Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Op zich zou dat kunnen maar in de logboeken van het netwerk hier zie ik geen verhoging in dataverkeer vanaf en naar de auto.

Daarnaast was ik altijd in de veronderstelling dat als de auto aangesloten is op de laadpaal hij niet leeg kan lopen aangezien alles (airco e.d.) via de laadpaal gaat en niet uit de accu.

Mijn ervaring is dat de energie altijd uit de accu komt. Wanneer het accuniveau onder de door jouw ingestelde accupercentage komt en jouw auto hangt aan de laadpaal en je hebt uitgesteld laden uit staan, zal de accu steeds weer een beetje bijgeladen worden. Wanneer airco aanslaat tijdens een laadsessie komt de energie inderdaad uit de laadpaal, maar gaat af van de laadenergie. Als ik bijvoorbeeld tijdens het laden de verwarming aanzet, gaat het laadtempo naar beneden en gaat de verwachte tijdstip waarop het laden gereed is omhoog.
 
Mijn ervaring is dat de energie altijd uit de accu komt. Wanneer het accuniveau onder de door jouw ingestelde accupercentage komt en jouw auto hangt aan de laadpaal en je hebt uitgesteld laden uit staan, zal de accu steeds weer een beetje bijgeladen worden. Wanneer airco aanslaat tijdens een laadsessie komt de energie inderdaad uit de laadpaal, maar gaat af van de laadenergie. Als ik bijvoorbeeld tijdens het laden de verwarming aanzet, gaat het laadtempo naar beneden en gaat de verwachte tijdstip waarop het laden gereed is omhoog.
Ik heb uitgesteld laden aan staan, en als hij niet aan het laden is en ik laat hem voorverwarmen zie ik dat hij wel energie van de laadpaal af neemt.
 
Dit weekend 1300 km van Toulon naar Haarlem gereden. (Model 3 AWD, met AP en FSD, 32.11.1). Om en om door mijn vrouw meerendeels op cruise control (TACC) en door mij zoveel mogelijk op automatic Steering met NOA.

1) nog steeds aarzelt hij als je in gaat halen op cruise control (autosteering en NOA uit). Dus: bijna lege weg, snelheid 130 km, er doemt een vrachtwagen op en je gaat (handmatig) naar links. Zodra de auto de streep passeert houdt hij even in en accelereert direct daarna weer. Dit gebeurt ook als je dit op grote afstand doet, nog voordat hij langzamer is gaan rijden. Paar keer op heel grote afstand geen aarzeling, maar toen we bij de vrachtwagen kwamen en we reden stabiel op de linkerstrook, alsnog een aarzeling. Indruk is dat het bij het inhalen van personenauto's niet of veel minder is. Ik las dat veel mensen nu vinden dat die overgangen soepel gaan. Betekent dat zij geen aarzelingen hebben ?

2) een paar keer op TACC gehad dat hij bij een wat complexere situatie (twee stroken invoegen) harder in de remmen ging en terwijl de strook voor ons vrij was bleef afremmen tot mijn vrouw ingreep. De TACC snelheid stond dan stabiel op 130.

3) Op autosteer met NOA maar 2 keer een rijstrookwissel afgebroken gehad. Het meerendeel ging eigenlijk wel goed. Ik heb daar wel een vraag over: ik moest steeds een voorgestelde wissel bevestigen met de richtingaanwijzer (helemaal doordrukken?), en vervolgens komt hij met de melding dat je druk moet uitoefenen op je stuur. Maar bij het weer teruggaan naar de rechterstrook hoeft dat (meestal) niet. Is die dubbele actie altijd zo geweest? Ik meen me te herinneren dat eerder alleen de richtingaanwijzer voldoende was.
Ik ben vergeten het te testen, maar wat gebeurt er als je een langere tijd wacht tussen de richtingaanwijzer en de druk op het stuur? anders gesteld: gaat die beruchte time out lopen vanaf je richtingaanwijzer, vanaf het rukje aan je stuur of vanaf het begin van de beweging van de auto? In ieder geval vind ik dat bewegen van je stuur erg lastig, want iets te veel beweging en hij springt uit autosteer.

4) alles bij elkaar vind ik autosteer niet eens zo veel ontspannender rijden. Je moet toch constant druk houden op het stuur (kreeg er kramp van in mn vingers) vanwege die nag en dan is het niet echt veel meer moeite om dat beetje sturen te doen.

5) automatische ruitenwisser werkt. soms te traag maar het is wat mij betreft werkbaar.

Conclusie: moeders is nu gewend aan TACC en vind het wel handig, tot hij weer eens echt kuren heeft en dan zit de schrik er weer in voor een half uur. Autosteer is een leuk speeltje voor de gemiddelde nerd (waaronder ik mezelf schaar) maar het is nog erg ver weg van een product voor de massa. NOA is vrijwel onzin, zolang je alles dubbel moet bevestigen.

In AP vooral geen twee handen op het stuur want als die in balans zijn dan voelt de auto niets en moet je steeds kracht uitoefenen, heen of weer. Gewoon één arm rechts of links (dus niet onder of boven) laten rusten zodat het gewicht ervan genoeg druk (torque) geeft. Dat vind ik heel relaxt.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Dus: Je hand aan het stuurwiel moet gedetecteerd zijn als je een auto lane change wilt doen. Zowel naar links als rechts.
Je hoeft het stuur niet te bewegen, je hoeft alleen maar lichte druk uit te oefenen.

Je krijgt de smaak nog wel te pakken om je hand losjes aan het stuur te hebben, precies genoeg om de nag weg te houden.
Het heeft inderdaad even geduurd, maar na een tijdje had ik wel door hoe ik de nag weg kon houden: rechterelleboog op de middenconsole en stuur tussen duim en wijsvinger geklemd op vier uur en wat hangen aan het stuur, zodat er constant druk rechtsom is. Dat bevredigt het mechanisme en houdt de nag weg. Maar dat is niet voldoende voor die check bij een auto lane wisseling. Dan moest ik echt even bewegen. Zou het kunnen dat hij druk wil hebben in de richting van de lane change? Dat zou verklaren waarom ik bij de wisseling naar rechts geen melding kreeg en bij de wisseling naar links wel (ik gaf immers constant druk rechtsom).
 
Het heeft inderdaad even geduurd, maar na een tijdje had ik wel door hoe ik de nag weg kon houden: rechterelleboog op de middenconsole en stuur tussen duim en wijsvinger geklemd op vier uur en wat hangen aan het stuur, zodat er constant druk rechtsom is. Dat bevredigt het mechanisme en houdt de nag weg. Maar dat is niet voldoende voor die check bij een auto lane wisseling. Dan moest ik echt even bewegen. Zou het kunnen dat hij druk wil hebben in de richting van de lane change? Dat zou verklaren waarom ik bij de wisseling naar rechts geen melding kreeg en bij de wisseling naar links wel (ik gaf immers constant druk rechtsom).

Ja dat klopt volgens mij. Duurde bij mij ook een flinke poos voordat ik er überhaupt achter kwam dat elke keer als je een lane change bevestigt of zelf start op het scherm komt te staan dat je het stuur moet bewegen. Ik heb een aantal keer gehad dat ik die beweging te zwak , niet of net te veel deed waardoor je van baan wisselt en er gedurende de wissel achterkomt dat je dit zelf aan het doen bent. Het blijft jammer dat je hier in europa zoveel user input moet geven..
 
Het heeft inderdaad even geduurd, maar na een tijdje had ik wel door hoe ik de nag weg kon houden: rechterelleboog op de middenconsole en stuur tussen duim en wijsvinger geklemd op vier uur en wat hangen aan het stuur, zodat er constant druk rechtsom is. Dat bevredigt het mechanisme en houdt de nag weg. Maar dat is niet voldoende voor die check bij een auto lane wisseling. Dan moest ik echt even bewegen. Zou het kunnen dat hij druk wil hebben in de richting van de lane change? Dat zou verklaren waarom ik bij de wisseling naar rechts geen melding kreeg en bij de wisseling naar links wel (ik gaf immers constant druk rechtsom).

Als je lane change naar links doet kun je gewoon weerstand naar rechts uitoefenen op het stuur. Het voelt erg "onnatuurlijk" maar heb het zelf diverse keren getest. Ik laat vaak mijn rechterhand op "4 uur" rusten of de linkerhand op "8 uur" om nag weg te houden. (stuur tussen duim en wijsvinger) Volle hand bijna onderaan op 5 of 7 uur laten rusten werkt ook. Zelfs been zachtjes tegen stuur drukken werkt vaak omdat er binnen de 13 seconden vaak een lichte stuurbeweging is welke voor voldoende weerstand zorgt om nag weg te houden.

Voor lane changes oefen ik niet meer kracht uit dan tijdens normaal rijden. Wel belangrijk om niet ongemerkt mee te sturen met de gewenste richting -> dan is druk op stuur onbewust minder of verdwenen en gaat de auto na 3x knipperen niet opzij ;)
 
Mijn browser doet sowieso niks. Heb AP2,5 en (helaas) MCU1. Dan ook geen YouTube of Netflix?

Ik heb AP2 en sinds V10 werkt mijn browser ook helemaal niet meer. Ik heb al een paar keer een reset gedaan, maar het werkt helemaal niet meer? Ik gebruikte de browser sowieso al erg weinig aangezien ik altijd al om de paar dagen een reset moest doen om pagina's te laten laden. Inmiddels doet ie het helemaal niet meer.
 
Ik heb AP2 en sinds V10 werkt mijn browser ook helemaal niet meer. Ik heb al een paar keer een reset gedaan, maar het werkt helemaal niet meer? Ik gebruikte de browser sowieso al erg weinig aangezien ik altijd al om de paar dagen een reset moest doen om pagina's te laten laden. Inmiddels doet ie het helemaal niet meer.

Hier precies zo, voorheen kon je via scetchpad en/of de energieapp de browser nog even laten werken, nu is ie kompleet dood. Ik had altijd Waze draaien, heb nu genoeg van die browser en een iPhone integratie via HDMI aangeschaft. Dit weekend inbouwfeest.
0797602B-4375-4E9F-A62F-1455C8BE555A.jpeg
 
Het heeft inderdaad even geduurd, maar na een tijdje had ik wel door hoe ik de nag weg kon houden: rechterelleboog op de middenconsole en stuur tussen duim en wijsvinger geklemd op vier uur en wat hangen aan het stuur, zodat er constant druk rechtsom is. Dat bevredigt het mechanisme en houdt de nag weg. Maar dat is niet voldoende voor die check bij een auto lane wisseling. Dan moest ik echt even bewegen. Zou het kunnen dat hij druk wil hebben in de richting van de lane change? Dat zou verklaren waarom ik bij de wisseling naar rechts geen melding kreeg en bij de wisseling naar links wel (ik gaf immers constant druk rechtsom).
Voor rijstrookwissel heb je niet meer druk nodig.

Ik had hier in het begin ook last mee. Mijn analyse van wat hier speelt: De nag treedt alleen op als hij 15 seconden aaneengesloten niks detecteert. Als je je hand heel licht aan het stuur hebt hangen, zo net rondom de detectiedrempel, voelt hij je hand wel/niet/wel/niet/wel/niet. Zolang hij maar ergens in die 15 seconden heel eventjes je hand heeft gedetecteerd, is dat genoeg om de nag weg te houden.

De detectie bij rijstrookwissel echter is instantaan: dan moet hij precies op dát moment je hand voelen, zoniet, dan gaat hij mekkeren. Dus als je hand dan op dat moment net onder de detectiedrempel zit, pech: dan krijg je nag.

Ook hier weer een stupide regel die verzonnen is door een theoreticus die zelf nooit met dit soort systemen heeft gereden. De regel zou bijv. moeten zijn dat de rijstrookwissel niet geïnitieerd mag worden als de nag indicator actief is: oftewel als je hand aan het stuur in de afgelopen 15 seconden niet is gedetecteerd. Dat is de grens voor normaal rijden op AP, dus waarom niet dezelfde regel voor het wisselen van rijstrook? Dat hebben ze zo verschrikkelijk met regeltjes ommuurd dat je er bijna niet fatsoenlijk gebruik van kunt maken en er vaak ook gevaarlijke situaties door ontstaan.