Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb deze versie geïnstalleerd en merk weinig verschil, behalve de waarschuwing om de 15 seconden.
Maar ik was toch al van mening dat je het stuur zelf moet vasthouden.

En er zijn overigens genoeg Teslarijders die een flesje water drinken in de auto en het flesje bij gebrek aan bekerhouders (!) op het stuur zetten, waardoor de Tesla denkt, dat de chauffeur het stuur vasthoudt. Of een sinaasappel eten in de Tesla....

 
Ben een leek: waar vind ik op ik ap1 of 2 heb?

Als in je zijknipperlichten camera's zitten heb je AP2 of recenter.
Zijn het gewone lensjes met knipperlichtjes is het AP1.

Heb je nog een "nose Cone" is het zeker AP1, de eerste facelift modellen hadden ook nog eventjes AP1.
Gezien jouw auto van april 2016 is vermoed ik dat je nog AP1 hebt... .

Xavier
 
  • Like
Reactions: GeertBroekmans
Bij mij ook bij Model 3 LR. Als je langs een lange rij vrachtwagens met net iets te veel ruimte tussen de wagens rijdt dan blijft mijn Model 3 als maar heen en weer slingeren, echt absurd dat zoiets nog niet is opgelost of op z'n minst uit te schakelen is. Het is zo erg dat ik na klachten van passagiers (en m'n eigen schaamte) AP maar uit zet. Ik ga hier een service afspraak voor maken.

Ik heb dat dus ook met mijn model S (AP2) sinds een maand of wat. Bij het naderen van een vrachtwagen, ongeveer een meter of 10 ervoor schuift mijn auto in een kwestie van een seconde een centimeter of 30-40 ongeveer ervandaan. En dan na het passeren weer terug naar het midden. Te kort van te voren, te ver uitwijken en in een te korte tijd. Rijd je ook nog eens 120+ en kom je regelmatig een vrachtwagen tegen, ben je volcontinue aan het zwalken. Ziet er echt niet uit. Uit schaamte + irritatie zet ik mijn autopilot nu ook soms maar uit. Niet te doen zo.
 
Is Tesla van plan softwarematig een (aan te kopen) acceleration boost upgrade te lanceren?
In het Tesla account onder de FSD upgrade optie wordt onderstaande (nogal verdwaalde) zin vermeld, die op die plaats lijkt mij niet thuis hoort.
"The Acceleration Boost upgrade requires your car have software version 2019.40.2 installed to complete."
T≡slaModel3 on Twitter
 
Ik heb dat dus ook met mijn model S (AP2) sinds een maand of wat. Bij het naderen van een vrachtwagen, ongeveer een meter of 10 ervoor schuift mijn auto in een kwestie van een seconde een centimeter of 30-40 ongeveer ervandaan. En dan na het passeren weer terug naar het midden. Te kort van te voren, te ver uitwijken en in een te korte tijd. Rijd je ook nog eens 120+ en kom je regelmatig een vrachtwagen tegen, ben je volcontinue aan het zwalken. Ziet er echt niet uit. Uit schaamte + irritatie zet ik mijn autopilot nu ook soms maar uit. Niet te doen zo.
Inderdaad wel een beetje jammer, dat het zo gaat.
[sarcasm]
Vanaf de eerste Autopilot implementatie kennen Tesla’s een zogeheten ‘Truck Lust’ afwijking. Als door een onzichtbare hand bewogen, kruipen de auto’s extra dicht tegen vrachtwagens (en bussen e.d.) aan. Leidend tot jarenlange frustratie bij de gebruikers en leedvermaak van de kritische omgeving. Helaas hebben alle deelteams van de AP softwaredivisie gelijktijdig gepoogd om hier iets tegen te doen. Het sensor-team heeft de gevoeligheid van de sensors verhoogd, het CAN-bus team heeft de sample frequentie van de sensors verhoogd, het beeldherkenningsteam kleurt het vlak van vrachtwagens wat groter in en neemt wat extra oppervlak weg uit het ‘veilige’ vlak, etc, etc. Uiteraard zonder onderlinge afstemming of integrale tests. :D
Daarmee wordt de structurele afwijking helaas structureel overgecompenseerd. Truck Lust is nu omgetoverd tot Truck Aversion. En na een paar toekomstige software releases is Truck Lust waarschijnlijk weer terug...
Een paar jaar geleden grapten we nog over de behoefte aan ‘adult supervision’ van de software teams, maar misschien moet het er nu toch maar eens van komen.
[/sarcasm]
 
Bijzonder dat velen het uitwijken voor vrachtwagens als hinderlijk ervaren.

Zonder AP rijd ik ook zo, sterker nog, ik ga er vaak een baan extra voor opzij als ik ergens 130 nog mag rijden. Snelheidsverschil van 50km/h is te groot om rakelings te passeren.

Verder werd ik voor deze wijziging nooit naar een vrachtwagen gezogen zoals door de sarcasm post van @PaulusdB wordt gesuggereerd. Daardoor altijd strak in het midden als ook een AP die never nooit reageerde op busjes of vrachtwagens die eigenlijk te ver naar links komen.

Ik ben er dus SUPER blij mee want waar heb voorheen een aantal keer bijna mis ging gaat het nu gewoon altijd 100% goed.




ps. Dit zijn mijn eigen opnames en zijn er maar 3 maar ik lijk wel een magneet voor dit soort bijna ongelukken.
 
Bijzonder dat velen het uitwijken voor vrachtwagens als hinderlijk ervaren.

Op de gemiddelde Belgische snelweg rijdt er minstens om de paar honderd meter een vrachtwagen, vaak nog meer. Ik ga ervan uit dat de meesten daarvan in hun rijstrook blijven en niet op die van mij zwalpen. Nu is het mijn Tesla die proactief op de middenstrook uitwijkt naar links en al meermaals heb ik vastgesteld dat daardoor chauffeurs op de linkerrijstrook afremmen omdat ze denken dat ik op hun rijstrook terecht zal komen.

Daarnaast merk ik dat passagiers dit uitwijken niet erg aangenaam vinden. Het is allemaal niet soepel genoeg.

Alle begrip dat de wagen alert is voor uitwijkende vrachtwagens, maar om daarvoor zelf voor letterlijk elke vrachtwagen een stapje opzij te gaan gaat voor mij persoonlijk een stap te ver.
 
Ook de MS Original 2013 blijft verbazen. Frontrunner in fIrmware:

2019.40.2.3.jpeg
 
@wooter dat kun je oplossen door gewoon in de 3 volgens mij 1x of 2x te tappen op de max snelheid en AP past je snelheid aan. Feitelijk hetzelfde als het pookje in de S/X naar je toe te trekken.
1x tappen pakt de snelheidslimiet. Dat is niet wat je wil als de snelheidslimiet volgens GPS kaartdata 130 is maar je maar 100 mag.

Ik wil een manier om in de Model 3 cruise control te activeren op de snelheid die je op dat moment rijdt, niet op de snelheidslimiet.
 
Dit heeft volgens mij niets met Europa te maken. De EU eist geen OTA updated eens product op de markt is. Is gewoon weer een belachelijke Tesla story om de AP1 wagens verder OTA af te breken zodat we massaal naar nieuwe wagens over gaan... het enige wat Tesla verdient is een massale rechtszaak! Na de SUC story nu de AP story... alleen maar motivatie on geen nieuwe te kopen.
Onzin, de huidige AP2.x auto's hebben zo een update al ontvangen. Zo een update op je AP1 wagen gaat er dus niet voor zorgen dat je liever met een AP2.x auto gaat rijden.