Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
MS85 AP1 2019.40.2.1

soepeler baan wissel
Rijdt strakker tussen de wegmarkering

verbeter punt en een echte rede voor update is

matrixborden ondersteuning in Nederlander met de aangepaste snelheid met de vier knipperende oranje lichten in de vier hoeken!! Het is dat er verkeer voor mij rijdt en hij hierdoor afremt maar automatisch herkenning is een pre!!

verder zou het super fijn zijn indien Tesla het herkennen van invoegend verkeer zou herkennen en hier op anticipeert door snelheid te verminderen ipv plots af te remmen met gevolg dat de achteropkomend verkeer zich een hoedje schrikt. (Ik heb standaard 7 auto lengtes tussen mij en mijn voorganger!)

oh Tesla,

het herkennen van de ronde verkeersborden met snelheid is fantastisch maar zou het mogelijk zijn om het verwerken van deze data te versnellen en snelheid direct te verminderen ipv na het bord een honderdtal meters waardoor ik als nog op de rem moet trappen voor de flitspaal? En het versnellen van bijvoorbeeld 50 naar 80 of 90 bij wegwerkzaamheden naar 130 gelijkmatiger ipv gelijk vol gas naar de 130. Beter voor het verbruik banden en milieu!!!

Ik hoop van harte dat Tesla dit mee leest!

ben zeer te vrede en gelukkig met mijn Tesla!!
 
Last edited:
verder zou het super fijn zijn indien Tesla het herkennen van invoegend verkeer zou herkennen en hier op anticipeert door snelheid te verminderen

Mijn Model 3 doet dat. Hij remt niet abrupt af, maar mindert snelheid bij invoegend verkeer, zowel van de invoegstrook, als bij het ritsen vanaf links. Gaat echt soepel. Ik rij meestal met afstand 3 of 4 en alleen in de files met 6 of 7.
 
6-7 in de file ? Vindt 1 al te veel.

Als ik stand 1 gebrukk racet de auto voortdurend naar de voorganger om dan gelijk weer hard af te remmen. Niet echt rustig en ontspnnen rijden. Bovendien heb ik liever wat afstand als ze voor mij op elkaar klappen. Met een beetje afstand kan je er dan tenminste nog langs door van baan te wisselen. Met stand 1 sta ik de op bumper en kan ik geen kant op als het verkeerd gaat. Ik hou graag van defensief rijden en weer heelhuids aankomen bij vrouw en kind.
 
Deep rain vandaag goed kunnen testen met 400km rit in de regen bij duisternis en daglicht wat een verbetering zeg! Erg tevreden (stap vooruit)

Autopilot weer 2 stappen terug, schokkerig en heel zenuwachtig, zeker met grotere mede weggebruikers om je heen. Alsof ik dronken aan het rijden ben (doe ik natuurlijk nooit).
 
  • Informative
Reactions: Mel85
Vandaag vanuit Parijs via Gent naar Nederland gereden op 2019.40.2.1 Op de A14 tussen Lille en Gent kreeg ik met enige regelmaat een nieuwe melding op mijn center-console (zie hieronder, excuus voor de slechte kwaliteit van de foto):

upload_2019-12-13_20-58-57.png


Ik dacht in eerste instantie dat deze melding het gevolg was van een vieze camera. Het weer was bar en boos en er was sprake van veel opspattend water. Echter op het moment dat ik van de linkerbaan (van de 3) terug ging naar de middelste baan, verdween de melding. Om vervolgens weer terug te komen op het moment dat ik weer enige tijd op de linkerbaan zat. Rechts was ook veel opspattend water bij het passeren van vrachtwagens, maar geen melding voor de rechter camera. Toen drong het tot mij door: de betonnen rand aan de linkerkant van de snelweg blokkeert kennelijk een zodanig deel van het camerabeeld, of in ieder geval het rijstrook-gedeelte, dat de auto 'denkt' dat de camera vuil of geblokkeerd is. Nogmaals, op het moment dat ik naar de middelste baan bewoog, ging de melding na enkele seconden weer weg. Zie hieronder de foto van de betonnen rand.

upload_2019-12-13_20-58-35.png


Wat mij betreft een teken dat er keer op keer verbetering/ontwikkeling plaatsvindt v.w.b. de registratie van beelden op de camera's. Het nadeel van deze situatie is echter dat de auto lane change op AP/NoA (ik heb EAP) uitgeschakeld wordt zodra de melding wordt gegeven. Ik moet AP dus uitschakelen om vervolgens handmatig naar rechts te kunnen bewegen. Ik zie op mijn center console vervolgens ook dat de snelweg van 3 rijstroken verandert in een snelweg met een enkele rijstrook. Op zich dus logisch, maar wel lastig. Verder viel mij op dat de lane change vele malen soepeler en minder 'onzeker' plaatsvindt. Zeker een verbetering dus. Nadeel blijft het uitwijk-gedrag bij het inhalen van vrachtwagens of busjes. Dit gaat naar de linkerkant van de rijstrook redelijk soepel, maar terug naar het midden van de rijstrook gaat té abrupt. Zo abrupt dat vrouwlief op x moment mij toch vriendelijk vroeg om AP uit te schakelen. Ze was een boek aan het lezen en werd een beetje wagenziek.
 

Attachments

  • upload_2019-12-13_20-53-29.png
    upload_2019-12-13_20-53-29.png
    345.2 KB · Views: 52
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Vandaag ook eindelijk Deep Rain kunnen uitproberen, ben er ook best tevreden over. Het kan zeker nog beter maar dat komt nu hopelijk vanzelf wel. :) In harde regen werken de ruitenwissers nu echt prima, niet meer handmatig aan hoeven te zetten. Alleen bij lichte regen is die nog altijd niet snel genoeg, maar toch ook al een stuk beter dan voorheen. Snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die er geen verbetering in zien? Is toch echt een wereld van verschil.
 
Vandaag ook eindelijk Deep Rain kunnen uitproberen, ben er ook best tevreden over. Het kan zeker nog beter maar dat komt nu hopelijk vanzelf wel. :) In harde regen werken de ruitenwissers nu echt prima, niet meer handmatig aan hoeven te zetten. Alleen bij lichte regen is die nog altijd niet snel genoeg, maar toch ook al een stuk beter dan voorheen. Snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die er geen verbetering in zien? Is toch echt een wereld van verschil.

Als dit verschil van de ruitenwissers (deep rain) je niet opvalt dan weet ik het ook niet meer......
 
Last edited:
Heel blij dat AP bij zijn laatste reïncarnatie (40.2.1) ook geleerd heeft de ruitenwissers op tijd aan te zetten. Echt een hele verbetering. Wel jammer dat Elon AP niet geleerd heeft dat alcohol en rijden niet samen gaan. Ook in bochten word ik soms 3-4 keer heen en weer gepingpongd tussen de belijning. AP driving is ook veel bruusker. Gaat niet lang duren voordat 1 van ons van de weg gehaald wordt om te blazen.
 
  • Funny
Reactions: Dim70
Gisteren 2019.40.2.1 goed kunnen testen. Ik vind dat de auto veel meer ping-pong'd tussen de lijnen. Het ritme/tempo lijkt wel omhoog gegaan. Ook veel soorten regen gehad en eindelijk redelijke werkende ruitenwissers op mijn S. Ik heb nog wel een aantal weer vaak de ruitenwisser moeten activeren maar absoluut niet zo vaak als voorheen.

De lane change snelheid is echt *ietsje* sneller maar niet heel veel. Nog steeds te langzaam om bijvoorbeeld bjj drukte in te voegen tussen een rij auto's.

Maar ik ben serieus met mijn oproep. Is er iemand in omgeving Rotterdam die vind dat in zijn auto NOA/AP met lane changes subliem werkt. Dan spreken we ergens af langs de ring en dan doen we 2 ring rondjes om te vergelijken.
 
Hier werken de ruitenwissers nu ook prima.
Maar AP zette twee stappen terug.
Telkens ik een vrachtwagen voorbij stak wijkt hij rijkelijk te laat naar de linker kant van het baanvak om dan er voorbij terug naar rechts over te trekken en nog even na stuitert tot hij terug het midden gevonden heeft.
Enkel alleen op de baan doet hij het redelijk maar inhalen op de autosnelweg is een drama.
Gisteren van Calais naar Brugge kolommen met vrachtwagens moeten inhalen en werd bijna zeeziek van het slingeren.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Maar ik ben serieus met mijn oproep. Is er iemand in omgeving Rotterdam die vind dat in zijn auto NOA/AP met lane changes subliem werkt. Dan spreken we ergens af langs de ring en dan doen we 2 ring rondjes om te vergelijken.

Kom wel uit ReO, maar lane change zeker niet subliem. In de ochtendspits maar heel matig in te zetten. Zet het alleen in als ik het gat aan de ruime kant vind. Dan nog vaak wordt de lane change laat ingezet, vaak eerst wat afremmen. Toch wel verwarrend voor verkeer om me heen.

op de terugreis is de snelweg vaak wel weer rustiger, maar dan nog goed timen met je lane change. Als het echt rustig is, is lane change wel een zegen.
 
ook wij hebben nu versie 2019.40..... De ruitenwissers functioneren nu inderdaad een heel stuk beter bij matige tot lichte regen.
Ik heb begrepen dat ze nog beter zouden kunnen gaan worden door aanpassingen vanwege het "neurale netwerk". Heeft iemand daar al iets van gemerkt?

Tevens hebben wij sterk de indruk dat de auto MS aanmerkelijk stiller is geworden, hoewel ik daar niets van begrijp.....