Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla NoA besluit zonder mijn ingrijpen om over te schakelen naar EAP (wegens slecht weer). Ik neem aan (niet zelf getest) dat als het weer bijtrekt EAP weer omgezet wordt naar NoA. En dat vind ik vervelend.

En 'zoals jij nu ook weet' is wederom een herhaling van iets wat je in de eerste zin stelde niet te bedoelen.

Ik reageer niet meer op jou, jij aub niet op mij.

Gelukkig, ik mag wel reageren....
NoA gaat inderdaad automatisch uit bij slecht weer. en weer aan.
NoA gaat ook uit bij tunnels en daarna weer aan.
Ook meegemaakt bij prachtig zonnig weer, ineens uit en even later weer aan.
Kortom ... echt wel beta te noemen. We zijn er echt nog niet.
 
OK understood. Ik ga het zelf ook eens testen op de A1 bij knooppunt Azelo komend vanaf Deventer. Daar waar de A1 samenvoegt met de A35. Kan me vaag herinneren dat mijn MS daar ook eens zelf richting aan ging geven, maar weet niet meer of dat op EAP of NoA was.
Zelf vind ik het overigens niet zo gek dat ie richting aangeeft ondanks dat je enkel op EAP rijdt als de strook waarin je rijd opgaat in een andere strook zoals bij dat knooppunt.
Vanmiddag even getest. Op de linkerbaan van de A1 bij knooppunt Azelo, daar komt de A1 samen met de A35. In feite gaat de linkerbaan van de A1 over in de rechterbaan van de A35, waarbij de A1 baan als het ware ophoudt (of steeds smaller wordt). De meeste mensen, waaronder ik zelf, zullen dan bij die versmalling naar links schuiven en als het goed is ook richting naar links aangeven. EAP (NoA stond dus niet aan) is wat anders van plan en geeft zodra de baan versmalt richting naar rechts aan. Ik denk dat als ik eerder richting naar links aangegeven had (ik deed nu express helemaal niets) de MS niet zelf besloten had dat naar rechts de beste optie was. Dát er van baan gewisseld moest worden is een feit, immers de baan waarop ik zat houdt gewoon op. Eigenlijk vind ik het helemaal niet verkeerd dat de MS dan dus zelf maar richting aan gaat geven, dat is beter dan helemaal niets aangeven en gewoon naar links of rechts gaan zonder richting aangeven.

2019-10-04_20-52-40.jpg


Als je echter zelf van plan was naar links te gaan en de wagen is je voor en geeft al richting aan naar rechts is dat uiteraard wel verwarrend, zeker voor de achterliggers als je tóch naar links gaat.

Volgende keer laat ik de MS gewoon z'n gang gaan, zonder het stuur 'door' EAP te trekken om naar links te gaan, om te zien of die niet alleen richting aangeeft maar ook vanzelf naar de rechterstrook gaat, ondanks dat NoA niet aan staat. Dat zou eigenlijk wel logisch zijn.

En voor de oplettende kijker: de lijn tussen de rechterbaan en de baan waarop ik zat is géén ononderbroken lijn, maar een dubbele lijn. Je mag daar niet van de rechterbaan naar de linker, andersom wel.

2019-10-04_21-05-36.jpg


TBC...
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: MaSansky
Vandaag weer 200+km met NoA op 2019.32.11.1. Gaat heerlijk.

Bij het nemen van de afrit zwiept ie ook niet meer met een noodgang de afrit op, wat ie tevoren soms deed. Nu netjes met beleid de afrit op. Je ziet zelfs in het display het rijvak van de afrit ontstaan en breder worden.

Qua NoA gaat het allemaal wat vlotter, correcter en met minder treuzelen. Ook geen paniek bij filevorming. Ik ben er erg blij mee.

Oh, en vandaag ook op een stuk met eerst enkel belijning aan de rand, en vervolgens geen belijning, hield ie zelf netjes rechts ipv zoals vroeger in het midden van de rijbaan te gaan rijden.
 
Zojuist de URLs van Ziggo Go en XS4ALL WebTV toegevoegd in de comments van een video op m'n eigen kanaal. Vervolgens youtube app openen, éénmalig inloggen met je eigen youtube account en de betreffende eigen video openen. Dan op de URL in de comments onder die video klikken en hieronder het resultaat:

View attachment 462531 View attachment 462532
Werkt inderdaad fantastisch en scheelt weer wat type werk :D
Top dank voor de tip.
Ziggo Go eindelijk full screen in de model 3 net zoals Youtube en Netflix zelf. Helaas zit er op de model 3 wel wat haperingen, regelmatig, in het afspelen van zowel live TV als opnames. WiFi is goed want Netflix en Youtube films spelen zonder problemen af...

Mmm misschien maar eens intern melden. Kijken of men daar iets aan kan doen...
 
Twee plussen aan v10 welke ik de afgelopen dagen heb ervaren, is 1) dat een baanwissel op AP/NoA niet pas na 3 seconden wordt ingezet, maar al na 1 a 2 seconden en 2) dat de auto niet eerst ietwat afremt bij het wisselen (zowel naar links als weer terug naar rechts). Groot minpunt is het uitwijken naar links op het moment dat je op de middelste rijbaan een vrachtwagen passeert. Wordt er na 5 opvolgende vrachtwagens wat zeeziek van. Dit gedrag wordt niet vertoont op het moment dat je op een tweebaansweg rijd. De streep links is dan doorgetrokken en kennelijk een indicatie dat niet naar links uitgeweken mag worden. Al met al ben ik tevreden met v10. Je moet AP/NoA simpelweg niet gebruiken voor baanwissels als het druk is. Dat gaat ‘m gewoon niet worden in Europa. Maar lekker met de stroom mee in dezelfde baan ervaar ik, zeker in de spits, als ontspannend.
 
Groot minpunt is het uitwijken naar links op het moment dat je op de middelste rijbaan een vrachtwagen passeert. Wordt er na 5 opvolgende vrachtwagens wat zeeziek van. Dit gedrag wordt niet vertoont op het moment dat je op een tweebaansweg rijd.
Dat verklaart een hoop voor mij. Dat slingeren herkende ik tot nu toe niet bij inhalen vrachtwagen, maar heb enkel nog op tweenbaans gereden... Was me tot nu toe niet duidelijk dat dit alleen op 3 of meerbaans wegen gebeurde.
 
Bij het nemen van de afrit zwiept ie ook niet meer met een noodgang de afrit op, wat ie tevoren soms deed. Nu netjes met beleid de afrit op. Je ziet zelfs in het display het rijvak van de afrit ontstaan en breder worden.

Eens!. Een aanvullende verbetering zou echter nog wel zijn dat de auto zo’n 100 meter vóór de afslag of afrit de richtingaanwijzer aanzet. Zodoende kan het verkeer achter je zien dat je ook voornemens bent om naar rechts te gaan. Sommige mensen zijn soms zo aan het duwen en willen liever eerder dan later dan jou de afrit nemen, dat hierdoor nu soms een gevaarlijke situatie ontstaat, simpelweg omdat ze niet al zien dat jij op het laatste moment naar recht gaat.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and bugboy
Was me tot nu toe niet duidelijk dat dit alleen op 3 of meerbaans wegen gebeurde.

3, 4 of 5-baans (zoals de A2 tussen Utrecht en A’dam). Zolang er links een onderbroken lijn is en rechts een vrachtwagen. Ik zat vanmorgen op de middelste baan van de 5 terwijl een vrachtwagen een andere vrachtwagen aan het inhalen was, en dus op de 2de baan van rechts zat, en ook toen week de auto uit naar links. Zou prettig zijn als dit alleen gebeurt als de vrachtwagen wat aan de linkerkant hangt. Om zodoende voldoende afstand te houden. Liever dan dat dan de phantom braking als reactie. We zijn er nog niet, maar ik zie progressie en ben dan ook altijd blij met de volgende update.
 
Ik heb Joe Mode trouwens weer uitgezet omdat ze blijkbaar ook de, voorheen NIET irritant harde tonen, van de richtaanwijzer gehalveerd hebben. Die hoor ik dus in de praktijk niet meer met Joe Mode, irritant omdat ik de autopilot dingels wel veel te hard vind normaal. Kan ook aan mij liggen overigens, ben halfdoof op hoge frequenties.

Ben voor de rest nu na een week best te spreken over v10. Heb met de eerste release de autopilot een keer uit de goot moeten trekken op een provinciale weg, maar verder vind ik alles sindsdien als geheel wel vloeiender en weer een evolutionair stapje.

Ook genoeg missers nog overigens, heb bij goed weer op zowel Fokkerweg als Eisenhowerlaan in Eindhoven al gezien dat de auto compleet niet visualiseerde op de overzichtelijke tweebaanswegen die dat zijn, terwijl het op snelwegen juist wel heel goed ging. Verder wat vreemdigheden gehad bij wegvallende rijstroken maar die snappen mensen vaak ook niet hoe goed te doen.

Als geheel echter ervaar ik ook wel dat het de eerste 2 dagen weer heel onwennig was omdat de AP "anders" doet, niet eens zozeer slechter. Na die tijd ben ik weer gecalibreerd naar wat ik wel of niet verwacht en accepteer van AP en voelt het weer een stuk prettiger om hem het stuur te geven.
 
Ik heb Joe Mode trouwens weer uitgezet omdat ze blijkbaar ook de, voorheen NIET irritant harde tonen, van de richtaanwijzer gehalveerd hebben. Die hoor ik dus in de praktijk niet meer met Joe Mode, irritant omdat ik de autopilot dingels wel veel te hard vind normaal. Kan ook aan mij liggen overigens, ben halfdoof op hoge frequenties.
Ik had hetzelfde gevoel, dat het geluid van de richtingaanwijzer óók zachter staat met Joe mode aan. Dat had van mij ook niet gehoeven. Overigens ben ik net als jij ook halfdoof voor hoge ferquenties. Ook in een bandje gespeeld vroeger? :rolleyes:
 
Top dank voor de tip.
Ziggo Go eindelijk full screen in de model 3 net zoals Youtube en Netflix zelf. Helaas zit er op de model 3 wel wat haperingen, regelmatig, in het afspelen van zowel live TV als opnames. WiFi is goed want Netflix en Youtube films spelen zonder problemen af...

Mmm misschien maar eens intern melden. Kijken of men daar iets aan kan doen...

Die haperingen heb ik bij Ziggo Go ook geconstateerd. Bij XS4ALL niet of nauwelijks. Misschien ligt het aan een hogere bitrate bij Ziggo Go?
 
Ik had hetzelfde gevoel, dat het geluid van de richtingaanwijzer óók zachter staat met Joe mode aan. Dat had van mij ook niet gehoeven. Overigens ben ik net als jij ook halfdoof voor hoge ferquenties. Ook in een bandje gespeeld vroeger? :rolleyes:
Nee waterpokken als volwassene met schade in de gehoorgang tot gevolg :D verbazend genoeg daarvoor nog geen merkbare gehoorschade opgelopen van mijn jeugdige jaren als metalhead en feeststudent...
 
Je gaat een beetje asociaal rijden van V10 merk ik. Lekker links blijven hangen op een energiezuinige snelheid rijdt eigenlijk het fijnst. Netjes terug naar rechts zou natuurlijk beter zijn, maar alle paniek in de auto dan maakt het allemaal wat onrustig. Dus of de stuurautomaat uit of lekker links tuffen en het oude Mercedes en Volvo gedrag nabootsen :-D