Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Wat wij als 'beta' ervaren is dat Tesla net stap voor stap ook die stilstaande objecten wil herkennen en erop correct reageren.
Voor EAP en NoA ben ik er mij van bewust dat het beta is. Maar TACC wordt gebracht als een geavanceerde cruise-control. Daarvoor heb ik flink geld betaalt en het werkt gewoon dramatisch slecht. Het zou al fijn zijn als Tesla een optie zou inbouwen om van TACC gewoon CC te maken. Dan kun je dat gebruiken op plekken waar de kaarten van Tesla achterlopen. Overigens zou dit probleem veel minder spelen als Tesla gewoon (zoals een Opel Corsa van nog geen 20K) verkeersbordherkenning weer zou terugbrengen.
Maar we rijden met z'n allen met hardware versie 2.0 of 2.5 rond, wat absoluut niet te vergelijken is met hardware versie 3.0, en de software staat ook nog niet op punt.
Er rijdt nog niemand publiekelijk rond met HW3.0 en daarvoor geoptimaliseerde software. Het is dan nogal ongefundeert om te stellen dat het beter zal zijn. De hardware is wellicht beter, maar de software lijkt ook nog niet op niveau. Daarbij heb ik geen behoefte aan FSD, dus zal ik ook geen HW3.0 krijgen. Maar ik zou toch wel graag gebruik kunnen maken van TACC, maar dat is gewoon geen doen met de huidige software.
Dus ja, dan kan je janken dat het systeem nog niet 100% op punt staat, of appreciëren dat het systeem op snelheid komt. Ik vind het overigens erg meevallen, en als ie eens wil vertragen, ja dan geef ik als oplettende bestuurder met het wattpedaal terug wat meer snelheid.
Werkelijk alles wat er fout gaat praat je recht onder het motto dat het leren is en dat het straks allemaal beter wordt. Zelfs een phantom-brake lijk je geen probleem te vinden (van 130 terug naar 60 remt erg hard). Tesla doet heel veel dingen erg goed, maar ook een aantal zaken erg slecht. Dat mag je janken noemen, maar zaken als ACC, automatische ruitenwissers, temperatuurregeling, ... waren in mijn Audi van 2012 een stuk beter geregeld.

De gemiddelde reactietijd is enkele tienden van seconden (zeer optimistisch aanname), dus de remlichten gaan al vol aan en de automobilist achter je schrikt zich dood. Tesla beweert voorop te lopen in autonomie, maar een fatsoenlijk werkende TACC krijgen ze al niet voor elkaar. Zelfs automatische ruitenwissers lukt al niet fatsoenlijk. Elke keer wordt er weer van alles belooft, maar de basis lijkt alleen maar slechter te worden. Natuurlijk kun je zelf het pedaal intrappen om het op te vangen, maar comfortabel is anders...

Ik ben sowieso verbaast dat de software van Tesla is goedgekeurd voor de openbare weg. Tesla lijkt veel verder dan de concurrentie, maar ik denk niet dat Audi, BMW, Mercedes deze software zou durven vrijgeven voor de openbare weg. Wellicht dat het in de VS allemaal beter werkt, maar in Europa moet je erg goed op de hoogte zijn van de beperkingen en anders krijg je gewoon gevaarlijke situaties.
Overigens, als je Navigatie over Autopilot activeert, staat daar in dikke vette letters dat die functionaliteit nog in testfase zit, en moet je expliciet aangeven dat je begrijpt dat deze functie nog niet op punt staat.
EAP is ook nog in beta, dus dat vind ik ook minder problematisch. TACC zou je verwachten dat dit gewoon kan werken, maar dat doet het dus regelmatig niet. Overigens zitten ook de automatische ruitenwissers nog altijd in beta. Zo kun je alles wel in beta zetten en het lekker laten lopen...
 
Huh? Bij andere merken LIJKT adaptive cruis controle goed te werken?
Bij de V60 al circa 6 jaar lang dikke prima. Ook herkennen van stilstaande voertuigen cq. files. Tesla heeft nog een lange weg te gaan om dat niveau te halen. Ik hoop wel zo snel mogelijk.

Maar mooi dat jij positiever bent voor jouw situatie en referentiekader.
Op AP1 werkt rijden op alleen CC fantastisch en dat al vier jaar.
 
Op basis AP op een Model 3 ook.... en vindt ook de vrouw wordt hier geroepen. :rolleyes:

Het gaat erom, dat dit bij een Tesla dus een berg geld kost (dat het nu "gratis" is, is uiteraard onzin, prijs is omhoog en nu inclusief) waarbij het bij de meeste voertuigen een optie is van een paar honderd euro. Wij hebben een M3 zonder AP en als ik Adaptive CC wil voor de berijder dan ben ik €3200 kwijt (zou zelfs €4300 zijn eerst) Dat is gewoon een boel geld in vergelijking tot de aanschafprijs voor alleen het Adaptive stukje.
 
Ja de setting advanced is geselecteerd voor de updates

Zou ook nog aan je Gateway/Router kunnen liggen. Is deze een professioneel apparaat? Bijvoorbeeld om met de zaak secure te kunnen werken? Als er zaken niet worden vertrouwd kan een goede security gateway namelijk dit soort zaken preventief blokken. Op een PC heb je dat dan direct door en kan je het oplossen door vrij te geven, maar op de Tesla zie je niets. Je zou ook even je mobiele telefoon als hotspot kunnen gebruiken als je onbeperkt internet hebt om uit te testen of het aan je Gateway/Router kan liggen of toch echt je Tesla is.
 
Zou ook nog aan je Gateway/Router kunnen liggen. Is deze een professioneel apparaat? Bijvoorbeeld om met de zaak secure te kunnen werken? Als er zaken niet worden vertrouwd kan een goede security gateway namelijk dit soort zaken preventief blokken. Op een PC heb je dat dan direct door en kan je het oplossen door vrij te geven, maar op de Tesla zie je niets. Je zou ook even je mobiele telefoon als hotspot kunnen gebruiken als je onbeperkt internet hebt om uit te testen of het aan je Gateway/Router kan liggen of toch echt je Tesla is.

Heb ook mijn iphone als hotspot gebruikt, en gedurende 1-1,5 uur laten connecten, zonder resultaat.

Gateway/router betreft hier een FritzBox 4390, ook enkele repeaters zijn aanwezig van Fritzbox.
 
YouTube wordt toegevoegd aan schermen van Tesla-auto's

De videodienst YouTube wordt uitgebracht op de aanraakgevoelige schermen in Tesla-auto's, onthulde directeur Elon Musk volgens TechCrunch op de gamebeurs E3. Ook het spel Fallout: Shelter zal in de auto's speelbaar zijn.

YouTube wordt volgens Musk "binnenkort" beschikbaar, maar hij maakte geen specifieke datum bekend. In augustus schreef hij op Twitter al dat een nieuwe versie van het besturingssysteem van de auto videostreaming zou ondersteunen.

Samen met ontwikkelaar Bethesda maakte Musk tijdens de presentatie ook bekend dat Fallout: Shelter in Tesla-auto's speelbaar zal worden. Het spel verscheen in 2015 als mobiele app. In de game moeten mensen het leven in een ondergrondse bunker beheren.


Musk liet verder een demonstratie zien van Beach Buggy Racing 2, een spel dat op Android-telefoons speelbaar is. De racegame komt uit op het infotainmentsysteem van Tesla's en is daadwerkelijk met het stuur van de (stilstaande) auto te besturen.

Eerder deze maand bleek al dat het pittige cartoonspel Cuphead op schermen in Tesla-auto's gespeeld zal kunnen worden. Daarbij zou het om alleen het eerste level gaan, omdat er in de auto's te weinig geheugen is om de volledige game toe te voegen.

bron:YouTube wordt toegevoegd aan schermen van Tesla-auto's | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Op zich een waardeloze toevoeging. Ze kunnen die software ontwikkelaars beter andere dingen laten doen. Maar als je de Dashcam zou kunnen terugzien zou het een mooie aanvulling zijn.
 
  • Like
Reactions: woes
Betreffende het YouTube-deel: een eenvoudige nieuwssite laden in de browser duurt al 5 minuten bij mij, dus 'k ben eens benieuwd...
Ik vermoed dat je nog de oude MCU hebt? Met de nieuwe MCU gaat het al veel sneller, maar vermoedelijk heb je ook file informatie aan staan op je kaart, die ook nog eens een hoop vertraagt.

 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Werkelijk alles wat er fout gaat praat je recht onder het motto dat het leren is en dat het straks allemaal beter wordt.
Nee, ik kijk naar mijn ervaringen, en vergelijk ze met dergelijke beweringen:

Zelfs een phantom-brake lijk je geen probleem te vinden (van 130 terug naar 60 remt erg hard). Tesla doet heel veel dingen erg goed, maar ook een aantal zaken erg slecht. Dat mag je janken noemen, maar zaken als ACC, automatische ruitenwissers, temperatuurregeling, ... waren in mijn Audi van 2012 een stuk beter geregeld.
Misschien ervaar ik zo een dingen niet omdat ik wel oplet en niet de auto spontaan van 130 tot 60 laat vertragen.

Waar ben je mee bezig als je dat laat doen? Dan zit je toch op de achterbank, niet?

Nee, daar zit je natuurlijk niet. En die auto vertraagt ook niet tot 60. De waarheid is dat er hier een hele hoop overdreven wordt, maar ik ben helemaal niet mee waarom er recent zo een groep posters is beginnen overdrijven en maar blijft overdrijven.

Ik heb hier 2 Tesla's op de oprit: een Model X en een Model 3. Ik kan dus erg goed vergelijken wat de software doet in beide modellen.

Niet vergeten dat ik zelf de upgrade van 2019.12.x naar 2019.16.x heb uitgesteld omdat ik niet zo tevreden was van hoe de Model 3 reed, maar dat zat echt niet op het niveau van phantom noodstops en dergelijke. Ik heb nu 2019.20.1 op beide en dat gaat qua EAP erg aangenaam. Ja, niet elke lane change en afrit gaat perfect, maar het is verdorie een driver assist functie, en in die mate vind ik het heel goed werken. En dat mijn auto in houdt bij het inhalen van een vrachtwagen die moeite heeft om binnen de lijnen te rijden, vind ik een meerwaarde. Dan is het aan mij om gas bij te geven als ik vind dat ik beter dat risico kan inschatten.
 
TACC zou je verwachten dat dit gewoon kan werken, maar dat doet het dus regelmatig niet.

Ik denk dat Tesla inmiddels net als veel andere automerken een prima adaptieve cruisecontrol zou kunnen installeren, als ze dat zouden willen.
De ambities van Tesla liggen m.i. op een heel ander niveau, met als uiteindelijk doel volledig autonoom rijden, zodat iedere Tesla inzetbaar wordt als een autonoom rijdende taxi. Dat ontwikkelen gaat met veel uitproberen gepaard waarbij wij als proefpersoon worden gebruikt. Als je echt comfortabel wilt rijden met betrouwbare berijdersassistentie, dan is een Tesla momenteel niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, omdat ik het wel aardig vindt om zo bij te dragen aan het verder ontwikkelen van autonoom rijden. Bovendien kan ik wel leven met de eigenaardigheden van TACC, Autosteer, Lane change en NoA. Mijn auto lijkt er niet zo'n last van te hebben.

Zou natuurlijk wel fijn zijn dat we als proefpersoon gratis FSD hadden gekregen en niet af en toe een broodkruimel zoals een suf spelletje ...
 
Last edited:
De waarheid is dat er hier een hele hoop overdreven wordt, maar ik ben helemaal niet mee waarom er recent zo een groep posters is beginnen overdrijven en maar blijft overdrijven.

Of het overdrijven is weet ik niet. Iedereen beleeft dit soort zaken op zijn eigen manier en heeft een eigen verwachtingspatroon.
Wat ik wel merk is dat ik op Youtube filmpjes zie met Tesla's in Europa die soms onvoorspelbare dingen doen (zoals ook wordt bericht op dit forum), maar over het algemeen toch heel behoorlijk rijden met EAP.

Ik volg filmpjes van Schräg (Duitser met witte Tesla Model 3 die veel rondom Stuttgart rijdt), Tesla Driver (rijdt met een Tesla S veel door Wales en Engeland, maar onlangs ook rondom Amsterdam) en natuurlijk Björn Nyland uit Noorwegen.

Schräg: Schräg

Tesla Driver met een Britse Tesla in de buurt van Amsterdam:
 
Zou natuurlijk wel fijn zijn dat we als proefpersoon gratis FSD hadden gekregen en niet af en toe een broodkruimel zoals een suf spelletje ...
Ik vraag me af in hoeverre mate die suffe spelletjes echt ontwikkeltijd kosten en geprioriteerd worden. Bij Google hebben/hadden ontwikkelaars ook de plicht om 20% van hun werktijd aan eigen projecten te wijden, om andere ideeën uit te werken. Het integreren van bestaande spelletjes of het maken van een fart mode lijken me nu echt niet arbeidsintensief op het Linux platform dat men nu gebruikt, maar het zijn wel elementen in PR en goodwill.
 
Of het overdrijven is weet ik niet. Iedereen beleeft dit soort zaken op zijn eigen manier en heeft een eigen verwachtingspatroon.
Ik ken het fenomeen phantom brakes natuurlijk ook, maar wat ik absoluut niet herken is dat er zo hard en zoveel afgeremd wordt dat het gevaarlijk is voor degene achter je. Laat staan dat er zonder reden vertraagd wordt van 120 naar 60kmh. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, en denk inderdaad dat anderen regelmatig overdrijven. Dat heeft niks met beleving te maken maar gewoon met je aan de feiten houden. Natuurlijk is het vervelend als het gebeurt, maar als je achterligger tegen je aan knalt houdt die gewoon te weinig afstand, die zou namelijk ook achterop je knallen als er wél een goede reden was om net zo hard te remmen. En de vertraging, bij mij althans, is hooguit 10 à 20kmh, geen 60kmh.
 
  • Like
Reactions: JeroenReumkens
Heb ook mijn iphone als hotspot gebruikt, en gedurende 1-1,5 uur laten connecten, zonder resultaat.

Gateway/router betreft hier een FritzBox 4390, ook enkele repeaters zijn aanwezig van Fritzbox.
Ik heb mijn model 3 sinds 4 juni en ook nog geen 2019.20. Misschien dat de later uitgeleverde auto’s de update pas later krijgen? Misschien hebben we stiekem toch HW3.0 en krijgen we een speciale behandeling?! ;):p

Lekker afwachten dus.

Ik vertrek wel volgende weekend met de model 3 naar Italië. Zou wel mooi zijn als ik de update had zodat ik wat sneller kon laden onderweg. We gaan het zien.
 
  • Like
Reactions: NielsT
Ik ken het fenomeen phantom brakes natuurlijk ook, maar wat ik absoluut niet herken is dat er zo hard en zoveel afgeremd wordt dat het gevaarlijk is voor degene achter je. Laat staan dat er zonder reden vertraagd wordt van 120 naar 60kmh. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, en denk inderdaad dat anderen regelmatig overdrijven. Dat heeft niks met beleving te maken maar gewoon met je aan de feiten houden. Natuurlijk is het vervelend als het gebeurt, maar als je achterligger tegen je aan knalt houdt die gewoon te weinig afstand, die zou namelijk ook achterop je knallen als er wél een goede reden was om net zo hard te remmen. En de vertraging, bij mij althans, is hooguit 10 à 20kmh, geen 60kmh.
Ik reed vrijdag op de A16 en moest afslag Ridderkerk afslaan. Er is volop ruimte en tijdens het verlaten van mijn baan remt de auto ruim 10kmh af. Direct een blazende Scania achter me. Waarom remmen als je alle ruimte hebt. Ik doe nu al de baanwissels met mijn voet op het powerpdaal en verhoog mijn snelheid iets tijdens het wisselen. Dan stuurt hij keurig maar hierdoor wordt het niet veiliger. Alle systemen zijn namelijk geforceerd en remmen zal hij niet meer doen als het nodig is.