Correct, alle echte Autopilot logica is, voor zover op dit moment bekend, procedureel (if-this-then-that) alhoewel Elon meermaals gehint heeft dat "NN is absorbing more and more of the problem" en ik daar ook zeker wel merits in zie dat het mogelijk moet zijn om bepaalde beslissingsbomen daarlangs te laten lopen, om zo tot "menselijker en anticiperender gedrag" te komen.
Vergis je overigens ook niet in dat de hoeveelheid "fouten" aan deze kant niet enorm groot is, dat voorkomen de test suites en anders de alpha testers wel. Wat vaak op fora als dit als "fout", "vreemd gedrag" of "regressie" wordt benoemd komt in feite neer op dat Autopilot
anders rijdt dan zij. Op duizend mensen zullen er geen 2 exact hetzelfde rijden, en allemaal hebben ze commentaar op elkaar's rijstijl terwijl ze zichzelf perfect vinden rijden. AP is gewoon rijstijl 1001 in dat rijtje.
Mensen maken deze fouten ook aan de lopende band, tot op het punt dat het bewust in wordt gezet. In de Lord of the Rings films worden op veel plekken bewust de hobbits parallel verder weg gezet om de illusie te vergroten dat ze amper 1.2m groot zijn. Zijn miljoenen mensen ingetrapt, omdat het net als een Tesla video een plat scherm is dat we niet met 2 ogen voor diepte kunnen corrigeren.
Dit is een van de tekortkomingen die Tesla wil oplossen met de "4D autopilot" - als je de beschikking hebt over meerdere beelden en de displacement door de tijd in kaart houdt wordt je dieptebepaling aanmerkelijk beter.
Maar again, er worden elk jaar kinderen doodgereden door mensen die exact dezelfde fout maken als in dat filmpje.
25 jaar is een eeuwigheid. In 1995 waren er nog geen miljoen mobiele telefoons op de wereld, en wogen ze een pond. In 1995 was het "World Wide Web" nog een leeg experiment, en had je vrijwel alleen internet op universiteiten. In 1995 waren televisies nog dieper dan dat ze breed waren, en was
Doom 2 state-of-the-art.
Rond 1995 ging men er nog van uit dat het 40 jaar zou duren om het menselijk genoom compleet in kaart te brengen. In 2003 was men al klaar.
En mensen rijden niet veilig. Mensen rijden extreem stom en slecht. We hebben allerhande achterlijke verkeersregels bedacht met afstand houden, veel te brede wegen e.d. om te corrigeren voor onze stroperig trage reactiesnelheid, ons gebrek aan concentratie, ons onvermogen om 360 graden alles in de gaten te houden, onze vermoeidheidsproblemen, de schreeuwende koter op de achterbank en alles. Computers hebben al die beperkingen niet, ze missen alleen nog bepaalde stukken 'gezond verstand' die 'wij' wel hebben. Met genoeg data is dat echter prima aan te leren.
Technologie gaat snel, heel snel, en vergis je nooit in de macht van data. Een miljoen Tesla's uploaden dagelijks 1 tot 5MB aan data. Dat is 5TB per dag. 2 petabyte per jaar. Je gaat verbaast zijn over wat die auto over 2~3 jaar allemaal kan, voor zover het van reguleringen ook mag.