Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen op AP proberen te rijden, merk toch dat met de laatste update de vrachtwagenvrees weer terug lijkt te zijn. De auto wilde niet zonder tikkie op het pretpedaal langs een tankwagen.
Ook zijn de dodehoekcamera’s vrij vaak onbruikbaar.
Firmware: 32.12.3
 
Ik ben het eens met je post hoor, maar de korrel zout die wel bij je betoog moet is dat een (onbekend) deel van de phantom brakes veroorzaakt wordt door de onzekerheid in het wereldmodel die wèl het gevolg is van inconsistente interpretatie van sensorinputs, nodeloos conflicterende / onvoldoende hierarchische beslisregels, vertraging in besluitvorming door niet geoptimaliseerde code etc. Een (onbekend) ander deel van die onzekerheid wordt veroorzaakt door de inherente onvoorspelbaarheid van de buitenwereld, en weer een ander deel door de imperfecties in het meten van die buitenwereld door de keuzes die zijn gemaakt in de sensoren etc.

Met name bij de eerste categorie, maar ook in het omgaan met de tweede en derde, is natuurlijk alle ruimte voor regressies die tot een verergering van de frequentie of intensiteit van de ingrepen kunnen leiden. Hoewel je PB's altijd zult hebben zolang je voorspellend wereldmodel imperfect is, kan de gebruiker wel degelijk grote verschillen merken van release tot release. M.i. geen inherente bullshit dus.
We zeggen hetzelfde met dien verstande dat ik reageerde op deze statement:
En de gefinetunede branches uiteindelijk weer mergen toch, lijkt me? Ik vraag me af waarom we af en toe weer enkele regressies zien...
Binnen de context van 'branches mergen' ontstaan regressiebugs vaak doordat patches niet teruggemerged worden in master of feature branches en daardoor het probleem dat ze oplosten terugkomt. Daar doelde ik op met dat de waargenomen 'regressies' vrijwel zeker niet van dat type zijn, dat heeft Tesla op hun formaat met hun uit noodzaak enorme testsuites wel afgedekt.

Er kan echter welzeker 'functionele regressie' ontstaan, in dat ongewenste 'functionaliteit' of afwijking terugkomt door een compleet andere issue. Zeker zoiets enorm algemeens (en nutteloos...) als "mijn auto had net ALWEEEEEER een phantom brake, noes teh world sux!" zegt nogal weinig over de oorzaak ervan, en dat ie het 2 maanden terug een keer deed omdat ie een viaduct aanzag voor een vrachtwagen betekent nog niet dat ie het nu niet deed omdat hij inschatte dat de vrachtwagen naast je aan het afsnijden was. Symptomen zijn bijzonder oninteressant voor een goede probleemanalyse.

Dus ja, ik ben intussen aardig geirriteerd over al het gezeik over phantom brakes en de houding eromheen alsof Tesla ergens alle calls naar applyPhantomBrake maar uit moet commentariseren. De **** ik heb er 2 of 3 serieuze gehad sinds ik m'n Tesla heb, een per 5000km of zo. Fine with me, liever een keer te vaak dan iemand's pink uit m'n ruitenwisser peuteren.
 
Hmm, ik heb toch een beetje haat/liefde verhouding :cool:

Ja, de EAP werkt steeds beter, er zijn behoorlijk wat ritten dat ik hem aanzet bij begin snelweg, 100km rij en er pas aan het eind weer af haal. Chapeau!

Het verhaar van de phantom brakes zit ik wat dubbel in. Ik begrijp wat @curry684 stelt. Maar het blijft wel een remactie die mi ook niet zonder gevaar is. En al helemaal niet uit te leggen aan passagiers en ook de WAF factor wat naar beneden bijstelt. Wel is het zo dat ik in 80% van de gevallen de PB begrijp. En ik er ook steeds beter op kan inspelen. Maar die resterende gevallen, brrr...

En ik moet echt behoorlijk wennen aan het schuitje varen tussen de lijnen: naar links, naar rechts, naar het midden ... je wordt er zeeziek van... Ik snap ruimte maken voor vrachtwagens, maar ik zal blij zijn als we een iteraties van V10 verder zijn en dit wat gedempt is.
 
We zeggen hetzelfde met dien verstande dat ik reageerde op deze statement:

Binnen de context van 'branches mergen' ontstaan regressiebugs vaak doordat patches niet teruggemerged worden in master of feature branches en daardoor het probleem dat ze oplosten terugkomt. Daar doelde ik op met dat de waargenomen 'regressies' vrijwel zeker niet van dat type zijn, dat heeft Tesla op hun formaat met hun uit noodzaak enorme testsuites wel afgedekt.

Er kan echter welzeker 'functionele regressie' ontstaan, in dat ongewenste 'functionaliteit' of afwijking terugkomt door een compleet andere issue. Zeker zoiets enorm algemeens (en nutteloos...) als "mijn auto had net ALWEEEEEER een phantom brake, noes teh world sux!" zegt nogal weinig over de oorzaak ervan, en dat ie het 2 maanden terug een keer deed omdat ie een viaduct aanzag voor een vrachtwagen betekent nog niet dat ie het nu niet deed omdat hij inschatte dat de vrachtwagen naast je aan het afsnijden was. Symptomen zijn bijzonder oninteressant voor een goede probleemanalyse.

Dus ja, ik ben intussen aardig geirriteerd over al het gezeik over phantom brakes en de houding eromheen alsof Tesla ergens alle calls naar applyPhantomBrake maar uit moet commentariseren. De **** ik heb er 2 of 3 serieuze gehad sinds ik m'n Tesla heb, een per 5000km of zo. Fine with me, liever een keer te vaak dan iemand's pink uit m'n ruitenwisser peuteren.
Dankjewel voor je uitgebreide en inzichtgevende reacties! Rest me nog om te zeggen dat ik met regressie in het geheel niet doelde op, of dacht aan, "phantom brakes", wat dat ook moge zijn.

Ik dacht eraan dat het automatische grootlicht of de automatische ruitenwissers die het een tijdje prima hebben gedaan, maar die sinds een bepaalde software update niet meer goed functioneren bijvoorbeeld en dat autopilot zwabbert, terwijl het eerst rotsvast aanvoelde, maar dat laatste is wellicht ook verklaarbaar met het door jou geschetste verhaal en zal ook wel een soort finetunen vergen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: curry684
Autopilot WAS rotsvast tot v10 een maand geleden. In v9 bleef de auto nog koppig in iedere situatie snoeihard dead center in zijn baan.

Sinds v10 neemt ie ook laterale vrijheid, in dat ie binnen de baan beschikbare ruimte benut waar wenselijk of nodig. Dat heeft zelfs nu al inderdaad patches gehad om bepaalde correcties en hypercorrecyies recht te zetten.

Uiteindelijk komt alles goed als je maar weet dat je bij Tesla de komende jaren nog net vroeger bij Gmail e.d. meedraait in een publieke beta ;)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Remog and Hbrink
Wat ik vandaag op een snelweg stuk wel irritant vond is dat als er een baan rechts vanaf gaat (gecombineerde in-uitvoeg) hij weigert om een auto die uitvoegt in te halen. Blokmarkeringen herkent die nog niet echt. Reed met een aanhangwagen alleen op TACC.
Merk ook hoe sneller je gaat hoe vaker hij gaat corrigeren en phantom brakes geeft, Tot 90km/u doet het allemaal braaf, ga je harder dan heeft die moeite om het allemaal te snappen.

Terugweg op FSD zonder aanhangwagen. Aantal samengeknepen billen momentjes gehad. Plotseling remmen, inhalen en dan afbreken.
Rechts inhalen (voorbij rijden) vindt die ook niet leuk terwijl dat juist in de VS de standaard is?
Als je rustig achter een vrachtauto meesukkelt is het goed te doen maar ga vooral niet te actief rijden :)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik bemerk dat EAP zich ruimer beweegt in V10. de auto kijkt eerder naar de omgeving en drivable space zoals Elon dit omschrijf.

Als je dit vergelijkt met AP1 dan is de AP1 strak aan de lijn van de rijbaan en zich niet tot nauwelijks omgevings bewust.

Het effect is dat een lane change nog soepeler aan voelt (zelfverzekerd besturing te merken) op AP1 en nu nog wat onhandig en wat onzeker(afbreken met soms onduidelijk reden) met EAP en/of NoA
 
Rechts inhalen (voorbij rijden) vindt die ook niet leuk terwijl dat juist in de VS de standaard is?
En NL dus niet dus doet ie het niet, behalve als je zelf gas geeft.
Als je rustig achter een vrachtauto meesukkelt is het goed te doen maar ga vooral niet te actief rijden :)
Ik rij overal vMax + marge en rij continu op NoA op de snelweg. Het enige wat ik niet doe, is luisteren naar de suggesties van de lane changes, daar beslis ik zelf wel over. En dat is ook de bedoeling: ik ga niet losweg elke suggestie accepteren.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Leuke discussie over het mergen enzo maar ik denk niet dat neural nets te mergen zijn :). Enkel klassieke gestructureerde code rules die mogelijk op probability scores hard coded zijn. Neural nets moeten voornamelijk getraind worden met de juiste veilige en onveilig input.

Phantom brake issues zijn *denk ik* vooral omdat de resolutie beperkt is, de framerate beperkt is, er teveel latency in de visual SLAM verwerking zit. Deze output resulteert soms een verkeerde locatie geeft die niet matched met de map data of AP het daardoor gewoon even niet bijhoud en een defensieve handeling uitvoert.
 
  • Helpful
Reactions: Flaker
Autopilot WAS rotsvast tot v10 een maand geleden. In v9 bleef de auto nog koppig in iedere situatie snoeihard dead center in zijn baan.

Sinds v10 neemt ie ook laterale vrijheid, in dat ie binnen de baan beschikbare ruimte benut waar wenselijk of nodig. Dat heeft zelfs nu al inderdaad patches gehad om bepaalde correcties en hypercorrecyies recht te zetten.

Uiteindelijk komt alles goed als je maar weet dat je bij Tesla de komende jaren nog net vroeger bij Gmail e.d. meedraait in een publieke beta ;)

Tesla zou daar gerust voor mogen waarschuwen: met name als je FSD hebt gekocht dan ben je betalende test driver. Wil je dat niet zijn, koop geen FSD. FSD is nog vele jaren niet productierijp. Ik vind het erg leuk juist.

Het meer bewegen in de baan was even wennen maar voelt inmiddels normaal aan voor mij. Voor meerijders lijkt het natuurlijker aan te voelen. Iedere human beweegt immers ook in de baan.

Overigens betekent dit dat je auto in de toekomst wellicht ook een gat in de weg zal omzeilen als de ruimte dat toelaat. Daar heeft Musk naar gehint. Dat is op Amerikaanse wegen erg nodig en bespaart banden.

Aan wennen dus want dit gaat blijven denk ik.
 
  • Like
Reactions: nico180
Leuke discussie over het mergen enzo maar ik denk niet dat neural nets te mergen zijn :). Enkel klassieke gestructureerde code rules die mogelijk op probability scores hard coded zijn. Neural nets moeten voornamelijk getraind worden met de juiste veilige en onveilig input.
Ja en nee. Neurale netwerken zelf zijn inderdaad niet te mergen en functioneren in de praktijk als black boxes waar alleen kennis in gaat en beslissingen uit komen. De "state" op eender welk moment is niet te reduceren tot iets wat begrijpelijk is voor mensen, laat staan mergeable.

Dat is echter niet hoe de meeste NNs, inclusief die van Tesla, gebruikt worden. Die worden steeds leeg, of vanaf een controlled snapshot, opnieuw getraind met een set aan geselecteerde data. Die set die eroverheen gaat is natuurlijk wel aan te passen of te mergen met een andere set, om daarna het resultaat als training te gebruiken. Het is makkelijker om iemand vanaf scratch iets te leren dan om ook nog slechte gewoontes af te moeten leren.

Bovenstaand is echter hoogst academisch als discussie op dit moment omdat alleen Vision nog op NN draait, en geen enkel aspect van het rijden. Zaken als de laterale sturing zijn dus nog procedurele code, die slechts beperkt afhankelijk is van wat Vision als waarheid presenteert vanuit zijn sensoren.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Zat lang op 2019.32.2.2 en vanmorgen eindelijk het bericht dat er een update is.
Denk ik hèhè eindelijk v10.
Nou helaas, 2019.32.2.4 is geïnstalleerd :(
Gezocht op dat versie nr. maar helaas weinig over gevonden.
Sterker nog er zijn maar weinig die deze hebben gehad lijkt het.
Hopelijk volgt v10 snel.