Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik idem dito. Ik als naar de statistieken op TeslaFi of EV-FW.com kijk dan ben ik vaak één van de eerste die een update ontvangt. Sinds ik de auto eind november 2018 heb opgehaald, heb ik al 11 updates ontvangen. En ik moet ook zeggen (even afkloppen op blank eikenhout) dat ik nog nooit de problemen heb gehad die ik af en toe lees. Het enige dat ik ervaar, zijn de beperkingen van AP en NoA, maar zeker geen zaken als screen freeze of settings die keer op keer gereset worden of het moeten uitvoeren van resets. Lucky me, denk ik....
Fijn dat je dat aangeeft (ik ervaar hetzelfde). Je leest hier vooral de negatieve uitschieters. Als ik als buitenstaander dit topic zou lezen zou ik mij wel zes keer bedenken of ik AP/FSD/een Tesla zou willen hebben:)
 
Fijn dat je dat aangeeft (ik ervaar hetzelfde). Je leest hier vooral de negatieve uitschieters. Als ik als buitenstaander dit topic zou lezen zou ik mij wel zes keer bedenken of ik AP/FSD/een Tesla zou willen hebben:)
Het lastige is dat je niet altijd kan zien of het M3 rijders zijn die niet blij zijn met de nieuwe update of MS/MX rijders. De MS/MX rijders hebben geheel terecht last van de nieuwe wettelijke beperkingen. Ik als M3 rijder ben blij met de updates. 20.1 was wat schokkerig, 20.2.1 heeft dat verholpen. Ik heb vanaf het begin leren rijden met wettelijk aan banden gelegde FSD, dus ik weet niet beter.
 
@TheoSchijf
Ik denk, of beter gezegd 'wij' echtgenote leest ook mee en knikt instemmed van ja, dat je een fantastische EV als de Model 3 rijden zónder EAP ( zo noem ik het nog steeds maar.. ) niet over één kam moet / mag scheren met al dat EAP / FSD gedoe.
EAP / FSD is een bewuste keuze geweest mag ik toch hopen voor de betreffende kopers en en ja het is Bèta of nu heel erg Bèta als ik zo de forumberichten lees. Maar dat was toch bekend bij de koop! Bij ons wel.
Met name dit forum heeft ons vóór de koop vrij snel en overtuigend doen besluiten dat wij aan EAP / FSD nog niet toe zijn..! :rolleyes:
Net een 2000km trip vv. Denemarken achter de rug, wat een fantastische auto..! En het SuC netwerk, dat was ook een belangrijk koopargument voor ons naast dat andere argument namelijk 'een schone niet vervuilende EV', G E W E L D I G ....
Wij promoten de Model 3 dus met veel plezier maar melden ook nadrukkelijk dat sommige zaken Bèta zijn.

PS
... de meest auto's / apparaten hebben trouwens wel wat. Bij onze vroegere Saab had je binnen de kortste keren wéér kapotte afgebroken airco knoppen ( lastig op de wintersport en in de zomer ) en die is nb. overleden aan een kappotte computer en zgn. double lock... Toch 17jr leuk mee rondgetoerd.

Goed punt. Ik adviseer model 3, zonder FSD.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Gekke vraag misschien, heb sinds gister een M3 en heb een software update gehad, deze eindigt op 16.3.2.
Ik zie jullie praten over 20.2.5. Moet ik dit topic beter doorlezen om te begrijpen hoe je aan deze update komt (of is die niet voor de M3)? Of is er een kort eenvoudig antwoord?
 
Gekke vraag misschien, heb sinds gister een M3 en heb een software update gehad, deze eindigt op 16.3.2.
Ik zie jullie praten over 20.2.5. Moet ik dit topic beter doorlezen om te begrijpen hoe je aan deze update komt (of is die niet voor de M3)? Of is er een kort eenvoudig antwoord?

Auto aan de wifi en wachten, hij komt vanzelf (software en kaartupdates). Niet aan de wifi is het meestal het probleem.
 
Auto aan de wifi en wachten, hij komt vanzelf (software en kaartupdates). Niet aan de wifi is het meestal het probleem.
Mijn auto hangt nooit aan de wifi thuis (woon in de bossen en wifi hier is net zo zeldzaam te zien als de wolf ;-) ) en krijg gewoon mijn updates over LTE. Wifi is dus niet echt een harde must. En by the way: ik ben wel een fan van Autosteer! Is in de afgelopen 3 jaar gigantisch verbeterd en ik geniet er iedere van zonder al te veel problemen eerlijk gezegd. Perfect is het nog niet maar veel problemen die ik hier in toenemende mate lees herken ik gelukkig niet. Ja, er zit wel eens een misser tussen de updates maar dat is over 3 jaar gezien in mijn geval niet zo heel vaak gelukkig. Het ligt dus vaak wat genuanceerder dan ik vaak lees.
 
Mijn auto hangt nooit aan de wifi thuis (woon in de bossen en wifi hier is net zo zeldzaam te zien als de wolf ;-) )
Mijn Model 3 geeft aan “er is een update beschikbaar maar verbinding met wifi om te downloaden”. Als ik een hotspot aanzet op mijn telefoon gaat hij pas downloaden. Op zich wel vreemd omdat updates via LTE toch onderdeel van het premium pakket zou moeten zijn.
 
Mijn auto hangt nooit aan de wifi thuis (woon in de bossen en wifi hier is net zo zeldzaam te zien als de wolf ;-) ) en krijg gewoon mijn updates over LTE. Wifi is dus niet echt een harde must. En by the way: ik ben wel een fan van Autosteer! Is in de afgelopen 3 jaar gigantisch verbeterd en ik geniet er iedere van zonder al te veel problemen eerlijk gezegd. Perfect is het nog niet maar veel problemen die ik hier in toenemende mate lees herken ik gelukkig niet. Ja, er zit wel eens een misser tussen de updates maar dat is over 3 jaar gezien in mijn geval niet zo heel vaak gelukkig. Het ligt dus vaak wat genuanceerder dan ik vaak lees.
Hi John,
Zo denk ik nou ook over AP met NOA, er zit weleens een foutje tussen maar zie dan ook vaak dat het komt hoe de bestuurder ermee omgaat ( een phantom break daargelaten )
Gebruik de AP bijna overal en dat gaat prima zolang je zelf maar weet wat hij kan en niet.
 
  • Like
Reactions: resrc
Is er weer een nieuwe software update uitrol aan de gang? Kreeg vandaag de melding dat er weer een nieuwe update klaar stond. De auto had 2019.20.1, ben benieuwd welke versie, inclusief verrassingen (gewenst/ongewenst) het nu gaat worden. ;)
 
Is er weer een nieuwe software update uitrol aan de gang? Kreeg vandaag de melding dat er weer een nieuwe update klaar stond. De auto had 2019.20.1, ben benieuwd welke versie, inclusief verrassingen (gewenst/ongewenst) het nu gaat worden. ;)

Ja, ik kreeg vanochtend ook al een push notification over een software update.

Er schoot me wel direct wat binnen; waarom include Tesla niet de release notes van deze updates op voorhand in de app in plaats van na de installatie? Het is toch veel logischer om de verbeteringen en fixes vooraf in te kunnen zien, dat maakt het m.i. wel minder obscuur.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Ja, ik kreeg vanochtend ook al een push notification over een software update.

Er schoot me wel direct wat binnen; waarom include Tesla niet de release notes van deze updates op voorhand in de app in plaats van na de installatie? Het is toch veel logischer om de verbeteringen en fixes vooraf in te kunnen zien, dat maakt het m.i. wel minder obscuur.
Inderdaad, release notes vooraf zou de keuze om wel of niet te updaten wel een stuk eenvoudiger maken.
 
Er zit wel een geinige feature in deze update. Draadloos laden ;) . Voordat ik de update draaide had ik 37% in de accu zitten, na de update 39% :D
Straks even een stukkie rijden.
 
Inderdaad, release notes vooraf zou de keuze om wel of niet te updaten wel een stuk eenvoudiger maken.

Het updaten van de software/ firmware is wat Tesla betreft niet vrijblijvend. Zie ook de volgende tekst uit de manual op pagina 154:

"U moet alle software-updates installeren zodra ze beschikbaar zijn en schade als gevolg van het niet installeren van een software-update zal niet worden gedekt door de garantie van de auto. Het nalaten of weigeren van het installeren van dergelijke updates kan ertoe leiden dat bepaalde functies van de auto niet langer toegankelijk zijn (waaronder ook incompatibiliteit met digitale media-apparatuur) of dat Tesla geen diagnose of onderhoud van uw auto kan uitvoeren."

Vette tekst is van mij.
 
  • Informative
Reactions: GPMX
Het updaten van de software/ firmware is wat Tesla betreft niet vrijblijvend. Zie ook de volgende tekst uit de manual op pagina 154:

"U moet alle software-updates installeren zodra ze beschikbaar zijn en schade als gevolg van het niet installeren van een software-update zal niet worden gedekt door de garantie van de auto. Het nalaten of weigeren van het installeren van dergelijke updates kan ertoe leiden dat bepaalde functies van de auto niet langer toegankelijk zijn (waaronder ook incompatibiliteit met digitale media-apparatuur) of dat Tesla geen diagnose of onderhoud van uw auto kan uitvoeren."

Vette tekst is van mij.

Wet gaat boven voorwaarden. Als je een product aanschaft dient deze te voldoen aan de omschrijving en beloftes welke de verkoper heeft gedaan op het moment van overeenkomst. Je kan nimmer worden verplicht om updates te accepteren welke niet gekoppeld zijn aan een veiligheids issue. Automakers hebben de verplichting potentiële gevaarlijke zaken in hun voertuigen welke achteraf naar boven komen te melden bij de overheden en dan dient er een formele terugroepactie of waarschuwing uit te gaan. En dan nog blijkt dat ik meen te hebben gelezen het gros niet naar de garage gaat na een oproep en wettelijk is hier ook nog niets voor. Willen ze wel aanpassen maar voorlopig is het verhaal van Tesla gewoon kul en waarschijnlijk vertaald vanuit de VS..
 
Moet ieder maar voor zich uitmaken. Als het op een garantie dingetje uit mocht draaien met Tesla zou ik het er niet op durven vertrouwen.
De meeste leveranciers en verzekeraars zijn erg goed in het vinden van ontbindende voorwaarden als het om geld gaat.
Zeg ook niet dat je het niet moet doen, want je gelijk halen is vaak duurder dan het accepteren van onterechte kosten.... bedoel gewoon dat het juridisch geen stand zal houden.