Dit weekend 1300 km van Toulon naar Haarlem gereden. (Model 3 AWD, met AP en FSD, 32.11.1). Om en om door mijn vrouw meerendeels op cruise control (TACC) en door mij zoveel mogelijk op automatic Steering met NOA.
1) nog steeds aarzelt hij als je in gaat halen op cruise control (autosteering en NOA uit). Dus: bijna lege weg, snelheid 130 km, er doemt een vrachtwagen op en je gaat (handmatig) naar links. Zodra de auto de streep passeert houdt hij even in en accelereert direct daarna weer. Dit gebeurt ook als je dit op grote afstand doet, nog voordat hij langzamer is gaan rijden. Paar keer op heel grote afstand geen aarzeling, maar toen we bij de vrachtwagen kwamen en we reden stabiel op de linkerstrook, alsnog een aarzeling. Indruk is dat het bij het inhalen van personenauto's niet of veel minder is. Ik las dat veel mensen nu vinden dat die overgangen soepel gaan. Betekent dat zij geen aarzelingen hebben ?
2) een paar keer op TACC gehad dat hij bij een wat complexere situatie (twee stroken invoegen) harder in de remmen ging en terwijl de strook voor ons vrij was bleef afremmen tot mijn vrouw ingreep. De TACC snelheid stond dan stabiel op 130.
3) Op autosteer met NOA maar 2 keer een rijstrookwissel afgebroken gehad. Het meerendeel ging eigenlijk wel goed. Ik heb daar wel een vraag over: ik moest steeds een voorgestelde wissel bevestigen met de richtingaanwijzer (helemaal doordrukken?), en vervolgens komt hij met de melding dat je druk moet uitoefenen op je stuur. Maar bij het weer teruggaan naar de rechterstrook hoeft dat (meestal) niet. Is die dubbele actie altijd zo geweest? Ik meen me te herinneren dat eerder alleen de richtingaanwijzer voldoende was.
Ik ben vergeten het te testen, maar wat gebeurt er als je een langere tijd wacht tussen de richtingaanwijzer en de druk op het stuur? anders gesteld: gaat die beruchte time out lopen vanaf je richtingaanwijzer, vanaf het rukje aan je stuur of vanaf het begin van de beweging van de auto? In ieder geval vind ik dat bewegen van je stuur erg lastig, want iets te veel beweging en hij springt uit autosteer.
4) alles bij elkaar vind ik autosteer niet eens zo veel ontspannender rijden. Je moet toch constant druk houden op het stuur (kreeg er kramp van in mn vingers) vanwege die nag en dan is het niet echt veel meer moeite om dat beetje sturen te doen.
5) automatische ruitenwisser werkt. soms te traag maar het is wat mij betreft werkbaar.
Conclusie: moeders is nu gewend aan TACC en vind het wel handig, tot hij weer eens echt kuren heeft en dan zit de schrik er weer in voor een half uur. Autosteer is een leuk speeltje voor de gemiddelde nerd (waaronder ik mezelf schaar) maar het is nog erg ver weg van een product voor de massa. NOA is vrijwel onzin, zolang je alles dubbel moet bevestigen.