Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Blikkerig geluid kan een steentje,takje,dingetje zijn dat tussen de remschijf en de beschermplaat zit. Dat kan elke garage, bandenboer enz. Controleren.
After diagnosis, we removed a couple of stones which were stuck between the right rear brake disc.

Dat was het. Allemaal bedankt voor het meedenken. Uiteindelijk kon ik bij Tesla in Moordrecht terecht. Moordrecht gaat overigens binnenkort sluiten
 
Sinds einde juni wou mijn Model X maar met moeite nog lane changes naar rechts doen. Links ging altijd goed, maar rechts was echt een twijfelgeval waar je niet op kon rekenen. Soms ging het goed, maar vaak ook niet en dan twijfelde ie, of zwiepte ie terug als ie nog niet voorbij de helft was.

Via de mobile app een remote diagnose laten doen, waar men toen niet verder kon dan "we zien in de logs de melding dat de camera verblind raakt door de zon". Dat vond ik vreemd, want het gebeurde vaak met de zon aan de andere kant. Maar ik moest wel toegeven dat 's avonds lane change naar rechts beter ging.

Dan een paar keren zo een incident opgenomen op mijn USB stick als ie weer eens niet wou, en kon ik zien op de rechter flank repeater dat er geen verblinding door de zon te zien was.

In juli dan een service gepland, maar mobile service ging niet en SeC Hasselt had pas ruimte begin augustus.

Gisteren langs gegaan en op een uurtje is de rechter repeater vervangen. Sindsdien geen problemen meer ervaren. De technici zeiden dat na verdere analyse men kon merken dat de camera regelmatig onderbroken werd en dat dat de lane change zou kunnen beïnvloeden. Als dit het niet oplost, zou men verder naar de AP computer moeten kijken.
 
Ik heb al tijden navigatie problemen met de kaart versie (2021 versie) vs de actuele wegsituatie zoals die in het scherm wordt weergegeven.
Op bv de A15 naar N3 (ri Dordrecht) is er reeds geruime tijd een nieuwe afrit maar de Telsa blijft nog steeds de oude (niet meer bestaande)weg aangeven als navigatie route. Op de A27 naar A6 (ri Lelystad) wil de auto zelfs niet afslaan, voorheen ging dat automatisch maar sinds een van de 2022 updates moet dat nu dmv de stalk bevestiging en dat werkt daar helemaal niet en daar forceer je dan om NoA maar te stoppen :(

Had voor dit issue maar eens een service afspraak ingeschoten en er werd natuurlijk een afspraak voor de SeC ingepland. Het wachten was op het telefoontje (uit Rotterdam) en net heel correct gebeld maar het issue ligt natuurlijk aan het kaart materiaal.
Ze kunnen daar vanuit NL niets aan doen om de uitrol te versnellen - gaat op basis van VIN. Ik vind echter dat zeker FSD auto's dat kaart materiaal snel zouden moeten krijgen want juiste data is cruciaal.
NoA is nu helaas vaak waardeloos (bij A27-N3 ga je als je de navi blijft volgen dus gewoon de verkeerde richting op en moet je een stuk omrijden).
Kreeg wel de tip van de SeC medewerker om toch steeds een bug report in te dien (report bug via voice) nooit gedaan maar ga dat dan maar opvolgen.....
 
Ik vermoed dat bug reports nul effect hebben.

Het moeten bevestigen van NoA acties is dankzij de EU regelgeving een 'moetje' en is in de laatste softwareversies opgenomen. Heeft dus niets met kaartmateriaal te maken.

De 2022 EU kaarten worden zeer langzaam uitgerold. ik zie bijna alleen niet-BeNeLux landen :)

Iets naar beneden staat de uitrol van maps

Verder in draadje navigatie ;-)
 
Ik vermoed dat bug reports nul effect hebben.

Het moeten bevestigen van NoA acties is dankzij de EU regelgeving een 'moetje' en is in de laatste softwareversies opgenomen. Heeft dus niets met kaartmateriaal te maken.

De 2022 EU kaarten worden zeer langzaam uitgerold. ik zie bijna alleen niet-BeNeLux landen :)

Iets naar beneden staat de uitrol van maps

Verder in draadje navigatie ;-)
Weet dat de bevestiging met de stalk een EU rule is (dat geef ik ook aan in mijn tekst) maar dan nog moet de auto wel daadwerkelijk de beweging gaan inzetten en dat doet deze dus niet - conclusie SeC tgv van oud/fout kaart materiaal werkt dit nu niet goed en zou opgelost zijn met het nieuwe 2022 kaartmateriaal.
Reden van mijn respons in dit draadje was om het positieve contact te laten weten en dat er volgens de SeC medewerker wel wat wordt gedaan met die bug reports (quote" je ziet er niets van maar het is wel nuttig" unquote).

Ik wilde ook zien of een SeC de upgrades van het kaart materiaal kan triggeren, wat volgens de medewerker niet het geval is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag naar Service Center Groningen gegaan.. In Juni heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad volgens het 4-year maintenance plan. Toen was er geen interieur filter op voorraad. Vandaag afspraak om deze alsnog te plaatsen.

Ik ben eigenlijk altijd wel tevreden geweest over de dienstverlening bij Tesla. Er gaat naar mijn idee wel veel stuk aan de auto, maar werd eigenlijk zonder problemen wel opgelost. Je moet wel altijd bedelen om een leenauto, maar vooruit..

Aangekomen bij Tesla blijkt dat ik ineens +/- 300,- moet betalen voor een interieurfilter. Op mijn vraag waarom dat ineens geld kost kreeg ik de reactie dat de servicebeurt destijds in Juni 4 dagen te laat was. Ik had eigenlijk toen al de hele servicebeurt moeten betalen. Dat is toen niet gedaan, maar daarom zou ik nu wel het filter moeten betalen. Als Tesla de onderdelen op voorraad had had ik 'm dus wel gratis gehad.

Nu snap ik dat er regeltjes zijn mbt. service intervallen en slijtage en dergelijke.. Maar dit onderhoudscontract is in feite niets meer dan een lijstje van materialen die ze vervangen. Denk aan de batterij van de keyfob, de ruitenwissers, vloeistofniveaus checken en her en der wat filtertjes. Je betaald een vast tarief voor 4 van dergelijke beurten. Het is mij niet helder waarom het wat uit maakt of ik dat 4x binnen 1 jaar doe of dat ik daar 4 of 5 jaar over wil doen. Nu snap ik dat je met een prepaid tarief je als bedrijf ooit van die openstaande verplichting af wil.. (boekhoudtechnisch is het vast een openstaande schuld).. Maar 4 dagen?

De medewerker maakt zich er makkelijk vanaf: "Ik ben niet bij machte er wat aan te doen", en daarmee slaan ze elke discussie dood. Ik kan kiezen om te betalen of om 'm dan maar niet te laten vervangen. Ik kies er voor om 'm te laten vervangen. Nu was ook een koplamp kapot, dus die ook meteen maar.

Nu zou je kunnen aanvoeren dat "contract is contract", en daar staat inderdaad iets in over 4 jaar of X kilometers en daar zat ik inderdaad 4 dagen overheen. Nu vind ik dat al wel wat rigide, nogmaals, omdat het in feite gewoon een afkoopsom is voor een paar onderdelen.. Maar als je de initiele servicebeurt gratis hebt verstrekt maar door gebrek aan adequaat voorraadbeleid niet alle onderdelen op voorraad hebt dan vind ik dat je zo'n "herstelafspraak" ook volgens diezelfde afspraken moet naleven.

Vervolgens blijkt nadat de koplamp vervangen is dat het interieurfilter alweer niet op voorraad is, ookal was de initiele afspraak voor alleen het vervangen van dit filter. Dus er komt nu een 3e servicebeurt voor een interieurfilter.

Ook vervelend is dat ik de baliemedewerker op de hoogte breng dat de klant voor mij 2 defecte koplampen heeft op z'n Model S.. Die auto was nog binnen garantie aan het kenteken te zien.. De reactie daarop was wat gemompel dat ze even gaan kijken, maar heb niet het idee dat ze wat gaan vervangen als de eigenaar er niet om vraagt. Had eigenlijk de eigenaar zelf moeten aanspreken..

Dus als XG-521-F hier op 't forum aanwezig is.. Snel een afspraak maken voor 2 koplampen :)
 
Maintenanceplan had ik initieel, maar heb ik afgekocht en kreeg toen helft terug. Ik laat één keer per jaar beperkt wat
onderhoud doen. Volgens mij is er op filters ed na niet veel te doen. Uiteraard inspectie van kritische onderdelen, want moet wel veilig blijven.

Enige reparatie die ik zelf doe is batterij keyfob :cool:

Vier dagen te laat bij een vooruitbetaald abonnement is misschien juridisch juist, maar daar win/hou je geen klanten mee.

Les voor allen: zet data in agenda en als het niet lukt qua datum om een afspraak te plannen, dat dan vastleggen in app of mail.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Vandaag naar Service Center Groningen gegaan.. In Juni heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad volgens het 4-year maintenance plan. Toen was er geen interieur filter op voorraad. Vandaag afspraak om deze alsnog te plaatsen.

Ik ben eigenlijk altijd wel tevreden geweest over de dienstverlening bij Tesla. Er gaat naar mijn idee wel veel stuk aan de auto, maar werd eigenlijk zonder problemen wel opgelost. Je moet wel altijd bedelen om een leenauto, maar vooruit..

Aangekomen bij Tesla blijkt dat ik ineens +/- 300,- moet betalen voor een interieurfilter. Op mijn vraag waarom dat ineens geld kost kreeg ik de reactie dat de servicebeurt destijds in Juni 4 dagen te laat was. Ik had eigenlijk toen al de hele servicebeurt moeten betalen. Dat is toen niet gedaan, maar daarom zou ik nu wel het filter moeten betalen. Als Tesla de onderdelen op voorraad had had ik 'm dus wel gratis gehad.

Nu snap ik dat er regeltjes zijn mbt. service intervallen en slijtage en dergelijke.. Maar dit onderhoudscontract is in feite niets meer dan een lijstje van materialen die ze vervangen. Denk aan de batterij van de keyfob, de ruitenwissers, vloeistofniveaus checken en her en der wat filtertjes. Je betaald een vast tarief voor 4 van dergelijke beurten. Het is mij niet helder waarom het wat uit maakt of ik dat 4x binnen 1 jaar doe of dat ik daar 4 of 5 jaar over wil doen. Nu snap ik dat je met een prepaid tarief je als bedrijf ooit van die openstaande verplichting af wil.. (boekhoudtechnisch is het vast een openstaande schuld).. Maar 4 dagen?

De medewerker maakt zich er makkelijk vanaf: "Ik ben niet bij machte er wat aan te doen", en daarmee slaan ze elke discussie dood. Ik kan kiezen om te betalen of om 'm dan maar niet te laten vervangen. Ik kies er voor om 'm te laten vervangen. Nu was ook een koplamp kapot, dus die ook meteen maar.

Nu zou je kunnen aanvoeren dat "contract is contract", en daar staat inderdaad iets in over 4 jaar of X kilometers en daar zat ik inderdaad 4 dagen overheen. Nu vind ik dat al wel wat rigide, nogmaals, omdat het in feite gewoon een afkoopsom is voor een paar onderdelen.. Maar als je de initiele servicebeurt gratis hebt verstrekt maar door gebrek aan adequaat voorraadbeleid niet alle onderdelen op voorraad hebt dan vind ik dat je zo'n "herstelafspraak" ook volgens diezelfde afspraken moet naleven.

Vervolgens blijkt nadat de koplamp vervangen is dat het interieurfilter alweer niet op voorraad is, ookal was de initiele afspraak voor alleen het vervangen van dit filter. Dus er komt nu een 3e servicebeurt voor een interieurfilter.

Ook vervelend is dat ik de baliemedewerker op de hoogte breng dat de klant voor mij 2 defecte koplampen heeft op z'n Model S.. Die auto was nog binnen garantie aan het kenteken te zien.. De reactie daarop was wat gemompel dat ze even gaan kijken, maar heb niet het idee dat ze wat gaan vervangen als de eigenaar er niet om vraagt. Had eigenlijk de eigenaar zelf moeten aanspreken..

Dus als XG-521-F hier op 't forum aanwezig is.. Snel een afspraak maken voor 2 koplampen :)
En dan vermoed ik nog dat je de afspraak hebt vastgelegd tijdens de 4 jaren. Ik zou daar op proberen te steunen. Zeker als er heel wat tijd tussen het vastleggen en de afspraak zelf is.
 
De medewerker maakt zich er makkelijk vanaf: "Ik ben niet bij machte er wat aan te doen"
Dat is een valabel argument van die medewerker. Maar dan moet je vragen met wie je moet praten die wél bij machte is om er wat aan te doen.

En ja, maintenance contract is onzin op een Tesla, maar dat weet je de eerste keer nog niet. Ik heb ook nog facturen voor een 20K, 40K en 80K beurt omdat dat nodig was voor een gegarandeerde overnameprijs. Nu gaat mijn type van X aan het dubbele van die overnameprijs op de markt.
 
Belangrijk is wel om bij autobedrijven (anders dan Tesla) het aanhaalmomemt van de wielen even te verifiëren met de balie/monteur. (dit is namelijk 175 Nm voor Model S 3 X Y)

Dit omdat 90% van het Nederlandse wagenpark op 120 Nm of zelfs minder vast gezet moet worden en garages willen dit wel eens als standaard gebruiken voor alle auto's die binnen komen rollen.

Oftewel je wielen zitten minder goed vast dan ze zouden moeten zitten en dit komt regelmatig voor dus beste van tevoren even melden kan flink wat narigheid besparen
 
  • Informative
Reactions: Nielsjah95
Wie heeft er in de buurt van Amsterdam en/of Nieuwegein een goed adres voor een bandenwissel? Ik kan bij de online bandenboer uit veel bandenbedrijven kiezen maar ga graag naar een bedrijf waar ze ervaring hebben met Tesla
Mijn bandenboer is Wheelclinic in Amersfoort. Ruime ervaring, hebben ook de beschikking over uitlijn apparatuur.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
ga graag naar een bedrijf waar ze ervaring hebben met Tesla
Is voor bandenwissel niet nodig. Enkel op de hoogte brengen van de volgende 3 punten (al weten ze het ondertussen al).
  1. Opkrikken op de juiste plaats om de batterij niet te beschadigen. Vaak hebben ze een lift met een plaat die als een vloer de ganse onderkant ondersteunt. Dat is ook ok.
  2. Bandendruk moet veel hogere druk dan ze gewend zijn in de bandencentrales
  3. Idd 175NM aandraaimoment
Ik was ooit voor mijn seizoenswissel naar een plaatselijke garage geweest. Die had geen momentsleutel die zo veel aankon. Dan maar met de hand en een degelijke wielsleutel zo hard mogelijk aangedraaid. Ik heb dan zelf een momentsleutel gekocht en nog eens gecheckt en bleek dat ze perfect op 175 NM stonden. Is dus nog niet zo extreem hard. Je krijgt ze trouwens ook nog gemakkelijk zelf los. Was vroeger niet altijd het geval.
 
Mobile Service is net klaar met de HEPA en interieurfilter te wisselen. Na 5 jaar mocht het wel, ik rook al een jaartje de uitlaatgassen van mijn ICE voorliggers, maar wou eens zien of ik een jaartje zonder garagebezoek kon doen 🤡.

Factuur zat al in m'n mailbox voor acceptatie nog voor de technicus aan de voordeur aanbelde 😂. Tesla's CRM/ERP systemen zijn strak!
 
Toch iets waar ze dan snel in zijn... 😉
Eerlijk gezegd moet er ook niks wachten, niet? Als de monteur in zijn app op zijn smartphone aangeeft dat ie klaar is met het werk, moet er toch niet een mainframe of een ERP systeem wachten tot er ergens 's nachts een batch draait om de facturen uit te sturen?

Bij andere bedrijven is dit overigens wel zo...
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Bij Tesla Service center in Purmerend kan je tegenwoordig ook een e-bike meenemen. Ideal als je buiten garantie terug naar huis wil, er geen loaner is of je moet betalen buiten garantie voor een loaner. Ze hebben de elektrische Swapfiets staan. Helaas kwam ik er thuis achter dat ik ook een adapter nodig had om de accu op te laden zonder de fiets. Wordt dus de fiets naar 4hoog slepen :oops:.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: wooter and Krisja