Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag ontdekte ik dat de nieuwste versie een nogal irritante 'feature' gekregen heeft. Wanneer ik op autopilot rij en om welke reden dan ook AP deactiveer met het stuur dan wordt de snelheid die ik op dat moment heb de nieuwe cruise snelheid en niet wat ik ingesteld had. Welke stagiair heeft bij Tesla aan de code zitten kloten?
Heb het ook opgemerkt en ik kan de verandering wel volgen. Tevoren stond je bijvoorbeeld 120 op AP en zat je achter een vrachtwagen 90 te doen om een afrit te nemen. Als je dan zelf begon te sturen en AP uit viel, dan schoot ie door naar 120 op de uitvoegstrook. Nu neemt ie 90 over van AP en ga je niet meer als een dolle de afrit op.
 
  • Like
Reactions: Alain13 and job-lek
Heb het ook opgemerkt en ik kan de verandering wel volgen. Tevoren stond je bijvoorbeeld 120 op AP en zat je achter een vrachtwagen 90 te doen om een afrit te nemen. Als je dan zelf begon te sturen en AP uit viel, dan schoot ie door naar 120 op de uitvoegstrook. Nu neemt ie 90 over van AP en ga je niet meer als een dolle de afrit op.
Wat betaalt Tesla jullie eigenlijk voor zo'n stage?
 
  • Funny
Reactions: pvkeep and job-lek
Sowieso vind ik het nogal onbeleefd om iemands werk publiekelijk te beschimpen alsof ie stagiair is.

Ik heb geen idee hoe het besluitproces binnen Tesla loopt van het aanpassen van dergelijke functionaliteit, maar bedenk je eens dat iemand je op het internet 'stagiair' noemt omdat je iets binnen je eigen expertise hebt aangepast. Je mag perfect kritiek hebben op een beslissing, maar daarvoor moet je niet iemand gaan kleineren.
 
  • Like
Reactions: dicktump
Vanmiddag ontdekte ik dat de nieuwste versie een nogal irritante 'feature' gekregen heeft. Wanneer ik op autopilot rij en om welke reden dan ook AP deactiveer met het stuur dan wordt de snelheid die ik op dat moment heb de nieuwe cruise snelheid en niet wat ik ingesteld had. Welke stagiair heeft bij Tesla aan de code zitten kloten?
Yups, die “feature” heb ik ook ontdekt. Dacht eerst nog dat het de nog niet verdampte drank van de afgelopen dagen was. Misschien moet Elon zich niet omringen door Harvard bollebozen, maar door MIT nerds.
 
...of MIT-stagiairs:D

Maar ik vind ondertussen de V9 gewoon slecht. Verwarming die in automatische stand staat te joelen op ventilatorstand 6 en na het voorverwarmen zijn de rij-instellingen verdwenen, A-C met eigen wil. Spotify zoek, voorrijden-functie doet het bijna niet en als wel dan max 90cm. Schermindeling die onlogisch is geworden. Maar wel tijd voor de platte zaken als een schetenkussen. En je zult zien: die doet het dus foutloos.
Zo triest dit.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: woes
Heb het ook opgemerkt en ik kan de verandering wel volgen. Tevoren stond je bijvoorbeeld 120 op AP en zat je achter een vrachtwagen 90 te doen om een afrit te nemen. Als je dan zelf begon te sturen en AP uit viel, dan schoot ie door naar 120 op de uitvoegstrook. Nu neemt ie 90 over van AP en ga je niet meer als een dolle de afrit op.

Ik kan mij inderdaad wel volgen in die beredenatie. Maar ik vind het niet heel handig aangepakt. Tesla heeft het enorme voordeel dat ze zo'n mooi groot scherm in het midden hebben, waar ze naar hartelust knopjes kunnen toevoegen. Dit lijkt mij bij uitstek iets:

- Dat je op z'n minst meldt in je changelog. Het is een wijziging die het rijden beinvloedt.
- Je vrij eenvoudig configurabel kunt maken door middel van een extra knopje in controls
 
...of MIT-stagiairs:D

Maar ik vind ondertussen de V9 gewoon slecht. Verwarming die in automatische stand staat te joelen op ventilatorstand 6 en na het voorverwarmen zijn de rij-instellingen verdwenen, A-C met eigen wil. Spotify zoek, voorrijden-functie doet het bijna niet en als wel dan max 90cm. Schermindeling die onlogisch is geworden. Maar wel tijd voor de platte zaken als een schetenkussen. En je zult zien: die doet het dus foutloos.
Zo triest dit.
Ik herken niet wat jij zegt. Sterker nog: sinds summon voorrijden heet doet hij het bij mij altijd. Ook geen klachten over verwarming.
 
Gisteren naar Italië gereden. Geen noemenswaardige problemen met de verbinding.

Als ik iedereen zo hoor over niet werkende spotify, vastlopende MCUs, reboots en weet ik veel wat dan denk ik dat wij misschien en mazzeltje hebben met onze MCU2 auto's. Ik herken namelijk niets van de problemen.

Daarmee zeg ik niet dat v9 geen issues heeft, want die zijn er genoeg. Maar in de basis werkt alles.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Dat scherm heb ik altijd als een gimmick gezien want het is ook overkill.
Ik heb het al eerder gezegd (dat is ook leeftijd gerelateerd ;-)): het blijft mij verbazen hoeveel verschillen er zijn tussen de auto's bij dezelfde firmware. Ik vind het scherm geweldig en heb vrijwel nooit problemen met de navigatie. Voorheen een fel voorstander van Tomtom Go en Waze maar sinds de nieuwe nav + kaarten mis ik die helemaal niet meer! Voor Tesla altijd Audi en Mercedes gereden maar die navigatie is echt vele malen minder dan de Tesla nav. Ik heb alleen Flitsmeister op mijn telefoon die gewoon automatisch inschakelt zodra ik begin te rijden. Ook heb ik nog nooit problemen gehad met Spotify of andere muziek problemen. Natuurlijk is v9 niet perfect en zijn er zaken die absoluut er nog niet zijn. Wij hebben het er wel eens over in een ander groepje: met AP het lijkt soms wel of er een verschil zit tussen de X en de S, waar de X wat stabieler lijkt wat wellicht ligt aan het feit dat bij de X de camera's/sensoren net wat hoger liggen dan bij de S wat de stabiliteit ten goed komt. Maar dat is puur speculeren zonder wetenschappelijke basis. Feit is, terugkomend op mijn verbazing dat er zoveel verschillen zijn tussen de auto's, maar dat ik bijzonder tevreden ben met v9 en ik kijk uit naar verdere verbeteringen (mij realiserend dat we soms 1 stapje vooruit en weer 2 achteruit gaan met updates maar gestaag verbeterend overall gezien).
 
Last edited:
Ik heb het al eerder gezegd (dat is ook leeftijd gerelateerd ;-)): het blijft mij verbazen hoeveel verschillen er zijn tussen de auto's bij dezelfde firmware. Ik vind het scherm geweldig en heb vrijwel nooit problemen met de navigatie. Voorheen een fel voorstander van Tomtom Go en Waze maar sinds de nieuwe nav + kaarten mis is die helemaal niet meer! Voor Tesla altijd Audi en Mercedes gereden maar die navigatie is echt vele malen mider dan de Tesla nav. Ik heb alleen Flitsmeister op mijn telefoon die gewoon automatisch inschakelt zodra ik begin te rijden. Ook heb ik nog nooit problemen gehad met Spotify of andere muziek problemen. Natuurlijk is v9 niet perfect en zijn er zaken die absoluut er nog niet zijn. Wij hebben het er wel eens over in een ander groepje: met AP het lijkt soms wel of er een verschil zit tussen de X en de S, waar de X wat stabieler lijkt wat wellicht ligt aan het feit dat de camera's/sensoren net wat hoger liggen wat de stabiliteit ten goed komt. Maar dat is puur speculeren zonder wetenschappelijke basis. Feit is, terugkomen op mijn verbazing dat er zoveel verschillen zijn tussen de auto's, dat ik bijzonder tevreden ben met v9 en kijk uit naar verdere verbeteringen (mij realiserend dat we soms 1 stapje vooruit en weer 2 achteruit met updates maar gestaag verbeterend overall gezien).
Eens. De enige issue in mijn S van 09/2018 is dat de browser na het opstarten bij vertrek meestal geen pagina kan laden en eerst een soft reset nodig is. Wel erg irritant dus en ik had nog zo gedacht dat het een Classic issue was :confused:
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: edd--
Misschien is dat wel het gevolg van de strategie om niet te werken met grote HW updates maar constant kleine aanpassingen te doen aan de Hardware ? Krijgen ze het grote aantal aan verschillende combinaties niet meer stabiel ondersteund ? Hier ook nog steeds geen werkende spotify of browser. Voor mij lijkt het eerder op een memory leak probleem waarbij vooral de browser de boosdoener is.Misschien heeft mijn versie van MCU gewoon te weinig memory ? Musk zegt zelf dat ze een streepje voor hebben op alle andere auto bouwers, omdat Tesla een software Company is, en de anderen niet, maar met zo’n buggy software is dit voordeel eerder een nadeel. Ik was enorme Tesla van voor de laatste 3 jaar, maar sinds update 9, en vooral hoe lang het duurt dit gefixt te krijgen, zakt mijn vertrouwen in het merk elke dag. Ik heb nu een model 3 besteld en geconfigureerd, maar begin serieus te twijfelen of ik er nog wel mee door wil gaan ...
 
Ik heb een AP2.0 het MCU 1.0 en heb nergens last van. Spotify werkt, navigatie is even goed als Waze, AC werkt probleemloos, ...

Enige wat ik zie is dat soms mijn telefoon nog muziek staat te spelen hoewel Spotify in de auto staat te spelen, en met een vorige versie van 9.0 deed HomeLink het niet meer als ik thuis arriveerde.
 
@edd-- Blijkbaar wordt bij Tesla zowel de soft- als de hardware agile ontwikkeld. Heeft zijn voor- maar ook zijn nadelen. Ik denk dat een hoop van de software problemen die voorbij komen een gevolg zijn van de ontwikkelmethodiek.

Ik denk dat het vooral ligt aan de door Tesla gehanteerde testmethodiek. Of anders gezegd: het gebrek daaraan.
Het kan ook een bewuste keuze zijn. In dat geval zijn wij allemaal beta-testers.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als ik iedereen zo hoor over niet werkende spotify, vastlopende MCUs, reboots en weet ik veel wat dan denk ik dat wij misschien en mazzeltje hebben met onze MCU2 auto's. Ik herken namelijk niets van de problemen.

Daarmee zeg ik niet dat v9 geen issues heeft, want die zijn er genoeg. Maar in de basis werkt alles.
Spotify gebruik ik intussen al bijna niet meer in de wagen, zo erg is 't intussen. Spotify Family-account gebruiken op m'n telefoon en verbinden via Bluetooth... zelfde met mijn "connectieprobleem" te Aalst SuC, ik kan het aantal keren dat ik er SeC Gent op heb aangesproken al niet meer tellen, antwoord "Ja meneer, dan zal iedereen dat voorhebben zeker, want wij vinden toch echt geen issue hoor". En dan blijkt dat iedereen die ik aanspreek niet 't minste probleem heeft. Tjah... de rij-ervaring met zo'n wagen blijft ongeëvenaard, alles op vlak van connectiviteit echter... #vechtentegendebierkaai
 
Spotify gebruik ik intussen al bijna niet meer in de wagen, zo erg is 't intussen. Spotify Family-account gebruiken op m'n telefoon en verbinden via Bluetooth... zelfde met mijn "connectieprobleem" te Aalst SuC, ik kan het aantal keren dat ik er SeC Gent op heb aangesproken al niet meer tellen, antwoord "Ja meneer, dan zal iedereen dat voorhebben zeker, want wij vinden toch echt geen issue hoor". En dan blijkt dat iedereen die ik aanspreek niet 't minste probleem heeft. Tjah... de rij-ervaring met zo'n wagen blijft ongeëvenaard, alles op vlak van connectiviteit echter... #vechtentegendebierkaai
Je moet op het moment dat je het probleem hebt, bellen met de mobile support. Het is niet alsof Tesla van elke rijdende Tesla een eeuwigdurend diagnoselog bijhoudt. Dat kan men enkel doen op het moment dat je het probleem ervaart en belt naar het 0800-nummer dat je kan bellen als je op het Tesla logo tapt en rechtsonder op het telefoonnummer tapt.
 
Je moet op het moment dat je het probleem hebt, bellen met de mobile support. Het is niet alsof Tesla van elke rijdende Tesla een eeuwigdurend diagnoselog bijhoudt. Dat kan men enkel doen op het moment dat je het probleem ervaart en belt naar het 0800-nummer dat je kan bellen als je op het Tesla logo tapt en rechtsonder op het telefoonnummer tapt.
Thanks. Al enkele keren geprobeerd vrees ik, maar zowat twintig minuten aan de wacht gehouden worden is toch zo mijn ding niet... maar misschien moet ik nog maar eens een poging wagen inderdaad. Ook al meermaals de "report"-functie gebruikt trouwens (ivm Spotify), zodat ze 't kunnen tracken vanuit het SuC.

We zullen zien (zei de blinde, en ie liep tegen de deur)...