bugboy
Active Member
Voor EAP en NoA ben ik er mij van bewust dat het beta is. Maar TACC wordt gebracht als een geavanceerde cruise-control. Daarvoor heb ik flink geld betaalt en het werkt gewoon dramatisch slecht. Het zou al fijn zijn als Tesla een optie zou inbouwen om van TACC gewoon CC te maken. Dan kun je dat gebruiken op plekken waar de kaarten van Tesla achterlopen. Overigens zou dit probleem veel minder spelen als Tesla gewoon (zoals een Opel Corsa van nog geen 20K) verkeersbordherkenning weer zou terugbrengen.Wat wij als 'beta' ervaren is dat Tesla net stap voor stap ook die stilstaande objecten wil herkennen en erop correct reageren.
Er rijdt nog niemand publiekelijk rond met HW3.0 en daarvoor geoptimaliseerde software. Het is dan nogal ongefundeert om te stellen dat het beter zal zijn. De hardware is wellicht beter, maar de software lijkt ook nog niet op niveau. Daarbij heb ik geen behoefte aan FSD, dus zal ik ook geen HW3.0 krijgen. Maar ik zou toch wel graag gebruik kunnen maken van TACC, maar dat is gewoon geen doen met de huidige software.Maar we rijden met z'n allen met hardware versie 2.0 of 2.5 rond, wat absoluut niet te vergelijken is met hardware versie 3.0, en de software staat ook nog niet op punt.
Werkelijk alles wat er fout gaat praat je recht onder het motto dat het leren is en dat het straks allemaal beter wordt. Zelfs een phantom-brake lijk je geen probleem te vinden (van 130 terug naar 60 remt erg hard). Tesla doet heel veel dingen erg goed, maar ook een aantal zaken erg slecht. Dat mag je janken noemen, maar zaken als ACC, automatische ruitenwissers, temperatuurregeling, ... waren in mijn Audi van 2012 een stuk beter geregeld.Dus ja, dan kan je janken dat het systeem nog niet 100% op punt staat, of appreciëren dat het systeem op snelheid komt. Ik vind het overigens erg meevallen, en als ie eens wil vertragen, ja dan geef ik als oplettende bestuurder met het wattpedaal terug wat meer snelheid.
De gemiddelde reactietijd is enkele tienden van seconden (zeer optimistisch aanname), dus de remlichten gaan al vol aan en de automobilist achter je schrikt zich dood. Tesla beweert voorop te lopen in autonomie, maar een fatsoenlijk werkende TACC krijgen ze al niet voor elkaar. Zelfs automatische ruitenwissers lukt al niet fatsoenlijk. Elke keer wordt er weer van alles belooft, maar de basis lijkt alleen maar slechter te worden. Natuurlijk kun je zelf het pedaal intrappen om het op te vangen, maar comfortabel is anders...
Ik ben sowieso verbaast dat de software van Tesla is goedgekeurd voor de openbare weg. Tesla lijkt veel verder dan de concurrentie, maar ik denk niet dat Audi, BMW, Mercedes deze software zou durven vrijgeven voor de openbare weg. Wellicht dat het in de VS allemaal beter werkt, maar in Europa moet je erg goed op de hoogte zijn van de beperkingen en anders krijg je gewoon gevaarlijke situaties.
EAP is ook nog in beta, dus dat vind ik ook minder problematisch. TACC zou je verwachten dat dit gewoon kan werken, maar dat doet het dus regelmatig niet. Overigens zitten ook de automatische ruitenwissers nog altijd in beta. Zo kun je alles wel in beta zetten en het lekker laten lopen...Overigens, als je Navigatie over Autopilot activeert, staat daar in dikke vette letters dat die functionaliteit nog in testfase zit, en moet je expliciet aangeven dat je begrijpt dat deze functie nog niet op punt staat.