Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Oké dus als je een hw2.5 auto hebt en geen FSD besteld hebt dan blijf je voor altijd die k*t ruitenwissers houden??? Dat zou gierig zijn zeg... Kan ik dus alle wenselijke verbeteringen waarvan ik hoopte dat die nog zouden komen ook gewoon vaarwel zeggen, want zodra het veel of meer rekenkracht kost zal het niet werken op HW2.5?
Als je dat kutruitenwissers vind, vraag ik me af hoe je ooit hebt overleefd in pakweg een BMW...
 
De Release Notes vallen mij ook tegen. Veel entertainment die mij niet boeit. Ik wil een veeel betere AP en NoA!

De rest lig ik allemaal niet wakker van. Het is leuk, that’s it.

Toch hoop ik dat V10 en HW3 mijn auto toch een stuk beter maakt!
Het lijkt een beetje op de iOS of MacOS versies... Soms heb je een nieuwe look en een hoop nieuwe features, en het jaar erop heb je ogenschijnlijk niks, maar draait het systeem sneller en stabieler. Apple heeft zo de gewoonte om alternerend een feature release en dan een stability/speed release uit te brengen, en misschien is dat hier ook het geval?

Youtube, Netflix en spelletjes kosten qua development niet zoveel tijd, terwijl een heel nieuwe look dat wel kost. Hopelijk is er dus onder de "motorkap" wat aan het veranderen en als ik nu merk hoe goed 2019.32.2.1 al rijdt op HW2.0 lijkt me dat wel goed te komen (ik kan nu merkbaar op meer stukken zonder belijning autopilot activeren). Niet vergeten dat we in Europa dan nog gehinderd zijn door de EU/UN regelgeving, in vergelijking met de VS waar ze gewoon lekker hun zin kunnen doen.
 
Voor de mensen die niet mee zijn: je grote scherm in je Tesla is qua technologie eigenlijk een groot fullscreen browser scherm, waar je een grote webpagina ziet die beschikbaar is gemaakt door een web server die draait op de computer achter je scherm. Die webpagina bestaat uit verschillende lagen, waar de onderste laag de Google Maps kaart laat zien. Die Google Maps kaart draait op code die Google zelf beschikbaar stelt, dus dat is al niet teveel eigen ontwikkeling.

Daarboven heb je dan de laag van je navigatie knoppen onderaan, wat ook gewoon een HTML pagina is waar je makkelijk een kolommetje of icoontje aan kan toevoegen. Als je het een beetje goed aanpakt als ontwikkelaar, kost het extra toevoegen van een icoontje in zo een omgeving nog geen kwartiertje werk.

Idem voor de laag met het uitgebreide menu, waar sinds kort de Arcade en de Easter Eggs aan zijn toegevoegd. Nog geen kwartiertje werk om die 2 icoontjes toe te voegen.

Dat wil zeggen dat het toevoegen van een Theater icoon dus ook geen werk is, en het maken van een pagina waar je uit kan kiezen tussen Youtube en Netflix ook niks kost. Youtube en Netflix bieden zelf een web player aan wat ook gewoon een set HTML en Javascript code is die ze voor je delen - net zoals de Google Maps interface - dus dat is ook beperkt tot wat kopieer- en plakwerk om dat actief te maken.

Het zou me dus niet verbazen dat het hele onderhouden van de interface en toevoegen van opties kan gedaan worden door een team van 3 developers. Steek er nog een test-afdeling van 2 mensen bij, en het hele interface-gedeelte van V10 draait op een team van 5 mensen.

Het hele Autopilot-gebeuren, of het hele navigatie-vs-verbruik gebeuren, of het hele software-voor-de-BMS-en-elektromotoren zit volgens mij bij heel andere teams.
 
Oké dus als je een hw2.5 auto hebt en geen FSD besteld hebt dan blijf je voor altijd die k*t ruitenwissers houden??? Dat zou gierig zijn zeg... Kan ik dus alle wenselijke verbeteringen waarvan ik hoopte dat die nog zouden komen ook gewoon vaarwel zeggen, want zodra het veel of meer rekenkracht kost zal het niet werken op HW2.5?

Ok, correctie, de frontfacing cameras worden wel volledig op 1920x1080 verwerkt. De ruitenwissers blijven dus kwalitatief uitermate teleurstellend, ook met HW3 ;-)
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Ok, correctie, de frontfacing cameras worden wel volledig op 1920x1080 verwerkt. De ruitenwissers blijven dus kwalitatief uitermate teleurstellend, ook met HW3 ;-)
Blijft raar dat ik de ruitenwissers helemaal prima vind. Misschien dan ook een kwestie van gevoel wanneer je vindt dat de ruitenwissers langzamer of sneller moeten gaan. Straks is een ander weer blij met een update en ik niet (meer).;)
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Blijft raar dat ik de ruitenwissers helemaal prima vind. Misschien dan ook een kwestie van gevoel wanneer je vindt dat de ruitenwissers langzamer of sneller moeten gaan. Straks is een ander weer blij met een update en ik niet (meer).;)

Dat valt misschien wel te verklaren: in de X met HW 2.5 en MCU 1 werken de ruitenwissers maar matig, maar in M3 met HW 3 en MCU 2 veel beter.
 
Ik vond de regensensor in onze BMW's even bagger hoor. Bij miezerige regen moest je vaak nog manueel bijwissen, en het meest frustrerende vond ik dat je telkens bij vertrek de ruitenwisser even moest uit en terug aan zetten want hij was zijn "auto" setting vergeten.
 
Ik vond de regensensor in onze BMW's even bagger hoor. Bij miezerige regen moest je vaak nog manueel bijwissen, en het meest frustrerende vond ik dat je telkens bij vertrek de ruitenwisser even moest uit en terug aan zetten want hij was zijn "auto" setting vergeten.
Dat is alleen maar uit veiligheid voor als ze vast zitten met sneeuw etc. Dat is bij Peugeot en andere ook zo... overal handmatig weer aanzetten op de automaat
 
  • Like
Reactions: woes
Er was een tijd dat OTA updates als een plus werden gezien. En nu ben je gierig als je de hardware niet tussentijds gratis opwaardeert? :eek:

Nee het gierige is dat je geen invloed hebt op welke HW je krijgt. Ik heb de M3 gekregen toen er wisselend hw2.5 en hw3 werden uitgeleverd en door gewoon pech heb ik een hw2.5 auto (collega's voor mij en na mij een hw3). Dat vind ik gierig ja, want hoewel we hetzelfde betalen en hetzelfde model hebben besteld in hetzelfde tijdsframe krijg ik dus een auto die minder kan over de komende jaren. Je restwaarde wordt dus minder bijvoorbeeld dan wanneer je een hw3 zou hebben want features werken daar beter op.

Het gaat me uiteindelijk niet alleen om de ruitenwissers, ik realiseer me nu pas dat door puur ongeluk ik niet de beste werkende ervaring krijg en dat de restwaarde minder is dan ik misschien aanvankelijk had gedacht, juist vanwege de OTAs;)
 
Dat is alleen maar uit veiligheid voor als ze vast zitten met sneeuw etc. Dat is bij Peugeot en andere ook zo... overal handmatig weer aanzetten op de automaat
Daar heb ik met mijn garage inderdaad zeer veel last van... Zowat 0 keren per jaar...

Dat is een beetje zoals het handje vasthouden bij Ford, waar je al rijdende niet kan hebben dat de passagier een adres invoert in de navigatie, of je de achteruitrijcamera niet kan aanzetten omdat het afleidend zou kunnen zijn.

Wat hou ik van mijn no-nonsense Tesla...