Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag met 2020.36.11 gereden. Utrecht - Wassenaar/Den Haag - Utrecht. Heen ging goed. Interessant om te zien dat op smalle wegen zonder middellijn mijn auto in het midden gaat rijden tot er een tegenligger komt, dan gaat hij keurig naar rechts.

Minder leuk. Op de terugweg, voor ik Den Haag uit was geen rijvirtualisatie meer en ook geen automatische wipers. Alleen een snelheid in beeld, geen lijnen, geen stoplichten niets. Iemand dat ook gezien, meegemaakt? Heeft de hele weg geduurd.
 

Attachments

  • 606F9263-9EFA-47D2-9FD2-62CCDCBB528E.jpeg
    606F9263-9EFA-47D2-9FD2-62CCDCBB528E.jpeg
    317.4 KB · Views: 73
Heel raar dat zo veel systemen uitvallen... Ik had snel ergens gestopt en reset gedaan.

Heb zelf paar maal gehad dat lijnen ed wegvielen, maar die kwamen na 10-20 seconden weer terug.

Ben benieuwd of na een nacht rust alles het weer doet of dat je Tesla moet bellen.
 
Als je op een weg rijdt met 2 of meer rijstroken in je richting, kan je Auto Lane Change gebruiken als de lijnen op je Dashboard weergegeven worden als onderbroken lijnen.

Als het continu ononderbroken lijnen zijn, is auto lane change niet ondersteund op dat stuk van die weg.

Ik heb mijn ogen op de weg en concentreer me op de handeling, niet op het scherm. Dus ik wil graag meer voorspelbaarheid. Het was een aanvulling op de al genoemde punten, niet op zichzelf staand.

Ik denk dat ik een systeem niet goed doorheb of dat het er gewoon niet is en ik blijf zoeken. Daarom 4 vragen, waar je hopelijk een antwoord op hebt.

Weet je hoe ik kan weten welke 2-baans weg het wel werkt?

Hoe kom je erachter wat de Tesla bedoelt als je van baan moet wisselen? Voornamelijk voorsorteren op een aankomende splitsing versus willen inhalen

Weet je wat ik moet doen om in te halen op een weg waar alleen NoA beschikbaar is?

Als inhalen met NoA niet beschikbaar is... Heb je ergens gelezen wat er gaat gebeuren als FSD volledig binnen de bebouwde kom beschikbaar komt? Kunnen we dan wel een hint heven om in te halen?
 
Weet je hoe ik kan weten welke 2-baans weg het wel werkt?
Als je op een weg rijdt met 2 rijstroken in jouw rijrichting, kan je 2 dingen zien als je op autopilot rijdt;
  • Ofwel zie je op het dashboard jouw auto tussen 2 blauwe ononderbroken lijnen rijden: er is geen auto lane change beschikbaar

Tesla-V9-blind-spot-detection-1000x600.jpg

  • Ofwel zie je een dikke blauwe lijn die onder je auto door loopt: je rijdt op Navigate on Autopilot en auto lane change is beschkikbaar
iu

  • Ofwel zie je dat aan de kant waar de rijstrook verdeeld is door een onderbroken lijn, ook in je dashboard een onderbroken lijn: je rijdt niet op Navigate on Autopilot, maar kan wel auto lane change uitvoeren
iu


Hoe kom je erachter wat de Tesla bedoelt als je van baan moet wisselen? Voornamelijk voorsorteren op een aankomende splitsing versus willen inhalen
Daar zit bij Navigate on Autopilot geen verschil tussen, behalve als je niet op de juiste rijstrook zit om de aankomende uitrit te kunnen nemen, je auto een kilometer op voorhand ook een geluidssignaal geeft, naast de melding dat je van rijstrook moet wisselen.

Weet je wat ik moet doen om in te halen op een weg waar alleen NoA beschikbaar is?
Als Navigate on Autopilot zelf niet aangeeft om van rijstrook te wisselen om in te halen, kan je altijd zelf de richtingsaanwijzer activeren en vraag je zelf om een auto lane change te doen. Je moet niet slaafs de opdrachten van Navigate on Autopilot volgen.

Als inhalen met NoA niet beschikbaar is... Heb je ergens gelezen wat er gaat gebeuren als FSD volledig binnen de bebouwde kom beschikbaar komt? Kunnen we dan wel een hint heven om in te halen?
Tegen dan hoop ik dat Auto Lane Change ook op wegen mogelijk is waar dit nu niet mogelijk is. Technisch is het mogelijk, maar Tesla kiest er voor - mogelijks omwille van invloed van overheden - om dit niet meer toe te laten. Tot begin 2019 (toen Navigate on Autopilot nog niet bestond) kon je namelijk overal auto lane changes uitvoeren, maar dat was voor de beperkingen van ECE/UN.
 
Last edited:
Ontopic: autoalarm is gisteren 6 keer afgegaan. Iemand anders ook met 36.11 dit probleem? Was geen vlieg te bekennen.
Ik heb dat in de zomer ook gehad. Soms lag het aan een vlieg, meestal aan een koelbox die nog op 12V zat te draaien.

In beide gevallen dus het volumetrisch alarm dat een beweging in de auto detecteerde.
 
  • Love
Reactions: pati07
Heel raar dat zo veel systemen uitvallen... Ik had snel ergens gestopt en reset gedaan.

Heb zelf paar maal gehad dat lijnen ed wegvielen, maar die kwamen na 10-20 seconden weer terug.

Ben benieuwd of na een nacht rust alles het weer doet of dat je Tesla moet bellen.

Voor de uitval definitief was is het ook een keer 15 tellen gebeurd gisteren. Toen corrigeerde het automatisch.
Ik heb dit een aantal maanden terug ook gehad en een aantal weken terug ook. Na 1 dag was het toen weg. Het verschil met deze de versie: ik krijg nu een duidelijke boodschap dat het mis is. Dat voelt aan als een verbetering. De auto weet nu zelf dat het mis is.
Het was gisteren een beetje regenachtig. Niet heel zwaar. Wel kon ik constateren dat de ruitenwissers het niet automatisch deden. Handmatig En interval gelukkig wel. Het lijkt dus of het neurale netwerk zijn werk niet deed.
 
Het kan toch niet zo zijn dat per individuele auto de ruitenwissers in de USA worden aangestuurd? Ik dacht, corrigeer als ik het fout heb, dat het NN ervoor zorgde dat de software in de auto op de goede manier werkt.

Inderdaad wel fijn dat de 'handmatige' modus wel blijft werken.
 
Ik doe dat al rijdend :D
Zou ik ook gedaan hebben echter, ik was met partner. Die wilde ik niet de griezelige aanblik van zwarte schermen aandoen.

Ik ga straks kijken of de nacht geholpen heeft en dan evt alsnog een reset doen.

Wij zijn en blijven echt testrijders voor een goed doel. Ooit gaan we daar enorm voor beloond worden (gratis upgrade naar HW4 en HW5) denk ik.
 
2020.36.11 USB

Ik had gisteren gezien dat de optie bij security om de USB stick te formatteren greyed out was. Ook na restart niet beschikbaar. Stick mee naar binnen genomen en op PC geformatteerd (uiteraard FAT32 en TeslaCam aangemaakt).
Vanochten even testen: stick erin en voila op de display actief. Even klikken en voila twee: hij saved de clip. Dan naar security menu: niente niets, optie om te formatteren nog steeds grijs.

Mijn vraag aan S/X eigenaren met 36.11: is deze optie bij jullie wel beschikbaar en zo ja welke hw hebben jullie. Dit is bij mij denk ik ontstaan na mijn upgrade naar HW3.
 
Het kan toch niet zo zijn dat per individuele auto de ruitenwissers in de USA worden aangestuurd? Ik dacht, corrigeer als ik het fout heb, dat het NN ervoor zorgde dat de software in de auto op de goede manier werkt.

Inderdaad wel fijn dat de 'handmatige' modus wel blijft werken.
Inderdaad, NN doet niks live in je auto. NN slaat op de technologie die beelden van je AP camera's die het systeem bij onderbrekingen heeft doorgestuurd, worden geanalyseerd op het serverpark van Tesla.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: JanG007 and Hbrink
Volgens mij wordt er een Neural Netwerk gecreëerd door het systeem te trainen op het herkennen van objecten en dadelijk ook op te anticiperen situaties (4D, 3D + tijd). Dat wordt naar de auto’s gestuurd en hekent verkeersborden, voertuigen, fietsers, etc. Dus in die zin “doet” het NN wel degelijk wat. Het leert echter niet actief van jouw ingrepen, dat gebeurt centraal door het net opnieuw te trainen.

Wat ik van die klachten lees lijkt het of de AP computer vastloopt, of de communicatie threat met de MCU vastloopt.
 
Toch wel erg nieuwsgierig dus even klein stukje stadsverkeer en snelweg met 2020.36.11 / MCU1 en HW3.

Alle verkeerslichten werden gezien! Snelheid van reageren is ook prima. En nu ook voetgangers en fietsen, veel meer dan hiervoor.

Pieptoon voor groen heeft te veel vertraging: op zich prima functie, maar nu niet. Kan ook van MCU1 afhangen.

Verkeersborden: op één punt in de bebouwde kom pakte hij het bord 30 wat alleen links stond en niet rechts. Na ongeveer 50 meter (is alleen voor uitrit bouwverkeer) zag hij het bord einde 30 (stond wel rechts) niet.

NoA op snelweg doet het nog steeds Amerikaans. Dat wil zeggen dat hij mij drie kilometer voor een splitsing banen wil laten opschuiven. Beetje onhandig op een vierbaansweg om dan in de derde baan met 100km te gaan rijden.

En weer één keer dat hij vertraagde, maar nu zag ik het: ik haalde een auto in, maar hij zag die als wit en wilde er dus niet voorbij. Heel raar: vierbaansweg ik rij op tweede baan, geen invoegstrook meer. Zou te wijten kunnen zijn aan verouderd kaartmateriaal.

Wat ook nog een dingetje is: als je de snelweg afgaat en bovenaan de snelweg een bijna haakse bocht (en T splitsing) richting bebouwde kom maakt, blijft de snelheid op 100 staan. Dat is niet praktisch, al weet ik niet exact hoe dat wettelijk zit. Je moet afremmen danwel stoppen (haaietanden) en om dan meteen weer naar de 100 te schieten, nee.

Mijn voorlopige conclusie: een flinke stap voorwaarts. Ik zal zelf FSD in de stad niet gebruiken, daar vind ik nog wat te veel gevraagd. Maar het kunnen zien van het wat en waarom is prettig en geeft steeds meer vertrouwen. Op de snelweg ben ik 95% tevreden met EAP en 50% met NoA. Die laatste moet mi echt nog slagen maken.
 
Inderdaad, NN doet niks live in je auto. NN slaat op de technologie die beelden van je AP camera's die het systeem bij onderbrekingen heeft doorgestuurd, worden geanalyseerd op het serverpark van Tesla.

Dit heb je echt verkeerd hoor. Je auto heeft zelf een enorm Neural Net dat continue voor je aan het werk is. Dat NN was bij mij van slag waardoor bijna niets meer werkte inclusief automatische ruitenwissers. Virtualisatie en AP en TACC en NoA volledig afwezig. Gewone rijdfuncties wel aanwezig daarom kon ik gewoon doorrijden.
Het TRAINEN van het NN dat gebeurt bij Tesla. Dat kost veel power. Het resultaat gaat via updates wereldwijd naar alle Tesla’s. Het gebruiken ervan gebeurt daarna in je auto (in de HW 3 processor).

Na een nachtje aan de laadpaal, zelfs zonder reset was alles zojuist weer normaal. Zo werd ook weer gelijk normaal een 30 km bord van een parallelweg herkend op mijn 80 km weg. Dat zal (via Tesla) verbeterd gaan worden later, hoop ik. Tesla ziet hopelijk dat ik hem op die momenten uit AP trek en laat dojo dan kijken wat er verkeerd gaat.
 
  • Like
Reactions: Woek
Inderdaad, NN doet niks live in je auto. NN slaat op de technologie die beelden van je AP camera's die het systeem bij onderbrekingen heeft doorgestuurd, worden geanalyseerd op het serverpark van Tesla.
Nee, dat is niet correct (als ik je goed begrijp). De autopilot computer draait meerdere zeer geavanceerde neurale netwerken, voornamelijk voor herkenning van objecten, en het plaatsen van lijnen en rijdbare gebieden. De nieuwe HW3 computer is juist specifiek ontworpen voor het draaien van extreem grote neurale netwerken.
Verder doet de autopilot nog veel met door mensen geprogrammeerde regeltjes (noemen ze software 1.0) maar dat wordt stukje bij beetje overgenomen door neural nets (software 2.0).
 
Komende van 2020.36.3.1 heb ik afgelopen weekend 2020.36.11 ontvangen op mijn model S met EAP. Standaard route gereden die ik altijd rij na een update en twee dingen die mij opvielen:
- AP snelheid aanpassen aan gewijzigde max. snelheid ( aanpassing snelheid zowel omhoog als omlaag ) door de AP stick naar je toe te trekken en vasthouden ( bij een S kan je niet, zoals bij een 3, op het scherm tikken om de nieuwe snelheid in te stellen ). Werkte dit al of valt dit mij nu pas op?
- Met NoA automatisch uitvoegen op de snelweg en dan voldoende afremmen om de bocht van een klaverblad te redden. Dit lukte al maar de gang is er wel compleet uit, kruipt werkelijk door de bocht ( leuk voor achteropkomend verkeer :( ). Terwijl de S andere bochten ( weliswaar binnen de bebouwde kom, is dat relevant? ) met veel te hoge snelheid begint met als gevolg halverwege de bocht op klunzige wijze abrupt ( en teveel ) afremmen etc.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Komende van 2020.36.3.1 heb ik afgelopen weekend 2020.36.11 ontvangen op mijn model S met EAP. Standaard route gereden die ik altijd rij na een update en twee dingen die mij opvielen:
- AP snelheid aanpassen aan gewijzigde max. snelheid ( aanpassing snelheid zowel omhoog als omlaag ) door de AP stick naar je toe te trekken en vasthouden ( bij een S kan je niet, zoals bij een 3, op het scherm tikken om de nieuwe snelheid in te stellen ). Werkte dit al of valt dit mij nu pas op?
- Met NoA automatisch uitvoegen op de snelweg en dan voldoende afremmen om de bocht van een klaverblad te redden. Dit lukte al maar de gang is er wel compleet uit, kruipt werkelijk door de bocht ( leuk voor achteropkomend verkeer :( ). Terwijl de S andere bochten ( weliswaar binnen de bebouwde kom, is dat relevant? ) met veel te hoge snelheid begint met als gevolg halverwege de bocht op klunzige wijze abrupt ( en teveel ) afremmen etc.
Beide punten zijn toch altijd zo geweest?
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf