Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
In Frankrijk zou jij je prima voelen, daar gaat de knipper aan bij starten en weer uit na parkeren (ik chargeer)
O, in Frankrijk is het toch wel wat ingewikkelder dan dat.

De linker richtingaanwijzer wordt daar gebruikt gedurende de tijd dat je op het linkervak rijdt. Hij gaat terug uit wanneer je terug volledig op het middenvak aangekomen bent. De rechter richtingaanwijzer bevat het reservelampje voor de linker richtingaanwijzer en wordt verder niet gebruikt, tenzij eventueel wanneer beide richtingaanwijzers tegelijk gebruikt worden om fout te parkeren.

De rechter rijstrook is voor vrachtwagens, en wordt enkel strikt tijdelijk door auto's gebruikt bij op- en afritten. Daarbij hoef je geen richtingaanwijzer te gebruiken, je hebt steeds voorrang.

Mistlampen worden gebruikt vanaf het moment dat het zicht minder is dan 10 km, en gedurende 4 maanden daarna.

En zo kan ik nog wel even doorgaan ;-)
 
Ik ben ook een groot fan van het systeem van flexibele rijstroken in Italiaanse steden. Ze tekenen drie rijstroken op het asfalt, maar bij druk verkeer gaan ze spontaan met 4 of 5 naast elkaar rijden. Daarbij mag ook een halve rijstrook van de tegenovergestelde richting gebruikt worden. Ik vraag me af hoe NOA daarmee om gaat gaan...
 
  • Funny
Reactions: Carl
De filosofie van Tesla heeft wel iets weg van Apple. Zij weten wat goed voor je is en laten je geen foute keuzes / instellingen maken.
Het verschil is alleen dat Apple over het algemeen laat op de markt komt, maar dat het dan wel helemaal werkt zoals je zou verwachten. Bij EAP/NoA is de ervaring toch wel heel wat anders.

Die werkt goed omdat die gewoon minder kan. Het is ook waarom gewone cruise control ook beter werkt dan TACC: als ze voor je remmen, herkent standaard CC niks en knal je er vrolijk achterop in.
De ACC van Audi (andere merken heb ik geen ervaring mee) werkt een heel stuk soepeler en minder schokkerig dan die van Tesla. Kan wel zijn dat die minder kan, maar hij is i.i.g. wel bruikbaar. Ook met AP1 schijnt het een heel stuk soepeler te gaan. Tesla heeft dit gewoon niet goed voor elkaar. Daar kun je allerlei smoesjes voor verzinnen, maar dat ze na zoveel jaar nog geen soepele ACC kunnen maken vind ik treurig voor een bedrijf die roept dat over een half jaar FSD feature-complete is.

De aan/uit optie zou ik graag willen hebben voor de EU regels.
Helaas werkt het niet zo. Regels zijn regels. Als je die optie geeft, dan zal iedereen dat soort opties uitzetten.

Lees goed, hij heeft het over dat hij rijbaanverplaatsing met ProPilot beter vind werken sinds 16.x en ik ben het totaal met hem eens. Sinds 16.x is met een beetje normaal verkeer op de weg Lane Change Assist amper te gebruiken door de aborts en dus moet je het zelf doen en helaas kan dat dan enkel door AP te moeten deactiveren en daarna weer te activeren.
Ik geef pas richting aan als ik zeker weet dat ik meteen de lane-change kan doen. Eigenlijk kun je dan net zo goed zelf gaan sturen, maar dan moet je de hele tijd EAP uit- en aanzetten. Daarbij vind ik het wel een voordeel dat ik zelf volledig in-control ben en niet vertrouw op de intelligentie van Tesla.

Ook active lane assist van Audi werkt heel subtiel. Staat eigenlijk gewoon altijd aan, maar je kunt ook zelf blijven sturen. Doe je niets dan houd de wagen de auto tussen de lijntjes. De weerstand is heel licht als ALA is ingeschakeld. Nooit gezeik met een ruk aan je stuur moeten geven om te overrulen en het staat altijd aan. Bij Tesla al wel eens gehad dat ik per ongeluk ACC had ingeschakeld ipv EAP. Scheelde niet veel of ik zat in de berm. Active lane assist van Audi kan wel weer met minder situaties overweg, maar een beetje tussen de lijnen houden ging prima op normale wegen. Afslagen, vluchtheuvels, ... zijn dan een no-go, dus alleen echt te gebruiken op snelwegen en provinciale wegen. Ik gebruik EAP ook op andere wegen, maar eigenlijk is zelf rijden dan vaak relaxter.

Ik vind het belachelijk dat er een regel wordt bedacht dat robotten binnen 5 seconden na het starten van het knipperen, al de rijstrookwissel moet ingezet hebben. Die verplichting is er toch niet voor mensen?
In NL is het zo dat je pas richting aan mag geven als je daadwerkelijk voornemens bent om van rijbaan te wisselen. Die verplichting is er dus voor mensen ook, maar die kun je niet afdwingen en geen agent zal je ervoor bekeuren.

Dus in een file mag je niet vriendelijk met je richtingaanwijzer aangeven dat je graag van baan zou veranderen, maar moet je wachten tot iemand spontaan een gat laat vallen waarna je snel knippert en je erin gooit?
Regelgeving werkt sowieso niet echt lekker in de file. Dan komt anticiperen op de situatie om de hoek kijken. Rechts inhalen in de file mag gewoon, mits het snelheidsverschil laag is en er stapvoets gereden wordt. Hetzelfde voor het eerder richting aangeven. Anticiperen op de situatie is niet iets waar Tesla op dit moment erg goed in is. Als ik in de file rij en er ontstaat een gat van 200m voor mij ga ik niet proberen om meteen naar de 130km/u te gaan, maar rijd het met een lagere snelheid dicht. Dat soort dingen werkt nog voor geen meter. Daarom vertrouw ik ook nog helemaal niet op FSD (helemaal niet in Europa) en zal ik dat ook niet gaan aanschaffen totdat ik er tekenen van zie dat het kan gaan werken.
Ik ben ook een groot fan van het systeem van flexibele rijstroken in Italiaanse steden. Ze tekenen drie rijstroken op het asfalt, maar bij druk verkeer gaan ze spontaan met 4 of 5 naast elkaar rijden. Daarbij mag ook een halve rijstrook van de tegenovergestelde richting gebruikt worden. Ik vraag me af hoe NOA daarmee om gaat gaan...
Als een fietspad aan de zijkant (60km wegen) al levensgevaarlijke situaties opleveren, dan zal dit ook gegarandeerd verkeerd gaan. Dat zijn situaties die gewoon niet gaan werken voorlopig.
 
De ACC van Audi (andere merken heb ik geen ervaring mee) werkt een heel stuk soepeler en minder schokkerig dan die van Tesla. Kan wel zijn dat die minder kan, maar hij is i.i.g. wel bruikbaar. Ook met AP1 schijnt het een heel stuk soepeler te gaan. Tesla heeft dit gewoon niet goed voor elkaar. Daar kun je allerlei smoesjes voor verzinnen, maar dat ze na zoveel jaar nog geen soepele ACC kunnen maken vind ik treurig voor een bedrijf die roept dat over een half jaar FSD feature-complete is.
Alle ACC die nu soepel werkt is gebouwd op het feit dat ie stilstaande objecten gewoon compleet negeert en absoluut niet anticipeert. Het feit dat AP2 en de ACC daarin niet zo soepel lijkt te lopen en zijn snelheid varieert, is omdat men softwarematig in AP2.x het vermogen aan het inprogrammeren is om stilstaande auto's in jouw rijstrook te onderscheiden van andere stilstaande objecten, en om anticiperen in te programmeren.

Dat je auto bij het willen voorbij rijden van trager verkeer soms in houdt, is omdat het neural net net wordt aangeleerd dat bij zo een situaties er vaak onderbrekingen van EAP gebeuren door de gebruikers omdat ze anticiperen dat iemand zijn rijvak gaat verlaten. Het neural net is nu al die informatie aan het verwerken, om te achterhalen op welke basis menselijke bestuurders bij zo een situaties beslissen om van het gas te gaan. En jij weet goed genoeg waarom je bij het inhalen van een vrachtwagen of auto soms eens van het gas gaat, omdat je tijdens het rijden iets ziet waarop je kan uit maken dat de voorligger van rijvak gaat wisselen. Een ervaren bestuurder ziet bv. niet op basis van de richtingsaanwijzers of een tragere voorligger 'm gaat afsnijden; je kan zo een gedragingen al op een veel vroeger moment voorspellen. En dat neural net probeert daar nu achter te komen, wat die indicatoren zijn, net zoals een beginnend bestuurder ook begint te leren wat die indicatoren zijn van naderend gevaar...
 
Na even zeer tevreden te zijn geweest met de laatste update is nu weer alles uitgevallen. Scherm rond mijn auto blijft zwart en geen cruise control, geen autopilot etc. Harde reset, soft reset, auto uitschakelen etc heeft geen effect gehad.
Nu weer een ouderwetse domme auto, toch maar een afspraak bij de service maken....
 
Het verschil is alleen dat Apple over het algemeen laat op de markt komt, maar dat het dan wel helemaal werkt zoals je zou verwachten. Bij EAP/NoA is de ervaring toch wel heel wat anders.


De ACC van Audi (andere merken heb ik geen ervaring mee) werkt een heel stuk soepeler en minder schokkerig dan die van Tesla. Kan wel zijn dat die minder kan, maar hij is i.i.g. wel bruikbaar. Ook met AP1 schijnt het een heel stuk soepeler te gaan. Tesla heeft dit gewoon niet goed voor elkaar. Daar kun je allerlei smoesjes voor verzinnen, maar dat ze na zoveel jaar nog geen soepele ACC kunnen maken vind ik treurig voor een bedrijf die roept dat over een half jaar FSD feature-complete is.


Helaas werkt het niet zo. Regels zijn regels. Als je die optie geeft, dan zal iedereen dat soort opties uitzetten.


Ik geef pas richting aan als ik zeker weet dat ik meteen de lane-change kan doen. Eigenlijk kun je dan net zo goed zelf gaan sturen, maar dan moet je de hele tijd EAP uit- en aanzetten. Daarbij vind ik het wel een voordeel dat ik zelf volledig in-control ben en niet vertrouw op de intelligentie van Tesla.

Ook active lane assist van Audi werkt heel subtiel. Staat eigenlijk gewoon altijd aan, maar je kunt ook zelf blijven sturen. Doe je niets dan houd de wagen de auto tussen de lijntjes. De weerstand is heel licht als ALA is ingeschakeld. Nooit gezeik met een ruk aan je stuur moeten geven om te overrulen en het staat altijd aan. Bij Tesla al wel eens gehad dat ik per ongeluk ACC had ingeschakeld ipv EAP. Scheelde niet veel of ik zat in de berm. Active lane assist van Audi kan wel weer met minder situaties overweg, maar een beetje tussen de lijnen houden ging prima op normale wegen. Afslagen, vluchtheuvels, ... zijn dan een no-go, dus alleen echt te gebruiken op snelwegen en provinciale wegen. Ik gebruik EAP ook op andere wegen, maar eigenlijk is zelf rijden dan vaak relaxter.


In NL is het zo dat je pas richting aan mag geven als je daadwerkelijk voornemens bent om van rijbaan te wisselen. Die verplichting is er dus voor mensen ook, maar die kun je niet afdwingen en geen agent zal je ervoor bekeuren.


Regelgeving werkt sowieso niet echt lekker in de file. Dan komt anticiperen op de situatie om de hoek kijken. Rechts inhalen in de file mag gewoon, mits het snelheidsverschil laag is en er stapvoets gereden wordt. Hetzelfde voor het eerder richting aangeven. Anticiperen op de situatie is niet iets waar Tesla op dit moment erg goed in is. Als ik in de file rij en er ontstaat een gat van 200m voor mij ga ik niet proberen om meteen naar de 130km/u te gaan, maar rijd het met een lagere snelheid dicht. Dat soort dingen werkt nog voor geen meter. Daarom vertrouw ik ook nog helemaal niet op FSD (helemaal niet in Europa) en zal ik dat ook niet gaan aanschaffen totdat ik er tekenen van zie dat het kan gaan werken.

Als een fietspad aan de zijkant (60km wegen) al levensgevaarlijke situaties opleveren, dan zal dit ook gegarandeerd verkeerd gaan. Dat zijn situaties die gewoon niet gaan werken voorlopig.

Mooie opsomming en helemaal mee eens. Toch blijven echtgenote en ik met fascinatie en veel interesse ( wij rijden per slot een Model 3, een geweldige auto... ) de hartstochtelijke betogen van de EAP- en FSD-Believers volgen. Het heeft iets van een gezellige sekte maar voor zover wij lezen zitten ze over het algemeen wel ALLEEN :rolleyes: in hun Tesla ( als EAP/FSD, (E)LDA etc etc aanstaan... :D ).
 
  • Funny
Reactions: Cely
Alle ACC die nu soepel werkt is gebouwd op het feit dat ie stilstaande objecten gewoon compleet negeert en absoluut niet anticipeert. Het feit dat AP2 en de ACC daarin niet zo soepel lijkt te lopen en zijn snelheid varieert, is omdat men softwarematig in AP2.x het vermogen aan het inprogrammeren is om stilstaande auto's in jouw rijstrook te onderscheiden van andere stilstaande objecten, en om anticiperen in te programmeren.
Ik vraag het mij af of andere ACC implementaties stilstaande objecten negeren. Dat zou inhouden dat een Audi met ACC vol achterop de file zou klappen als die auto's al stilstaan. Dat heb ik nog niet gehoord. Dat AP2.x anticipeert op het wisselen van de rijstrook en daardoor snelheidswisselingen heeft is zeker niet de enige reden. Ook op een enkelbaansweg zijn de snelheidswisselingen heel abrupt. Er zit helemaal geen mate van flexibiliteit in. Op afstand 1 kan ik me dat voorstellen, maar ook op standje maximaal wordt het er niet flexibeler op.

AP2.x anticipeert juist heel slecht op rijbaanwisselingen. Pas als de auto al meer dan halverwege in mijn baan zit, begint EAP pas heel abrupt af te remmen. Erg irritant en meestal schakel ik EAP al ruim voor die tijd af, omdat je het al ziet gebeuren. Dat EAP gepingel (ding/dong) is irritant voor passagiers.

Dat je auto bij het willen voorbij rijden van trager verkeer soms in houdt, is omdat het neural net net wordt aangeleerd dat bij zo een situaties er vaak onderbrekingen van EAP gebeuren door de gebruikers omdat ze anticiperen dat iemand zijn rijvak gaat verlaten. Het neural net is nu al die informatie aan het verwerken, om te achterhalen op welke basis menselijke bestuurders bij zo een situaties beslissen om van het gas te gaan.
Benieuwd waar je die informatie allemaal vandaan haalt. Het lijkt me eerder speculatie, dan waarheid. Natuurlijk zullen ze informatie vergaren over wat er allemaal gebeurd, wat de auto doet en hoe de bestuurder reageert. Maar feit is dat ACC nu zo onregelmatig rijdt dat passagiers misselijk worden en het voor velen niet bruikbaar meer is. Ik vind dat niet recht te praten. Ik heb dik betaalt voor EAP, maar zelfs de functie ACC is amper bruikbaar.

En jij weet goed genoeg waarom je bij het inhalen van een vrachtwagen of auto soms eens van het gas gaat, omdat je tijdens het rijden iets ziet waarop je kan uit maken dat de voorligger van rijvak gaat wisselen. Een ervaren bestuurder ziet bv. niet op basis van de richtingsaanwijzers of een tragere voorligger 'm gaat afsnijden; je kan zo een gedragingen al op een veel vroeger moment voorspellen. En dat neural net probeert daar nu achter te komen, wat die indicatoren zijn, net zoals een beginnend bestuurder ook begint te leren wat die indicatoren zijn van naderend gevaar...
Dat begrijp ik, maar ik reed laatst in een Suzuki van nog geen 25K met ACC en dat reed een stuk comfortabeler dan de Tesla. Was een beetje pijnlijke ervaring. Gezien je overige reacties accepteer je heel veel van Tesla, maar ik ben het ondertussen wel een beetje zat. Het is een erg fijne auto, maar EAP wordt echt te rooskleurig voorgespiegeld. Tijdens een testrit kun je dit niet goed beoordelen. Ik vind het eigenlijk alleen bruikbaar op een rustige snelweg. Als ik 's avonds laat van Utrecht naar Enschede rij, dan is het prettig. In de spits ben je vooral een rijdend onvoorspelbaar obstakel.

Na even zeer tevreden te zijn geweest met de laatste update is nu weer alles uitgevallen. Scherm rond mijn auto blijft zwart en geen cruise control, geen autopilot etc. Harde reset, soft reset, auto uitschakelen etc heeft geen effect gehad. Nu weer een ouderwetse domme auto, toch maar een afspraak bij de service maken....
Ik had het laatst ook. Ineens alles weg. Auto afgezet en pas na het uit- en inschakelen van de EAP in het menu (moet je voor in P staan) werkte het allemaal weer. Ook heb ik sinds deze week regelmatig wegvallende LTE verbindingen.

Overigens was Ben van de Burg vanmorgen in zijn column ook niet al te positief over de laatste Tesla updates. Hij is echt een Tesla fanboy en als die ook al beginnen te piepen, dan is er echt wel wat aan de hand.
 
Volgens mij hebben de klagers gelijk en de verdedigers ook. EAP is met de laatste updates duidelijk wat minder comfortabel geworden, terwijl het juist het laatste jaar vrij fantastisch werkte. De enige zinnige verklaring voor deze achteruitgang lijkt mij dat het systeem slimmer aan het worden is, dus ik heb goede hoop dat we straks weer een sprongetje maken naar nieuwe hoogten.
 
  • Like
Reactions: Carl
Ik vraag het mij af of andere ACC implementaties stilstaande objecten negeren. Dat zou inhouden dat een Audi met ACC vol achterop de file zou klappen als die auto's al stilstaan. Dat heb ik nog niet gehoord. Dat AP2.x anticipeert op het wisselen van de rijstrook en daardoor snelheidswisselingen heeft is zeker niet de enige reden. Ook op een enkelbaansweg zijn de snelheidswisselingen heel abrupt. Er zit helemaal geen mate van flexibiliteit in. Op afstand 1 kan ik me dat voorstellen, maar ook op standje maximaal wordt het er niet flexibeler op.
Andere ACC implementaties van andere merken rijden inderdaad volop achterop de file.

Mijn ervaringen met de TACC van Tesla is overigens heel wat positiever dan die van jou. Ja, een keer per week doet ie een 'phantom brake' maar niks dat opgelost kan worden door even op het wattpedaal te duwen.

AP2.x anticipeert juist heel slecht op rijbaanwisselingen. Pas als de auto al meer dan halverwege in mijn baan zit, begint EAP pas heel abrupt af te remmen. Erg irritant en meestal schakel ik EAP al ruim voor die tijd af, omdat je het al ziet gebeuren. Dat EAP gepingel (ding/dong) is irritant voor passagiers.
AP2.x is gevoelig voor sterk trager verkeer op de snelweg. Als je niet op 150 meter van een vrachtwagen al aan je lane change begint, gaat ie snel denken/zien dat ie snel inloopt op de vrachtwagen, en gaat ie zijn snelheid willen aanpassen. Dit loopt bij andere TACC-implementaties bij de concurrentie ook niet altijd vlot hoor.

Als je daarentegen een veiligheidsafstand van 2 seconden kan visualiseren voor je auto, en kan inschatten hoe je veiligheidsafstand evolueert bij het naderen van een vrachtwagen terwijl je een lane change laat doen, dan lopen die lane changes altijd vlot zonder dat je vertraagt. Daarom ben ik vrij tevreden over lane changes.

Met een Tesla op EAP kan je echt niet meer rijden zoals sommige mensen rijden, met 10 meter tussenafstand aan 120 km/u... Die tijd is effectief gedaan, en ook logisch want dat is menselijk niet veilig, laat staan dat een computer aan dergelijke snelheden de veiligheid kan garanderen. En het probleem met een robot die jouw chauffeur is, is dat ie altijd veilig moet rijden want hij wordt erop afgerekend als het mis gaat.

Benieuwd waar je die informatie allemaal vandaan haalt. Het lijkt me eerder speculatie, dan waarheid. Natuurlijk zullen ze informatie vergaren over wat er allemaal gebeurd, wat de auto doet en hoe de bestuurder reageert. Maar feit is dat ACC nu zo onregelmatig rijdt dat passagiers misselijk worden en het voor velen niet bruikbaar meer is. Ik vind dat niet recht te praten. Ik heb dik betaalt voor EAP, maar zelfs de functie ACC is amper bruikbaar.
Het principe is uitgelegd tijdens de autonomy day.

Dat begrijp ik, maar ik reed laatst in een Suzuki van nog geen 25K met ACC en dat reed een stuk comfortabeler dan de Tesla.
Tuurlijk, omdat de ACC van Suzuki alleen afstand kan houden bij normaal verkeer. Eens het speciaal wordt, valt dat systeem door de mand. In de klassieke TACC-systemen zit helemaal geen element van anticiperen. Waar jij je aan stoort is dat het Tesla systeem naar jouw smaak teveel anticipeert.
 
De enige zinnige verklaring voor deze achteruitgang lijkt mij dat het systeem slimmer aan het worden is, dus ik heb goede hoop dat we straks weer een sprongetje maken naar nieuwe hoogten.
Dat is wel heel erg positief gedacht. Bij AP2 werd ook gezegd dat ze snel weer on-par zouden zijn met AP1. Toch begrijp ik dat AP1 nog altijd een dingen kan die AP2 niet kan. Snelheidsborderherkenning had AP1 al en het schijnt een stuk vloeiender te zijn. Mag hopen dat deze ellende minder lang gaat duren...

Mijn ervaringen met de TACC van Tesla is overigens heel wat positiever dan die van jou. Ja, een keer per week doet ie een 'phantom brake' maar niks dat opgelost kan worden door even op het wattpedaal te duwen.
Echte phantom brakes (echt hard remmen om niets) heb ik vrijwel niet (rij ongeveer 500km per week). Reactiesnelheid is al gauw 0.5s en als iemand kort achter je rijdt, dan heb je best een kans op een klapper. Elke week een phantom brake vind ik niet echt positief.
Als je daarentegen een veiligheidsafstand van 2 seconden kan visualiseren voor je auto, en kan inschatten hoe je veiligheidsafstand evolueert bij het naderen van een vrachtwagen terwijl je een lane change laat doen, dan lopen die lane changes altijd vlot zonder dat je vertraagt. Daarom ben ik vrij tevreden over lane changes.
Ik vind NOA ook minder dramatisch dan ik hier op het forum lees. Het heeft alleen nog niet veel met autonoom rijden te maken. Het is meer een rijbaan wissel assistent.
Tuurlijk, omdat de ACC van Suzuki alleen afstand kan houden bij normaal verkeer. Eens het speciaal wordt, valt dat systeem door de mand. In de klassieke TACC-systemen zit helemaal geen element van anticiperen. Waar jij je aan stoort is dat het Tesla systeem naar jouw smaak teveel anticipeert.
Het feit is dat 99% van de situaties ook normaal verkeer is en dan werkt het systeem ideaal. In die uitzonderlijke situaties (bijv. plotselinge file) werkt het dan wellicht niet, maar dan grijp ik zelf wel in. Met de Tesla moet ik ook al zelf opletten. Bij plotseling stilstaand verkeer zal de Tesla ook laat en zeer hard remmen. Dan heb ik liever een systeem dat 99% van de tijd comfortabel werkt en waar ik die uitzonderlijke gevallen zelf moet opvangen.

Uiteindelijk heeft Tesla een veel te optimistisch verhaal. Ik rij in een auto van 100K+ en de "slimme" zaken werken niet echt lekker. ACC is te schokkerig, automatische wissers lijken te zijn gekoppeld aan een randomgenerator en zo zijn er meer zaken te verzinnen. Daarbij hebben ze aandacht voor allerlei onzin (bijv. Unreal engine porten), maar de Spotify applicatie heeft nog altijd vrij veel bugs. Het is dat Tesla de beste aandrijflijn en laadnetwerk heeft, maar anders had ik echt spijt gehad van de wagen.
 
We kunnen hier hoog en laag springen over hoe "geavanceerd" het Tesla ACC systeem wel niet is ten op zichte van de concurrentie, maar keihard feit blijft dat de phantom brakes:

A) Te vaak voorkomen en op onvoorspelbare momenten zonder enige aanleiding, trager verkeer, of uberhaupt verkeer voor je (maar soms wel achter je, en dus zie punt B). Iedere snelwegrit die ik maak heeft wel een abrupte phantom brake. En dan heb ik het nog niet eens over het regelmatig voor 1 seconde inhouden en weer acceleren, want dat komt ook genoeg voor. Nee, echte phantom brakes alsof er tot stilstand gekomen moet worden bedoel ik dus.

B) Enorm gevaarlijk zijn omdat er dikwijls zo hard geremd wordt dat je zelfs het interieur/dashboard hoort kraken en een achterligger zo gigantisch verrast kan worden, met alle gevolgen vandien.

C) Er al zeker sinds de zomer van 2018 inzitten heeft een zoektocht op YouTube mij geleerd, en dat is gewoon te lang om nog "in de leer" te noemen.

Dit moet gewoon opgelost worden of op z'n minst de optie gegeven worden om een mildere, voorspelbaardere vorm van TACC te kunnen gebruiken middels een schuifknopje in het menu. Al was het maar tijdelijk tot de "slimme" TACC wat volwassener is.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MartinD and bugboy
Ik heb voor nu de strijd ook even opgegeven en ben terug op standaard TACC/AP. NoA gaf me veel teveel irritatie, schrikmomenten en voortdurend micromanagement. Ik zie echt niet in hoe Tesla denkt voor het einde van dit jaar FSD op de rit te hebben...

Jammer, want AP geeft echt wel een stuk ontspanning en minder vermoeidheid bij het rijden. Maar icm de nieuwe Europese regels is het echt minder geworden.
 
Ik heb voor nu de strijd ook even opgegeven en ben terug op standaard TACC/AP. NoA gaf me veel teveel irritatie, schrikmomenten en voortdurend micromanagement. Ik zie echt niet in hoe Tesla denkt voor het einde van dit jaar FSD op de rit te hebben...
Ik heb redelijk wat ervaring op de US wegen en ik kan me voorstellen dat EAP/NOA daar een stuk beter werkt. Vooral op de lange stukken is het verkeer veel rustiger dan bij ons. Door keep-your-lane principe komen rijbaanwisselingen ook minder voor en heb je ook geen last van inhouden, omdat het verkeer op de linkerbaan langzamer gaat rijden (in NL gaat EAP dan ook in de remmen).
 
  • Like
Reactions: Gaston
Sinds de IOS app update van 2 dagen geleden (3.8.5.) krijg ik dagelijks een melding van de climate control is uitgeschakeld, omdat deze 4 uur is ingeschakeld. Maar hij stond zover ik weet niet aan, en de temperatuur is toch 29 graden in de auto bij controle ipv 21 graden.
En ik heb hem niet staan op dogmode of climate control aanhouden staan, heel vreemd.
 
Dat is wel heel erg positief gedacht. Bij AP2 werd ook gezegd dat ze snel weer on-par zouden zijn met AP1. Toch begrijp ik dat AP1 nog altijd een dingen kan die AP2 niet kan. Snelheidsborderherkenning had AP1 al en het schijnt een stuk vloeiender te zijn. Mag hopen dat deze ellende minder lang gaat duren...
.

Sinds tweede helft vorig jaar vond ik AP2 duidelijk beter sturen dan AP1, vooral vluchtheuvels, bochtanticipatie e.d.
 
We kunnen hier hoog en laag springen over hoe "geavanceerd" het Tesla ACC systeem wel niet is ten op zichte van de concurrentie, maar keihard feit blijft dat de phantom brakes:

A) Te vaak voorkomen en op onvoorspelbare momenten zonder enige aanleiding, trager verkeer, of uberhaupt verkeer voor je (maar soms wel achter je, en dus zie punt B). Iedere snelwegrit die ik maak heeft wel een abrupte phantom brake. En dan heb ik het nog niet eens over het regelmatig voor 1 seconde inhouden en weer acceleren, want dat komt ook genoeg voor. Nee, echte phantom brakes alsof er tot stilstand gekomen moet worden bedoel ik dus.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat ik al weken lang op de snelweg geen phantom brakes heb gehad en anderen wel. Ik rij zo'n 500 tot 600 km per week, waarvan 80 tot 90% op de snelweg. Ik heb eigenlijk altijd AP/ NOA aan. Ik rij of rustig met 110 tot 120 km met het verkeer mee of op de linkerbaan rond de 135 km daar waar het mag.

De laatste phantombreak dateert van 4 weken terug toen er op een provinciale weg een temperatuurmeter van Rijkswaterstaat langs de weg stond. Met enige fantasie zou de software die hebben kunnen aanzien voor een voetganger die op het punt stond over te steken. Ik merk nog wel het houden van de TACC, maar dat is met niet meer dan 1 tot 3 km per uur. Zeg maar het schokkerige rijden wat ook veel wordt genoemd door anderen.
 
Sja, ik vind het allemaal fijn zo. Afgelopen
Ik heb redelijk wat ervaring op de US wegen en ik kan me voorstellen dat EAP/NOA daar een stuk beter werkt. Vooral op de lange stukken is het verkeer veel rustiger dan bij ons. Door keep-your-lane principe komen rijbaanwisselingen ook minder voor en heb je ook geen last van inhouden, omdat het verkeer op de linkerbaan langzamer gaat rijden (in NL gaat EAP dan ook in de remmen).
Jullie vergelijken 2019.16.x op Model X en S met 2019.12.x en daaruit lijkt het alsof EAP bagger is.

Ik heb thuis ook een Model 3 staan waarvan de EAP altijd al bagger was. Het verschil zit 'm erin dat de Model X en S tot 2019.12.x nog niet onder die EU regels reden, en vanaf 16.x wel, terwijl de Model 3 af-fabriek al onder die regelgeving viel.

En raad eens waar je met een Model 3, X en S zonder die EU regelgeving met EAP en NOA kan rijden?