Gisteren toch wel een mega bug ontdekt in de laatste software; onderweg naar Spanje kwam de auto niet meer online na het passeren van de Belgisch/Franse grens. Gebeld met Tesla en het blijkt dat de laatste firmware een probleem heeft met roaming. In Spanje kwam de auto weer probleemloos online. Hebben meer mensen dit ervaren afgelopen weekend?
Dit is geen nieuwe bug. Deze had ik in augustus toen ik mijn zoon ging wegbrengen voor een minor in Denemarken.
Nu ik hem het afgelopen weekend ben wezen ophalen exact hetzelfde probleem alleen nu nog erger....
Van Nederland naar Duitsland 3x en soft reboot voor de auto weer online kwam.
Van Duitsland naar Denemarken 4x een soft reboot en en 3x een volledig power off en nog steeds kwam de auto niet online.
Op verzoek van de telefonische service desk, waarvan overigens het NL-nummer niet meer werkt in buitenland, een SeC in Denemarken opgezocht. Afgelopen donderdag een paar uur doorgebracht in het SeC daar i.p.v. het geplande stedentripje met mijn vrouw.
Uiteindelijk wisten ze ht niet meer en was het geëscaleerd naar Fremont. Volgende ochtend gebeld door het SeC in Aarhus. Of is z.s.m. langs wilde komen. Na 1,5u hadden ze het nog steeds niet voor elkaar, ze hadden geen idee wat er mis was, en ik ben toen maar weggereden. Wel inmiddels de update van 2018.48.1 naar 2018.48.12.2 gedownload via de wifi van het SeC. Uiteindelijk een wifi hotspot op mijn telefoon aangezet zodat we door de stad konden navigeren en weer terug rijden naar huis. (Zodra je de auto in drive zet schakelt de auto de wifi uit dus moet je dan weer handmatig aanzetten. Ook is de wifi ontvangst van de auto dramatisch slecht, zelfs als je de telefoon op enkele centimeters van de wifi antenne houdt dan nog mag je blij zijn als je 1 streepje ontvangst hebt. Maar goed het is gelukt.)
Bij terugkomst in Duitsland kwam de auto na 2x een soft reboot weer online. Ontvangst was niet best 1-2 streepjes 3G maar het werkte tenminste weer. Toen we weer NL binnen reden ging de overgang voor het eerst zoals je deze zou verwachten (Zoals het ook op je telefoon gaat.). Duitse verbinding viel weg en 1-2 minuten later kwam automatisch de NL verbinding tot stand.
Volgens het SeC in Aarhus was de hardware prima in orde en werkt prima. Daar het volledig land / provider gebonden is lijkt het meer op een issue met de SIM-kaart. De Denen en Zweden die ik in Denemarken heb gezien met een Tesla hadden geen data problemen in Denemarken, Zweden en Duitsland.