Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen TACC en autosteer getest.
TACC en autosteer doen het best goed.
Ik krijg alleen de lane change niet voor elkaar.
Kort richting aangegeven, niets.
Doordrukken met richting aangeven, niets.
Bij het proberen was er minimaal verkeer.
Wat doe ik verkeerd?
 
NoA is toch ook een optie die je zelf moet aan zetten in je settings? Zet het af en je hebt er geen last meer van.

De aan/uit optie zou ik graag willen hebben voor de EU regels. Vb max snelheid in bochten, max nag-time, max inhaaltijd. Tesla kan zich prima aan de regels houden door de default op EU standaard te zetten en ons dan te laten uitschakelen.
 
  • Like
Reactions: Andre68
Vanmorgen TACC en autosteer getest.
TACC en autosteer doen het best goed.
Ik krijg alleen de lane change niet voor elkaar.
Kort richting aangegeven, niets.
Doordrukken met richting aangeven, niets.
Bij het proberen was er minimaal verkeer.
Wat doe ik verkeerd?
Als je alleen AP hebt dan klopt dat, je hebt dan Autosteer en TACC, maar geen lane changes. Voor iedere lane change moet je hem dus afzetten (of gewoon er doorheen sturen zodat hij zelf afschakeld) en na de lane change eea weer zelf handmatig inschakelen.
 
  • Informative
Reactions: Jonkheer
Vanmorgen TACC en autosteer getest.
TACC en autosteer doen het best goed.
Ik krijg alleen de lane change niet voor elkaar.
Kort richting aangegeven, niets.
Doordrukken met richting aangeven, niets.
Bij het proberen was er minimaal verkeer.
Wat doe ik verkeerd?

Op 2 vakbannen lukt het mij ook niet om zo van baan te wisselen. Wat bij mij wel lukt is de hendel van de knipper naar omlaag te drukken voor kort knipperen, maar de hendel niet to lossen tot het wisselen van rijbaan is gestart.

Oo deze manier kan ik altijd wisselen van baan. Dit als ik zo NOA rij.

De knipper doordrukken gebruik ik dan op 3- vakbanen.
Voor de rest wissels die perfect. Als ik voor naar links te gaan maar wacht tot ik effectief een meter of 3 voorbij de wagen ben.

Druk verkeer is altijd iets moeilijker...
 
  • Informative
Reactions: Jonkheer
De aan/uit optie zou ik graag willen hebben voor de EU regels. Vb max snelheid in bochten, max nag-time, max inhaaltijd. Tesla kan zich prima aan de regels houden door de default op EU standaard te zetten en ons dan te laten uitschakelen.
Da’s naïef om te denken dat Tesla dat nog kan maken. Die EU standaard slaat nl niet op jou maar op de constructeur.
 
versie 2019.16.3.2; net vastgesteld wanneer ik laadlimiet wou instellen:

1. bij het instellen van de limiet verschijnt er een tekst die de onderliggende teksten overlapt (ok, cosmetisch detail) en de laadlimietaanduiding is (nog) aanwezig

IMG_2710.JPG


2. Na het instellen van de laadlimiet (druk op klaar), verdwijnt de uitleg en blijven de oorspronkelijke teksten 'afgeknipt' achter. Ook de laadlimietaanduiding komt niet meer terug :eek: (ook als je op knop limiet instellen klikt).
IMG_2709.JPG


Wagen uit/aan zetten verhelpt het probleem, totdat je weer de laadlimiet wil instellen.
 
Dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand propilot beter vindt dan autopilot.

Lees goed, hij heeft het over dat hij rijbaanverplaatsing met ProPilot beter vind werken sinds 16.x en ik ben het totaal met hem eens. Sinds 16.x is met een beetje normaal verkeer op de weg Lane Change Assist amper te gebruiken door de aborts en dus moet je het zelf doen en helaas kan dat dan enkel door AP te moeten deactiveren en daarna weer te activeren.
 
Als je alleen AP hebt dan klopt dat, je hebt dan Autosteer en TACC, maar geen lane changes. Voor iedere lane change moet je hem dus afzetten (of gewoon er doorheen sturen zodat hij zelf afschakeld) en na de lane change eea weer zelf handmatig inschakelen.

Verder herken ik ook wel dat 'soms', op sommige wegdelen, lane change gewoon weigert.
Sowieso op binnenwegen, maar helaas ook met regelmaat op de snelweg.

Nadat ik dan de knipper heb aangeraakt gaat braaf de knipper aan, maar gebeurt er niets.
Vaak trek ik 'm daarna alsnog zelf door naar de andere baan, zonder knipper dus. Inclusief zelf bij-pedalen.
Maar dit komt voor overige weggebruikers knap lullig over. Zeker als dit overig verkeer me al dicht is genaderd.

Ik had eerst het idee dat die lane-change weigering alleen optrad als er wat verkeer om me heen rijdt.
Maar zelfs als er 'niets' op het scherm om me heen rijdt + geen rode lijnen, dan nog weigert lane change.
Ik zou het weigeren van de lane change nog kunnen begrijpen als het scherm aangeeft dat lane change 'niet verstandig' is.

Wat ik ook best wel vervelend vind is als de afrit op ongeveer 2.5km genaderd is en de auto aangeeft dat er van baan gewisseld dient te worden 'om de route te vervolgen' en er rijdt een auto (langzamer) rechts van me. De Tesla houdt plotseling snelheid in (remt soms zelfs!), met het idee dat ik dan mooi achter deze auto naar rechts kan voegen. Maar dit is dusdanig voortijdig van de afrit dat ik ook in geval van zelfrijden nooit achter zo'n langzaamrijdende auto ga rijden. Dit mag ook best anders opgelost worden door ook rekening te houden met snelheid vh verkeer rechts van je.

Hoewel ik eerst enthousiast was met NOA, moet ik bekennen dat lane change op dit moment me behoorlijk frustreert. Geen peil op te trekken wanneer het wel of niet werkt.
 
Zojuist heb ik de volgende feedback gegeven via [email protected] en

====
Since 2019.16.x the lance change assist aborts if it cannot change lanes within 5 seconds due to Tesla conforming to UN/ECE R79 which states that a driving assist feature should not blink very long.

This makes the Navigate on Autopilot feature in combination with Lane Change Confirmations/Assist pretty useless on (Dutch) highways with moderate/regular traffic.

It would be better is you could PULL the Autopilot stalk once to confirm the lane change. This way, after confirmation, Autopilot should NOT use the blinker but use its 360 view to wait for the appropriate moment to change lanes and when there is a gap to then blink and move within 5 seconds.

On the Model 3 confirmation could be done by tapping the right stalk once, set the car in D which it already is.
====

Indien jullie dit ook een goed idee vinden, graag dit verzoek ook indienen via [email protected]
 
Last edited:
Da’s naïef om te denken dat Tesla dat nog kan maken. Die EU standaard slaat nl niet op jou maar op de constructeur.
Regels zijn altijd meervoudig interpreteerbaar. Dat geldt ook voor EU regels. Verder kan/mag Tesla ook om een uitzondering vragen. De regels zijn er voor alle systemen ook die met veel minder sensoren, camera’s en AI aan boord. Ook EU commissies kunnen met feiten overtuigd worden. Dat is pragmatisch, niet naïef hoop ik.
 
Regels zijn altijd meervoudig interpreteerbaar. Dat geldt ook voor EU regels. Verder kan/mag Tesla ook om een uitzondering vragen. De regels zijn er voor alle systemen ook die met veel minder sensoren, camera’s en AI aan boord. Ook EU commissies kunnen met feiten overtuigd worden. Dat is pragmatisch, niet naïef hoop ik.
Waar staat trouwens die regel voor die timeout na 5 seconden? En staat er niet gewoon dat de lane change moet beginnen na 5 seconden? Een halve lane change afbreken is echt wel idioot.
 
Waar staat trouwens die regel voor die timeout na 5 seconden? En staat er niet gewoon dat de lane change moet beginnen na 5 seconden? Een halve lane change afbreken is echt wel idioot.

Ik begrijp ook niet de reacties van 'afbreken van een ingezette lane change'. Dit heb ik echt nog nooit gehad met geen van de de 16.x releases.
Kan zijn dat er een verschil is tussen S/X en 3. Dat zou dan deze klacht kunnen verklaren. Geen idee.

Volgens mij is de oplossing dat OF heel duidelijk in het 360 (klein) scherm wordt aangegeven dat een auto lane change NIET kan, dmv rode lijnen/autos, OF dat in het 360 (klein) scherm 'niets' getoond wordt en dus dat auto lane change WEL kan.

De bestuurder mag dan zelf proberen igv rode lijnen/autos die knipper uit te doen, maar als dan de lane change weigert is tenminste ook visueel duidelijk waarom de auto de baanwissel niet inzet.
Maar dan moet het ook wel zo werken dat de auto lane change wel ingezet wordt als het scherm aangeeft dat dit mogelijk is. Gedeeltelijk wordt dit natuurlijk al aangegeven door NOA bij 'advies' baanwissel. Maar ik wil de mogelijkheid tot auto lane change ook zien als de auto zelf geen baanwissel adviseert op dat moment.

Dus eigenlijk moet gewoon (nog) beter getoond worden wanneer de Tesla een auto lane change toestaat.
Zo kan ook op binnenwegen nu waar lane change blijkbaar 'uit' staat dan ook getoond worden dan auto lane change niet gaat werken daar.

Schermpresentatie moet beter aansluiten op wel/niet mogelijk auto lane change.
Verwachtingsmanagement noemen we dat.