Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds V10 wijkt met AP de wagen op het middenvak een stukje naar links uit als er op het rechtervak een vrachtwagen rijdt. Geeft dit geen zwalpende indruk voor andere weggebruikers ?
 
In Autopilot, knipper naar rechts, van autopilot af en gaat over op adaptive cruise control en je kan makkelijk van baan wisselen. Knipper naar links, hij blijft gewoon op Autopilot en je moet deze eerst zelf uitzetten voor je van baan kan wisselen.
Works as designed?
 
.....we hebben nu ook lane departure warning, volgens mij betekent dit dat als je niet op AP rijdt en je over de lijnen gaat je afhankelijk van de instellingen, toeters en bellen al dan niet met een ruk aan het stuur krijgt. Bij mij doet ie helemaal niks. Iemand hier ervaring mee? ..

@pvkeep @Dutch-Courage
Wij wonen hier ad Oosterschelde in een echt ELDA-gebied. Vergeten het wel eens uit te zetten.... Hieronder een typisch ELDA-dijkje, met of zonder ander verkeer, 90% kans op ELDA, op de thumbnail-foto nog wat meer ELDA-kans uiteraard... Het is sinds de beruchte Software v9.0_2019.5.25 wel iets beter geworden. Er wordt wat minder hard ah stuur gerukt! Winst dus... :confused: ( NB LDA staat uiteraard ALTIJD UIT.. ) Maar het blijft een fantastische auto...

Elda01.jpg

Elda.geen.Elda.jpg
 
Wat trouwens ook een verbetering is het vlotter optrekken vanuit stilstand. Vanochtend tijdens een kleine file kom ik het gedrag goed ervaren. Naar m'n gevoel zelfs net te vlot omdat in mijn geval er ook steeds weer geremd werd. De auto weet namelijk niet of het een file is of een stoplicht. Dit gedrag wil ik wel bij een stoplicht maar niet in de file.
 
Is volgens mij nooit weggeweest. Gebeurt mij op 1 plek: nadat ik bij Roelofarendsveen op de A4 richting Amsterdam ben ingevoegd. Nog nergens anders meegemaakt. Raar hè?

Bij mij bij A73 voor Nijmegen na afrit richting Venlo. Knipper-aan bij samenkomen baan vanaf Nijmegen.

En bij
Ik denk het niet. Zo reed ik zelf ook al indien de rijstroken niet al te breed zijn. Het gebeurd niet als er een auto zich in de linker rijbaan bevind.

Echt wel. Tenminste bij mijn S wel.
Rechts een vrachtwachten en links een passerende auto trekt ie zich niets van aan.

Wat ik ook opvallend vind is dat het zo lijkt dat de S ver weg wil blijven van witte auto's.
Ik heb ook al een paar keer gehad dat bij passeren van een kleine witte bestelwagen (formaat caddy) de S ook naar links uitweek. Terwijl de auto's niet eens te veel links in/van eigen baan reden.
 
Wat trouwens ook een verbetering is het vlotter optrekken vanuit stilstand. Vanochtend tijdens een kleine file kom ik het gedrag goed ervaren. Naar m'n gevoel zelfs net te vlot omdat in mijn geval er ook steeds weer geremd werd. De auto weet namelijk niet of het een file is of een stoplicht. Dit gedrag wil ik wel bij een stoplicht maar niet in de file.

Ik had vanmorgen ook weer de luxe om dit drie uur uitgebreid te testen in de file, maar het werkt beter in de file met een volgafstand vanaf 4
 
Sinds V10 wijkt met AP de wagen op het middenvak een stukje naar links uit als er op het rechtervak een vrachtwagen rijdt. Geeft dit geen zwalpende indruk voor andere weggebruikers ?
Afgezien van de indruk die het voor andere weggebruikers geeft vind ik het verschrikkelijk rijden zo. Gisteren Ternat - Aalter - Wetteren afgelegd op de E40, helemaal niet gezellig bollen op AP op de nieuwe manier, je zwalpt echt de hele tijd van 't midden naar links op 't middenrijvak, logisch natuurlijk want een autosnelweg in België zonder met vrachtwagens gevuld rechtervak vinden is geen sinecure overdag. Trouwens, op 't middenvak gaat ie dan soms zó dicht tegen de linkerlijn aanhangen dat dat dan weer de chauffeurs van de wagens op 't linkervak ongemakkelijker maakt. En mezelf, in dit geval. Wat mij betreft absoluut geen verbetering...
 
Bij mij bij A73 voor Nijmegen na afrit richting Venlo. Knipper-aan bij samenkomen baan vanaf Nijmegen.

En bij ... op A50 richting Nijmegen, komend van A12 (Utrecht). Afrit nemen op linkerbaan en op middenbaan invoegen en dan NOA aan. Knipper na 50m-100m


Echt wel. Tenminste bij mijn S wel.
Rechts een vrachtwachten en links een passerende auto trekt ie zich niets van aan.

Wat ik ook opvallend vind is dat het zo lijkt dat de S ver weg wil blijven van witte auto's.
Ik heb ook al een paar keer gehad dat bij passeren van een kleine witte bestelwagen (formaat caddy) de S ook naar links uitweek. Terwijl de auto's niet eens te veel links in/van eigen baan reden.
 
Tjonge toch ook even met jullie delen. Dit maakte ik vanmorgen mee. Ik heb het bij [email protected] aangemeld.
In het Engels omdat ik het uit de mail geplukt heb:

Just so you know:
When driving on a two lane (one each way) (N192 from Vinkeveen to Uithoorn) with heavy traffic coming towards you and your lane is quite OK so you can drive 80 km/hour, the virtualization shows the trafic towards you but sometimes recognizes trafic that seems to travel with you (same) direction (which is not true of course). It sees the same virtual car joining you like a dolphin beside a boat, for quite a few seconds in a row (upto 5 seconds I have seen). And my car will react to these virtual cars. Sometimes it brakes a little (not to pass the virtual car on the right side, which is not allowed here). If the virtual car is a van, it will actually move me a little to the right in my lane.

I believe the moving to left or right when passing trucs feels weird anyway but it is even weirder when the reason is a virtual car (or a dolphin).
 
Wat ik vanochtend in flinke regen wel had dat de auto meer zwalkte in de baan dan voorheen, zelfs zodanig dat ik er op een gegeven moment echt teveel was en ik ervan schrok en autopilot uitzette. Droog terug was het beter zo leek het. Maar het zekere/koersvaste gevoel van V9 was het niet,
 
Dit weekend 1300 km van Toulon naar Haarlem gereden. (Model 3 AWD, met AP en FSD, 32.11.1). Om en om door mijn vrouw meerendeels op cruise control (TACC) en door mij zoveel mogelijk op automatic Steering met NOA.

1) nog steeds aarzelt hij als je in gaat halen op cruise control (autosteering en NOA uit). Dus: bijna lege weg, snelheid 130 km, er doemt een vrachtwagen op en je gaat (handmatig) naar links. Zodra de auto de streep passeert houdt hij even in en accelereert direct daarna weer. Dit gebeurt ook als je dit op grote afstand doet, nog voordat hij langzamer is gaan rijden. Paar keer op heel grote afstand geen aarzeling, maar toen we bij de vrachtwagen kwamen en we reden stabiel op de linkerstrook, alsnog een aarzeling. Indruk is dat het bij het inhalen van personenauto's niet of veel minder is. Ik las dat veel mensen nu vinden dat die overgangen soepel gaan. Betekent dat zij geen aarzelingen hebben ?

2) een paar keer op TACC gehad dat hij bij een wat complexere situatie (twee stroken invoegen) harder in de remmen ging en terwijl de strook voor ons vrij was bleef afremmen tot mijn vrouw ingreep. De TACC snelheid stond dan stabiel op 130.

3) Op autosteer met NOA maar 2 keer een rijstrookwissel afgebroken gehad. Het meerendeel ging eigenlijk wel goed. Ik heb daar wel een vraag over: ik moest steeds een voorgestelde wissel bevestigen met de richtingaanwijzer (helemaal doordrukken?), en vervolgens komt hij met de melding dat je druk moet uitoefenen op je stuur. Maar bij het weer teruggaan naar de rechterstrook hoeft dat (meestal) niet. Is die dubbele actie altijd zo geweest? Ik meen me te herinneren dat eerder alleen de richtingaanwijzer voldoende was.
Ik ben vergeten het te testen, maar wat gebeurt er als je een langere tijd wacht tussen de richtingaanwijzer en de druk op het stuur? anders gesteld: gaat die beruchte time out lopen vanaf je richtingaanwijzer, vanaf het rukje aan je stuur of vanaf het begin van de beweging van de auto? In ieder geval vind ik dat bewegen van je stuur erg lastig, want iets te veel beweging en hij springt uit autosteer.

4) alles bij elkaar vind ik autosteer niet eens zo veel ontspannender rijden. Je moet toch constant druk houden op het stuur (kreeg er kramp van in mn vingers) vanwege die nag en dan is het niet echt veel meer moeite om dat beetje sturen te doen.

5) automatische ruitenwisser werkt. soms te traag maar het is wat mij betreft werkbaar.

Conclusie: moeders is nu gewend aan TACC en vind het wel handig, tot hij weer eens echt kuren heeft en dan zit de schrik er weer in voor een half uur. Autosteer is een leuk speeltje voor de gemiddelde nerd (waaronder ik mezelf schaar) maar het is nog erg ver weg van een product voor de massa. NOA is vrijwel onzin, zolang je alles dubbel moet bevestigen.
 
3) Op autosteer met NOA maar 2 keer een rijstrookwissel afgebroken gehad. Het meerendeel ging eigenlijk wel goed. Ik heb daar wel een vraag over: ik moest steeds een voorgestelde wissel bevestigen met de richtingaanwijzer (helemaal doordrukken?), en vervolgens komt hij met de melding dat je druk moet uitoefenen op je stuur. Maar bij het weer teruggaan naar de rechterstrook hoeft dat (meestal) niet. Is die dubbele actie altijd zo geweest? Ik meen me te herinneren dat eerder alleen de richtingaanwijzer voldoende was.
UN/ECE 79:

5.6.4.5.6.

The system shall provide a means of detecting that the driver is holding the steering control and shall warn the driver in accordance with the warning strategy below:
If, after a period of no longer than 3 seconds after the initiation of the lane change procedure, the driver is not holding the steering control, an optical warning signal shall be provided. This signal shall be the same as the signal specified in paragraph 5.6.2.2.5. above.

Dus: Je hand aan het stuurwiel moet gedetecteerd zijn als je een auto lane change wilt doen. Zowel naar links als rechts.

Ik ben vergeten het te testen, maar wat gebeurt er als je een langere tijd wacht tussen de richtingaanwijzer en de druk op het stuur? anders gesteld: gaat die beruchte time out lopen vanaf je richtingaanwijzer, vanaf het rukje aan je stuur of vanaf het begin van de beweging van de auto? In ieder geval vind ik dat bewegen van je stuur erg lastig, want iets te veel beweging en hij springt uit autosteer.
Volgens de UN/ECE 79 gaat de timer lopen vanaf het beroeren van de richtingaanwijzer.

Je hoeft het stuur niet te bewegen, je hoeft alleen maar lichte druk uit te oefenen.

4) alles bij elkaar vind ik autosteer niet eens zo veel ontspannender rijden. Je moet toch constant druk houden op het stuur (kreeg er kramp van in mn vingers) vanwege die nag en dan is het niet echt veel meer moeite om dat beetje sturen te doen.
Je krijgt de smaak nog wel te pakken om je hand losjes aan het stuur te hebben, precies genoeg om de nag weg te houden.
 
Vandaag ook wat vreemds gezien met de range. Thuis geparkeerd en aan de lader gehangen (uitgesteld opladen ingesteld ivm daltarief). Ik had 10%. Paar uur later kijk ik, zit er 7% in. Dit terwijl de stekker erin zit.

Sentry mode e.d. staan gewoon uit.
Nu ik het artikeltje lees waarnaar curry684 verwees.... Misschien staat je auto data te analyseren om te zien wat interessant genoeg is om op te sturen naar Tesla.
 
Last edited:
Nu ik het artikeltje lees waarnaar curry684 verwees.... Misschien staat je auto data te analyseren om te zien wat interessant genoeg is om op te sturen aan Tesla.
Op zich zou dat kunnen maar in de logboeken van het netwerk hier zie ik geen verhoging in dataverkeer vanaf en naar de auto.

Daarnaast was ik altijd in de veronderstelling dat als de auto aangesloten is op de laadpaal hij niet leeg kan lopen aangezien alles (airco e.d.) via de laadpaal gaat en niet uit de accu.