Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend in de omgeving ooischorts/veldhoven/vliegveld/noord Eindhoven de ELDA ingrepen getest.

Ik merkte dat 2019.16.3.2 nu ook netjes rechts houdt op de Scherpenering / Landsard / Wintelresedijk / Eindhovensedijk / Oirschotsedijk op het moment er EN een auto voor je rijdt EN een tegenligger komt (die in zicht van de camera in de voorruit zit, vermoed ik). Op het moment dat er ook maar 1 van de 2 auto's weg is, schiet m'n MX meteen (vrij asociaal) naar het midden van de weg.. 2019.16.2 reed sowieso altijd al in het midden, dus het is al vooruitgang!

ik kijk echt uit eind deze maand naar mijn eerst trip waar ik verplicht naar een SuC moet gaan en veel op NoA gaan zitten (en dus nu ook in Belgie, yey!).

Morgen mag ik naar Westvleteren toe, dus kan ik zo'n 400 km NoA gaan testen. Ik ben heel benieuwd.
 
  • Like
Reactions: Cely
Ik merkte dat 2019.16.3.2 nu ook netjes rechts houdt op de Scherpenering / Landsard / Wintelresedijk / Eindhovensedijk / Oirschotsedijk op het moment er EN een auto voor je rijdt EN een tegenligger komt (die in zicht van de camera in de voorruit zit, vermoed ik). Op het moment dat er ook maar 1 van de 2 auto's weg is, schiet m'n MX meteen (vrij asociaal) naar het midden van de weg.. 2019.16.2 reed sowieso altijd al in het midden, dus het is al vooruitgang!



Morgen mag ik naar Westvleteren toe, dus kan ik zo'n 400 km NoA gaan testen. Ik ben heel benieuwd.
Laat me raden... twee kisten inslaan bij Sint Sixtus?
9AFCD27D-2EE6-468D-B53E-6D8B599B2FA2.jpeg
 
NOA nu officieel ook in België (op mijn MS HW2.0 van eind 2016), maar ik krijg sedert de laatste 60 km of zo alleen het bericht "Cruise Control is not available". Alle soorten resets werken niet. Iemand een oplossing bedacht, of gekregen van Tesla?
 
Hemelvaart donderdag van Eindhoven naar Praag gereden en vandaag (zondag) terug naar Eindhoven, dit was voor mij een test hoe het laden zou gaan als er meer verkeer onderweg is door bijvoorbeeld een lang weekend.
Bij alle Tesla laadstations waren we de enige of er stond nog een (1) andere Tesla te laden, nergens hebben we een "stal" moeten delen.
Echt wel mooi hoe Tesla dit heeft geregeld.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear and TANE
Vandaag 200 km gereden met 2019.16.3.2.
Eigenlijk best tevreden. NOA werkt redelijk goed, soms neemt hij uitritten zelf, soms moet ik met de richting aanwijzer zelf bevestigen. Wisselen van rijbaan gaat soepel en redelijk vlot. Hij remt minder abrupt en iets soepeler. Bij wisselen van rijbaan met inhalen geeft hij ook wat gas, ipv zoals vroeger direct op de rem te trappen.

Verder had ik bij de update van vorige week ca 2 dagen de melding dodehoekherkenning beperkt, welke ik met een reset en restart van de auto niet wegkreeg, en daarmee was de autopilot onbruikbaar geworden. Met de nieuwe update 16.3.2 leek dit even niet opgelost (melding verscheen toch weer even), maar nu al ruime een dag niet meer gehad....
 
Gisteren een erg goede ervaring met de nieuwe 16.3.2 fw met mijn MX HW2.0 tijdens een rit van 300km. Ik kwam van 16.2 wat voor mij een dramatisch slechte versie was. Maar nu 16.3.2: op de provinciale weg van Apeldoorn naar Ede deed hij het beter dan ooit. Zitten een paar vervelende verkeersheuvels in met scherpe bochten en ging de MX zeer soepeltjes langs. Op de snelweg was AS prima, wel veel meer afremmen dan ikzelf zou doen in scherpe bochten. Maar het inhalen ging heel vloeiend. NoA is een ander verhaal. Die moet nog veel verbetert worden. Stijf links blijven rijden of weer terug op de vorige rijbaan willen terwijl ikzelf zie dat ik over 5 seconden weer moet gaan inhalen. Maar als je hem negeert dan “legt hij zich er wel bij neer” ;-). Gelukkig dat NOA nog niet geheel automatisch is! AS/NOA voelt wel nog wat zenuwachtig, veel kleine snelheidscorrecties. Maar over het algemeen een ontzettende verbetering tov de vorige drama fw versie!
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Hier ook zojuist 2019.16.3.2 binnengekregen. Weet iemand wanneer het laden op 150kw wordt vrijgegeven voor de model S? Ik heb een 100D uit Augustus 2018.

Het schijnt een marketing fabeltje te zijn om de verkopen van de S/X omhoog te krijgen omdat deze natuurlijk heel erg veel langzamer laden dan de 3. Mooi toch van ABRP dat ze de data delen maar de 150kW is dus enkel een hele korte piek:

Faster Tesla Supercharging - How does it actually perform?
 
Dit weekend ook gereden met 2019.16.3.2 maar wat een drama. Bij .3.1 was het al zo maar ik word he-le-maal gestoord dat lane change assist enkel op de snelweg werkt. Daarnaast ben je continue heel irritant AP aan het deactiveren/activeren, continue die AP geluidjes die keihard klinken. De lane change assist die zelden nog werkt en ook eigenlijk helemaal niet werkt met verkeer dat je wilt inhalen. In combinatie met NOA dus totaal nutteloos.

Ook doet AP heel heel heeeeel erg irritant de snelheid inhouden. Dat is niet fleet speed, want fleet speed zie je dat de AP snelheid lager gaat. AP snelheid staat gewoon b.v. op 110 en AP besluit om 97 te gaan rijden. Geen auto in de buurt.

Ook super super irritant is dat AP heel erg nerveus rijd. Je voelt de auto continu kort inhouden. Bijvoorbeeld hier:

Google Maps


Verder komt NOA er heel vaak niet op om als je 120 rijd om op tijd naar links te gaan als een auto voor je langzamer rijd. NOA anticipeert echt super slecht. NOA remt eerst af, gaat er een tijd achter hangen en heel misschien komt er dan een baan verplaatsing suggestie. Natuurlijk moet je dan natuurlijk wel mazzel hebben dat dit gaat lukken want het verkeer links rijd nu stukken sneller.

Ook grappig, hoe AP sommige afslagen neemt. Heel nerveus remmem en gebruik van knipperlicht terwijl dit totaal niet nodig is. Bijvoorbeeld bij de volgende:

Google Maps

Je rijd daar gewoon rechtdoor maar NOA gaat het knippertje naar rechts zetten.


Als laatste natuurlijk de bochten. Nu worden veel bochten weer veel te langzaam genomen. Bijvoorbeeld, A20 -> A4 :

Google Maps

Buiten dat NOA daar links wil rijden met een slakkengang rijd AP hier gewoon veel langzamer en heel veel nerveuzer dan voorheen.


Ik ben wel een beetje klaar met deze teleurstelling.
 
Trouwens, ik las gisteren dat het spel "Cuphead" straks in de Tesla te spelen is. Wat een totale onzin om je prioriteiten bij een suf spel te leggen terwijl er ZOVEEL issues zijn met de UI, Spotify, DAB, TeslaCam. Dat is allemaal nog los van AP/EAP/NOA.

Nee, ik begin langzamerhand echt meer steeds een allergische reactie te krijgen van dat soort tweets.
 
Ik denk dat eea sterk afhangt van je rijstijl. In mijn ogen is EAP/FSD momenteel alleen bedoeld voor snelwegen. Dat haalt, voor mij dan, al groot deel van de pijn weg, omdat ik het dus niet op andere wegen gebruik...

Afremmen in bochten doe ik door tijdig vaart te verminderen en daar met 10-20km onder het maximum te rijden.

Vandaag weet flink stukje rijden, kijken hoe lane change het doet. Daar mag idd wel een hoop verbeteren...

NoA nog even niet ingeschakeld, dat doe ik wel als mijn vrouw er niet bij is.. :p
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Dit weekend ook gereden met 2019.16.3.2 maar wat een drama. Bij .3.1 was het al zo maar ik word he-le-maal gestoord dat lane change assist enkel op de snelweg werkt. Daarnaast ben je continue heel irritant AP aan het deactiveren/activeren, continue die AP geluidjes die keihard klinken. De lane change assist die zelden nog werkt en ook eigenlijk helemaal niet werkt met verkeer dat je wilt inhalen. In combinatie met NOA dus totaal nutteloos.

Ook doet AP heel heel heeeeel erg irritant de snelheid inhouden. Dat is niet fleet speed, want fleet speed zie je dat de AP snelheid lager gaat. AP snelheid staat gewoon b.v. op 110 en AP besluit om 97 te gaan rijden. Geen auto in de buurt.

Ook super super irritant is dat AP heel erg nerveus rijd. Je voelt de auto continu kort inhouden. Bijvoorbeeld hier:

Google Maps


Verder komt NOA er heel vaak niet op om als je 120 rijd om op tijd naar links te gaan als een auto voor je langzamer rijd. NOA anticipeert echt super slecht. NOA remt eerst af, gaat er een tijd achter hangen en heel misschien komt er dan een baan verplaatsing suggestie. Natuurlijk moet je dan natuurlijk wel mazzel hebben dat dit gaat lukken want het verkeer links rijd nu stukken sneller.

Ook grappig, hoe AP sommige afslagen neemt. Heel nerveus remmem en gebruik van knipperlicht terwijl dit totaal niet nodig is. Bijvoorbeeld bij de volgende:

Google Maps

Je rijd daar gewoon rechtdoor maar NOA gaat het knippertje naar rechts zetten.


Als laatste natuurlijk de bochten. Nu worden veel bochten weer veel te langzaam genomen. Bijvoorbeeld, A20 -> A4 :

Google Maps

Buiten dat NOA daar links wil rijden met een slakkengang rijd AP hier gewoon veel langzamer en heel veel nerveuzer dan voorheen.


Ik ben wel een beetje klaar met deze teleurstelling.

Hier sluit ik me van harte bij aan. Het wordt tijd dat er pas een nieuwe versie beschikbaar gesteld wordt als deze goed werkt en getest is. Autopilot is onbruikbaar geworden. Het voelt aan als de eerste stapjes van een klein kind. Je wordt er erg blij van, maar in de praktijk heb je er niet veel aan.

En de ontwikkelaars zijn spelletjes aan het inbouwen... Iedereen heeft toch een telefoon? Kun je fijn zelf bepalen welke spelletjes speelt. Keus uit duizenden.

Weinig positief, ik weet het, maar dit is niet goed.
 
Zoals? Spotify en DAB en ook TeslaCam werken bij mij prima.

Ja, werkt spotify bij jou in een tunnel, kun jij playlists sorteren, kun je gebruik maken van zaken als Discover Weekly? Ik heb liever dat dergelijke feature worden toegevoegd dan een suf spel.

Jij rijd een 3, maar de S/X hebben vaak corrupte TeslaCam beelden bij Sentry Mode. Geen idee of de 3 daar ook last van heeft.

DAB zenders doen het niet altijd. Dat is een well-known bug die zich al jaren voordoet.

Ben ook best tevreden over AP, mits je wat rekening houdt met wat de software en hardware momenteel aankan.

Dat is het probleem want de software KON (1) eerst wel bochten probleemloos nemen en (2) overal van rijbaan wisselen en (3) zonder aborts van rijbaanwisselen, (4) reed niet zenuwachtig/nerveus, (5) hield prima de ingestelde snelheid aan.

Dus het "mist rekening houden" is niet van toepassing. Misschien heb je met een 3 nooit de S/X AP ervaring gehad, maar ja, dan weet je ook niet wat je mist.
 
Dat is het probleem want de software KON (1) eerst wel bochten probleemloos nemen en (2) overal van rijbaan wisselen en (3) zonder aborts van rijbaanwisselen, (4) reed niet zenuwachtig/nerveus, (5) hield prima de ingestelde snelheid aan.

Dus het "mist rekening houden" is niet van toepassing. Misschien heb je met een 3 nooit de S/X AP ervaring gehad, maar ja, dan weet je ook niet wat je mist.

De model3 houd zich vanaf de introductie aan de nieuwe (belachelijke) EU richtlijnen. Dat de S en X beter werkten omdat ze gewoon de amerikaanse 'settings' min of meer volgden en ze nu 'gedowngrade' zijn is natuurlijk klote.
Maar ik heb het gevoel dat de software in de Tesla het in principe veel beter kan dan dat er nu uitkomt, omdat de beperkingen van de EU alle optimalisaties/fleetlearning/AI van de afgelopen jaren overboord gooien....

Wat me wel tegenvalt is dat ik op een dure Tesla gewoon geen fatsoenlijk werkende adaptive-cruisecontrol heb. Iedere Suzuki Salto van 8999,- euro heeft dat gewoon standaard en werkt gewoon ALTIJD, en dat is beschamend voor Tesla. Want dat heeft echt niks met regelgeving te werken.
 
Waarschijnlijk is dat een verklaring waarom velen AP/EAP als 'niet werkend' ervaren, en anderen zoals ik er wat gematigder tegen aan kijken. De Model 3 is mijn eerste Tesla en ben vanaf het begin al gewend dat AP voor- en nadelen heeft. Ik heb niet zoals vele S-rijders en X-rijders een andere AP meegemaakt.

Spotify werkt bij mij prima in een tunnel. Weet niet of meespeelt dat ik een eigen premium Spotify-account heb, buiten Tesla om. Playlists sorteren en aanmaken doe ik thuis op de PC. Enige nadeel van Spotify voor mij is dat in de auto niet wordt onthouden waar je bent gebleven met afspelen in een playlist. Als je wisselt tussen Spotify en een andere muziekbron (radio, usb) en je gaat weer terug naar de Spotify-playlist, dan begint deze weer aan het begin. Met Spotify in Android Auto werkt dat beter.