Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij nu sinds donderdag jl op 16.2... Ik heb mijn irritatie puntjes, maar deel de 'algehele malaise' niet. Die gekke fietsstraten kennen we in het westen niet zo, dus daar kan ik niet over meepraten. Lane-change werkt nog steeds prima, ik was al gewend aan 1 keer richtingaanwijzer tikken. Wat ik mooi vind is dat je nu in je dash kunt zien of het inhalen (volgens de auto) mogelijk is, dit voorkomt veel onnodig lang geknipper. Ik vind de nieuwe lay-out met in- en uitzoomfunctie wel aardig, alleen jammer dat er een soort witte waas over de auto ligt en dat ik Amerikaanse knipperlichten schijn te hebben;-)
Ik irriteer mij vooral aan de nag-interval. Ik heb mijn hand altijd relaxed op het stuur liggen, maar helaas niet 'zwaar' genoeg zodat hij het niet altijd detecteert. Sowieso is de P100D op dit punt wat strenger dan mijn vorige 75D. Dat mag van mij wel anders, je zou bijna gewichtjes aan je stuur gaan hangen:eek: Verder vind ik het ook irritant dat op sommige N-wegen Lane change niet meer kan (waar het bij de vorige versie nog wel mogelijk was). Maar dat zal hopelijk opgelost worden in de volgende update...

Nog een laatste ding; het lijkt wel of de remlichten sneller aanfloepen dan voorheen. Bij een klein beetje wattpedaal liften (en dus lichte regen) zie ik de avatar gelijk oplichten. Remmen is wel een stuk beter zichtbaar na de update, dus wellicht is dit slechts mijn gevoel...
 
Last edited:
Locatie A1 Hengelo -> Appeldoorn op de IJsselbrug.
M3 ging volop in de remmen met een snelheid van 100km. (v16.2)
Oorzaak is denk ik knik in de brug. Eerder niet meegemaakt op de brug.
Je zou verwachten dat Tesla met alle de informatie zou moeten weten dat het daar een knik in de weg zit.
 
Ik rij nu sinds donderdag jl op 16.2... Ik heb mijn irritatie puntjes, maar deel de 'algehele malaise' niet.
Ik ben for the record ook prima te spreken over 16.2 als geheel, alleen de ELDA is beyond kut. Gisteravond weer 3 ingrepen gehad voor ik eraan dacht het weer voor de huidige rit uit te zetten. Counting down tot fatsoenlijke fix, hopelijk geofencing tot A- en N-wegen met duidelijke banen en lijnen.

Je merkt op dit soort punten (helaas) toch dat het een Amerikaans bedrijf is dat ze lijken te "vergeten" dat dingen elders op de wereld toch een stuk anders gaan. In zoverre blijf ik ernstig skeptisch over alle FSD beloftes, behalve dat het percentage zelf rijden steeds lager zal worden. Je kunt op dit moment al op de meeste ritten 95% aan de auto overlaten, ik rij op de snelweg alleen nog drukke knooppunten zelf. Als zich dat komend jaar ook nog strekt tot verbindingswegen en N-wegen ga je er al snel heen dat je alleen nog wijk in en wijk uit zelf hoeft te doen. Verre van level 5, maar feitelijk heb je het dan al wel over 98+% van iedere rit. Het zijn de wijken, de wazige dorpswegen en de uitzonderingen die het moeilijkste zijn en nog jaren gaan duren. Het zou Tesla in zoverre sieren als ze FSD zouden marketen als een 95% oplossing die over 2 jaar naar verwachting 99% doet ipv het huidige "jokken" alsof ze echt autonoom zouden kunnen wereldwijd. Op 99% is het al indrukwekkend genoeg.
 
2019.16 basic AP getest vanochtend: druk, veel regen, veel vrachtverkeer

AP aangezet: Parallel baan A12 bij Utrecht richting Arnhem --> 80kmh
Afslag A27 en dan door naar de A28.......dit is best druk stuk (100kmh)
Bewust NIET rechts gaan rijden maar de 2e baan genomen.

En dat doet die nagenoeg probleemloos (kona/niro was dat niet gelukt zonder te helpen en die remmen veel abrupter bij invoegers). Ja hij remt soms wat teveel, maar remt wel heel natuurlijk.
Rijdt ook veel beter in het midden en stuurt heel netjes.

Is maar een ding wat me mateloos irriteert :mad:
- Knipperen om rijbaan te verwisselen --> AP gaat uit !
- In nieuwe rijbaan, moet ik hem weer aanzetten, rijdt niet relaxed
- Kona/niro --> rijbaan wissel (knipperen of gewoon er doorheen sturen) --> die pakken gelijk automatisch de nieuwe rijbaan weer op: veel beter

Gewoon actief laten totdat ik hem zelf uitzet aub..... nu ga ik hem gewoon veel minder vaak gebruiken als het druk is.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
2019.16 basic AP getest vanochtend: druk, veel regen, veel vrachtverkeer

Is maar een ding wat me mateloos irriteert :mad:
- Knipperen om rijbaan te verwisselen --> AP gaat uit !
- In nieuwe rijbaan, moet ik hem weer aanzetten, rijdt niet relaxed
- Kona/niro --> rijbaan wissel (knipperen of gewoon er doorheen sturen) --> die pakken gelijk automatisch de nieuwe rijbaan weer op: veel beter

Gewoon actief laten totdat ik hem zelf uitzet aub..... nu ga ik hem gewoon veel minder vaak gebruiken als het druk is.

Dat is ook mijn grootste irritatie. Ook bij Volvo (Pilot Assist) kun je gewoon handmatig van baan verwisselen zonder dat de Pilot Assist uit gaat (verder werkt dat systeem overigens een stuk minder dan AP).

Omdat de lane change wat mij betreft vaak nogal traag gaat (zeker bij het terug gaan naar de rechterbaan houdt ie wel een hele ruime marge) druk ik hem er regelmatig handmatig doorheen, het zou fijn zijn als AP het dan gewoon weer oppikt.
 
Blijft idd erg vervelend dat (basic) Autopilot zichzelf uitschakelt op het moment dat je van rijbaan wisselt. Iedere keer weer opnieuw aanzetten en de uit-en-weer-aan geluidjes zijn bijzonder irritant. Een handmatig geinitieerde lane change of zelf mij zelf de lane change zelfstandig laten doen zolang ik maar t knipperlicht aan zet lijkt me supermakkelijk te implementeren en zou het probleem zo oplossen.
 
Locatie A1 Hengelo -> Appeldoorn op de IJsselbrug.
M3 ging volop in de remmen met een snelheid van 100km. (v16.2)
Oorzaak is denk ik knik in de brug. Eerder niet meegemaakt op de brug.
Je zou verwachten dat Tesla met alle de informatie zou moeten weten dat het daar een knik in de weg zit.
Daarstraks op de snelweg in Frankrijk nog eens geprobeerd de AP op te zetten. Wel, zoals steeds, met de voet zwevend boven het stroompedaal. Op minder dan een minuut DRIE phantom brakes (allez ja, phantom-full-regen)! Ik was een reeks vrachtwagens aan het inhalen tegen 150, en de zon stond rechts zodat er wat schaduwen waren. Ik was telkens wel snel genoeg op het stroompedaal om telkens maar een paar km/h te verliezen, maar drie keer op minder dan een minuut is wel erg veel. Afzetten die handel, dus... :-(

Een tijd later in België dan toch nog een keer geprobeerd (in een andere richting, minder last van schaduwen). Min of meer doenbaar zo lang ik regelmatig gas bijgaf. Als er in de verte een auto opdoemt, vindt hij ineens dat hij moet regenereren tot 10 km/h boven de snelheid van die auto of iets dergelijks, en dat moet heel dringend dus onmiddellijk full regen. Op de duur weet je wanneer hij het gaat doen, en geef je op voorhand een beetje stroom bij om zijn reactie te verzachten. Op die manier is het min of meer doenbaar, maar dat is toch geen normale manier van rijden.

Na een tijdje nog een mooi voorbeeld van gekdoenerij: Ik rijd links en nader een BMW die achter een vrachtwagen rijdt en waarvan ik vermoed dat hij van vak gaat veranderen om die vrachtwagen in te halen. Manueel rijdend zou ik dan lichtjes inhouden omdat ik weet dat ik anders toch ga moeten regennen, die BMW ging echt nooit achter die vrachtwagen blijven. Merkwaardig genoeg (toeval, of echt knap gezien van het neurale netwerk?) had de Tesla dit zelf (misschien?) ook opgemerkt, alleen gaat hij natuurlijk vol in de regeneratie in plaats van rustig lichtjes in te houden zoals ik zou doen. Dus ik geef een klein beetje stroom bij om zijn reactie wat te af te zwakken tot het strikt nodige... en vervolgens geeft hij zelf nog veel meer gas bij om terug naar de oorspronkelijke snelheid de accelereren. Terwijl natuurlijk op dat moment die BMW zoals voorspeld naar links gaat. Maar nu moet je niet denken dat hij terug gaat afremmen, nee, dat doen we pas als de BMW volledig op ons vak zit en niet eerder! Ik heb hem uitgeschakeld om niet vol in de remmen te moeten. Zucht...
 
Als jullie die wegen al moeilijk vinden, dan moet je eens in Meerssen komen kijken:

28965277378_cbee23bde0_c.jpg

Die laatste foto begrijp ik niet. Je mag als autobestuurder niet over de ononderbroken middenlijn want het is een bocht. Maar waar rij je dan precies ?:confused:o_O:)

Serieuzer: wil dit zeggen "auto's moeten in deze bocht achter de fietsers blijven"?
 
Blijft idd erg vervelend dat (basic) Autopilot zichzelf uitschakelt op het moment dat je van rijbaan wisselt. Iedere keer weer opnieuw aanzetten en de uit-en-weer-aan geluidjes zijn bijzonder irritant.
Ik heb EAP en die maakt alleen geluid als ik AutoSteer aanzet (tweetonig signaal). De adaptive cruise control aan- of uitzetten maakt geen geluid. Wat voor geluid maakt het aanzetten van jouw basic AP?