Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
DAB werkt prima (woon in gebied met slechte DAB ontvangst), Spotify in de tunnel, doet die het dan wel op je telefoon ? (ahhh we hebben ook zoveel tunnels). Sentry ...dat is net uit, wordt wel beter (of ken je een nadere auto die dit beter doet).

En AP.... uitstekend op de snelweg (ik kan vergelijken, echt beter dan anderen en die wordt beter, kwestie van data en dat kan niemand), geduld.

AP binnendoor: 1. het kan (meeste kunnen dat niet), 2. doet die best aardig (rijdt al om vluchtheuvels op een N-weg met 80kmh), 3. ik heb het niet nodig (snelweg is belangrijkste) en 4. gaat nog wel even duren voordat binnendoor in NL goed gaat.

EAP en FSD: heb ik niet ......omdat ik dat nog niet zo 1-2-3 vrijgegeven zie worden (veel te veel beperkingen en dat remt nu de ontwikkeling).
 
  • Informative
Reactions: fauquemont
EAP gebruik ik alleen wanneer er echt niemand op de weg zit. “Vroegâh” kon je hem wel in de spits aanzetten, nu is dat geen pretje. Met AP aan is het afwachten op welk moment de auto zonder enig aanleiding vaart mindert of vol in de ankers schiet. Wat ook best irritant is, is dat de auto de snelheid van het meerijdend verkeer op de baan links naast je aanhoudt of zelfs vol afremt. Dacht dat de Amerikanen het principe van “keep your lane” hadden, en je gewoon op je eigen snelheid door kon karren.
 
Wat ook best irritant is, is dat de auto de snelheid van het meerijdend verkeer op de baan links naast je aanhoudt of zelfs vol afremt.

Zal wel zijn om te voorkomen dat je rechts inhaalt, wat (helaas) nog steeds is verboden hier. In ieder geval: zo heb ik het mijn vrouw maar uitlegt toen ik op de rechterbaan door de TACC steeds langzamer ging rijden. Ik vind het persoonlijk niet echt onhandig.
 
Zal wel zijn om te voorkomen dat je rechts inhaalt, wat (helaas) nog steeds is verboden hier. In ieder geval: zo heb ik het mijn vrouw maar uitlegt toen ik op de rechterbaan door de TACC steeds langzamer ging rijden. Ik vind het persoonlijk niet echt onhandig.

Klopt. Logisch dat FSD zich aan de NL verkeersregels houdt. En dat is nog steeds niet rechts inhalen.

Maar, je weet misschien, klein tikje op pedaal en hij gaat er langs...
 
Klopt. Logisch dat FSD zich aan de NL verkeersregels houdt. En dat is nog steeds niet rechts inhalen.

Maar, je weet misschien, klein tikje op pedaal en hij gaat er langs...
Op wegen met 2x2 rijstroken waar automatic lane change sinds de laatste updates niet meer te gebruiken is, gaat hij wel rechts inhalen terwijl hij dat vroeger niet deed. Op deze wegen houdt hij zich dus niet meer aan de regels.
 
Voor de statistieken: M3, FSD, 2019.16.3.2

Afgelopen weekend 750 km gereden in ons kikkerlandje en dat resulteerde in een paar hele vette phantom brakes op 16.3.2, op een nagenoeg lege A12 richting Utrecht, en een lege A18, en een iets drukkere A1. Ik heb elke keer een bug report ingediend, in het hele weekend denk wel een stuk of 20... Verder viel me het volgende ook op:

Op de N11 van Utrecht richting Leiden rijd ik op NoA onder het Gouwe-aquaduct door, en NoA besluit de afrit te nemen, volkomen zelfstandig dus knipper aan en sturen. Beetje raar aangezien de snelste en slimste route vanaf dat punt naar Leiden de N11 is, maar soit, ik druk hem er doorheen en rij door. Ik had geen detour gezien in de navigatie.
De dag erna op EXACT dezelfde plek EXACT dezelfde actie: NoA wilde afslag 9 nemen. Terwijl de blauwe lijn op de nav toch echt over de N11 verder rijd...
afrit9.jpg

(Dit is de google maps van de afrit, niet wat ik in de auto op dat moment had)

Ik ben redelijk verbaasd dat de auto blijkbaar daar de afrit wil nemen. Ik heb hem er beide keren van weerhouden maar heb me voorgenomen dat de volgende keer niet te doen maar hem te laten gaan en te zien wat hij gaat doen...
 
Nja ik heb het niet over AP/EAP/FSD maar gewoon over normale ouderwetse cruise-control, wat in ICE autos al 20 jaar uitontwikkeld is en gewoon betrouwbaar en comfortabel is.. In een Tesla wordt je strontmisselijk van al het gerem, mini breaks, abupt gas/rem alles, waar-de-loos...
 
  • Like
Reactions: woes
Ik krijg nu op alle snelwegen continu de opmerking dat het wisselen van rijbaan beperkt is. Waardoor je met je knipperlicht aan rijdt terwijl er niets gebeurt. Moet voor andere weggebruikers toch wel heel raar overkomen. Ik heb nu een rit van Parijs naar huis gereden waar ik eerst ongeveer 95% op AP reed nu denk ik max 5% gehaald en zelf maar gaan rijden. Pas als de weg helemaal leeg was, dus 's nachts, lukte het wel van rijbaan te wisselen. Niet bepaald een vooruitgang.
 
Ik krijg nu op alle snelwegen continu de opmerking dat het wisselen van rijbaan beperkt is. Waardoor je met je knipperlicht aan rijdt terwijl er niets gebeurt. Moet voor andere weggebruikers toch wel heel raar overkomen. Ik heb nu een rit van Parijs naar huis gereden waar ik eerst ongeveer 95% op AP reed nu denk ik max 5% gehaald en zelf maar gaan rijden. Pas als de weg helemaal leeg was, dus 's nachts, lukte het wel van rijbaan te wisselen. Niet bepaald een vooruitgang.

Heb je mazel dat je heel stuk in Frankrijk hebt gereden daarmee, dan val je niet op.
Die fransozen zetten volgens mij hun knipperlicht aan als ze van huis gaan en gaat pas op de bestemming weer uit.
In belgie/nederland zijn we idd anders gewend en komt het idd raar over ;)
 
  • Funny
Reactions: Janwillem
[QUOTE="ramonneke, post: 3716250, member



Dat is het probleem want de software KON (1) eerst wel bochten probleemloos nemen en (2) overal van rijbaan wisselen en (3) zonder aborts van rijbaanwisselen, (4) reed niet zenuwachtig/nerveus, (5) hield prima de ingestelde snelheid aan.

Dus het "mist rekening houden" is niet van toepassing. Misschien heb je met een 3 nooit de S/X AP ervaring gehad, maar ja, dan weet je ook niet wat je mist.[/QUOTE]

Spijker op zn kop
 
Ik merkte dat 2019.16.3.2 nu ook netjes rechts houdt op de Scherpenering / Landsard / Wintelresedijk / Eindhovensedijk / Oirschotsedijk op het moment er EN een auto voor je rijdt EN een tegenligger komt (die in zicht van de camera in de voorruit zit, vermoed ik). Op het moment dat er ook maar 1 van de 2 auto's weg is, schiet m'n MX meteen (vrij asociaal) naar het midden van de weg.. 2019.16.2 reed sowieso altijd al in het midden, dus het is al vooruitgang!
Hmm ben vanochtend over Scherpenering e.d. gereden van Veldhoven naar Airport maar zet daar gewoontegetrouw AP niet aan, zal het straks andersom nog eens proberen want vond het voorheen levensgevaarlijk met het (niet eens onlogisch) middenin blijven rijden.
Zal wel zijn om te voorkomen dat je rechts inhaalt, wat (helaas) nog steeds is verboden hier. In ieder geval: zo heb ik het mijn vrouw maar uitlegt toen ik op de rechterbaan door de TACC steeds langzamer ging rijden. Ik vind het persoonlijk niet echt onhandig.
Tesla pikt vanzelfsprekend bij de landsgrenzen de lokale regels op, voorheen ging ook strikt op de grens met Belgie de NOA over in normale autosteer en vice versa. Dus ja, logisch dat ie default niet rechts inhaalt, dat kun je overigens overriden met een tikje op het stroompedaal, dan rijdt ie alsnog vrolijk rechts erlangs.
 
Tesla pikt vanzelfsprekend bij de landsgrenzen de lokale regels op,

Ergens toch wel special/ bijzonder dat de software rekening moet houden met alle lokale regels en gebruiken en met ook nog de verschillende automodellen, uitvoeringen, etc.. Lijkt me een heidense klus voor de Tesla software jongens en meisjes. Als ik alleen al denk aan het versiebeheer, wordt ik al moe.
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
Zal wel zijn om te voorkomen dat je rechts inhaalt, wat (helaas) nog steeds is verboden hier. In ieder geval: zo heb ik het mijn vrouw maar uitlegt toen ik op de rechterbaan door de TACC steeds langzamer ging rijden. Ik vind het persoonlijk niet echt onhandig.

Grappig dat vond ik juist fijn dat het aangepast was, ik had vorig maand een paar keer dat ik moest ingrijpen op NoA of AP omdat de auto recht inhaald wat ik dus het liefst nooit doe want ja mag idd niet :p. Ik vond het nu wel fijn om hem te zien remmen omdat links langzamer ging. Om de Kennedylaan bijv, ideaal wat mijn betref. Als ik toch wil crossen rij ik zelf wel. Ik word eerder geïrriteerd van mensen die onnodig links blijven rijden maar dat is een ander verhaal ;).

(en idd je kan ook altijd 'gas' geven mocht je toch recht willen inhalen en op AP /NoA blijven terwijl als je dat niet wil moest je voorheen ap uitzetten dus wat mijn betref is dat echt beter)
 
Nja ik heb het niet over AP/EAP/FSD maar gewoon over normale ouderwetse cruise-control, wat in ICE autos al 20 jaar uitontwikkeld is en gewoon betrouwbaar en comfortabel is.. In een Tesla wordt je strontmisselijk van al het gerem, mini breaks, abupt gas/rem alles, waar-de-loos...
Je bedoelt niet gewoon de enkel-klik CC?
Die gebruik ik zelden. Die let alleen op snelheid en afstand. Of hapert die ook zo.
 
Zal wel zijn om te voorkomen dat je rechts inhaalt, wat (helaas) nog steeds is verboden hier. In ieder geval: zo heb ik het mijn vrouw maar uitlegt toen ik op de rechterbaan door de TACC steeds langzamer ging rijden. Ik vind het persoonlijk niet echt onhandig.
Geen idee of “keep your lane” onder rechts inhalen valt (dat is weer een andere discussie). Ik vind het tegenwoordig niet heel prettig rijden op cruisecontrol en AP, eigenlijk bloedirritant, steeds even inhouden als je wordt ingehaald (mijn comfortzone snelheid is 105-110km/u, dus wordt regelmatig ingehaald ;) ). Als de camera’s van alles kunnen detecteren, maar niet kunnen zien dat je wordt ingehaald met een dusdanig snelheidsverschil, dan hoop ik dat de whizzkids van Elon hun tijd in het verbeteren van de EAP software gaan steken dan weer een nutteloos spelletje te ontwikkelen. Ik rijd nu vaker zonder cruisecontrol of AP aan, dan een paar maanden geleden. Verlang toch wel naar de ouderwetse cruisecontrol, gewoon zelf bepalen of je gaat afremmen of niet, kan niet heel moeilijk zijn om dat te ontwikkelen.
 
Je bedoelt niet gewoon de enkel-klik CC?
Die gebruik ik zelden. Die let alleen op snelheid en afstand. Of hapert die ook zo.

Ja die ouderwetse gebruik ik, die is ook bagger... Maar ik gebruik AutoPilot alleen nog maar midden in de nacht met lege snelwegen, want ik word helemaal GEK van constant AP uit, rijstrook wisselen, AP aan, AP uit terug eigen baan, AP aan, met iedere keer dat getoeter en wegdrukken van mijn muziek, echt BAGGER is het, Doe het dan gewoon niet. Dus dan de enkele KLIK-CC maar die gaat ook al in de noodstop als hij 2 km verderop (letterlijk) een vrachtwagen/auto op je baan ziet rijden... Zelfs bij volgafstand 1 ...

Ben enthousiast over Tesla (de auto), maar het BEDRIJF .... man man... de service/bereikbaarheid daar zijn ze gewoon mee gestopt blijkbaar (waren ook wat klachten over, dus als er geen service is kan hij ook niet slecht zijn.... opgelost... ;) en alle software die met cruisecontrol/autopilotachtige dingen te maken hebben valt me echt wel tegen, na 8 jaar ontwikkeltijd zou je denken dat het allemaal wat soepeler zou zijn....
 
Beetje jammer om te lezen dat steeds minder mensen durven AP/FSD te gebruiken als ze passagiers in auto hebben.

Hoppelijk gaat Tesla naar de oplossing van Nissan en Hyundai kijken. Beide hebben een AP oplossing die wel goed werkt.
 
Last edited:
Beetje jammer om te lezen maar steeds minder mensen durven AP/FSD te gebruiken als ze passagiers in auto hebben.

Hoppelijk gaat Tesla naar de oplossing van Nissan en Hyundai kijken. Beide hebben een AP oplossing die wel goed werkt.

Nee met passagiers in de auto alleen op de stukjes/situaties die je zeker weet die goed gaan (om te showen), heel even.
Maar ik heb de auto niet om te demo'en hoe 'cool' Tesla wel niet is, maar gewoon om zelf 50.000 per jaar comfortabel in te rijden.
Ik kom van de duitse merken af en ik dacht dat Tesla juist qua autopilot/cruisecontrol de boel al wel een beetje onder controle had.
Als je zo gaat rondgillen dat je zelfs Full-Self-Driving bijna af hebt, zou je dat toch verwachten.