Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de “die-hard” Spotify verslaafden, hierbij de fix (zodat we weer bediend worden door fijne muziekjes) :)

Zet de auto in P(ark)
Op de MCU, ga naar Display. Verander de hoofdtaal van Nederlands naar een willekeurige andere (voor jou begrijpbare taal). De MCU doet dan een “re-boot”. Voor de zekerheid zelf nog een reset (met de knopjes op het stuur en rempedaal).

Tik dan weer op Spotify, et voila [eeejjj walla, vrij nar Cas Spijkers]
2B275C01-FA01-4CAB-AACB-14AFFEC720B5.jpeg
6D1AB860-848E-4538-B5E2-0B45209B6304.jpeg
 
Volgt men bij Tesla eigenlijk wat er leeft op deze fora?
Ik ben sinds 2014 eigenaar van een model S, eerste versie met Autopilot, en was steeds positief over de service en firmware updates. In geval van bugs werd dit steeds snel en correct opgevolgd/gefixeerd.
Sinds V9 update is de wagen gewoon een bron van frustratie. Al wat goed werkte (buiten het rijgedeelte) is stuk. Scherm loopt vast, interface is tergend traag, web browser werkt niet meer, Spotify werkt niet, bellen werkt pas de 2de keer, homelink werkt niet meer, overschakelen van dag naar nachtview doet Ui crashen, airco settings reageren pas na vele seconden waardoor je maar blijft gokken, en last but not least: eender welke rit langer dan 2 uur zorgt ervoor dat het airbagsymbool oplicht en je weet dat het systeem plat zal vallen.
Wanneer ik dit allemaal meldt aan sec dan is het steeds van 'in de log zien we niets fout' en we werken aan die kleine bugs.
Ik heb het ondertussen gehad want V8 was snel en goed, men laat ongeteste firmware los zonder de mogelijkheid om terug te gaan naar een vorige stabiele versie.
Volia het is gezegd.
Ik heb het gevoel dat de early adopters niet meer belangrijk zijn voor Tesla, het nieuwe doelpubliek is 6 tot 18 jaar oud en wil spelletjes en schetenkussens.
Hoop dat men snel het tij keert want zo wordt onze volgende geen Tesla meer.

Ik moet zeggen dat ik het er mee eens ben. De laatste echte verbetering was de navigatie; maar ik ben niet blij met V9. Alle bedieningsknoppen aan de onderkant van het scherm: dat helpt de veiligheid niet.
En een goede werking van spotify prioriteit geven boven scheetkussens lijkt mij ook een no-brainer.:(
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik vind de knoppen onderaan net super handig omdat je de onderste rand als steun kan gebruiken om zonder kijken te kunnen tappen, en je voor de belangrijkste functies nog maar 1 keer moet tappen ipv 2 keer.

En Spotify en de rest werkt voor mij, dus ik vind V9 zeker een aanwinst. Ook de mogelijkheid om 3 apps tegelijk te kunnen zien vind ik super.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik vind de knoppen onderaan net super handig omdat je de onderste rand als steun kan gebruiken om zonder kijken te kunnen tappen, en je voor de belangrijkste functies nog maar 1 keer moet tappen ipv 2 keer.

En Spotify en de rest werkt voor mij, dus ik vind V9 zeker een aanwinst. Ook de mogelijkheid om 3 apps tegelijk te kunnen zien vind ik super.

Dat steunen kun je toch net zo goed aan de bovenrand? En twee keer tappen: die eerste is, eehhh, was een tik willekeurig waar dan ook op het scherm. Dat kon ik met de ogen dicht nog wel vinden.
 
Ik vind de knoppen onderaan net super handig omdat je de onderste rand als steun kan gebruiken om zonder kijken te kunnen tappen, en je voor de belangrijkste functies nog maar 1 keer moet tappen ipv 2 keer.

En Spotify en de rest werkt voor mij, dus ik vind V9 zeker een aanwinst. Ook de mogelijkheid om 3 apps tegelijk te kunnen zien vind ik super.
Precies mijn ervaring. Die drie apps vind ik perfect. Ook de snelle bediening van de verlichting is prettig.
Ik moet dagelijks enkele ponten passeren. De pontbazen vinden een volle bak licht van een auto hinderlijk.
In V9 zijn twee logischer geordende klikjes voldoende om het licht uit te zetten.

Tenslotte is AP1 nog weer verfijnder geworden. Eén klein nadeel is er in de laatste versies wel ingeslopen.
De AP schrikt heel soms van een vrachtauto in de rechter rijbaan als de snelweg een bocht naar links maakt.

Spotify doet het gewoon prima en vooral DAB is zeer veel beter geworden. DAB was voorheen in onze omgeving volkomen onbruikbaar. Nu functioneert het zonder storingen uitstekend. Of dit een verdienste van Tesla is of dat de zenders krachtiger zijn geworden weet ik niet. Feit is dat het nu prima werkt.

Ik snap dan ook werkelijk niet dat andere rijders zoveel problemen hebben. Uiteraard ervaren ze dit natuurlijk wel. Mogelijk ligt dat aan de versie van de MCU.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Ik moet zeggen dat ik het er mee eens ben. De laatste echte verbetering was de navigatie; maar ik ben niet blij met V9. Alle bedieningsknoppen aan de onderkant van het scherm: dat helpt de veiligheid niet.
En een goede werking van spotify prioriteit geven boven scheetkussens lijkt mij ook een no-brainer.:(
Eens, De knoppen onderin, bij de MS, moet je de ogen langer van de weg afhouden. Dat brengt toch extra risico's mee. Bovenin kan je je hand laten rusten op het dashboard en dan de gewenste knop bedienen zonder je ogen van de weg af te halen. Het blindelings zoeken van de gewenste knop is bij een touchscreen niet van toepassing.
 
Ik ervaar *afkloppen* ook geen enkel probleem met V9. Auto uit 03/2015 met AP1.

Bij mijn MS van sept 2015 zijn er problemen met:
- AP1 als ik die dag start met autorijden en de AP op de snelweg aanzet, gaat ie met een ruk, met de rechterwielen op de rechterbelijning van de rijbaan rijden. Dat duurt 5 seconden en dan gaat ie langzaam richting het midden van de de rijbaan. Eerste keer in de buurt van een vrachtwagen kreeg ik het toch wel benauwd.
- Na het updaten van de app wordt stoelverwarming aangezet i.p.v. defrosting van de ramen. Dat vind ik jammer.
 
AP1 als ik die dag start met autorijden en de AP op de snelweg aanzet, gaat ie met een ruk, met de rechterwielen op de rechterbelijning van de rijbaan rijden. Dat duurt 5 seconden en dan gaat ie langzaam richting het midden van de de rijbaan. Eerste keer in de buurt van een vrachtwagen kreeg ik het toch wel benauwd.

Dat had ik al met V8. Bij het activeren van AP moet je zien dat er plaats genoeg is rechts van jouw vak. Soms gaat hij zelfs over de lijn. En het is niet dat hij het niet ziet, want de positie wordt correct weergegeven op het dashboard (ook op of over de lijn). Na een paar seconden corrigeert hij de positie, ondertussen ben je wel goed verschoten, zeker als er iemand rechts van jou rijdt.

Verder met mijn bouwjaar 2016 geen issues met V9. Probleem met handsfree bellen had ik met V7 al, met V8 was het opgelost, nu met V9 is het er weer. Er zal dus een stukte retrofit naar V8 nodig zijn hiervoor.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Bij mijn MS van sept 2015 zijn er problemen met:
- AP1 als ik die dag start met autorijden en de AP op de snelweg aanzet, gaat ie met een ruk, met de rechterwielen op de rechterbelijning van de rijbaan rijden. Dat duurt 5 seconden en dan gaat ie langzaam richting het midden van de de rijbaan. Eerste keer in de buurt van een vrachtwagen kreeg ik het toch wel benauwd..

Yes dit heb ik ook elke dag, tenzij je even een tijdje op die weg gereden hebt, en dan pas de AP aanzet, dan blijft hij wel netjes in het midden. Heb dit sinds de laatste versie van V8.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Vlak ook de generatie van juni 2016 niet uit :). Geen problemen met V9, maar ook niet met V8 en V7. Bizar, de verschillen tussen (ogenschijnlijk) dezelfde Tesla's.

De MS uit 2015 staat bekend als de minst betrouwbare, zelfs minder dan 2014. Naast de terugroepactie van modellen ouder dan april 2016 (Tesla roept 123.000 Model S-auto's terug - de grootste terugroepactie van het bedrijf ooit) is er ook een Amerikaans onderzoek:

“It also means the Model S does not receive Consumer Reports’ recommended designation. (To be recommended, a vehicle has to meet stringent testing, reliability, and safety standards, including having average or better predicted reliability.)

The main problem areas involved the drivetrain, power equipment, charging equipment, giant iPad-like center console, and body and sunroof squeaks, rattles, and leaks.

Specific areas that scored worse on the 2015 model, compared with the 2014 model in last year’s survey, were the climate control, steering, and suspension systems

Tesla Reliability Doesn’t Match Its High Performance
 
  • Informative
Reactions: Fredblack
Weet niet eens zeker of dit een aanpassing van V9 is.
Ik ben gewend dat de auto bij het superchargen op % i.p.v. km staat en kijk eigenlijk alleen maar naar het vermogen in kW om de laadsnelheid te weten. Er stond wel altijd een snelheid in km/h, maar dat was een bedriegelijke waarde, omdat het een gemiddelde laadsnelheid over de hele laadsessie was. Dat heb ik altijd onverstandig gevonden, omdat de argeloze SuC gebruiker dan langer blijft 'hangen’, gegeven een nog aanzienlijk lijkende toename van het bereik.

Zag vandaag ineens bij de Tesla leenauto (waar ik al twee weken in rijd) dat dit aangepast is. Je ziet nu een waarde in km/h die met een constante waarde wordt omgerekend vanuit het laadvermogen in kW. De omrekenfactor is ~184 Wh/km voor een S 85D uit April 2016.

Blijkbaar werkte de frisse blik van een toevallig passerende stagiair hier erg goed. ;)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Mars1 and Fredblack
Sowieso vind ik het nogal onbeleefd om iemands werk publiekelijk te beschimpen alsof ie stagiair is.

Ik heb geen idee hoe het besluitproces binnen Tesla loopt van het aanpassen van dergelijke functionaliteit, maar bedenk je eens dat iemand je op het internet 'stagiair' noemt omdat je iets binnen je eigen expertise hebt aangepast. Je mag perfect kritiek hebben op een beslissing, maar daarvoor moet je niet iemand gaan kleineren.
Zelfs De Grote Man maakt grappen over stagiairs:
6ED14361-761E-4E5B-8B94-0B32B4AD666E.jpeg
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Weet niet eens zeker of dit een aanpassing van V9 is.
Ik ben gewend dat de auto bij het superchargen op % i.p.v. km staat en kijk eigenlijk alleen maar naar het vermogen in kW om de laadsnelheid te weten. Er stond wel altijd een snelheid in km/h, maar dat was een bedriegelijke waarde, omdat het een gemiddelde laadsnelheid over de hele laadsessie was. Dat heb ik altijd onverstandig gevonden, omdat de argeloze SuC gebruiker dan langer blijft 'hangen’, gegeven een nog aanzienlijk lijkende toename van het bereik.

Zag vandaag ineens bij de Tesla leenauto (waar ik al twee weken in rijd) dat dit aangepast is. Je ziet nu een waarde in km/h die met een constante waarde wordt omgerekend vanuit het laadvermogen in kW. De omrekenfactor is ~184 Wh/km voor een S 85D uit April 2016.

Blijkbaar werkte de frisse blik van een toevallig passerende stagiair hier erg goed. ;)
Ach, bij mij gaat het laden sinds V9 in Watt i.p.v. kW... :
C4D89971-9A99-4558-BB13-AB9EB144C3DB.jpeg


Gelukkig gaat het in werkelijkheid toch een factor duizend sneller ;).
 

Attachments

  • 1D4F9362-6110-41AA-990E-875F1F229F72.jpeg
    1D4F9362-6110-41AA-990E-875F1F229F72.jpeg
    364.2 KB · Views: 43
  • Funny
Reactions: Faiz71 and PaulusdB
Weet niet eens zeker of dit een aanpassing van V9 is.
Ik ben gewend dat de auto bij het superchargen op % i.p.v. km staat en kijk eigenlijk alleen maar naar het vermogen in kW om de laadsnelheid te weten. Er stond wel altijd een snelheid in km/h, maar dat was een bedriegelijke waarde, omdat het een gemiddelde laadsnelheid over de hele laadsessie was. Dat heb ik altijd onverstandig gevonden, omdat de argeloze SuC gebruiker dan langer blijft 'hangen’, gegeven een nog aanzienlijk lijkende toename van het bereik.

Zag vandaag ineens bij de Tesla leenauto (waar ik al twee weken in rijd) dat dit aangepast is. Je ziet nu een waarde in km/h die met een constante waarde wordt omgerekend vanuit het laadvermogen in kW. De omrekenfactor is ~184 Wh/km voor een S 85D uit April 2016.

Blijkbaar werkte de frisse blik van een toevallig passerende stagiair hier erg goed. ;)

Volgens mij is die 184 wh/km ook de omrekenfactor waarmee de typical range wordt berekend. Is het verbruik rond de 200, dan moet je met 10% extra km rekening houden tov werkelijk.
 
Kennelijk is de generatie van februari / maart 2015 een hele gezonde :)
deze classic-rijder (nov 2013) is ook best tevreden met V9.

twee minpuntjes voor mij :
1. nu staat er helemaal géén datum meer op de consoles.
vroeger stond de volledige datum op de dash. Toen deze verdeen hadden we de dag nog op het agenda-icon, nu niets meer.
2. ik weet meestal niet of ik m'n gsm wel meeheb:rolleyes:. Vroeger moest ik maar naar het blauwe (of witte) BT-icoontje kijken.
Nu moet ik toch gaan zoeken.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Auto uit maart 2018 en V9 draait prima. Persoonlijk vind ik de bediening onderin het scherm minder prettig. Ik kan nog altijd met enige weemoed terugdenken aan het altijd zichtbare menu bovenaan, uit 2013. Het zou fijn zijn als ze niet steeds van die ingrijpende wijzigingen doen: ben je er net aan gewend, is alles ineens weer anders. Maar rampzalig vind ik het niet.
 
  • Like
Reactions: Mars1