Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Versie 2019.24.1 duikt op. Hopelijk van het weekend uitrol.

5D6F5829-E370-47DD-9F21-EC038123F0ED.jpeg
 
  • Informative
  • Like
Reactions: PaulusdB and SeBsZ
Ook zou ik zó graag willen dat hij niet onder alle omstandigheden strak het midden van de rijstrook aanhield. Dat hij in files op de linkerbaan vanzelf tegen de linkerkant aan zou gaan rijden om motorrijders de ruimte te geven. Autosteer is in de file daardoor heel vaak niet te gebruiken. Of dat hij bij het inhalen van een vrachtwagen ook wat meer ruimte hield. Op de A44 zitten een paar smalle bruggen en ik zou graag zien dat hij wat dichter bij de vangrail reed en wat verder van die vrachtwagen. Die vangrail gaat nergens heen, die vrachtwagen is een bewegend object, bestuurd door een mens. "Ik heb de opdracht om precies midden tussen de lijntjes te rijden, dus ik gá midden tussen de lijntjes rijden" :)
Mee eens. Sterker nog, ik heb laatst langere tijd het gedrag van andere weggebruikers op de snelweg bekeken en het viel me op dat bij drie rijstroken bijna iedereen op de linkerbaan wat meer aan de linkerkant van de strook, op de rechterbaan meer aan de rechterkant van de strook en op de middenbaan meer in het midden reed. Met autopilot op de linkerbaan voelt het voor mij vaak too close for comfort, zeker als er een vrachtwagen op de middenbaan rijdt en ik merk dat ik dan de neiging om naar links te sturen..
 
Ik heb het al vaker aangegeven, maar het zou fijn zijn dat auto-steer dat je zelf ook kunt meesturen. Bij een ingeschakelde lane-assist stuurt de eTron lichtjes mee, waardoor daar auto-steer in de praktijk altijd aan staat. Je kunt echter zelf altijd mee blijven sturen. Dat werkt heel fijn vond ik. Je hebt ook niet dat je soms denkt dat het aan staat, maar dat je de auto alleen op TACC hebt gezet. Het staat altijd aan en omdat het vrij licht (en beperkt) stuurt blijf je alerter. Helaas herkent de lane-assist van de eTron veel minder situaties en geeft die het veel eerder op.

Als je zelf het stuur vasthoud en actief blijft rijden, dan vind ik het systeem van de eTron fijner. Ook met passagiers is dat het geval. In situaties waar auto-steer probleemloos werkt en handmatig ingrijpen niet noodzakelijk is dan auto-steer superieur. Met name omdat die veel meer situaties aankan. Voor beide systemen geldt dat je er even mee moet rijden om ervaring te krijgen wat het systeem wel en niet kan.

Het grote nadeel van auto-steer is de brute wijze, waarbij je correcties moet doorvoeren. Dat gaat vaak gepaard met een flinke slinger en ding/dongs.
Idd, Autosteer zonder Auto Lane Change is niet echt prettig. Ik denk dan ook dat, als er geleidelijk meer features in FSD komen, ze de Auto Lane Change gaan verhuizen naar de standaard AP.
Ik denk dat ze dit vooral doen om je richting FSD te pushen. Op de snelweg lijkt AP zonder auto-lane-change mij onbruikbaar. Ik zou gek worden van dat in-/uitschakelen (incl. ding/dongs).
Ik rij inmiddels met software 2019.20.4.2 en herken dit niet (meer). Wat wel verschil lijkt te maken is of de rijdmodus in Chill staat of in Standaard en welke afstand tot de voorganger is ingesteld.
Ik zal weer eens overschakelen naar chill, maar ik heb met pre 2019.20.4.2 helaas niet de ervaring dat TACC/EAP meer "elastisch" wordt als je de afstand vergroot. Ik begrijp de veiligheidsmarge en dat standje 1 dan wat zenuwachtig wordt. Maar in Noorwegen veel met TACC gereden op standje 5 en ook dan was die best nog zenuwachtig (daar reed ik altijd in Chill).
Metoo chill mode . Voet altijd boven acceleratiepedaal . Na een tijdje weet je wel waar je m uit moet schakelen.
Dan geef ik nog liever zelf gas. De voet boven het acceleratiepedaal houden vind ik erg vermoeiend. Zelf gas geven vind ik geen ramp, maar ik vind TACC/EAP juist meerwaarde hebben zodat je automatisch afstand houdt. Dat lever je in met zelf gas geven.
 
Het grote nadeel van auto-steer is de brute wijze, waarbij je correcties moet doorvoeren. Dat gaat vaak gepaard met een flinke slinger en ding/dongs.
Sinds de laatste versies merk ik dat als je je richtingsaanwijzer aan zet, de tegendruk om door AP te drukken heel wat minder is.

Wat mij nu stoort is als je nog op autopilot staat en je een afslag wil nemen, de richtingsaangever er in de Model 3 er na een tiental keren knipperen er mee op houdt omdat ie denkt dat een rijstrookwissel afgebroken wordt... Nee, kerel, ik sta aan het rode licht achter een andere auto en ga zodadelijk links afslaan op het kruispunt!
 
Ik heb geregeld dat AP locked op de auto in de baan rechts naast mij ipv de auto recht voor mij. Of hij locked op allebei de auto's.. Probleem, de auto rechts naast mij rijdt 80 en ik 100. AP gaat ineens hard remmen. Heel irritant. Hebben meer mensen deze ervaring?
 
Daarna krijg je de uitzonderingen:
- motorrijders in file
Motorrijders die de binnenbocht nemen en door een Tesla in AP onthoofd zouden kunnen worden

Dan geef ik nog liever zelf gas. De voet boven het acceleratiepedaal houden vind ik erg vermoeiend. Zelf gas geven vind ik geen ramp, maar ik vind TACC/EAP juist meerwaarde hebben zodat je automatisch afstand houdt. Dat lever je in met zelf gas geven.
Alleen voor phantom brakes bedoelde ik eigenlijk
Ik heb geregeld dat AP locked op de auto in de baan rechts naast mij ipv de auto recht voor mij. Of hij locked op allebei de auto's.. Probleem, de auto rechts naast mij rijdt 80 en ik 100. AP gaat ineens hard remmen. Heel irritant. Hebben meer mensen deze ervaring?
Deze dus vooral als de zon rechts staat.

Maar verder hebben off-sets nadelen want het barst van de uitzonderingen.
Op de snelweg snelheids-afhankelijk meer naar rechts in de rechter- en meer naar links in de linker rijstrook is wel slim. Ook in Duitsland met die gekke* Rettungsgasse.
* gek als in "niet gewend"
 
Ik heb geregeld dat AP locked op de auto in de baan rechts naast mij ipv de auto recht voor mij. Of hij locked op allebei de auto's.. Probleem, de auto rechts naast mij rijdt 80 en ik 100. AP gaat ineens hard remmen. Heel irritant. Hebben meer mensen deze ervaring?

Ja, gisteren nog gehad. Wil je met bijna 120 langs een auto die 80 rijdt, gaat NoA vol in de remmen! Was zo geschrokken (en de man achter mij nog meer!) dat ik voor de rest van de rit AP heb uitgezet en maar weer zelf gereden..... Deze kende ik nog niet. Was 'gewoon' op een 3 baans snelweg, geen op of afrit.
 
Ik denk dat ze dit vooral doen om je richting FSD te pushen. Op de snelweg lijkt AP zonder auto-lane-change mij onbruikbaar. Ik zou gek worden van dat in-/uitschakelen (incl. ding/dongs).

Heb daar geen last van. Waarschijnlijk omdat mijn snelheid hoog genoeg is om op het linkervak te blijven... ;) Die AP vind ik eigenlijk vooral handig bij files/vertraagd verkeer. Dan remt en accelereert hij netjes in functie van de wagen voor jou. Ideaal om kop/staart aanrijdingen te vermijden wanneer je even verstrooid bent.
 
Heb daar geen last van. Waarschijnlijk omdat mijn snelheid hoog genoeg is om op het linkervak te blijven... ;) Die AP vind ik eigenlijk vooral handig bij files/vertraagd verkeer. Dan remt en accelereert hij netjes in functie van de wagen voor jou. Ideaal om kop/staart aanrijdingen te vermijden wanneer je even verstrooid bent.

Tot dat hij ineens alleen een FCW geeft en niet remt.:confused:
Dan mag je ineens alsnog zelf vol op de rem stampen.

Hij geeft een FCW en dus weet hij dat er een auto voor je stopt en dan nog doet de EAP niets:confused::mad:
 
Ik heb geregeld dat AP locked op de auto in de baan rechts naast mij ipv de auto recht voor mij. Of hij locked op allebei de auto's.. Probleem, de auto rechts naast mij rijdt 80 en ik 100. AP gaat ineens hard remmen. Heel irritant. Hebben meer mensen deze ervaring?
Zou dat niet kunnen zijn dat hij ruimte wil laten omdat hij denkt dat die auto naar jouw rijbaan wil?

.....

Vandaag kreeg ik een telefoontje precies op het moment dat ik de file bij Leiden inreed. Het was zo'n gestaag voortsukkelende file. Per-fect. Rijdend telefoneren vond ik altijd een matige ervaring, je bent toch vooral bezig met microcorrecties om je auto op de goede koers en snelheid te houden, waardoor je de helft van het gesprek mist. Dat doet de auto nu en je kunt de vrijgekomen hersencellen voor nuttiger zaken gebruiken. Dat is superrelaxt. Die auto wordt met de dag leuker.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: zkpq
Heb sinds enkele dagen Versie 20.4.2.
Maar geen beach buggy. Deed navraag bij Tesla en kreeg dit bericht:

De regeleenheid van het media gedeelte (media control unit) op uw voertuig is niet compatibel met de applicatie beach buggy.

Verder (voorlopig) geen uitleg.

Heeft iemand hier verklaring voor?

Voor model, zie signature.