Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
ehm, kan je even linkje delen welke jij bedoeld.

Ik bedoelde dit filmpje
Tesla Self-Driving Demonstration
maar ik zie dat het einde veranderd is. Het rondje over een parkeerplaats is verwijderd.
De vreemde versnelling moet iets verbergen. Dat is duidelijk. Toen ik dit filmpje zag dacht ik ... wow, ze zijn dichtbij. Ik heb nog even gewacht op een sneller scherm (dat was absurd traag) en heb toen mijn S aangeschaft augustus 2018. Het filmpje dat mij toen overtuigde was van .... november 2016. Bijna VIER jaar geleden was Tesla er bijna.

Voor alle duidelijkheid. Ik geniet iedere dag van hoe ver Tesla WEL is. Steeds betere driver assistance. Maar FSD, robotaxi, onbemande rit van California naar New York enz zijn loze beloftes. Dat irriteert me best. Elon Musk zegt al 4 jaar bijna klaar te zijn.
 
Ik bedoelde dit filmpje
Tesla Self-Driving Demonstration
maar ik zie dat het einde veranderd is. Het rondje over een parkeerplaats is verwijderd.
De vreemde versnelling moet iets verbergen. Dat is duidelijk. Toen ik dit filmpje zag dacht ik ... wow, ze zijn dichtbij. Ik heb nog even gewacht op een sneller scherm (dat was absurd traag) en heb toen mijn S aangeschaft augustus 2018. Het filmpje dat mij toen overtuigde was van .... november 2016. Bijna VIER jaar geleden was Tesla er bijna.

Voor alle duidelijkheid. Ik geniet iedere dag van hoe ver Tesla WEL is. Steeds betere driver assistance. Maar FSD, robotaxi, onbemande rit van California naar New York enz zijn loze beloftes. Dat irriteert me best. Elon Musk zegt al 4 jaar bijna klaar te zijn.
Naar aanleiding van dit filmpje zijn veel overstag gegaan. Ik ook bijna. Maar gelukkig kon ik me daarna nogmaals 2x inhouden ;)
 
Bijna VIER jaar geleden was Tesla er bijna.
In 2013 (Sic!) nog deze quote in een project voorstel geschreven:
  • Tesla's CEO estimates that 90% of self-driving is feasible, yet “It’s incredibly hard to get the last few per cent”'
7 jaar verder zijn we nog niet verder dan die 90% (~'feature complete').
Die laatste few percent zijn dus nog veel lastiger.

NB Quote uit destijds (2013) de Financial Times "Tesla moves ahead from Google in race to build self-driving cars" Subscribe to read | Financial Times

Afgelopen November reed mijn zoon in Chandler, AZ (bij Phoenix) in een Waymo level 4 taxi mee (zonder safety driver - echt level 4 dus).

Geen beta software dus - bij Tesla moet ik dat eerst nog zien.
 
In 2013 (Sic!) nog deze quote in een project voorstel geschreven:
  • Tesla's CEO estimates that 90% of self-driving is feasible, yet “It’s incredibly hard to get the last few per cent”'
7 jaar verder zijn we nog niet verder dan die 90% (~'feature complete').
Die laatste few percent zijn dus nog veel lastiger.

NB Quote uit destijds (2013) de Financial Times "Tesla moves ahead from Google in race to build self-driving cars" Subscribe to read | Financial Times

Afgelopen November reed mijn zoon in Chandler, AZ (bij Phoenix) in een Waymo level 4 taxi mee (zonder safety driver - echt level 4 dus).

Geen beta software dus - bij Tesla moet ik dat eerst nog zien.

aub geen links naar paywalls, dat is voor niemand handig, en vele zullen het dus niet lezen.

Ben wel met je eens hoor, uitspraak en verwachting managment moet beter.

Waymo rijdt wel heel erg op wat er op de 'kaart' bekend is en is geo-fenced. Autopilot rijdt niet op een kaart maar op visualizatie van de camera's en is wereldwijd beschikbaar, Tesla is ook nog een elektrische auto, Waymo niet.
 
Waymo rijdt wel heel erg op wat er op de 'kaart' bekend is en is geo-fenced. Autopilot rijdt niet op een kaart maar op visualizatie van de camera's en is wereldwijd beschikbaar, Tesla is ook nog een elektrische auto, Waymo niet.

Absoluut, en ook ik geniet van het electrisch rijden met de Tesla. Dat staat los echter los de Waymo technology, die zou in meerdere of mindere mate ook bij Tesla toepasbaar zijn (al was het maar op snelwegen bv) .

Waymo is wel in staat qua autonoom rijden(voor een ingeperkt gebied idd) de verantwoordelijkheid over te nemen van de "passagiers", zowel technisch als qua wettelijke aansprakelijkheid. Dat vereist een vele malen hogere betrouwbaarheid en voorspelbaarheid, en afwezigheid van glitches die regelmatig optreden in mijn ervaringen met FSD (al is het maar laagstaande zon die cameras verblinden).

FSD is voor wel mij een boeiend experiment, en ik rijdt ermee met een test chauffeur instelling - 'beta' impliceert nul verwachtingswaarde.
 
Last edited:
En toch ... ik geniet vooral als ik alleen rijd. Wonderbaarlijk wat AP/NoA op de snelweg al kan. Beetje angstig voor vrachtwagens maar verder voelt alles aardig veilig en onder controle aan. En dan toch gewoon 100 of zelfs 130.
Als ik dan ook nog Musk hoor over zijn Alpha release die bijna alles kan dan droom ik verder en geniet.

Echter ... samen ... dat is een ander verhaal. Op de helft tussen Utrecht en Heerlen vandaag de AP maar helemaal verder uitgeschakeld na een spook-rem-actie. Gewoon maar een kleintje. Maar ... iedereen schrikt, niemand begrijpt waarom, alleen de AI weet waarom en die zegt niets, die remt. Dat zijn de momenten dat ik me schaam voor Tesla en de grote beloftes van Musk. De basics zijn bij lange na nog niet op orde.

Waarschijnlijk zullen deze spookacties altijd blijven en zijn ze ook gewoon acceptabel als er niemand meer achter het stuur zit ooit(in de trein weet je ook niet waarom hij af en toe inhoudt). Echter zolang IK het stuur vast heb hoor ik te begrijpen waarom er geremd wordt.
 
Tja, je kunt het ook gewoon uitleggen. Doe (of deed, pre-Corona) ik vaak als ik iemand die voor het eerst in een Tesla meereed. Als je uitlegt hoe de auto zijn weg vindt en get nog niet perfect is en hij af en toe spook-remt, kun je na de eerste zeggen: "kijk, dat was er één...".

Daarnaast is mijn voet altijd in de buurt van gas/rem pedaal, dus in de actie geef ik al weer gas bij.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Tja, je kunt het ook gewoon uitleggen. Doe (of deed, pre-Corona) ik vaak als ik iemand die voor het eerst in een Tesla meereed. Als je uitlegt hoe de auto zijn weg vindt en get nog niet perfect is en hij af en toe spook-remt, kun je na de eerste zeggen: "kijk, dat was er één...".

Daarnaast is mijn voet altijd in de buurt van gas/rem pedaal, dus in de actie geef ik al weer gas bij.

Je zegt het ‘... voor het eerst ...’, dat kan ik met je eens zijn. Maar nu met iemand die al twee jaar met mij meerijdt en al 2 jaar spook rem acties meemaakt. Toen was het raak bij iedere brug ongeveer (overgang AP 1 naar 2), nu is het minder frequent maar nog steeds erg ‘verrassend’.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Niet voor het een of ander maar in mijn bmw 3, audi a3 etron en volvo v60 d6 had ik ook gewoon afstandradar voor cruisecontrol en daar had ik nooit phantom brakes. Nu heb ik ze sinds 2020.24.6.9 zo vaak dat ik de cruisecontrol/AP niet eens meer durf te gebruiken als er andere mensen in de auto zitten. Je kan dat bij een auto van €70.000 niet goedpraten. Zelfs bij de Seat van mijn vriendin werkt dit feilloos.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Niet voor het een of ander maar in mijn bmw 3, audi a3 etron en volvo v60 d6 had ik ook gewoon afstandradar voor cruisecontrol en daar had ik nooit phantom brakes. Nu heb ik ze sinds 2020.24.6.9 zo vaak dat ik de cruisecontrol/AP niet eens meer durf te gebruiken als er andere mensen in de auto zitten. Je kan dat bij een auto van €70.000 niet goedpraten. Zelfs bij de Seat van mijn vriendin werkt dit feilloos.
Ik zit nog op 2020.20.1. Ik dacht wel eens dat ik de enige was die geen AP (TACC) fan is zo vaak als ik lovende verhalen lees over de AP, dus soms ben ik blij te lezen dat ik niet de enige ben die dit ervaart.

De afgelopen week in Italie, met name op de smalle en kronkelende Toscaanse autostrada's, heb ik de AP toch vaak aangezet. Maar het is eigenlijk geen doen. Om de haverklap schiet hij ineens in de remmen, vaak bij het inhalen van een vrachtwagen, maar ook wel eens bij het naderen van een tunnel, of nog erger, als er werkelijk helemaal niets in de buurt is. Ik ontdek er dus ook amper logica in. Iedereen schrikt zich het lazarus, en dat vijf tot tien keer op een ritje van 70 km van Siena naar Florence. Het altijd even inhouden bij het inhalen (naar links verplaatsen) is ook heel irritant.

Ik vraag me nog steeds af hoe de ervaringen hiermee zo verschillend kunnen zijn. Het is behalve de software versie toch geen kwestie van kalibratie of zo, toch?
 
  • Informative
Reactions: jww1966
Niet voor het een of ander maar in mijn bmw 3, audi a3 etron en volvo v60 d6 had ik ook gewoon afstandradar voor cruisecontrol en daar had ik nooit phantom brakes. Nu heb ik ze sinds 2020.24.6.9 zo vaak dat ik de cruisecontrol/AP niet eens meer durf te gebruiken als er andere mensen in de auto zitten. Je kan dat bij een auto van €70.000 niet goedpraten. Zelfs bij de Seat van mijn vriendin werkt dit feilloos.

Het grappige is dat ik ook wel op andere fora kom waar vooral bij VAG en Volvo steen en been geklaagd wordt over extreme rem acties als gevolg van de ACC.

Ik ken zelfs iemand van dichtbij met een Seat Tarraco die alles software matig gaat laten wegschrijven omdat de anti aanrijdingsassistent ook zonder dat de ACC aan staat continu op de rem stampt, terwijl het volgens de dealer normaal functioneert.

Zelf heb ik gemerkt dat dit ook vaker gebeurd wanneer de auto vuil is. Sensoren zijn dan wellicht ook vuiler en daardoor gevoeliger.
Als hierover klachten hebt is vaak het eerste wat ze in de garage doen is de sensoren schoonmaken en dan pas testen.
Meestal merken ze dan niets vreemds.
 
Het grappige is dat ik ook wel op andere fora kom waar vooral bij VAG en Volvo steen en been geklaagd wordt over extreme rem acties als gevolg van de ACC.

Ik ken zelfs iemand van dichtbij met een Seat Tarraco die alles software matig gaat laten wegschrijven omdat de anti aanrijdingsassistent ook zonder dat de ACC aan staat continu op de rem stampt, terwijl het volgens de dealer normaal functioneert.

Zelf heb ik gemerkt dat dit ook vaker gebeurd wanneer de auto vuil is. Sensoren zijn dan wellicht ook vuiler en daardoor gevoeliger.
Als hierover klachten hebt is vaak het eerste wat ze in de garage doen is de sensoren schoonmaken en dan pas testen.
Meestal merken ze dan niets vreemds.
Goed punt. Mijn auto was stinkend smerig inderdaad.
 
@diegenendie zich de problemen van niet herkenning van de Samsung T5 voor de dashcam sinds update 2020.16 herinneren.
Probleem is opgelost.
Gisteren kwam update 2020.24.16 binnen en na formatteren van de T5 naar exFAT (en niet FAT32) alles in orde. Weet niet welk van beide zaken het opgelost heeft, of misschien beide?
Ter info voor de andere “lijders”
 
#offtopic

We moeten niet vergeten hoe verwen we zijn met onze Tesla's toch? Ik rij laatste in de auto van mijn man om het te verplaatsen in de straat, ik vond al het schakelen weer wennen.

En dan krijg ik later een appje van mijn man, ik dacht, wat, ontdekt je nu pas dat feature? :rolleyes:
Screenshot_20200730-140745_WhatsApp.jpg
Ik daarna: :oops:

Of zoals vorige week toen ik een vriendin in mijn auto meenam en zij het grote scherm, interface voor de air co en nog een paar dingentjes die ik zo normaal vind tegewoordig, echt te gek vond en helemaal verbaas stond te kijken. Toen dacht ik, wel goed om af en toe te relativiseren "Oh ja, dit is echt geen normaal auto dat klopt :D". Kortom, soms even afstand nemen van hoe het huidige software misschien nog niet perfect werkt maar wel een juwel van technologie is, loving it ;).
 
#offtopic

We moeten niet vergeten hoe verwen we zijn met onze Tesla's toch? Ik rij laatste in de auto van mijn man om het te verplaatsen in de straat, ik vond al het schakelen weer wennen.

En dan krijg ik later een appje van mijn man, ik dacht, wat, ontdekt je nu pas dat feature? :rolleyes:
View attachment 570525
Ik daarna: :oops:

Of zoals vorige week toen ik een vriendin in mijn auto meenam en zij het grote scherm, interface voor de air co en nog een paar dingentjes die ik zo normaal vind tegewoordig, echt te gek vond en helemaal verbaas stond te kijken. Toen dacht ik, wel goed om af en toe te relativiseren "Oh ja, dit is echt geen normaal auto dat klopt :D". Kortom, soms even afstand nemen van hoe het huidige software misschien nog niet perfect werkt maar wel een juwel van technologie is, loving it ;).
Onze tweede auto staat regelmatig open met de sleutels er nog in op de oprit :eek: