Ja ik heb al paar keer gehad dat ik echt al heel ruim een vrachtwagen ingehaald heb, terugwil en dat de Tesla mij met veel gepiep terug naar eigen baan jankt en zegt 'ik heb toch maar mooi een aanrijding voorkomen'....
Ze hebben in californie nog geen IDEE van hoe het op europese wegen eraan toe gaat...
Ik vind dat Tesla het eigenlijk goed doet, en we niet het couperen en bumperkleven moeten normaliseren. Als computers al aangeven dat we hun limieten gaan opzoeken, wat zitten wij dan als mensen op nog kortere limieten te rijden? Mijn Tesla staat ingesteld op volgafstand 2 en dat is op de snelweg een tussenafstand van 1 seconde, wat de helft is van de 2 seconden die men nodig acht om als mens adequaat en op tijd te kunnen reageren... En dan gaan we beweren dat dat nog te ver is?
Nee, we moeten duidelijk onder ogen zien dat
wij het zijn die het voor ons en anderen nodeloos gevaarlijk maken om zonder marges te gaan rijden. Er gaat geen dag voorbij dat ik op de snelweg voorbij gereden wordt door iemand die vervolgens op minder dan 10 meter voor me gaat invoegen aan 120 km/u. Hun auto heeft niet zo een lane change systeem, en ik zie in de recentere modellen duidelijk het oranje lampje aan gaan in hun rechterspiegel dat hun auto mijn auto herkent als een risico. Maar het is nog altijd 10 meter en we rijden nog altijd 120 km/u dus die tussenafstand slaat nergens op.
Dat vond ik dan ook zo goed aan de EAP van 2016.12 en ouder in mijn Model X: ook al startte je de lane change te vroeg, dan nog ging ie zelf kijken en pas echt van rijstrook wisselen als het veilig kon. Zelfs de occasionele malloot die blind was voor mijn richtingsaanwijzer en er zelf nog langs rechts voorbij zou willen, werd herkend door EAP en mijn Tesla bleef geduldig wachten tot de rechter rijstrook vrij was.
Dus nee, hoe het er op de Europese wegen eraan toe gaat is helemaal niet normaal en goed te praten, en hoe sneller we dat beseffen en hierop ons gedrag aanpassen, of gedwongen worden door auto lane change technologie, des te beter. Want hoe minder aanrijdingen, hoe minder persoonlijk leed en hoe minder fileleed. Want niks is zo dom als, met de huidige stand van technologie, te moeten filerijden voor een kopstaataanrijding...
Ik kan niet wachten tot elke auto met een EAP-systeem gewoon gaat weigeren om te bumperkleven.