Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Nee dat is het niet.
Komt doordat de auto volgens zijn gps denkt naast de weg, dus op de afrit te zitten.
En dus snelheid vermindert conform de (juiste) snelheden op dat wegdeel.
Dat duidt erop dat het een bug is in de tiles in die regio. Jammer genoeg neem ik niet dezelfde weg terug anders had ik kunnen checken of het ook de andere kant op fout gaat.
 
De wegen zelf zijn vectoren in WGS84, geen tiles, die worden alleen gebruikt voor de overlayfoto's. GPS is echter op publieke data niet enorm precies dus heeft een foutmarge van tegenwoordig rond de 2 meter. Gaat normaal prima voor navigatie omdat die alles faken op basis van gokken, onder andere de vooraanname dat je vaker de weg volgt dan de afrit. Ik kan me echter voorstellen dat Tesla met die algoritmes speelt omdat ze voor autopilot een stuk betrouwbaarder moeten gokken of je op afrit of weg zit.
 
Hier wat meer info over GPS precisie: What is the maximum Theoretical accuracy of GPS?

Doordat de moderne apparatuur ook Glonass en Galileo satellieten meeneemt is in de praktijk 2 meter nu goed haalbaar, maar dat is best case, niet volcontinu. De reden dat je dit tijdens navigeren niet stoort is dat er correctiealgoritmes overheen gaan die data van accelerometers en gyroscopen meenemen en op de aanname werken dat je op wegen rijdt ipv in de sloot.

Als gezegd blijft het daarmee moeilijk om te bepalen of je op de afrit zit of de weg, daarbij heb je in de praktijk de lane detection nodig van de camera's. Blijkbaar spelen ze daar mee in de laatste versies :p
 
Als een weg (tijdelijk) verlegd is, reageert NoA daar wel op. Die wordt dan voor dat stuk omgezet in gewone autopilot. Bijvoorbeeld stukje A44 van Wassenaar naar Leiden. Blijkbaar moet de GPS positie dus wel vrij nauwkeurig overeenkomen met de kaartdata.
 
Volgens mij doen ze (nog) helemaal niets met lane detection, Elon wilde niet aan de HD maps weet je nog?
Lane detection is het deel dat je auto de lijnen leest en weet in welke baan hij hoe rijdt, het fundament van autosteer. HD Maps zijn idd pointless.

Ik reed trouwens naar Rotterdam vandaag en idd gaat NOA sowieso al uit in alle tunnels, waarschuwt ie ook 200 meter vooraf al voor dat ie even terug gaat op normale autopilot (in het Engels). Lijkt me een tijdelijke safetymeasure dat NOA verplicht goede GPS fix moet hebben, daar kunnen ze op termijn prima omheen met de andere sensoren.
 
Iemand ook problemen met 2019.12.1.1 op model S 2018? Iedere dag (soms meermalen) factory reset. Best irritant, alle instellingen weg, alarm uit, staat weer in usa voor tesla HQ. Soms wel soms geen netwerk verbinding.

Hier exact hetzelfde, MS 90D HW.2.0.
Heel irritant dat telkens (ook tijdens het rijden) de muziek vastloopt waardoor je een ("soft") reset moet geven en dat dan toch alle instellingen (behalve telefoonkoppeling) weg zijn. Je moet dan weer stoppen om AP aan te zetten e.d. want dat kan niet tijdens het rijden. Een soft reset is dus nu bijna hetzelfde geworden als de hard reset.

Als ik dit euvel een aantal keer heb meegemaakt stopt de navigatie volledig, tijd blijft dan op US Palo Alto staan evenals als de locatie op de kaart, ik kan dit dan uiteindelijk alleen nog maar herstellen met een echte harde reset.

Reeds gemeld bij Tesla zelfs met filmpje, hoop dat ze er snel iets aan doen want dit is drama.
 
Wellicht vragen of Tesla 2019.12.1.2 kan pushen?

Auto is vorige week bij SeC Rotterdam geweest voor vervanging van de voorste veerpoten. Heb dit toen aangegeven dat dit (geheugen) probleem speelde. Zat toen op 2018.50.6 dacht ik. Er werd gezegd dat de gereedstaande update (2019.12.1.1) dit probleem moest oplossen. Heb deze bij thuiskomst gedraaid maar probleem is gebleven... Denk niet dat 2019.12.1.2 het probleem alsnog zal verhelpen....
 
Last edited:
Er is
40F94A6F-68C0-4C48-958C-E4BDDCC0F32D.png
al een 2019.16.1.1
 
Vandaag reed ik op de 7 van Hamburg naar Flensburg. Lekker in de chill stand 110 km/u op AP. Maar bij vrijwel elke ausfahrt ging hij van het gas af en dook terug naar 80 waarna ik maar van ellende een dotje gas bij gaf om te zorgen dat mensen achter me niet te boos werden. Ik ben over het algemeen erg blij met het gedrag van AP1 maar dit was toch echt wel een dingetje. Hebben anderen dit ook?

Yep 3 weken geleden ook meegemaakt op weg naar Zweden. Iedere keer een report van ghost braking gedaan. Na 4 of 5 keer wilde dat niet meer
 
19.16.1.1 change log:
  • Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p> <p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.
  • Due to new local regulations, your phone must be actively connected to your car via Bluetooth (similar to how you would connect to make phone calls or use Media Player) while using Summon. To pair your phone, touch the Bluetooth icon on the status bar at the top of your touchscreen.
Dit klinkt helaas niet zo goed. Dit is de regelgeving waar tesla naar refereert:
Regulation 79.02 and what it means to you | ADAS Development Professional
 
19.16.1.1 change log:
  • Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p> <p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.
  • Due to new local regulations, your phone must be actively connected to your car via Bluetooth (similar to how you would connect to make phone calls or use Media Player) while using Summon. To pair your phone, touch the Bluetooth icon on the status bar at the top of your touchscreen.
Dit klinkt helaas niet zo goed. Dit is de regelgeving waar tesla naar refereert:
Regulation 79.02 and what it means to you | ADAS Development Professional


Dat klinkt wat mij betreft wel goed:

Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.

Het is natuurlijk gek dat je knipperlicht maar blijft knipperen maar er geen rijbaanverplaatsing volgt. Dit is je plek 'eisen' en zo hoor je niet met je knipperlicht om te gaan. Pas knipperen wanneer je gaat.

Verder veranderd er niks lijkt het. Je knipperlicht pookje licht indrukken blijft heftzelfde


Due to new local regulations, your phone must be actively connected to your car via Bluetooth (similar to how you would connect to make phone calls or use Media Player) while using Summon.

Hopelijk gaan Summon dan eens in Europa werken als dat ook de data verbinding gaat zijn. Summon doet het eigenlijk nooit en je moet een aantal pogingen doen om je auto te verplaatsen.



Echter staat er "local regulations" en de uitrol op Teslafi zie ik enkel AP1 US auto's op 1 Finse S 85D na.