Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dit weekend een trip naar Parijs gehad. In totaal ongeveer 1200 km afgelegd met een model 3 met FSD. Heel veel op de NOA gereden en dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Af en toe een kleine vertraging door een schaduw. Ik dacht nog dat de horrorverhalen over fantombrakes allemaal wel meevielen. Toen na 1100 KM genieten ik op een lege driebaans snelweg, waar ik na inhalen op de middenbaan reed ineens van 130 naar 70(!!) een noodstop maakte. Geen schaduw, geen auto's voor me, totaal geen enkele aanleiding. Er zat nog een auto achter me die me rakelings links passeerde. Ik heb de rest van de rit rillend achter het stuur gezeten en mijn gezin met mij.

Waar ik in het begin van de rit nog mijn voet op het stroompedaal hielt, had ik het op dat moment niet. Daarom kon ik hem pas bij 70KM per uur opvangen. Dus bij deze aan iedereen nogmaals de waarschuwing... haal je voet niet van het pedaal als je op AP, EAP of NOA rijdt! Het kan levensgevaarlijk zijn
 
Dit is de ingang van de Coentunnel komende vanaf de RIng Noord. Er is vrijwel altijd een rood kruis boven de linkerbaan waardoor er heel vaak een file staat en je voor dit rode kruis moet invoegen naar de rechterbaan. Afgelopen vrijdag rond 17:30 uur waren echter beide banen vrij (geen rood kruis en geen file dus) en reed ik met ca. 100 km/uur op de linkerbaan op AP. De weg voor mij was vrij. Ter hoogte van de portaal ging mijn Tesla vol in de remmen.
Schermafbeelding 2019-07-08 om 13.43.11.png
 
  • Informative
Reactions: joesgarage
Ik heb dit weekend een trip naar Parijs gehad. In totaal ongeveer 1200 km afgelegd met een model 3 met FSD. Heel veel op de NOA gereden en dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Af en toe een kleine vertraging door een schaduw. Ik dacht nog dat de horrorverhalen over fantombrakes allemaal wel meevielen. Toen na 1100 KM genieten ik op een lege driebaans snelweg, waar ik na inhalen op de middenbaan reed ineens van 130 naar 70(!!) een noodstop maakte. Geen schaduw, geen auto's voor me, totaal geen enkele aanleiding. Er zat nog een auto achter me die me rakelings links passeerde. Ik heb de rest van de rit rillend achter het stuur gezeten en mijn gezin met mij.

Waar ik in het begin van de rit nog mijn voet op het stroompedaal hielt, had ik het op dat moment niet. Daarom kon ik hem pas bij 70KM per uur opvangen. Dus bij deze aan iedereen nogmaals de waarschuwing... haal je voet niet van het pedaal als je op AP, EAP of NOA rijdt! Het kan levensgevaarlijk zijn
QED... helaas natuurlijk! Ongetwijfeld kan iemand je uitleggen wat je fou..... Onacceptabel uiteraard ! :mad:
 
Ik heb dit weekend een trip naar Parijs gehad. In totaal ongeveer 1200 km afgelegd met een model 3 met FSD. Heel veel op de NOA gereden en dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Af en toe een kleine vertraging door een schaduw. Ik dacht nog dat de horrorverhalen over fantombrakes allemaal wel meevielen. Toen na 1100 KM genieten ik op een lege driebaans snelweg, waar ik na inhalen op de middenbaan reed ineens van 130 naar 70(!!) een noodstop maakte. Geen schaduw, geen auto's voor me, totaal geen enkele aanleiding. Er zat nog een auto achter me die me rakelings links passeerde. Ik heb de rest van de rit rillend achter het stuur gezeten en mijn gezin met mij.

Waar ik in het begin van de rit nog mijn voet op het stroompedaal hielt, had ik het op dat moment niet. Daarom kon ik hem pas bij 70KM per uur opvangen. Dus bij deze aan iedereen nogmaals de waarschuwing... haal je voet niet van het pedaal als je op AP, EAP of NOA rijdt! Het kan levensgevaarlijk zijn
Sorry maar het is levensgevaarlijk dat je 2 seconden nodig hebt om je voet terug voor je gaspedaal te plaatsen.
 
Waar ik in het begin van de rit nog mijn voet op het stroompedaal hielt, had ik het op dat moment niet. Daarom kon ik hem pas bij 70KM per uur opvangen. Dus bij deze aan iedereen nogmaals de waarschuwing... haal je voet niet van het pedaal als je op AP, EAP of NOA rijdt! Het kan levensgevaarlijk zijn
Zeer goed advies dat niet te licht moet worden genomen! Heel naar en erg schrikken als je dit een keer overkomt, heb het zelf ook enkele malen gehad. Wat bezielde je om je voet niet op het pedaal te hebben? In het begin van de AP was er geen controle op het vasthebben van het stuur. Daarbij zijn door fouten van de AP en het niet opletten van de bestuurder doden gevallen. Het is beta software, je blijft zelf verantwoordelijk en moet te allen tijde kunnen ingrijpen.
 
Sorry maar het is levensgevaarlijk dat je 2 seconden nodig hebt om je voet terug voor je gaspedaal te plaatsen.
Enig idee waarom het rempedaal 3x zo breed is als het gaspedaal?
Dat is omdat je hem snel moet kunnen vinden als het nodig is.
Het gaspedaal heeft die eis niet en is daarom een klein smal pedaal.
Als je na een stevige phantom break in paniek als een dolle op het gaspedaal gaat proberen te stampen, zou je nog wel eens het verkeerde pedaal kunnen raken, wat de situatie nog erger maakt.

Je verwijt aan Dodgybob is totaal misplaatst.
 
Zeer goed advies dat niet te licht moet worden genomen! Heel naar en erg schrikken als je dit een keer overkomt, heb het zelf ook enkele malen gehad. Wat bezielde je om je voet niet op het pedaal te hebben? In het begin van de AP was er geen controle op het vasthebben van het stuur. Daarbij zijn door fouten van de AP en het niet opletten van de bestuurder doden gevallen. Het is beta software, je blijft zelf verantwoordelijk en moet te allen tijde kunnen ingrijpen.

Je hebt gelijk. Ik dacht er na zoveel km blijkbaar te licht over. Vandaar dat ik het verhaal deel zodat anderen het misschien minder snel gebeurd.
 
Je verwijt aan Dodgybob is totaal misplaatst.
  1. Als de auto zelf tot 70 km/u kan afremmen, wie rijdt er dan met de auto?
  2. Willen we samen tellen hoeveel keren je een schermpje met "Beta" moet doorlezen alvorens je de auto "zelf" kan laten "rijden"?
  3. Is het systeem van Tesla level 2 of level 3/4/5?
3 argumenten die me staven dat als de auto de remmen dicht slaat, het de chauffeur is die verantwoordelijk is. En dat is bij mijn 2 Tesla's ook zo.

Het frustrerende van heel deze discussies is:
  1. Zonder de functionaliteiten van EAB zou de Model 3 niet hoogste scoren bij de recente Euro-NCAP testen.
  2. Elkeen die zijn auto op de snelweg laat remmen tot 70 km/u geeft zelf aan dat hij zijn auto niet onder controle heeft
Ja, EAB/EAP/NoA is nog niet perfect, maar dat heb je ook met beta software. Zeker met beta software die tot voor de sterke phantom brakes betrokken was in 5 ongevallen de laatste 3 jaren (waarvan 3 dodelijk) en breed uitgesmeerd werden in de pers.

Dus hou je aandacht op de weg en hou je voet nabij het gaspedaal (netjes in de buurt van het rempedaal, ik ga er niet van uit dat er hier veel mensen zijn die links remmen) of zet alle beta functies uit en stop met zeuren.

Ik krijg met de laatste NoA ook soms een phantom brake, en dat is niet gezellig maar ik hou er m'n kop bij en ik verlies niet meer dan 10km/u snelheid en ga direct terug op het gaspedaal. Een beetje bij de les blijven aub. Maar dat is ook de reden waarom mijn gezin wel nog met NoA/EAP rijdt, want papa is wel aandachtig genoeg en het komt maar een keer voor om de 300km.
 
Een beetje off topic wellicht, maar wel gelinkt aan de nieuwe 2019.20.4.3 van afgelopen week. Ik krijg geen notificaties meer binnen op mijn smartphone (Android). Heb de App op een tweede smartphone (iPhone) geïnstalleerd en idem dito. Alle instellingen zijn gelijk gebleven en de app heeft alle rechten om notificaties te sturen. Heb de auto al gereset, maar geen resultaat.

Ik weet niet hoe het mechanisme voor notificaties werkt? Gaat dat via de Servers van Tesla? Heeft iemand anders ditzelfde issue sinds deze software update?
 
  1. Als de auto zelf tot 70 km/u kan afremmen, wie rijdt er dan met de auto?
  2. Willen we samen tellen hoeveel keren je een schermpje met "Beta" moet doorlezen alvorens je de auto "zelf" kan laten "rijden"?
  3. Is het systeem van Tesla level 2 of level 3/4/5?
3 argumenten die me staven dat als de auto de remmen dicht slaat, het de chauffeur is die verantwoordelijk is. En dat is bij mijn 2 Tesla's ook zo.

Het frustrerende van heel deze discussies is:
  1. Zonder de functionaliteiten van EAB zou de Model 3 niet hoogste scoren bij de recente Euro-NCAP testen.
  2. Elkeen die zijn auto op de snelweg laat remmen tot 70 km/u geeft zelf aan dat hij zijn auto niet onder controle heeft
Ja, EAB/EAP/NoA is nog niet perfect, maar dat heb je ook met beta software. Zeker met beta software die tot voor de sterke phantom brakes betrokken was in 5 ongevallen de laatste 3 jaren (waarvan 3 dodelijk) en breed uitgesmeerd werden in de pers.

Dus hou je aandacht op de weg en hou je voet nabij het gaspedaal (netjes in de buurt van het rempedaal, ik ga er niet van uit dat er hier veel mensen zijn die links remmen) of zet alle beta functies uit en stop met zeuren.

Ik krijg met de laatste NoA ook soms een phantom brake, en dat is niet gezellig maar ik hou er m'n kop bij en ik verlies niet meer dan 10km/u snelheid en ga direct terug op het gaspedaal. Een beetje bij de les blijven aub. Maar dat is ook de reden waarom mijn gezin wel nog met NoA/EAP rijdt, want papa is wel aandachtig genoeg en het komt maar een keer voor om de 300km.
Laat je niet frustreren. Denk jij dat Phantom braking enige invloed heeft gehad op de NCAP score?

Natuurlijk niet. In zo'n test van enkele honderden meters op een circuit treedt geen enkele phantom brake op. Het is geen real world praktijktest.
 
Phantom Braking niet, maar de oorzaak van de phantom brakes zit 'm net in de gevoeligheid van het EAB-systeem. En een EAB-systeem dat zo goed scoort, is ofwel heel goed, of heel voorzichtig afgesteld en zal wel eens reageren op false positives.

Het frustrerende is dat er elke pagina wel iemand is die met een schrikwekkend verhaal komt van hoe ie bijna zichzelf en zijn gezin de dood in zou gejaagd hebben omdat ie zijn benen in zijn nek had liggen ofzo en niet op tijd kon reageren op een phantom brake.
 
  1. Als de auto zelf tot 70 km/u kan afremmen, wie rijdt er dan met de auto?
  2. Willen we samen tellen hoeveel keren je een schermpje met "Beta" moet doorlezen alvorens je de auto "zelf" kan laten "rijden"?
  3. Is het systeem van Tesla level 2 of level 3/4/5?
3 argumenten die me staven dat als de auto de remmen dicht slaat, het de chauffeur is die verantwoordelijk is. En dat is bij mijn 2 Tesla's ook zo.

Het frustrerende van heel deze discussies is:
  1. Zonder de functionaliteiten van EAB zou de Model 3 niet hoogste scoren bij de recente Euro-NCAP testen.
  2. Elkeen die zijn auto op de snelweg laat remmen tot 70 km/u geeft zelf aan dat hij zijn auto niet onder controle heeft
Ja, EAB/EAP/NoA is nog niet perfect, maar dat heb je ook met beta software. Zeker met beta software die tot voor de sterke phantom brakes betrokken was in 5 ongevallen de laatste 3 jaren (waarvan 3 dodelijk) en breed uitgesmeerd werden in de pers.

Dus hou je aandacht op de weg en hou je voet nabij het gaspedaal (netjes in de buurt van het rempedaal, ik ga er niet van uit dat er hier veel mensen zijn die links remmen) of zet alle beta functies uit en stop met zeuren.

Ik krijg met de laatste NoA ook soms een phantom brake, en dat is niet gezellig maar ik hou er m'n kop bij en ik verlies niet meer dan 10km/u snelheid en ga direct terug op het gaspedaal. Een beetje bij de les blijven aub. Maar dat is ook de reden waarom mijn gezin wel nog met NoA/EAP rijdt, want papa is wel aandachtig genoeg en het komt maar een keer voor om de 300km.
Helmaal eens. Als je wagen zelf ongewenst afremt van 130 naar 60 kmh voordat je ingrijpt zit je gewoon niet op te letten. Dat is het echte gevaar, niet de wagen...
 
Ik lees de discussies in dit draadje altijd met belangstelling mee. In dit geval ook maar eens een reactie ;)

Het verbaasd me dat met name de `adaptieve cruise control` voor verrassingen zorgt. Autosteer is bij mij bijna perfect en zorgt eigenlijk nooit voor verassingen. Ik hou altijd het stuur beet (of laat m´n hand erop rusten zodat ik snel kan ingrijpen) maar ingrijpen op het stuur is sinds de laatste updates eigenlijk nooit nodig. Ik heb het uiteraard over snelwegen en provinciale wegen.

Waarom gaat het meest ingewikkelde goed en een redelijk rechttoe rechtaan (adaptieve) cruise control op onverwachte momenten mis? Heel af en toe verlang ik naar een wat minder geavanceerde combinatie adaptieve CC van een ander merk icm Autosteer van Tesla ;)

Nb 1: ik realiseer me uiteraard dat er meer actief is dan adaptieve CC (maar wil hiermee aangeven dat het daardoor lijkt alsof de concurrent het op bepaalde momenten beter voor elkaar heeft -> netjes binnen eigen rijbaan blijven geeft bij andere merken minder frustratie/schrikreacties dan mijn eigen Model 3 :mad:) Ik heb er overigens wel vertrouwen in dat dit met verloop van tijd beter gaat worden. En help om uiteindelijk van eenvoudig Autosteer naar FSD te groeien :)

Nb 2: af en toe worden de nukken van AP/FSD wel heel erg makkelijk geaccepteerd op dit forum -> ik rij vaak op drukke wegen en dan is plotseling remmen niet fijn (zeker niet met iemand vlak achter je op een onvoorspelbaar moment.....) Dat dit door een Europese type goedkeuring komt blijft me verbazen ;)
 
  • Like
Reactions: MartinD