Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Wacht. Je zegt dat als ik iets minder hard duw, dat ie wel een baanwissel kan doen zonder dat de AP uitvalt?
Nee. Doorgetrokken lijn = geen automatische baanwissel.

Ik bedoel dat in de verre toekomst als alles wel mag, ik niet weet hoe ik aan zou moeten geven wat ik wil. Baanwissel met zacht richtingaanwijzer aantikken en richtingaanwijzer aan met doordrukken? Dus dat wordt straks of helemaal FSD of zoals het nu is
Dat kan ook ik nog niet voorspellen :)
 
Dan maar even kijken of ik toevallig de koelbox nog in mijn auto heb liggen. :)

Zoals gezegd was het niet een vlieg ofzo - stond er 10 meter vandaan en heb steeds gelijk gekeken. Daarom ook de vraag of er meer mensen last van hadden in deze versie.

Ik zag vanochtend een melding in de app dat vannacht het alarm in de Tesla was afgegaan. Snel kijken, ook op de camera van Google Nest, maar niets gezien en gebeurd. Lijkt me vals alarm in de software.
 
Correct, alle echte Autopilot logica is, voor zover op dit moment bekend, procedureel (if-this-then-that) alhoewel Elon meermaals gehint heeft dat "NN is absorbing more and more of the problem" en ik daar ook zeker wel merits in zie dat het mogelijk moet zijn om bepaalde beslissingsbomen daarlangs te laten lopen, om zo tot "menselijker en anticiperender gedrag" te komen.

Vergis je overigens ook niet in dat de hoeveelheid "fouten" aan deze kant niet enorm groot is, dat voorkomen de test suites en anders de alpha testers wel. Wat vaak op fora als dit als "fout", "vreemd gedrag" of "regressie" wordt benoemd komt in feite neer op dat Autopilot anders rijdt dan zij. Op duizend mensen zullen er geen 2 exact hetzelfde rijden, en allemaal hebben ze commentaar op elkaar's rijstijl terwijl ze zichzelf perfect vinden rijden. AP is gewoon rijstijl 1001 in dat rijtje.

Mensen maken deze fouten ook aan de lopende band, tot op het punt dat het bewust in wordt gezet. In de Lord of the Rings films worden op veel plekken bewust de hobbits parallel verder weg gezet om de illusie te vergroten dat ze amper 1.2m groot zijn. Zijn miljoenen mensen ingetrapt, omdat het net als een Tesla video een plat scherm is dat we niet met 2 ogen voor diepte kunnen corrigeren.

Dit is een van de tekortkomingen die Tesla wil oplossen met de "4D autopilot" - als je de beschikking hebt over meerdere beelden en de displacement door de tijd in kaart houdt wordt je dieptebepaling aanmerkelijk beter.

Maar again, er worden elk jaar kinderen doodgereden door mensen die exact dezelfde fout maken als in dat filmpje.

25 jaar is een eeuwigheid. In 1995 waren er nog geen miljoen mobiele telefoons op de wereld, en wogen ze een pond. In 1995 was het "World Wide Web" nog een leeg experiment, en had je vrijwel alleen internet op universiteiten. In 1995 waren televisies nog dieper dan dat ze breed waren, en was Doom 2 state-of-the-art.

Rond 1995 ging men er nog van uit dat het 40 jaar zou duren om het menselijk genoom compleet in kaart te brengen. In 2003 was men al klaar.

En mensen rijden niet veilig. Mensen rijden extreem stom en slecht. We hebben allerhande achterlijke verkeersregels bedacht met afstand houden, veel te brede wegen e.d. om te corrigeren voor onze stroperig trage reactiesnelheid, ons gebrek aan concentratie, ons onvermogen om 360 graden alles in de gaten te houden, onze vermoeidheidsproblemen, de schreeuwende koter op de achterbank en alles. Computers hebben al die beperkingen niet, ze missen alleen nog bepaalde stukken 'gezond verstand' die 'wij' wel hebben. Met genoeg data is dat echter prima aan te leren.

Technologie gaat snel, heel snel, en vergis je nooit in de macht van data. Een miljoen Tesla's uploaden dagelijks 1 tot 5MB aan data. Dat is 5TB per dag. 2 petabyte per jaar. Je gaat verbaast zijn over wat die auto over 2~3 jaar allemaal kan, voor zover het van reguleringen ook mag.
Zo mee eens dit!
 
Zo mee eens dit!

+1.

Ik rij graag altijd op de snelweg met FSD aan ondanks de soms onverwachte phantombrakes. Mijn vrouw vindt het ook fijn als FSD aanstaat omdat we beide weten en merken dat de Tesla met FSD aan veel beter en veiliger rijdt dan ik als mens. Ik slinger soms in mijn baan, ga over de lijnen, houdt geen constante snelheid, hou soms te weinig afstand, let niet op, zie geen auto's of fietsers in de dode hoek, etc.
Het idee dat de Tesla actief meekijkt en voor je rijdt is gewoon super! Vorige week in een Tesla S gereden met een 'domme' cruisecontrol en dat voelde echt waardeloos.

Geen grappen graag over mijn rijvaardigheid. Heb 35 jaar mijn rijbewijs en rij jaarlijks minimaal 35.000 km. 35 jaar maal 35.000 km volledig schadevrij en zonder ongevallen. Dat is in totaal meer dan 1,2 miljoen kilometers zonder schade.
 
Correct, alle echte Autopilot logica is, voor zover op dit moment bekend, procedureel (if-this-then-that) alhoewel Elon meermaals gehint heeft dat "NN is absorbing more and more of the problem" en ik daar ook zeker wel merits in zie dat het mogelijk moet zijn om bepaalde beslissingsbomen daarlangs te laten lopen, om zo tot "menselijker en anticiperender gedrag" te komen.

Vergis je overigens ook niet in dat de hoeveelheid "fouten" aan deze kant niet enorm groot is, dat voorkomen de test suites en anders de alpha testers wel. Wat vaak op fora als dit als "fout", "vreemd gedrag" of "regressie" wordt benoemd komt in feite neer op dat Autopilot anders rijdt dan zij. Op duizend mensen zullen er geen 2 exact hetzelfde rijden, en allemaal hebben ze commentaar op elkaar's rijstijl terwijl ze zichzelf perfect vinden rijden. AP is gewoon rijstijl 1001 in dat rijtje.

Mensen maken deze fouten ook aan de lopende band, tot op het punt dat het bewust in wordt gezet. In de Lord of the Rings films worden op veel plekken bewust de hobbits parallel verder weg gezet om de illusie te vergroten dat ze amper 1.2m groot zijn. Zijn miljoenen mensen ingetrapt, omdat het net als een Tesla video een plat scherm is dat we niet met 2 ogen voor diepte kunnen corrigeren.

Dit is een van de tekortkomingen die Tesla wil oplossen met de "4D autopilot" - als je de beschikking hebt over meerdere beelden en de displacement door de tijd in kaart houdt wordt je dieptebepaling aanmerkelijk beter.

Maar again, er worden elk jaar kinderen doodgereden door mensen die exact dezelfde fout maken als in dat filmpje.

25 jaar is een eeuwigheid. In 1995 waren er nog geen miljoen mobiele telefoons op de wereld, en wogen ze een pond. In 1995 was het "World Wide Web" nog een leeg experiment, en had je vrijwel alleen internet op universiteiten. In 1995 waren televisies nog dieper dan dat ze breed waren, en was Doom 2 state-of-the-art.

Rond 1995 ging men er nog van uit dat het 40 jaar zou duren om het menselijk genoom compleet in kaart te brengen. In 2003 was men al klaar.

En mensen rijden niet veilig. Mensen rijden extreem stom en slecht. We hebben allerhande achterlijke verkeersregels bedacht met afstand houden, veel te brede wegen e.d. om te corrigeren voor onze stroperig trage reactiesnelheid, ons gebrek aan concentratie, ons onvermogen om 360 graden alles in de gaten te houden, onze vermoeidheidsproblemen, de schreeuwende koter op de achterbank en alles. Computers hebben al die beperkingen niet, ze missen alleen nog bepaalde stukken 'gezond verstand' die 'wij' wel hebben. Met genoeg data is dat echter prima aan te leren.

Technologie gaat snel, heel snel, en vergis je nooit in de macht van data. Een miljoen Tesla's uploaden dagelijks 1 tot 5MB aan data. Dat is 5TB per dag. 2 petabyte per jaar. Je gaat verbaast zijn over wat die auto over 2~3 jaar allemaal kan, voor zover het van reguleringen ook mag.

Tesla’s zullen zeker veel veiliger gaan rijden dan de mens. Doen ze misschien nu al. Echter ze zullen de komende 25 jaren niet zelfstandig gaan rijden door een onverkend terrein. Dan komen ze niet thuis. Ze zullen hulp blijven nodig hebben van de mens die amper meer hoeft op te letten maar die af en toe een puzzel (paard op de weg, politie stop bord, onbewaakte spoorovergang, ongeluk langs/op de weg, eenden op de weg, scholieren pesten autonomous auto’s, aangereden van achteren, geen enkele parkeerplaats meer vrij, verhuiswagen blokkeert de straat, enz enz) op moet lossen. Voor ons als bestuurder zal autorijden in die tijd wel heel veilig en zeer relaxt kunnen worden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Tesla’s zullen zeker veel veiliger gaan rijden dan de mens. Doen ze misschien nu al. Echter ze zullen de komende 25 jaren niet zelfstandig gaan rijden door een onverkend terrein. Dan komen ze niet thuis. Ze zullen hulp blijven nodig hebben van de mens die amper meer hoeft op te letten maar die af en toe een puzzel (paard op de weg, politie stop bord, onbewaakte spoorovergang, ongeluk langs/op de weg, eenden op de weg, scholieren pesten autonomous auto’s, aangereden van achteren, geen enkele parkeerplaats meer vrij, verhuiswagen blokkeert de straat, enz enz) op moet lossen. Voor ons als bestuurder zal autorijden in die tijd wel heel veilig en zeer relaxt kunnen worden.
Joh ik ben het direct met je eens dat autorijden niet zelden ook een groot beroep doet op het improvisatievermogen van de mens, dan wel zijn vermogen om een lompe irritant klootzak te zijn als de situatie het vraagt.

Maar je negeert dit plaatje:

gif


En dat is normaal, de meeste mensen negeren dit. Die denken dat de 'intelligentie' van computers zo zit:

Intelligence.jpg

Behalve dat dit plaatje een stuk realistischer is:

Intelligence2-1024x836.png


Voor complete context van deze plaatjes: The Artificial Intelligence Revolution: Part 1 - Wait But Why

(ik zit overigens ook in het kamp dat we nog 40+ jaar verwijderd zijn van AGI, maar dat neemt niet weg dat technologie in 2020 enorm eng ****ing snel gaat. AGI is gewoon een heel specifieke heel moeilijke uitdaging, terwijl autonoom rijden gewoon ANI is wat we al kennen en kunnen)
 
Dat AI is super interessant. Wat mij altijd opvalt is dat:
- bijna alle systemen een poging zijn om het menselijk brein na te maken, terwijl we eigenlijk niet half weten hoe dat werkt
- bijna alle systemen een poging doen om het menselijk brein na te maken, terwijl de hardware van computers heel anders werkt. Een beetje alsof je een kubus door een ronde opening probeert te duwen
- het nogal verschil maakt dat het menselijk brein leert terwijl het bestaande kennis gebruikt, en de meeste AI systemen 'niet slimmer worden tijdens gebruik'. Zo ook de Tesla. Het feedback mechanisme zou verder ontwikkeld moeten worden om het sneller te laten groeien. Echter ben je dan ook meteen de controle kwijt en zijn firmware (NN) updates een stuk complexer.
- AI zich vooral richt op computer vision, soms ook besluitvorming (niet zo bij Tesla geloof ik), en slechts 1 perspectief bekijkt, namelijk: wat zie ik. Ons brein kijkt naar meer: wat zie ik, welke gedrag vertoont dat object, wat is het mogelijk gedrag van het object etc. Dat is 'another level' vergelijk bij de huidige stand van AI. Door dat verschil zie je ook dat de auto de false positives vanuit het ene perspectief niet afvangt met het andere perspectief. Een typische menselijke gedachten als 'het kan niet waar zijn wat ik zie', is voor de auto nu nog niet helemaal mogelijk.
Nog jaren te gaan :)
 
Nog jaren te gaan

Ik weet het niet. Het kan snel gaan als je genoeg data hebt.

Ik zag gisteren een (ook om andere redenen) aardige docu(?) op Netflix: The social Dilemma. Daarin werd aangestipt dat de AI die ons onze tijdlijnen e.d. voorschotelt, eigenlijk onnavolgbaar is geworden. Men weet niet precies meer op welke basis dat systeem beslist wat of ik te zien krijg. Kortom, een zwarte doos die weet wat ik interessant vind, en vooral benauwend, interessant ga vinden.
 
Last edited:
M.i. is de mens het grootste probleem en niet de oplossing. Wij zijn bijzonder slecht in het ons aan de afgesproken regels houden. Een heel eenvoudig voorbeeld is het aantal verkeersboetes. Dat zouden er een minimaal aantal moeten zijn.

Daarom snak ik er ook na dat er op de snelwegen (first things first) alleen nog maar FSD auto's mogen rijden en geen menselijke bestuurders (event uitzonderingen voor hulpdiensten).
 
  • Like
Reactions: Woek and wooter
+1.

Ik rij graag altijd op de snelweg met FSD aan ondanks de soms onverwachte phantombrakes. Mijn vrouw vindt het ook fijn als FSD aanstaat omdat we beide weten en merken dat de Tesla met FSD aan veel beter en veiliger rijdt dan ik als mens. Ik slinger soms in mijn baan, ga over de lijnen, houdt geen constante snelheid, hou soms te weinig afstand, let niet op, zie geen auto's of fietsers in de dode hoek, etc.
Het idee dat de Tesla actief meekijkt en voor je rijdt is gewoon super! Vorige week in een Tesla S gereden met een 'domme' cruisecontrol en dat voelde echt waardeloos.

Geen grappen graag over mijn rijvaardigheid. Heb 35 jaar mijn rijbewijs en rij jaarlijks minimaal 35.000 km. 35 jaar maal 35.000 km volledig schadevrij en zonder ongevallen. Dat is in totaal meer dan 1,2 miljoen kilometers zonder schade.
Exact, het feit dat autopilot continu in de gaten houdt wat er om me heen (en vooral voor me) gebeurt zorgt ervoor dat ik meer kan ontspannen, en daardoor ook beter om me heen kijk en dus een betere 'situational awareness' heb. Ik hoef niet meer geconcentreerd voor me te kijken om te zien of er soms een auto plotseling gaat remmen of iets dergelijks.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Exact, het feit dat autopilot continu in de gaten houdt wat er om me heen (en vooral voor me) gebeurt zorgt ervoor dat ik meer kan ontspannen, en daardoor ook beter om me heen kijk en dus een betere 'situational awareness' heb. Ik hoef niet meer geconcentreerd voor me te kijken om te zien of er soms een auto plotseling gaat remmen of iets dergelijks.
Je merkt -als je normaal veel op AP rijdt zoals ik ook- het pas als je weer in een domme auto moet rijden (zoals ik 't afgelopen weekend in een loaner) da's ineens hard werken....
En ja, regels zijn er alleen voor mensen die het niet beter weten, en die laatste zijn niet in de meerderheid. Dat zie je met Covid ook, dus zelfs als het nog aantoonbaarder levens kost houden we er ons niet aan. Ik heb geen illusies, zolang het stuur en de pedalen nog zijn toegestaan.
 
  • Like
Reactions: Woek
Het lezen en weergeven van verkeersborden werkt precies niet altijd. Deze morgen een rit gedaan en geen bord tegengekomen....
Toen ben ik eens in de notifications gaan zien en tijdens het rijden stond er iets van AutoPilot functionality reduced.
Will retry at next drive
..... Het regende .....
 
Dit kwam op BNR voorbij: Rijgedrag minder ‘robotachtig’ door nieuw Delfts model

Menselijk rijgedag wordt in de wetenschap eigenlijk verkeerd gemodelleerd. Daarom hebben wetenschappers van de TU Delft een nieuw model ontwikkeld dat rijgedrag beschrijft op basis van één onderliggend ‘menselijk’ principe: het hanteren van een risicodrempel. Daardoor kan het model menselijk gedrag tijdens een groot aantal rijtaken goed voorspellen. Het model zou op termijn kunnen worden toegepast in intelligente auto’s, zodat deze als minder ‘robotachtig’ worden ervaren. Het onderzoek van promovendus Sarvesh Kolekar en zijn begeleiders Joost de Winter en David Abbink wordt op dinsdag 29 september 2020 gepubliceerd in Nature Communications.
 
Oh wat goed, inderdaad fijn om rekening te houden met menselijke gedrag wat dat betref. Het is grappig om te lezen hoe sommige hier "de mens" als het probleem neerzetten. Natuurlijk ben ik met jullie eens dat wij heel slecht rijden over het algemeen, risicos nemen, situaties verkeer inschatten, niet alles kunnen zien, afgeleid worden... Iets dat een computer beter kan.

Echter ik vind de oplossing niet in het bannen van mensen om te rijden maar "gewoon" rekening mee te houden. Ja het is moeilijker. Maar ook veel realistischer als je een goed systeem wilt hebben. Het maakt me denken aan sommige discussie ontrem de vertraging van de treinen in het OV "ja het probleem zijn de passagiers, zij springen last minuut in de trein tijdens het vertrekproceduur, zij houden deuren open, daardoor lopen we vertraging. Zonder passagiers zouden we wel op tijd rijden xD". Ja mensen zijn stom en gedragen zich niet volgens de regels, de oplossing zit in daar rekening mee te houden. En dat is een stuk complexer natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Bij de bespreking van dat onderzoek werd ook verteld dat ze met het model het gedrag van mensen konden voorspellen die "drive assist" hebben en dus wel binnen de lijntjes kunnen reden. Die rijden harder. :)

Uit de paper:
For example, drivers drove faster when their vehicle was equipped with lane-keeping assistance based on HSC than in a car without this assistance

Paper heeft meer leuke weetjes.
 
Heb deze week meerdere keren gehad dat ie het licht-staat-op-groen-geluid liet horen toen de buren op groen gingen. Ook hoorde ik een keer op positie 3 niks en juist wel toen ik later ergens op positie 5 stond.

Is dus nog erg beta. Visualisatie had wel door in welk vak ik stond.

Anderen ook gemerkt dat groen-detectie niet zo betrouwbaar is?