wisselen en een clean image op de oude te zetten, dan het probleem in de bron op te lossen.

Of dat bij het wisselen van een stoel ook zo is, weet ik niet. Maar het kan wel eens zijn dat het voor het service center makkelijker is om op een uurtje de stoel te wisselen dan zonder schade de sensor te wisselen.

Dacht 't niet. Die stoel moest besteld worden, duurde weken.
Voor de klant kan dat weken duren, maar het gaat voor het bedrijf voor de werkuren. 2 weken wachten kost de service niks, alle gereedschap en opleiding voor alle service centers voorzien voor een klus van 4 uren is misschien interessanter dan een klus van een uurtje dat je aan iedereen aangeleerd krijgt.

Zeker in gevallen van garantie kijkt men naar kostprijs, en Tesla service centers zullen net zoals dealers van andere merken een vast bedrag krijgen per garantiewerk. Als je als monteur dan dubbel zo lang aan een klus werkt, wil dat niet zeggen dat het SeC (of de dealer) alle werkuren vergoed krijgt. Nee, het SeC (of de dealer) krijgt dat vaste bedrag.

Ik heb ergens nog documentatie van BMW Motorrad, met vaste tijdsduur en procedure voor bijvoorbeeld het wisselen van de koplampen van een motorfiets. Vergelijk zo een procedure met de bouwinstructies van een Lego set: per stap heb je een plaatje met wat de monteur moet doen, en welke schroeven ie moet losdraaien of vastdraaien.
 
Ik heb net SC afspraak ingepland omdat ik een sterk vermoeden heb dat de gewichtssensor van de bestuurdersstoel niet meer goed werkt.
Heeft iemand al deze reparatie door een SC laten uitvoeren ?
Ik wil gewoon weten hoe lang dit ongeveer duurt omdat ik later die dag de wagen nog dringend nodig heb.
Thx.
Vorig jaar is bij mijn Model 3 de sensor in de stoel die detecteert of er iemand op zit vervangen. Alles bij elkaar waren de kosten niet meer dan 100 euro (dacht iets van 80 euro).
 
  • Informative
Reactions: Epyx
Afgelopen vrijdag de model 3 voor het eerst na (bijna) drie jaar naar Tesla in Purmerend gebracht voor een paar puntjes. Het was in principe een wachtklus, maar de aardige dame vertelde dat er iemand anders had afgezegd en dat er een leenauto beschikbaar was, dus ik kreeg een model X mee. Op dinsdag de auto weer opgehaald. Alles goed opgelost: twee nieuwe draagarmen ivm krakende voortrein, driehoekjes naast de spiegel gelijmd en vervangen want die zaten vanaf de fabriek al los. Ze hadden zelf gezien dat hij soms klaagde dat de laadstekker niet goed contact maakte. Ik had het niet eens op de lijst gezet, want hij laadde wel gewoon en ik had er niet meer aan gedacht. Ze hebben de laadpoort of een kabel of zo vernieuwd.
Maar het belangrijkste: de auto geeft een irritante hoge fluittoon bij regenereren tussen 70 en 65. Soms vrij luid, soms nauwelijks te horen en natuurlijk maar heel kort, tenzij je bergaf in de bergen op die snelheid rijdt. Ik verwachtte dus een moeilijk verhaal met wij horen niets hoor of nee dat is normaal enz. Er is geen gezamenlijke testrit gemaakt, maar ze hadden zelf gereden en beaamden dat er een fluit hoorbaar was en dat dat niet hoorde. Ligt nu ter beoordeling, maar waarschijnlijk wordt binnenkort de driveunit vervangen. Kortom prima ervaring.
 
Ik heb vandaag mijn auto opgehaald in Duiven (MCU en CCS upgrade), en vroeg maar eens hoe het met de fameuze SEC Utrecht zat, en kreeg te horen dat de sleutels voor het nieuwe pand in Utrecht vandaag zijn overhandigd. Waar ie precies komt weet ik niet, maar dit jaar dan eindelijk eentje in het midden van het land?!
Heb jij lang moeten wachten op de parts van de MCU upgrade? Ik wacht nu al 2 maanden totdat alle onderdelen leverbaar zijn en ze hebben niet zicht op wanneer dit binnen komt.
 
Heb jij lang moeten wachten op de parts van de MCU upgrade? Ik wacht nu al 2 maanden totdat alle onderdelen leverbaar zijn en ze hebben niet zicht op wanneer dit binnen komt.
Nee, ik heb de afspraak gepland via de app (week of twee geleden) voor de MCU upgrade en CCS en niet hoeven wachten op onderdelen. Ook niet eens bij nagedacht dat het wel zou kunnen dat de afspraak uitgesteld werd overigens. Mazzel dus, maar wel raar dat jij zo lang moet wachten. Misschien eens naar Duiven bellen?
 
Ik heb wel een belletje gewaagd, maar het enige wat ze eigenlijk zeggen is dat je mogelijk geluk had vanwege een annulering van een ander waardoor er eentje op de plank ligt. :)
Lucky for you, maar ik moet nog steeds even wachten.
 
Ik heb wel een belletje gewaagd, maar het enige wat ze eigenlijk zeggen is dat je mogelijk geluk had vanwege een annulering van een ander waardoor er eentje op de plank ligt. :)
Lucky for you, maar ik moet nog steeds even wachten.
Jammer, hopelijk komt ie snel!
Mijn ervaring met MCU2 tov MCU1: Ik heb tot zover alleen naar huis gereden vanaf het SC en tussentijds even bij de supercharger geladen om te kijken of dat nog goed werkt en een potje polytopia gedaan. Het is fijn dat alles lekker vlot gaat. Voice commands gaan sneller (kan ook met 3G > 4G te maken hebben) en de browser kan daadwerkelijk gebruikt worden, itt MCU1.

Ik wilde de upgrade vooral hebben om een eind te maken aan de zwarte schermen waar ik regelmatig mee te kampen had (lang wachten of de boel resetten én wachten). Het is te vroeg om met zekerheid te zeggen of dat is opgelost, maar ik ga er wel vanuit. Tot nu toe zeker tevreden - nu nog even wachten op de update waarbij de stoelverwarming weer terug in de knoppenbalk onderin kan en mijn vrouw is ook tevreden. :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Menno3 and job-lek
Jammer, hopelijk komt ie snel!
Mijn ervaring met MCU2 tov MCU1: Ik heb tot zover alleen naar huis gereden vanaf het SC en tussentijds even bij de supercharger geladen om te kijken of dat nog goed werkt en een potje polytopia gedaan. Het is fijn dat alles lekker vlot gaat. Voice commands gaan sneller (kan ook met 3G > 4G te maken hebben) en de browser kan daadwerkelijk gebruikt worden, itt MCU1.

Ik wilde de upgrade vooral hebben om een eind te maken aan de zwarte schermen waar ik regelmatig mee te kampen had (lang wachten of de boel resetten én wachten). Het is te vroeg om met zekerheid te zeggen of dat is opgelost, maar ik ga er wel vanuit. Tot nu toe zeker tevreden - nu nog even wachten op de update waarbij de stoelverwarming weer terug in de knoppenbalk onderin kan en mijn vrouw is ook tevreden. :)
Thanks voor het delen van je ervaring!
Voor mij is het ook voornamelijk dat ik wat meer pit in het systeem wil hebben. Ik kom vanuit een Model 3 en daar werkt alles een stuk meer snappy :)
 
Vandaag een servicevraag ingeschoten wegens een ernstig kreunende Model 3 uit najaar 2019 bij iedere oneffenheid in de weg. Zijn dat die beruchte draagarmen? Ik dacht dat dat alleen op de MS een faalpunt was. Eerste mogelijkheid was over drie weken in Wezep. Nog nooit geweest, ben benieuwd.

Kan ik ondertussen gewoon doorrijden met al dat gekreun en gesteun onder uit de auto? Het klinkt tamelijk lamlendig.
 
Vandaag een servicevraag ingeschoten wegens een ernstig kreunende Model 3 uit najaar 2019 bij iedere oneffenheid in de weg. Zijn dat die beruchte draagarmen? Ik dacht dat dat alleen op de MS een faalpunt was. Eerste mogelijkheid was over drie weken in Wezep. Nog nooit geweest, ben benieuwd.

Kan ik ondertussen gewoon doorrijden met al dat gekreun en gesteun onder uit de auto? Het klinkt tamelijk lamlendig.
Als het kreunt bij inveren, is het meestal een stabilisator stang(etje) en daar kun je prima nog even mee doorrijden. De 2019 M3 heeft een bekend probleem met een kogel van de draagarm, maar dat hoor je vooral (alleen maar?) als je de wielen draait bij stilstand. Overigens kun je daar ook prima mee doorrijden.
 
Als het kreunt bij inveren, is het meestal een stabilisator stang(etje) en daar kun je prima nog even mee doorrijden. De 2019 M3 heeft een bekend probleem met een kogel van de draagarm, maar dat hoor je vooral (alleen maar?) als je de wielen draait bij stilstand. Overigens kun je daar ook prima mee doorrijden.
Oké. Dank voor de reactie. De auto maakt vooral steunende en kreunende geluiden bij drempels en op klinkerwegen en parkeerplaatsen die niet zo glad als een biljartlaken zijn. Dus dan zal het dat stabilisatorstangetje wel zijn.

Kan je nog ergens wat WD40 inspuiten zodat ik voorlopig gevrijwaard blijf van hatelijke commentaren van meerijders en omstanders?
 
Afgelopen vrijdag de model 3 voor het eerst na (bijna) drie jaar naar Tesla in Purmerend gebracht voor een paar puntjes. Het was in principe een wachtklus, maar de aardige dame vertelde dat er iemand anders had afgezegd en dat er een leenauto beschikbaar was, dus ik kreeg een model X mee. Op dinsdag de auto weer opgehaald. Alles goed opgelost: twee nieuwe draagarmen ivm krakende voortrein, driehoekjes naast de spiegel gelijmd en vervangen want die zaten vanaf de fabriek al los. Ze hadden zelf gezien dat hij soms klaagde dat de laadstekker niet goed contact maakte. Ik had het niet eens op de lijst gezet, want hij laadde wel gewoon en ik had er niet meer aan gedacht. Ze hebben de laadpoort of een kabel of zo vernieuwd.
Maar het belangrijkste: de auto geeft een irritante hoge fluittoon bij regenereren tussen 70 en 65. Soms vrij luid, soms nauwelijks te horen en natuurlijk maar heel kort, tenzij je bergaf in de bergen op die snelheid rijdt. Ik verwachtte dus een moeilijk verhaal met wij horen niets hoor of nee dat is normaal enz. Er is geen gezamenlijke testrit gemaakt, maar ze hadden zelf gereden en beaamden dat er een fluit hoorbaar was en dat dat niet hoorde. Ligt nu ter beoordeling, maar waarschijnlijk wordt binnenkort de driveunit vervangen. Kortom prima ervaring.
Model 3 ook al draagarm problemen??
 
Oké. Dank voor de reactie. De auto maakt vooral steunende en kreunende geluiden bij drempels en op klinkerwegen en parkeerplaatsen die niet zo glad als een biljartlaken zijn. Dus dan zal het dat stabilisatorstangetje wel zijn.

Kan je nog ergens wat WD40 inspuiten zodat ik voorlopig gevrijwaard blijf van hatelijke commentaren van meerijders en omstanders?
Bij mij hoorde je de kogel van de draagarm al snel op "elk moment" -> dus zowel bij sturen als bij oneffenheden in wegdek. Klonk als "omdraaien op een oude/gammel bed". Op youtube staan filmpjes met geluid erbij (met engelse zoektermen snel gevonden vorig jaar)

Gevaarlijk is het bij een M3 overigens niet. Wel een irritant geluid wat je zowel in de auto als daarbuiten goed kunt horen..... :rolleyes:
 
Bij mij hoorde je de kogel van de draagarm al snel op "elk moment" -> dus zowel bij sturen als bij oneffenheden in wegdek. Klonk als "omdraaien op een oude/gammel bed". Op youtube staan filmpjes met geluid erbij (met engelse zoektermen snel gevonden vorig jaar)

Gevaarlijk is het bij een M3 overigens niet. Wel een irritant geluid wat je zowel in de auto als daarbuiten goed kunt horen..... :rolleyes:
Kan bij alle auto's met kogels voorkomen. De plaatsing van de kogel precies boven het wiel in de waterspray vind ik persoonlijk niet handig.
 
Ik zal mijn ervaring ook nog even delen.
Trekhaak besteld, kon die met een week of 3 plaatsen, moest wel bij SeC (in mijn geval Den Haag). Dit duurde een ruime 2 uur, helaas aan de binnenkant een paneeltje in de achterbak gebroken. Hierover ben ik nog apart gebeld.
Binnen een week was dit onderdeel binnen, en via een mobiele afspraak binnen 20 min gepiept. Prima communicatie, goed opgelost wat mij betreft.
En heel tevreden met de trekhaak tot dusver!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag mijn auto weer opgehaald bij Tesla Service Center Eindhoven voor wat garantie zaken:
- Beide voorste deuren knakten bij openen en sluiten, onderdeel van deurscharnier vervangen die de deur in een bepaalde stand vasthoud.
- Alle 4 de deurklinken zijn vervangen. Deze vertoonden loslaten van het chrome laagje. Ergste was bij de deur rechts achter, daar was gewoon al een heel stuk weg.
- Achterruit vervangen. Zelf niet gemeld maar wel al iets gemerkt dat het niet helemaal werkte mbt de achterruitverwarming. Deze was door Tesla toegevoegd om te kijken wat er aan de hand was en de achterruitverwarming was defect dus er is een nieuwe achterruit ingekomen. Meteen ook de nieuwere raamrubber ter hoogte van de achterklep.

Alles is netjes gemonteerd en vervangen, en alles voorliep prima kwa communicatie van de app en sms.

Ik kreeg initieel geen leenauto mee omdat vervanging van bovenstaande delen niet meer dan 4 uur zou duren, maar aan het eind van de dag kon ik een leenauto ophalen omdat de achterruit besteld was maar nog niet binnen was. Kreeg netjes een Model S mee met gratis superchargen, dus daar klagen we niet om.
 
Vanochtend weer paar liter koffie bij Tesland Homepage - Tesland gedronken :)

- op mijn voorvelgen twee AlloyGators laten zetten;
- Xpel op mijn voorruit: ben erg benieuwd naar de werking in de praktijk;
- en toen ook maar meteen een mooie pedalen set laten monteren.

Alles keurig uitgevoerd, nog even Herb's RoadStar bewonderd en meteen afspraak gemaakt om einde jaar mijn banden daar heen te brengen, groot onderhoud en wat leuke dingen laten doen (misschien audio upgrade ed) omdat ik de auto naar privé ga overnemen.

Erg tevreden!
 
  • Like
Reactions: TM3LR and Jelger