Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slecht 3g/4g/wifi-bereik = gedoe

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is thuis, met de telefoon 20 cm naast de voordeur van de Tesla. Maar het gebeurt best vaak. Daar sta je dan, wachtend totdat je de auto kan verplaatsen. Uiteindelijk maar ingestapt met modderschoenen, dus functie weer (!) nutteloos.
signal-2020-08-18-195138.jpeg
 
Ja? De auto staat net buiten wifi-bereik, en ik wou 'm binnen bereik krijgen 80cm verderop. Bluetooth- en gsm-bereik zijn echter formidabel!

ik vind de keuze voor "omstandigheden niet ideaal, dan vette pech" zeer frustrerend. En het is gewoon te verbeteren. Iedereen die ervaren is in software bouwen, weet dat de "unhappy flows" afhandelen lastiger is maar wel het verschil maakt tussen "minimal viable product" en "robuust".
 
Nou, leg maar uit dan wat je zou veranderen ;)

Ik zou zelfs opperen dat wifi-bereik net nefast is omdat je dan via je eigen netwerk-infrastructuur naar het internet moet, in plaats van gewoon de interne 3G/LTE modem van beide je telefoon en je auto te gebruiken. Maar als je telefoon of je auto op een ander data-netwerk zitten dat niet zo een goeie ontvangst heeft, krijg je dit.

In de basis is het natuurlijk dat Summon via de API gaat, en die API is enkel bereikbaar over het internet, met haar voor- en nadelen.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 80km onder Nantes in Frankrijk ook wat problemen had met mijn navigatie, die wou dus geen verbinding krijgen met internet en moest ik in een keer straatnaam en plaats offline in gaan vullen.

eerst dus op je telefoon adres zoeken en dan weer overtikken en dan kom je erachter dat of de plaats of de straat soms net anders geregistreerd is en hij het dus niet kan vinden. Spotify deed het dan ook niet. Al gaf hij wel aan 3g of 4g te hebben met een aantal streepjes.

ik dacht dat de kaarten ook gedownload werden en dus ook offline te benaderen waren, maar blijkbaar werkt dat toch anders.
 
Juist omdat het niet overal zo denderend is zou je verwachten dat kaarten van de gehele route gedownload worden wannneer er data beschikbaar is. Ik heb zelf geregeld meegemaakt dat je de grens met DE over rijdt en pas nadat meerdere reboots van de MCU hebt gedaan dat je eindelijk weer route info krijgt, Toch wel prettig als hij de eerste SuC net over de grens pland en je hebt ineens geen NAV meer.
 
Juist omdat het niet overal zo denderend is zou je verwachten dat kaarten van de gehele route gedownload worden wannneer er data beschikbaar is. Ik heb zelf geregeld meegemaakt dat je de grens met DE over rijdt en pas nadat meerdere reboots van de MCU hebt gedaan dat je eindelijk weer route info krijgt, Toch wel prettig als hij de eerste SuC net over de grens pland en je hebt ineens geen NAV meer.
Gebruik je kaartweergave of orthofoto weergave?
 
Beide werkt niet.
Je krijgt nog wel het blauwe lijntje van je route maar zonder referentie van zijwegen heb je daar maar beperkt wat aan.
Ik ben wel bij de SuC gekomen zo maar ideaal is anders.

Voor de duidelijkheid je krijgt alleen een grijs scherm met een blauw lijntje wat je route moet voorstellen.
Nooit last van gehad. Wel dat er dan geen LTE is en hij niet real time navigeert. En onze MS is even oud.
 
Nou, leg maar uit dan wat je zou veranderen ;)

Ik zou zelfs opperen dat wifi-bereik net nefast is omdat je dan via je eigen netwerk-infrastructuur naar het internet moet, in plaats van gewoon de interne 3G/LTE modem van beide je telefoon en je auto te gebruiken. Maar als je telefoon of je auto op een ander data-netwerk zitten dat niet zo een goeie ontvangst heeft, krijg je dit.

In de basis is het natuurlijk dat Summon via de API gaat, en die API is enkel bereikbaar over het internet, met haar voor- en nadelen.

Duh, zo ver was ik ook.

Vergelijk het eens met een telefoon:
Ik snap je bewoording "basis" niet. Implementatie van summon alleen via 4g/wifi is een keuze. Bluetooth niet gebruiken is een keuze. Het is repareerbaar.


Mijn stelling is dat ik de robuustheid van de software van Tesla onvoldoende vind. Als we het er eens over kunnen zijn dat mobiel internet onbetrouwbaar is, waarom is het dan zo moeilijk te verteren dat teveel afhankelijkheid voor problemen zorgt?
 
Juist omdat het niet overal zo denderend is zou je verwachten dat kaarten van de gehele route gedownload worden wannneer er data beschikbaar is. Ik heb zelf geregeld meegemaakt dat je de grens met DE over rijdt en pas nadat meerdere reboots van de MCU hebt gedaan dat je eindelijk weer route info krijgt, Toch wel prettig als hij de eerste SuC net over de grens pland en je hebt ineens geen NAV meer.

Dit is niet alleen bij grensovergangen (wanneer roaming-overschakeling erg lang kan duren), maar overal waar slecht internet is.

Probeer eens bij een wegafzetting een andere route te nemen, als je het gebied totaal niet kent. Dan ben je blij met de offline routeberekening van een app zoals OSMAND.
 
Ik snap je bewoording "basis" niet. Implementatie van summon alleen via 4g/wifi is een keuze. Bluetooth niet gebruiken is een keuze. Het is repareerbaar.

Mijn stelling is dat ik de robuustheid van de software van Tesla onvoldoende vind. Als we het er eens over kunnen zijn dat mobiel internet onbetrouwbaar is, waarom is het dan zo moeilijk te verteren dat teveel afhankelijkheid voor problemen zorgt?
Mijn punt is dat de API en de centrale server het Single Point of Failure is, maar dat daar een vrij eenvoudige reden achter zit:

Enkel in Europa is het namelijk zo dat de overheden beslist hebben dat de auto altijd in bereik van bluetooth moet zijn om Summon te kunnen gebruiken. In de VS is die vereiste er niet, en omdat Tesla een merk is van Amerikaanse makelij, is het dus goed mogelijk dat het system design van Summon ervan uit ging dat er nooit gebruik kon gemaakt worden van een constante bluetooth verbinding, en dat men daarvoor koos om alles via het internet en de API te doen.

Downloadboosters e.d. zijn allemaal wel leuk, maar de Tesla API ligt daar niet wakker van en gebruikt de aangeboden en beschikbare data-verbinding van je smartphone, of dat nu wifi, 3G of LTE is. En zoals je ook weet als je de grens over gaat met je auto, heeft je smartphone ook een vertraging om te merken of een bepaalde dataverbinding ontoereikend is geworden, en ie moet omschakelen naar een ander netwerk.