Ik heb even een klein stukje discussie over FastNed vs publieke palen gekopieerd uit het "Tesla in de Pers" topic omdat ik het toch wel een interessante discussie blijf vinden maar in dat draadje ging het wel erg offtopic. Misschien kunnen we hier verder filosoferen over hoe de toekomst van laden er over pakweg 10 jaar uitziet
Het gaat nog wel even duren voordat 300 km auto's mainstream worden. Op z'n vroegst is Tesla pas vanaf 2020 in staat om slechts 500.000 auto's per jaar te bouwen (0,5% van de wereldwijde jaarlijkse productie) aangezien dan pas de gigafactory op volle kracht draaid. Waarschijnlijker is het dat dit pas een paar jaar later gaat gebeuren. Van die 500.000 auto's zal slechts een klein gedeelte eindigen in Nederland. Het gaat echt nog wel even duren voordat in Nederland meer dan een procent van de auto's meer dan 300km elektrisch kan rijden. Tegen de tijd dat het probleem echt nijpend wordt in steden komen er echt wel laad oplossingen, een laadpaal is tamelijk snel en makkelijk te installeren.
Kun je misschien uitleggen waarom jij denkt dat snelladers een beter idee zijn dan overal destination chargers? Ik moet er toch niet aan denken dat ik vrijwel elke ochtend of avond weer minimaal een kwartier lang moet gaan wachten totdat m'n auto weer vol genoeg is om door te gaan. Ik neem aan dat jij toch ook het liefste thuis of op je werk bent terwijl je auto aan het laden is.
Nog een reden waarom er uiteindelijk hoofdzakelijk destination chargers zullen moeten komen lijkt me dat je gigantische stroom pieken rondom de spits toch wilt vermijden. Als iedereen zodirect voor of na z'n werk aan een snellader hangt dan moet dat toch verschrikkelijke pieken op het stroomnet veroorzaken. Je wilt toch dat elektrische auto's opladen op het moment dat stroom in overvloede aanwezig is en niet op die momenten dat er nu al piekbelasting is.
Wat betreft die 300 km auto's, wacht maar af tot ze echt main stream worden en er tientallen (PH)EV's in vinex wijken of stadcentra staan zonder voldoende publieke laders. Zelfs nu houd de groei van publieke laders geen tred met de verkochte (PH)EV's en dat wordt alleen maar erger.
Het gaat nog wel even duren voordat 300 km auto's mainstream worden. Op z'n vroegst is Tesla pas vanaf 2020 in staat om slechts 500.000 auto's per jaar te bouwen (0,5% van de wereldwijde jaarlijkse productie) aangezien dan pas de gigafactory op volle kracht draaid. Waarschijnlijker is het dat dit pas een paar jaar later gaat gebeuren. Van die 500.000 auto's zal slechts een klein gedeelte eindigen in Nederland. Het gaat echt nog wel even duren voordat in Nederland meer dan een procent van de auto's meer dan 300km elektrisch kan rijden. Tegen de tijd dat het probleem echt nijpend wordt in steden komen er echt wel laad oplossingen, een laadpaal is tamelijk snel en makkelijk te installeren.
Hoewel ik best sceptisch ben ten opzichte van Fastned heb ik mijn mening behoorlijk bijgesteld nu ze ook binnen de steden deugdelijke snelladers gaan zetten. Daarvan moeten er nog veel meer komen, juist voor de situatie die jij schetst. Ik ben van mening dat dat veel beter is dan overal maar paaltjes neerpoten.
Kun je misschien uitleggen waarom jij denkt dat snelladers een beter idee zijn dan overal destination chargers? Ik moet er toch niet aan denken dat ik vrijwel elke ochtend of avond weer minimaal een kwartier lang moet gaan wachten totdat m'n auto weer vol genoeg is om door te gaan. Ik neem aan dat jij toch ook het liefste thuis of op je werk bent terwijl je auto aan het laden is.
Nog een reden waarom er uiteindelijk hoofdzakelijk destination chargers zullen moeten komen lijkt me dat je gigantische stroom pieken rondom de spits toch wilt vermijden. Als iedereen zodirect voor of na z'n werk aan een snellader hangt dan moet dat toch verschrikkelijke pieken op het stroomnet veroorzaken. Je wilt toch dat elektrische auto's opladen op het moment dat stroom in overvloede aanwezig is en niet op die momenten dat er nu al piekbelasting is.