Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Bij Tesla noemen ze het Traffic Aware Cruise Control bij andere Europese fabrikanten adaptive cruise control. Feit is dat ik hiervoor 2x4 jaar een Volvo heb gereden met adaptive cruise control en helemaal nooit heb meegemaakt dat de auto zonder reden ergens voor remde. Als ik kijk naar de 5.300 € die ik voor deze “Geavanceerde Autopilot” bij Tesla heb betaald, dan staat dat in geen verhouding met wat ik voor een feilloos werkend systeem bij Volvo betaald heb. En het kan erger. Bij Skoda is de meerprijs voor adaptive cruise control ongeveer 250 €.
NOA zou de investering zeker waard zijn. Maar alleen als het niet, zoals nu, een systeem voor hobbyisten blijft. Ik durf geen van de Tesla Cruise Control systemen meer aan te zetten als ik passagiers heb. Leuk experimenteren dat wel. Maar je schrikt je geregeld dood :)
 
  • Like
Reactions: woes and MartinD
Bij Tesla noemen ze het Traffic Aware Cruise Control bij andere Europese fabrikanten adaptive cruise control. Feit is dat ik hiervoor 2x4 jaar een Volvo heb gereden met adaptive cruise control en helemaal nooit heb meegemaakt dat de auto zonder reden ergens voor remde. Als ik kijk naar de 5.300 € die ik voor deze “Geavanceerde Autopilot” bij Tesla heb betaald, dan staat dat in geen verhouding met wat ik voor een feilloos werkend systeem bij Volvo betaald heb. En het kan erger. Bij Skoda is de meerprijs voor adaptive cruise control ongeveer 250 €.
NOA zou de investering zeker waard zijn. Maar alleen als het niet, zoals nu, een systeem voor hobbyisten blijft. Ik durf geen van de Tesla Cruise Control systemen meer aan te zetten als ik passagiers heb. Leuk experimenteren dat wel. Maar je schrikt je geregeld dood :)
Gelukkig ben je maar even dood geweest. Ik reed een proefrit met een Volvo V90 op de A2 en die remde ook niet zomaar. Alleen een keer toen het ECHT wel moest kon ik mijn stuur nog omgooien maar hij was 100 % op een rustig invoegende auto geknald. De AP die wij nu hebben is ver onder de maat. Dit veroorzaakt ruzie met je weggebruikers en heel veel gevaarlijke situaties.
 
Ik rijd met 20.1 in een MS 100D 2.5HW.
Eerdere deze week viel me het volgende op. Ik reed op de AP op de provinciale weg van de A2 naar Uithoorn. Voor mij een grote vrachtwagen. Redelijk hoog op de wielen. Wij moesten stoppen voor rood. Mijn afstandhoudlengte stond op 1. Normaliter komt AP toch wel op een meter of 3 a 4 afstand van mijn voorganger tot stilstand, best (te) ver. Nu echter niet, hij ging stapvoets door tot minder dan 1 meter. Daar keek ik van op.

Het lijkt wel of de afstandradar onder de achterkant van de vrachtwagen doorkijkt en pas de achterwielen als de achterkant ziet. Zou dat de reden zijn dat hij normaal op 3 a 4 meter stopt achter een gewone auto, zodat hij in geval van een vrachtwagen genoeg speling heeft om hem net niet te raken. Zou hij echt zijn zichtcamera niet gebruiken om de achterkant van je voorganger te bepalen en alleen op de laag geplaatste radar rekenen. Ik heb dit met mijn vorige auto (BMW) nooit meegemaakt.
Dit zou ook kunnen verklaren waarom de Tesla gerust onder een dwars geplaatste (overstekende) vrachtwagen door wil rijden (en zo al twee dodelijke ongelukken heeft meegemaakt).

Is een van jullie dit gedrag ook opgevallen? Zo vaak sta ik niet achter een vrachtwagen voor een stoplicht namelijk.
 
YouTube wordt toegevoegd aan schermen van Tesla-auto's

De videodienst YouTube wordt uitgebracht op de aanraakgevoelige schermen in Tesla-auto's, onthulde directeur Elon Musk volgens TechCrunch op de gamebeurs E3. Ook het spel Fallout: Shelter zal in de auto's speelbaar zijn.

YouTube wordt volgens Musk "binnenkort" beschikbaar, maar hij maakte geen specifieke datum bekend. In augustus schreef hij op Twitter al dat een nieuwe versie van het besturingssysteem van de auto videostreaming zou ondersteunen.

Samen met ontwikkelaar Bethesda maakte Musk tijdens de presentatie ook bekend dat Fallout: Shelter in Tesla-auto's speelbaar zal worden. Het spel verscheen in 2015 als mobiele app. In de game moeten mensen het leven in een ondergrondse bunker beheren.


Musk liet verder een demonstratie zien van Beach Buggy Racing 2, een spel dat op Android-telefoons speelbaar is. De racegame komt uit op het infotainmentsysteem van Tesla's en is daadwerkelijk met het stuur van de (stilstaande) auto te besturen.

Eerder deze maand bleek al dat het pittige cartoonspel Cuphead op schermen in Tesla-auto's gespeeld zal kunnen worden. Daarbij zou het om alleen het eerste level gaan, omdat er in de auto's te weinig geheugen is om de volledige game toe te voegen.

bron:YouTube wordt toegevoegd aan schermen van Tesla-auto's | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
 
YouTube wordt toegevoegd aan schermen van Tesla-auto's

De videodienst YouTube wordt uitgebracht op de aanraakgevoelige schermen in Tesla-auto's, onthulde directeur Elon Musk volgens TechCrunch op de gamebeurs E3. Ook het spel Fallout: Shelter zal in de auto's speelbaar zijn.

YouTube wordt volgens Musk "binnenkort" beschikbaar, maar hij maakte geen specifieke datum bekend. In augustus schreef hij op Twitter al dat een nieuwe versie van het besturingssysteem van de auto videostreaming zou ondersteunen.

Samen met ontwikkelaar Bethesda maakte Musk tijdens de presentatie ook bekend dat Fallout: Shelter in Tesla-auto's speelbaar zal worden. Het spel verscheen in 2015 als mobiele app. In de game moeten mensen het leven in een ondergrondse bunker beheren.


Musk liet verder een demonstratie zien van Beach Buggy Racing 2, een spel dat op Android-telefoons speelbaar is. De racegame komt uit op het infotainmentsysteem van Tesla's en is daadwerkelijk met het stuur van de (stilstaande) auto te besturen.

Eerder deze maand bleek al dat het pittige cartoonspel Cuphead op schermen in Tesla-auto's gespeeld zal kunnen worden. Daarbij zou het om alleen het eerste level gaan, omdat er in de auto's te weinig geheugen is om de volledige game toe te voegen.

bron:YouTube wordt toegevoegd aan schermen van Tesla-auto's | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Geinig, en allemaal onderdeel van de experience. Maar wie speelt er eigenlijk weleens een spelletje? Mijn kids vinden scheet kussen leuk, maar that's it.
 
Bij Tesla noemen ze het Traffic Aware Cruise Control bij andere Europese fabrikanten adaptive cruise control. Feit is dat ik hiervoor 2x4 jaar een Volvo heb gereden met adaptive cruise control en helemaal nooit heb meegemaakt dat de auto zonder reden ergens voor remde. Als ik kijk naar de 5.300 € die ik voor deze “Geavanceerde Autopilot” bij Tesla heb betaald, dan staat dat in geen verhouding met wat ik voor een feilloos werkend systeem bij Volvo betaald heb. En het kan erger. Bij Skoda is de meerprijs voor adaptive cruise control ongeveer 250 €.
NOA zou de investering zeker waard zijn. Maar alleen als het niet, zoals nu, een systeem voor hobbyisten blijft. Ik durf geen van de Tesla Cruise Control systemen meer aan te zetten als ik passagiers heb. Leuk experimenteren dat wel. Maar je schrikt je geregeld dood :)
Zoals iemand anders aangaf (en ik al herhaaldelijk heb gezegd): bij andere merken lijkt adaptive cruise control goed te werken omdat ie niet zit te remmen voor hindernissen, wat ook waar is bij filevorming of een echt stilstaand voertuig, waar je dan aan volle snelheid op in klapt. Zo een Volvo radar kan natuurlijk ook herkennen dat een object stil staat, maar kan het onderscheid niet maken tussen een object op jouw rijvak dat stil staat, of een brugpeiler of vangrail of geparkeerde auto die niet in jouw rijvak even stil staan. Stilstaande objecten worden in zo een adaptive CC systemen daarom gewoon eruit gefilterd.

Wat wij als 'beta' ervaren is dat Tesla net stap voor stap ook die stilstaande objecten wil herkennen en erop correct reageren. Maar we rijden met z'n allen met hardware versie 2.0 of 2.5 rond, wat absoluut niet te vergelijken is met hardware versie 3.0, en de software staat ook nog niet op punt. Dus ja, dan kan je janken dat het systeem nog niet 100% op punt staat, of appreciëren dat het systeem op snelheid komt.

Ik vind het overigens erg meevallen, en als ie eens wil vertragen, ja dan geef ik als oplettende bestuurder met het wattpedaal terug wat meer snelheid. Als je nu al FSD had verwacht in NL en BE, dan ben je echt wel fout ingelicht.

Overigens, als je Navigatie over Autopilot activeert, staat daar in dikke vette letters dat die functionaliteit nog in testfase zit, en moet je expliciet aangeven dat je begrijpt dat deze functie nog niet op punt staat.
 
Ik rijd met 20.1 in een MS 100D 2.5HW.
Eerdere deze week viel me het volgende op. Ik reed op de AP op de provinciale weg van de A2 naar Uithoorn. Voor mij een grote vrachtwagen. Redelijk hoog op de wielen. Wij moesten stoppen voor rood. Mijn afstandhoudlengte stond op 1. Normaliter komt AP toch wel op een meter of 3 a 4 afstand van mijn voorganger tot stilstand, best (te) ver. Nu echter niet, hij ging stapvoets door tot minder dan 1 meter. Daar keek ik van op.

Het lijkt wel of de afstandradar onder de achterkant van de vrachtwagen doorkijkt en pas de achterwielen als de achterkant ziet. Zou dat de reden zijn dat hij normaal op 3 a 4 meter stopt achter een gewone auto, zodat hij in geval van een vrachtwagen genoeg speling heeft om hem net niet te raken. Zou hij echt zijn zichtcamera niet gebruiken om de achterkant van je voorganger te bepalen en alleen op de laag geplaatste radar rekenen. Ik heb dit met mijn vorige auto (BMW) nooit meegemaakt.
Dit zou ook kunnen verklaren waarom de Tesla gerust onder een dwars geplaatste (overstekende) vrachtwagen door wil rijden (en zo al twee dodelijke ongelukken heeft meegemaakt).

Is een van jullie dit gedrag ook opgevallen? Zo vaak sta ik niet achter een vrachtwagen voor een stoplicht namelijk.
Nog maar 2 keer ervaren op 2 jaar tijd. Daarvoor dient het rempedaal.
 
Zoals iemand anders aangaf (en ik al herhaaldelijk heb gezegd): bij andere merken lijkt adaptive cruise control goed te werken omdat ie niet zit te remmen voor hindernissen, wat ook waar is bij filevorming of een echt stilstaand voertuig, waar je dan aan volle snelheid op in klapt. Zo een Volvo radar kan natuurlijk ook herkennen dat een object stil staat, maar kan het onderscheid niet maken tussen een object op jouw rijvak dat stil staat, of een brugpeiler of vangrail of geparkeerde auto die niet in jouw rijvak even stil staan. Stilstaande objecten worden in zo een adaptive CC systemen daarom gewoon eruit gefilterd.

Wat wij als 'beta' ervaren is dat Tesla net stap voor stap ook die stilstaande objecten wil herkennen en erop correct reageren. Maar we rijden met z'n allen met hardware versie 2.0 of 2.5 rond, wat absoluut niet te vergelijken is met hardware versie 3.0, en de software staat ook nog niet op punt. Dus ja, dan kan je janken dat het systeem nog niet 100% op punt staat, of appreciëren dat het systeem op snelheid komt.

Ik vind het overigens erg meevallen, en als ie eens wil vertragen, ja dan geef ik als oplettende bestuurder met het wattpedaal terug wat meer snelheid. Als je nu al FSD had verwacht in NL en BE, dan ben je echt wel fout ingelicht.

Overigens, als je Navigatie over Autopilot activeert, staat daar in dikke vette letters dat die functionaliteit nog in testfase zit, en moet je expliciet aangeven dat je begrijpt dat deze functie nog niet op punt staat.

Huh? Bij andere merken LIJKT adaptive cruis controle goed te werken?
Bij de V60 al circa 6 jaar lang dikke prima. Ook herkennen van stilstaande voertuigen cq. files. Tesla heeft nog een lange weg te gaan om dat niveau te halen. Ik hoop wel zo snel mogelijk.

Maar mooi dat jij positiever bent voor jouw situatie en referentiekader.
 
Vanavond geprobeerd op te laden aan de “Ultra-E” palen bij Nieuwegein. Moest stroom hebben en was benieuwd naar de laadsnelheid sinds de update maar elke keer werd het laden binnen 5s na het starten afgebroken.

Er staan daar 4 gloednieuwe laadpalen op een rij maar alleen de ouderwetse Allego 50k leek het goed te doen...

Iemand ervaring met de Model 3 en Ultra E (CCS2)?
 
E588C75D-13AE-4534-8D24-123BC33AAF76.jpeg
Blijkbaar is 2019.20.2 ook al in omloop.
 
Vanavond geprobeerd op te laden aan de “Ultra-E” palen bij Nieuwegein. Moest stroom hebben en was benieuwd naar de laadsnelheid sinds de update maar elke keer werd het laden binnen 5s na het starten afgebroken.

Er staan daar 4 gloednieuwe laadpalen op een rij maar alleen de ouderwetse Allego 50k leek het goed te doen...

Iemand ervaring met de Model 3 en Ultra E (CCS2)?

Vandaag weer bij Ultra E paal geprobeerd maar nu in Leiderdorp, laden ging goed maar snelheid kwam niet boven 64k. Is er iemand met betere ervaring met snelladen op deze nieuwe 175/350k palen?
 
Ben van mening dat het gewoon belachelijk is dat als je geen AP hebt op je M3 je ook geen adaptive CC hebt. Zelfs op onze Leaf zit dit en 3200 betalen voor AP om dit wel te hebben is naar mijn mening gewoon absurd.
Vlgns post 3751 hierboven mis je niks... :rolleyes: Wij missen het ook niet maar in
principe ben ik t wel met je eens. Moet t wel niveau Volvo oid hebben en niet nog meer gedoe en onveiligheid zoals nu al vrij lang met (E)LDA t geval.