Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
@Keave je hebt het dilemma verwoord. Weet je nog toen je jong was en aan de rand van het buitenbad aan de zwemmers vroeg of het water koud was? De antwoorden waren voorspelbaar, en je wist dat je gerede twijfel bij het waarheidsgehalte kon hebben. Maar je ontdekte ook dat juist door de vraag te stellen er maar één optie overbleef.

Morgen speel jij Beach Buggy:)
 
Ik neem wel alle updates en heb sinds mijn review volgens mij nog maar 1 keer een "ingreep" gehad op zo'n moeilijke fietsstrookweg in 1000+km.

Nav je ervaring toch maar geüpdatet.
Wel pas naar 2019.20.2 (stapsgewijs blijkbaar)

En natuurlijk, eerste rit van m’n vrouw:
10B95CCD-EDE1-4A61-874A-469EA8A1570F.jpeg

We gaan er maar van uit dat het beter wordt... :)
 
Vertel je vrouw dat de Tesla niet enkel naast zich kijkt, maar ook aankomend verkeer achter in het oog houdt en veel ruimte nodig acht om van baan te wisselen :)

Ja ik heb al paar keer gehad dat ik echt al heel ruim een vrachtwagen ingehaald heb, terugwil en dat de Tesla mij met veel gepiep terug naar eigen baan jankt en zegt 'ik heb toch maar mooi een aanrijding voorkomen'....

Ze hebben in californie nog geen IDEE van hoe het op europese wegen eraan toe gaat...
 
Ja ik heb al paar keer gehad dat ik echt al heel ruim een vrachtwagen ingehaald heb, terugwil en dat de Tesla mij met veel gepiep terug naar eigen baan jankt en zegt 'ik heb toch maar mooi een aanrijding voorkomen'....

Pas als de vrachtwagen uit het display is verdwenen doe ik de knipper naar rechts aan. Gaat dan altijd goed. Wel stoïcijns het gedram achter me negeren natuurlijk. Die rijders leven hun leven en ik de mijne.
 
  • Like
Reactions: BroemBroem
@Keave je hebt het dilemma verwoord. Weet je nog toen je jong was en aan de rand van het buitenbad aan de zwemmers vroeg of het water koud was? De antwoorden waren voorspelbaar, en je wist dat je gerede twijfel bij het waarheidsgehalte kon hebben. Maar je ontdekte ook dat juist door de vraag te stellen er maar één optie overbleef.

Morgen speel jij Beach Buggy:)

Ik liep dan meestal weg bij het zwembad ;) Maar vanmiddag speel ik wel Beach Buggy :D
 
Wel stoïcijns het gedram achter me negeren natuurlijk. Die rijders leven hun leven en ik de mijne.

De hoge achterkant en het slechte zicht in de spiegel naar achteren in de Model 3 helpen wat dat betreft wel om bumperklevers te negeren. Ik kan me daar inmiddels ook niet meer druk over maken.

Wat nog wel vervelend blijft is dat als je dan naar rechts gaat en de auto ook naar rechts gaat (voor een afrit of om je rechts in te halen) de auto lane change weer afbreekt.
 
Ja ik heb al paar keer gehad dat ik echt al heel ruim een vrachtwagen ingehaald heb, terugwil en dat de Tesla mij met veel gepiep terug naar eigen baan jankt en zegt 'ik heb toch maar mooi een aanrijding voorkomen'....

Ze hebben in californie nog geen IDEE van hoe het op europese wegen eraan toe gaat...
Ik vind dat Tesla het eigenlijk goed doet, en we niet het couperen en bumperkleven moeten normaliseren. Als computers al aangeven dat we hun limieten gaan opzoeken, wat zitten wij dan als mensen op nog kortere limieten te rijden? Mijn Tesla staat ingesteld op volgafstand 2 en dat is op de snelweg een tussenafstand van 1 seconde, wat de helft is van de 2 seconden die men nodig acht om als mens adequaat en op tijd te kunnen reageren... En dan gaan we beweren dat dat nog te ver is?

Nee, we moeten duidelijk onder ogen zien dat wij het zijn die het voor ons en anderen nodeloos gevaarlijk maken om zonder marges te gaan rijden. Er gaat geen dag voorbij dat ik op de snelweg voorbij gereden wordt door iemand die vervolgens op minder dan 10 meter voor me gaat invoegen aan 120 km/u. Hun auto heeft niet zo een lane change systeem, en ik zie in de recentere modellen duidelijk het oranje lampje aan gaan in hun rechterspiegel dat hun auto mijn auto herkent als een risico. Maar het is nog altijd 10 meter en we rijden nog altijd 120 km/u dus die tussenafstand slaat nergens op.

Dat vond ik dan ook zo goed aan de EAP van 2016.12 en ouder in mijn Model X: ook al startte je de lane change te vroeg, dan nog ging ie zelf kijken en pas echt van rijstrook wisselen als het veilig kon. Zelfs de occasionele malloot die blind was voor mijn richtingsaanwijzer en er zelf nog langs rechts voorbij zou willen, werd herkend door EAP en mijn Tesla bleef geduldig wachten tot de rechter rijstrook vrij was.

Dus nee, hoe het er op de Europese wegen eraan toe gaat is helemaal niet normaal en goed te praten, en hoe sneller we dat beseffen en hierop ons gedrag aanpassen, of gedwongen worden door auto lane change technologie, des te beter. Want hoe minder aanrijdingen, hoe minder persoonlijk leed en hoe minder fileleed. Want niks is zo dom als, met de huidige stand van technologie, te moeten filerijden voor een kopstaataanrijding...

Ik kan niet wachten tot elke auto met een EAP-systeem gewoon gaat weigeren om te bumperkleven.
 
Kan een ervaren NOA/FSD MODEL 3 rijder uitleggen hoe richtingaanwijzer precies werkt? In de handleiding staat er naar mijn verwachting te weinig over vermeld. Ik denk aan verschillen tussen "zachte pinker" (tot aan voelbaar zwaardere punt) en aan "harde pinker" (door zware punt heen tot aan eindaanslag)
  • Gebruik je "harde pinker" als je de auto naar een andere rijstrook wilt laten rijden ZONDER rijbaan-wissel-advies van de Model 3?
  • Gebruik je "zachte pinker" als je de auto naar een andere rijstrook wilt laten rijden MET rijbaan-wissel-advies van de Model 3?
  • Zit er verschil tussen strook naar links en/of strook naar rechts opschuiven?
Bij afritten werkt het nog het beste -> alles automatisch. (incl. "pinker")
 
Kan een ervaren NOA/FSD MODEL 3 rijder uitleggen hoe richtingaanwijzer precies werkt? In de handleiding staat er naar mijn verwachting te weinig over vermeld. Ik denk aan verschillen tussen "zachte pinker" (tot aan voelbaar zwaardere punt) en aan "harde pinker" (door zware punt heen tot aan eindaanslag)
  • Gebruik je "harde pinker" als je de auto naar een andere rijstrook wilt laten rijden ZONDER rijbaan-wissel-advies van de Model 3?
  • Gebruik je "zachte pinker" als je de auto naar een andere rijstrook wilt laten rijden MET rijbaan-wissel-advies van de Model 3?
  • Zit er verschil tussen strook naar links en/of strook naar rechts opschuiven?
Bij afritten werkt het nog het beste -> alles automatisch. (incl. "pinker")

Bij Model 3 is het altijd gewoon door drukken omdat dit soft touch handles zijn.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Bij Model 3 is het altijd gewoon door drukken omdat dit soft touch handles zijn.

Helemaal correct en rijbaan wissel advies heeft er helemaal niets mee te maken. Dat is alleen een functie van NOA en bedoeld om als het even kan met de ingestelde snelheid te blijven rijden. Dus als je de auto van rijbaan wilt laten wisselen, de richtingaanwijzer helemaal doordrukken. Hij knippert dan 9 keer (bij mij in ieder geval) tot de rijbaan wisseling is voltooid. Als je achter een andere Model 3 rijdt kan je snel zien wie er op FSD rijdt.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Ik had straks voor het eerst de obstakelbewuste acceleratie op een drukke en rommelige provinciale weg. Stampte even kort om bij de rechter voorsorteer en uit de weg van anderen te komen, snoeihard piepen en auto voor me bloedrood gemarkeerd in display. Feitelijk was er niks aan de hand doordat het een bedoelde manoeuvre was met gevorderd stuurwerk, maar hij had absoluut gelijk dat ik tijdens de stamp snoeihard recht naar die auto accelereerde. Blijven leuke systemen.