- Als de auto zelf tot 70 km/u kan afremmen, wie rijdt er dan met de auto?
- Willen we samen tellen hoeveel keren je een schermpje met "Beta" moet doorlezen alvorens je de auto "zelf" kan laten "rijden"?
- Is het systeem van Tesla level 2 of level 3/4/5?
3 argumenten die me staven dat als de auto de remmen dicht slaat, het de chauffeur is die verantwoordelijk is. En dat is bij mijn 2 Tesla's ook zo.
Het frustrerende van heel deze discussies is:
- Zonder de functionaliteiten van EAB zou de Model 3 niet hoogste scoren bij de recente Euro-NCAP testen.
- Elkeen die zijn auto op de snelweg laat remmen tot 70 km/u geeft zelf aan dat hij zijn auto niet onder controle heeft
Ja, EAB/EAP/NoA is nog niet perfect, maar dat heb je ook met beta software. Zeker met beta software die tot voor de sterke phantom brakes betrokken was in 5 ongevallen de laatste 3 jaren (waarvan 3 dodelijk) en breed uitgesmeerd werden in de pers.
Dus hou je aandacht op de weg en hou je voet nabij het gaspedaal (netjes in de buurt van het rempedaal, ik ga er niet van uit dat er hier veel mensen zijn die links remmen) of zet alle beta functies uit en stop met zeuren.
Ik krijg met de laatste NoA ook soms een phantom brake, en dat is niet gezellig maar ik hou er m'n kop bij en ik verlies niet meer dan 10km/u snelheid en ga direct terug op het gaspedaal. Een beetje bij de les blijven aub. Maar dat is ook de reden waarom mijn gezin wel nog met NoA/EAP rijdt, want papa is wel aandachtig genoeg en het komt maar een keer voor om de 300km.