Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu een tijdje 2019.12.1.2 op mijn model 3 en het viel me op dat er soms onder het grijze Autosteer icoontje (dat oplicht dat je Autosteer kunt inschakelen) ook een luidspreker icoontje verschijnt. Enig idee wat dat betekend?

BTW: Auto weer met de WiFi verbonden, kijken of we 2019.16.1 kunnen binnentrekken :)

Dat speakertje zou alleen moeten verschijnen als je langzaam rijdt en in de buurt bent van voorwerpen . Je hoort dan de pingeltjes van de parkeersensoren en die kun je tijdelijk dempen met die knop.
 
Hier nu ook 2019.16.1 (niet 2019.16.1.1)
Zie bijgevoegde release notes (aardig wat nieuws!) :D

Edit: voor de mobiele gebruikers van het forum die geen ‘signature’ zien... het betreft een S100D met AP2.5

 
Last edited:
Was het maar zo eenvoudig.
Bij mij staat hij op de standaard Tesla site aan na een eerdere factory reset, dus de standaard welke er dus door Tesla in komt te staan als de boel opnieuw (koud) wordt herstart.

Wat ik wel veel doe is Spotify gebruiken, heb het idee dat dit niet helemaal lekker loopt aangezien deze regelmatig stottert.....
Er zat ook een bug in een versie waar het aanzetten vd verkeers/file informatie zorgde voor te veel processorbelasting.
Werd iig de browser enorm traag van.
 
Net een stukje gaan rijden. Ondanks dat het niet druk was toch een aantal keer ingehaald. Op de stand Mad Max schuift hij nog te laat naar links zonder af te remmen. Na het inhalen blijft hij best wel lang links rijden voordat hij weer terug gaat. Wel grappig dat de auto vanzelf stopt op het einde van de afrit.

Wat me tevens opviel is dat er binnen de bebouwde kom op een weg met 2x2 rijstroken je niet meer van rijstrook kan wisselen. Het werd ook niet meer als een dubbele rijstrook getekend op het display. Vind ik wel jammer!
 
  • Informative
Reactions: knakworst
Net een stukje gaan rijden. Ondanks dat het niet druk was toch een aantal keer ingehaald. Op de stand Mad Max schuift hij nog te laat naar links zonder af te remmen. Na het inhalen blijft hij best wel lang links rijden voordat hij weer terug gaat. Wel grappig dat de auto vanzelf stopt op het einde van de afrit.

Wat me tevens opviel is dat er binnen de bebouwde kom op een weg met 2x2 rijstroken je niet meer van rijstrook kan wisselen. Het werd ook niet meer als een dubbele rijstrook getekend op het display. Vind ik wel jammer!

Gaat de auto nou ook inhalen zonder eerst af te remmen? Dat is mijn grote bezwaar met TACC/AP. Als je op een rustige weg zit en er nadert iemand voor je (dwz, je nadert de auto voor je) dan knalt AP veel te vroeg op de rem. Is dat nu weg? Gaat ie ipv remmen nu naar links? of gaat ie eerst alsnog remmen en dan naar links?
 
  • Informative
Reactions: Roberto 2018
Ik zit nu op 2019.16.1 met mijn S100D 2018

Gelijk NOA uitgeprobeerd en leuk dat de auto zelf de afrit neemt. De rijbaan suggestie om in te halen op standje Mad Max is nog te traag.

NOA:

Opritten nemen doet NOA niet dus je moet wel zelf naar links invoegen en dat is wel jammer.

Toevalligerwijs was mijn eerste afslag geblokkeerd door wegwerkzaamheden. Ik kreeg toen ook de melding "Navigate on autopilot limited". Iets later rijbaanafsluiting en NOA wilde een baantje naar links gaat waar inmiddels al kruizen waren en duidelijk zelfs al het grote signaalbord zichtbaar was. Ik liet de rijbaanwijziging toe maar moest echt naar rechts sturen of de auto was gewoon tegen de rijbaanafzetting gereden.

Lane change wijzigingen:

Verder is de 5 seconden abort van de lane change assist echt te krap. Een auto naast je die je inhaalt en dan het knipperlicht aanzetten lukt niet.

Nog een andere wijziging, voorheen als je echt doorduwde ging de lane change assist wel van baan veranderen. Dat gebeurd nu niet en er komt dan ook een melding in het scherm dat de verplaatsing niet wordt uitgevoerd omdat de handle doorgedrukt is.

Dan de grootste wijziging die ik wel echt vaak gebruikte. Lane change assist werkt enkel nog maar op de snelweg. Ik gebruik autopilot op alle doorgaande wegen en N-wegen en het is wel erg jammer dat dit niet meer kan.


Autopilot nagging:

Verder lijkt het erop dat de autopilot nag weer geïntensiveerd is. Het stuurwiel vind nu weer dat je te weinig druk uitoefent als je gewoon rechtdoor rijd. Ik vond juist dat ze de sweetspot hadden gevonden maar nu moet je dus gewoon weer elke 10 seconden een wiebeltje doen zodat je niet een witte balk krijgt.


Verder software updates nu op advanced gezet om sneller updates te krijgen maar ik kreeg ze al vrij vlot door.
 
Ik zit nu op 2019.16.1 met mijn S100D 2018

Gelijk NOA uitgeprobeerd en leuk dat de auto zelf de afrit neemt. De rijbaan suggestie om in te halen op standje Mad Max is nog te traag.

NOA:

Opritten nemen doet NOA niet dus je moet wel zelf naar links invoegen en dat is wel jammer.

Toevalligerwijs was mijn eerste afslag geblokkeerd door wegwerkzaamheden. Ik kreeg toen ook de melding "Navigate on autopilot limited". Iets later rijbaanafsluiting en NOA wilde een baantje naar links gaat waar inmiddels al kruizen waren en duidelijk zelfs al het grote signaalbord zichtbaar was. Ik liet de rijbaanwijziging toe maar moest echt naar rechts sturen of de auto was gewoon tegen de rijbaanafzetting gereden.

Lane change wijzigingen:

Verder is de 5 seconden abort van de lane change assist echt te krap. Een auto naast je die je inhaalt en dan het knipperlicht aanzetten lukt niet.

Nog een andere wijziging, voorheen als je echt doorduwde ging de lane change assist wel van baan veranderen. Dat gebeurd nu niet en er komt dan ook een melding in het scherm dat de verplaatsing niet wordt uitgevoerd omdat de handle doorgedrukt is.

Dan de grootste wijziging die ik wel echt vaak gebruikte. Lane change assist werkt enkel nog maar op de snelweg. Ik gebruik autopilot op alle doorgaande wegen en N-wegen en het is wel erg jammer dat dit niet meer kan.


Autopilot nagging:

Verder lijkt het erop dat de autopilot nag weer geïntensiveerd is. Het stuurwiel vind nu weer dat je te weinig druk uitoefent als je gewoon rechtdoor rijd. Ik vond juist dat ze de sweetspot hadden gevonden maar nu moet je dus gewoon weer elke 10 seconden een wiebeltje doen zodat je niet een witte balk krijgt.


Verder software updates nu op advanced gezet om sneller updates te krijgen maar ik kreeg ze al vrij vlot door.

Het ziet ernaar uit dat het hele Autopilot-gebeuren steeds meer ingeperkt gaat worden tot niet bruikbaar. Dit is echt een paar stappen terug (mede door vreemde “regelgeving”)
 
Gaat de auto nou ook inhalen zonder eerst af te remmen? Dat is mijn grote bezwaar met TACC/AP. Als je op een rustige weg zit en er nadert iemand voor je (dwz, je nadert de auto voor je) dan knalt AP veel te vroeg op de rem. Is dat nu weg? Gaat ie ipv remmen nu naar links? of gaat ie eerst alsnog remmen en dan naar links?
Helaas remt hij nog steeds af. Dit getest op een 130km/h weg met een vrachtauto op 80km/h.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Tesla Limits Autopilot In Europe Due To New UN/ECE Regulations

Dit beschrijft dus 100% het verschil tussen onze Model 3 (durft geen scherpe bochten nemen, time-out bij het wisselen van rijstrook, niet van rijstrook wisselen buiten de snelweg, om de 30 seconden de melding dat je aan je stuur moet draaien).

Voor de eerste keer moet ik aanraden om de 2019.16.x versie niet te accepteren op je Model S of X...
 
  • Informative
Reactions: eleven
Tesla Limits Autopilot In Europe Due To New UN/ECE Regulations

Dit beschrijft dus 100% het verschil tussen onze Model 3 (durft geen scherpe bochten nemen, time-out bij het wisselen van rijstrook, niet van rijstrook wisselen buiten de snelweg, om de 30 seconden de melding dat je aan je stuur moet draaien).

Voor de eerste keer moet ik aanraden om de 2019.16.x versie niet te accepteren op je Model S of X...

Dus op de Model 3 zou je de update wel aanraden. Waarom is dat?
 
Tesla Limits Autopilot In Europe Due To New UN/ECE Regulations

Dit beschrijft dus 100% het verschil tussen onze Model 3 (durft geen scherpe bochten nemen, time-out bij het wisselen van rijstrook, niet van rijstrook wisselen buiten de snelweg, om de 30 seconden de melding dat je aan je stuur moet draaien).

Voor de eerste keer moet ik aanraden om de 2019.16.x versie niet te accepteren op je Model S of X...

Is er ook nog een redelijke gedachte achter die beperkingen, of is het weer de zoveelste vorm van ambtenaren die regels bedenken waar de burger vooral last van heeft en die alleen problemen oplossen die er niet zijn?
 
Pas op, met de autopilot van Model 3 valt zeker nog te rijden, maar het is niet zo capabel als waarmee de Model X en Model S mee rijden tot en met 2019.12.x.

In Nederland kan je met 2019.16.x wel genieten van Navigate on Autopilot, maar die is er nog niet in België.
 
  • Informative
Reactions: eleven