Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Is gewoon je geld weggooien, je kan er beter aandelen voor kopen en over een jaar of 5 HW4.0 aanschaffen, als ze het daadwerkelijk een beetje aan de praat krijgen.

Grote onzin! Als je regelmatig langere stukken rijdt en de FSD een beetje leert hanteren is het heerlijk ontspannen rijden en ook veiliger rijden. Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik rij nu bijna een jaar met FSD en zou het gelijk weer aanschaffen als ik een andere Tesla zou kopen.
 
  • Like
Reactions: Niek and Hbrink
Grote onzin! Als je regelmatig langere stukken rijdt en de FSD een beetje leert hanteren is het heerlijk ontspannen rijden en ook veiliger rijden. Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik rij nu bijna een jaar met FSD en zou het gelijk weer aanschaffen als ik een andere Tesla zou kopen.
FSD is nog niet vrijgegeven. Je hebt alleen auto- lanechange wat in het pakket FSD zit bij de M3. Voor een S of X heb je nul functionaliteiten in FSD. Of je met je MS90D iets aan FSD gaat krijgen weten we voorlopig niet.
 
Grote onzin! Als je regelmatig langere stukken rijdt en de FSD een beetje leert hanteren is het heerlijk ontspannen rijden en ook veiliger rijden. Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik rij nu bijna een jaar met FSD en zou het gelijk weer aanschaffen als ik een andere Tesla zou kopen.

Ik heb FSD. Vind het heerlijk. Als het werkt, regelmatig werkt het een of meer dagen niet. Zou het nooit meer aanschaffen. Er wordt veel te veel beloofd en niet waargemaakt. Dat ben ik erg zat.
 
Is het de topic "is fsd het waard" geworden? Tsja, mensen, het was niet alsof je niet wist dat je iets kocht wat er nog niet was of wel?

Mijn redenering : ik kreeg het "gratis" erbij door de prijs verlaging. Had ik alsnog de auto kunnen cancelen en opnieuw bestellen maar dacht, het is wel de coolste gadget om te hebben in deze tijd (en ja ik houd van gadget) en ik heb dat geld wel voor over. En met een beetje geluk heb ik HW3 erbij en als ik mijn auto kan/wil overnemen na mijn lease is dat lekker mooi meegenomen.

Nu baal ik soms wel dat ik waarschijnlijk niet veel van het hele fsd verhaal ga meemaken tijdens mijn 4 jaar lease (nu nog 3 jaar...) maar ja, ik koos er wel bewust voor. Summon is toch leuk om te laten zien en lol mee hebben (en soms erg handig) en ik geniet oprecht van NoA op lange stukken (wat heeft me al vaker geholpen een afslag niet te missen haha).

Wie heeft trouwens al de laatste update? Iemand stats van teslafi hoe het ermee zit? Ik zit nog op 2019.iets en vraag me af of meer mensen zijn daar blijven hangen... Zeker omdat er lijkt juist voor NoA/Lane change wat verbetering aan te komen (wishful thinking probably).
 
  • Like
Reactions: arne-nl
En met een beetje geluk heb ik HW3 erbij en als ik mijn auto kan/wil overnemen na mijn lease is dat lekker mooi meegenomen.

Nu baal ik soms wel dat ik waarschijnlijk niet veel van het hele fsd verhaal ga meemaken tijdens mijn 4 jaar lease (nu nog 3 jaar...) maar ja, ik koos er wel bewust voor.
Voordeel is wel dat het 'waardeloos' zijn van de FSD optie de overnameprijs lekker kan drukken.

Is er nog ergens een topic hier waar het gewoon echt over Software 10 gaat, de techniek erachter en ervaringen ermee? Deze blijft stuk gaan.
Ja, maar die draait alleen op HW3 *ducks*
 
  • Funny
Reactions: Cely and curry684
Narigheid idd, dat ze iets niet doen wat ze je nog niet hebben beloofd of toegezegd en waarvan meerdere mensen hier al hadden gezegd dat het kansloos zou zijn. Kei narigheid.

Is er nog ergens een topic hier waar het gewoon echt over Software 10 gaat, de techniek erachter en ervaringen ermee? Deze blijft stuk gaan.

o jeetje. Je lijkt wel van slag, curry. Blijkbaar had ik de info gemist dat het kansloos zou zijn en dat het nog niet beloofd was. Ik kwam tweets tegen dat er een update uitgevoerd zou worden en kreeg die tip. Ik had het even bij de echte kenners moeten checken, blijkbaar.

De techniek achter een update interesseert me echt niks. Ik zal m’n mond dus weer houden in dit forum.
 
  • Like
Reactions: curry684
Grote onzin! Als je regelmatig langere stukken rijdt en de FSD een beetje leert hanteren is het heerlijk ontspannen rijden en ook veiliger rijden. Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik rij nu bijna een jaar met FSD en zou het gelijk weer aanschaffen als ik een andere Tesla zou kopen.

Voordat je er zo lekker in begint te hakken met 'grote onzin!' etc : De persoon waar ik op reageerde (jobbeke) HEEFT AL EAP ..
Dus daarom zeg ik, dat is geld weggooien. In EAP zitten de 'FSD features' al (noa / summon etc)... Geen idee wat het met de term ' FSD ' te maken heeft, maar dat is een andere discussie.

Om dan nu duizenden euros voor alleen de HW3 belofte neer te tellen ,zeg ik, gooi dat in Tesla aandelen en koop er HW4.0 voor tegen die tijd
 
Voordeel is wel dat het 'waardeloos' zijn van de FSD optie de overnameprijs lekker kan drukken.

Haha ja stiekem hoopte ik dat dus FSD nog niet zo ver zou zijn over drie jaren dat het juist nog niet zo mega interessante was om te hebben (zodat het niet telt in de overnaam prijs) om vervolgens plezier te hebben van mijn investering met robotaxi en al :p! En ja die risico bestaat dat juist extra betaald hebben voor deze functie de overnameprijs zal vergroten... Wie weet... Ach ja het is allemaal koffiedik kijken, kwam vooral op neer : ik durfde het aan en wou lol mee hebben (wel meteen de duurste gadget ever gekocht haha.)

Nu geef HW3 met de nieuwe versie vooral nieuwe visualisatie toch, niet zo zeer extra rij functionaliteiten?
 
Nu geef HW3 met de nieuwe versie vooral nieuwe visualisatie toch, niet zo zeer extra rij functionaliteiten?
Correct, HW3 is vooral een gespecialiseerde chip voor het razendsnel verwerken van neural networks, met daarnaast een CPU die amper sneller is dan die van HW2.5. Op dit moment gebruikt Tesla enkel en alleen neurale netwerken voor verwerking van camerabeelden. Dus het bepalen, in combinatie met de radars en ultrasone sensoren, wat er allemaal om je heen gebeurt en wat dat nu eigenlijk is wat ie ziet. Dat "Tesla Vision" subsysteem heeft als output een lijst van interessante objecten om je heen, en kenmerken ervan zoals type, richting en snelheid, en een analyse van de 'driveable space', waar mogelijk gesegmenteerd in 'banen'.

Dus, gezien er zoveel misvattingen over zijn nog even in a nutshell: Tesla gebruikt momenteel alleen neurale netwerken om de data van alle sensoren van je auto te vertalen in een overzicht van objecten en wegindeling. Voor zover mij bekend alleen camera zelfs.

HW3 kan snellere en complexere neurale netwerken verwerken gezien het 21 keer zoveel 'rauwe kracht' levert op het rekenwerk dat eraan ten grondslag ligt. Tot recent draaide HW3 gewoon 100% dezelfde software als HW2.x in emulatiemodus. Inmiddels worden HW3 auto's al een tijdje voorzien van code die de extra beschikbare rekenkracht begint te gebruiken om meer objecttypes te kunnen herkennen en classificeren, zoals daar zijn verkeerslichten, wegmarkeringen en containers.

De "zelfrijdende code" van Tesla is op dit moment nog volledig procedureel. Oftewel - een hele grote en lange rij van if-then-else beslissingen die continu worden uitgevoerd als Tesla Vision weer eens een analyse heeft uitgepoept. Dat is dus echt geprogrammeerd op het niveau van "als de auto voor mij meer dan 5km langzamer beweegt dan ikzelf en ik rij in een rechtsrijdend land en links is zowel nog een baan beschikbaar als zoveel ruimte dat er binnen nu en 10 seconden geen auto langszij komt dan stel ik een lane change naar links voor". Deze code wordt dus tientallen keren per minuut uitgevoerd en resulteert in de illusie van een slimme zelfrijdende auto, net zoals een schaakcomputer slim lijkt te zijn zonder het echt te zijn... maar hij wint na 50 jaar finetuning inmiddels wel van menselijke grootmeesters die echt briljant zijn.

Belangrijke volgende punten: een neural network processor kan geen procedure code uitvoeren, en een CPU is erbarmelijk slecht in neurale netwerken evalueren. Dit leidt automatisch ertoe dat HW3 in de te voorziene toekomst hoogstens beter zal gaan rijden dan HW2 als gevolg van betere accuratere beeldherkenning. Dat is op dit moment nog niet statistisch significant waarneembaar, ze gebruiken zelfs nog dezelfde NN's voor de basisfunctionaliteit.

Wel is het zo dat men, nu HW3 uitgerold wordt, aan de gang is met elementen van de "FSD code" in neurale netwerken onder te brengen. Minder rigide, meer creatief, en zelfs de optie tot zelflerend cq. -verbeterend. Zodra ze dat publiek gaan uitrollen zal HW2 dat niet kunnen, die hardware zit voor Vision al aan z'n tax. Dus ja, DAN zal HW3 mogelijk aanmerkelijk beter en slimmer gaan rijden.

Dat betekent niet dat we nu een jaar stil gaan staan. Die procedurele code is nog heel veel slimmer te maken, en dat moeten ze ook wel gezien het volstrekt niet realistisch is dat al die functionaliteit snel in een betrouwbaar genoeg NN zit, en sowieso bestaat autorijden ook uit heel veel keuzes en beslissingen die dermate rigide zijn of afhankelijk van voorkennis zijn dat procedurele code zich er beter voor leent. De NN's zullen op een gegeven moment gaan helpen met dynamischer keuzes maken als "wat is nu een verstandige plaats op de weg" of "gaat die kerel me wel of niet dadelijk snijden" waar ze goed in zijn. "Ik moet nu afremmen naar 50 omdat ik de bebouwde kom in rij" is een NN niet geschikt voor.

Long story short: het rijden van de auto is procedurele code. Procedurele code wordt door CPU's uitgevoerd. De CPU van HW2 en HW3 is vrijwel even snel, en is dat ook 'ruim snel genoeg'. Op dit moment is het enige "voordeel" van HW3 in Europa dat er continu oranje pionnen in je scherm staan. Met de 2020.8.1 die nu komt hopelijk wat meer interessante output. Maar tegen de tijd dat het ECHT verschil gaat maken rijden alle FSD-paid Tesla's er al mee rond, dat gaat nog wel een tijd duren namelijk.
 
Maar wat ik me mu serieus al een tijdje afvraag: die detectie van pionnen met HW3, zorgt dat er ook voor dat de auto meer afstand houdt van die pionnen als ze bv binnen de rijbaanstrepen zijn geplaatst? Mijn HW2.5 auto toont leuk die halve cirkels in het rood, maar wijkt geen cm uit. Ik moet het stuur altijd handmatig overnemen omdat ik niet het risico durf te lopen dat hij zo'n kegel omver kegelt. Gaat dat met HW3 nou wel goed, of is het gedrag hetzelfde?
 
Het klopt toch niet wat hier staat voor MS en MX over laden bij derden??
 

Attachments

  • 20200310_074548.jpg
    20200310_074548.jpg
    819.8 KB · Views: 49
  • Helpful
Reactions: Dim70