Als je alleen AP hebt dan klopt dat, je hebt dan Autosteer en TACC, maar geen lane changes. Voor iedere lane change moet je hem dus afzetten (of gewoon er doorheen sturen zodat hij zelf afschakeld) en na de lane change eea weer zelf handmatig inschakelen.
Verder herken ik ook wel dat 'soms', op sommige wegdelen, lane change gewoon weigert.
Sowieso op binnenwegen, maar helaas ook met regelmaat op de snelweg.
Nadat ik dan de knipper heb aangeraakt gaat braaf de knipper aan, maar gebeurt er niets.
Vaak trek ik 'm daarna alsnog zelf door naar de andere baan, zonder knipper dus. Inclusief zelf bij-pedalen.
Maar dit komt voor overige weggebruikers knap lullig over. Zeker als dit overig verkeer me al dicht is genaderd.
Ik had eerst het idee dat die lane-change weigering alleen optrad als er wat verkeer om me heen rijdt.
Maar zelfs als er 'niets' op het scherm om me heen rijdt + geen rode lijnen, dan nog weigert lane change.
Ik zou het weigeren van de lane change nog kunnen begrijpen als het scherm aangeeft dat lane change 'niet verstandig' is.
Wat ik ook best wel vervelend vind is als de afrit op ongeveer 2.5km genaderd is en de auto aangeeft dat er van baan gewisseld dient te worden 'om de route te vervolgen' en er rijdt een auto (langzamer) rechts van me. De Tesla houdt plotseling snelheid in (remt soms zelfs!), met het idee dat ik dan mooi achter deze auto naar rechts kan voegen. Maar dit is dusdanig voortijdig van de afrit dat ik ook in geval van zelfrijden nooit achter zo'n langzaamrijdende auto ga rijden. Dit mag ook best anders opgelost worden door ook rekening te houden met snelheid vh verkeer rechts van je.
Hoewel ik eerst enthousiast was met NOA, moet ik bekennen dat lane change op dit moment me behoorlijk frustreert. Geen peil op te trekken wanneer het wel of niet werkt.