Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de tweede keer gedoe met het onderstel.

Eerste keer zijn de (bovenste?) draagarmen vervangen bij ~120k. In december bij ~160k veel gekraak met scherp insturen en een afspraak gemaakt bij Tesla Den Haag. Zag in de app dat de onderste draagarmen zijn vervangen. Is een leaseauto, maar schrok van de kosten: 1578,14 excl BTW. Het gekraak is niet helemaal weg, stuurgevoel is wel weer veel beter / strakker.

Ik laat het erbij zitten. Nog circa 4 maanden en dan gaat deze eruit. Stap dan over op een prive Highland maar hoop dit soort fratsen niet mee te gaan maken.
 
Ik krijg bij mijn model 3 LR uit 2019 de frunk niet meer open. Ik had dat een maand terug ook al. Ik hoor het motortje het wel proberen maar hij doet helemaal niets. Vorige maand was het ook bij koud weer dus ik gok dat het daar door komt.

Vorige keer heeft Tesla van afstand meegekeken en ze dachten toen een fout van een sensor. Een dag later werkte het ook weer. Tot deze week. Op zich geen ramp maar deze maand komt de Model Y en moet ik de Model 3 inleveren wat best onhandig is met een aantal spullen in de frunk.

Mobile service heeft pas de 30e de tijd, service center is tijdje rijden. Als dat het moet worden dan is het maar zo, maar heeft iemand nog een tip wat ik kan proberen? De motorkap zelf kan ik gewoon indrukken dus die zit zelf niet vastgevroren oid.
 
Ik krijg bij mijn model 3 LR uit 2019 de frunk niet meer open. Ik had dat een maand terug ook al. Ik hoor het motortje het wel proberen maar hij doet helemaal niets. Vorige maand was het ook bij koud weer dus ik gok dat het daar door komt.

Vorige keer heeft Tesla van afstand meegekeken en ze dachten toen een fout van een sensor. Een dag later werkte het ook weer. Tot deze week. Op zich geen ramp maar deze maand komt de Model Y en moet ik de Model 3 inleveren wat best onhandig is met een aantal spullen in de frunk.

Mobile service heeft pas de 30e de tijd, service center is tijdje rijden. Als dat het moet worden dan is het maar zo, maar heeft iemand nog een tip wat ik kan proberen? De motorkap zelf kan ik gewoon indrukken dus die zit zelf niet vastgevroren oid.
Toevallig met mijne 2 weken terug precies hetzelfde gehad.

Actuator maakte inderdaad geluid maar zat geen kracht meer achter dus ik heb hem vervangen. Er zitten 2 actuators (voor de primary en secundairy latch) bij mij was de primary latch kapot (53eu) en dat is het wel even priegelen om hem open te maken...Wiel er af, wielkuip weg etc.

Enigste wat je kan doen als het de primary is blijven proberen (eentje wiebelen met de kap en een ander laten bedienen en als je mazzel hebt schiet hij ineens los.

Edit: filmpje hierboven is de secondary latch
 
Balen, heb ik ook gehad. Was toen een actuator die stuk was meen ik.
Ik had er gelukkig geen spullen in liggen en mobile service kon binnen een week.

via youtube kom ik dit filmpje tegen:
Wellicht heb je er iets aan?
Die was ik inderdaad ook al tegen gekomen maar bij deze moet hij al een stukje open staan en dat doet hij helaas nog niet.

Enigste wat je kan doen als het de primary is blijven proberen (eentje wiebelen met de kap en een ander laten bedienen en als je mazzel hebt schiet hij ineens los.

Edit: filmpje hierboven is de secondary latch
Ik zal dat nog is even proberen. Bedankt voor de tip!
 
Heb al tijd dat summon het niet meer doet. Lampen aan, handrem eraf maar als ie moet gaan rijden breekt hij gelijk af. Ook bij simpelweg naar voren rijden in lege omgeving.
Service call ingeschoten en raming is gelijk voor vervangen hw3 computer, 377 euro incl. Btw. Nagevraagd of ze zeker weten dat het nodig is. Nee, pas bij ter plaatse kijken, maar interne waarschuwingen wijzen er wel op. Klinkt dit aannemelijk? Alle andere functies waaronder “FSD” doen het goed (als in met de bekende beperkingen 😉).
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Heb al tijd dat summon het niet meer doet. Lampen aan, handrem eraf maar als ie moet gaan rijden breekt hij gelijk af. Ook bij simpelweg naar voren rijden in lege omgeving.
Service call ingeschoten en raming is gelijk voor vervangen hw3 computer, 377 euro incl. Btw. Nagevraagd of ze zeker weten dat het nodig is. Nee, pas bij ter plaatse kijken, maar interne waarschuwingen wijzen er wel op. Klinkt dit aannemelijk? Alle andere functies waaronder “FSD” doen het goed (als in met de bekende beperkingen 😉).
Al in service mode gekeken of er afwijkingen zijn? (op youtube staan de instructies)

Het is even geleden dat ik summon heb getest maar ik herken de neiging van afbreken (vooral in een wifi gebied -> connectie issue als ik het goed heb?)
Obv van mijn ervaring (n=1) betwijfel ik of het de HW3 computer is als er verder geen afwijkingen zijn.

Nb: de prijs van een nwe HW3 computer valt me overigens niet tegen! (materiaal+arbied+BTW totaal voor ca. Euro 377,--?)
 
  • Like
Reactions: job-lek
na half jaar klonk/plok geluiden besloten vandaag de upper control arms te laten vervangen aan beide zijden van de auto (ca 270 EUR inc materialen en arbeid).
(eerder een recall gehad waarbij eea gesmeerd/gevet werd).
Inmiddels (auto heeft 113.000km op de klok), nog een aanvulling ontvangen van EUR 1400, waarbij de front lower compliance link assembly
aan beide zijden (links en rechts) genoemd wordt. Betreft tevens ook 'four wheel alignment check'.

Ik zit in dubio, aangezien op dit moment (na vervangen van de upper control arms) de auto (weer) stil is.
De monteur belde in gebrekkige taal dat rubbers vernieuwd zouden worden. Maar dat is heel wat anders dan complete re-fit lijkt me.
Iemand ervaringen met deze reparatie, of de afloop ervan bij zijn/haar eigen Tesla Model 3?
 
Last edited:
Heb al tijd dat summon het niet meer doet. Lampen aan, handrem eraf maar als ie moet gaan rijden breekt hij gelijk af. Ook bij simpelweg naar voren rijden in lege omgeving.
Service call ingeschoten en raming is gelijk voor vervangen hw3 computer, 377 euro incl. Btw. Nagevraagd of ze zeker weten dat het nodig is. Nee, pas bij ter plaatse kijken, maar interne waarschuwingen wijzen er wel op. Klinkt dit aannemelijk? Alle andere functies waaronder “FSD” doen het goed (als in met de bekende beperkingen 😉).
Als de computer defect is, moeten er dan niet meer dingen niet werken? Summon is toch geen hardwarefunctie?
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Heb al tijd dat summon het niet meer doet. Lampen aan, handrem eraf maar als ie moet gaan rijden breekt hij gelijk af. Ook bij simpelweg naar voren rijden in lege omgeving.
Service call ingeschoten en raming is gelijk voor vervangen hw3 computer, 377 euro incl. Btw. Nagevraagd of ze zeker weten dat het nodig is. Nee, pas bij ter plaatse kijken, maar interne waarschuwingen wijzen er wel op. Klinkt dit aannemelijk? Alle andere functies waaronder “FSD” doen het goed (als in met de bekende beperkingen 😉).
Hw3 computer vervangen is volgens mij (ooit offerte voor gezien hebbend) meer dan 3.000 euro (inderdaad @SparkyM3LR4WD)
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Heb al tijd dat summon het niet meer doet. Lampen aan, handrem eraf maar als ie moet gaan rijden breekt hij gelijk af. Ook bij simpelweg naar voren rijden in lege omgeving.
Service call ingeschoten en raming is gelijk voor vervangen hw3 computer, 377 euro incl. Btw. Nagevraagd of ze zeker weten dat het nodig is. Nee, pas bij ter plaatse kijken, maar interne waarschuwingen wijzen er wel op. Klinkt dit aannemelijk? Alle andere functies waaronder “FSD” doen het goed (als in met de bekende beperkingen 😉).
Ik had al tijden hetzelfde; dus naar aanleiding van jouw bericht ook net maar een service request ingeschoten.
Krijg ik een questionnaire waarin ik moet aangeven wanneer het zich voordeed. Dus ik zeg (om 19:35) dat het zich om 19:40 voordeed. Loop naar buiten om het om 19:40 te testen; wat denk je? Feilloos.

Dat is wel de snelste mobile service ever 😜

(auto zit op 2023.44.30)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Inmiddels (auto heeft 113.000km op de klok), nog een aanvulling ontvangen van EUR 1400, waarbij de front lower compliance link assembly
aan beide zijden (links en rechts) genoemd wordt. Betreft tevens ook 'four wheel alignment check'.

Ik zit in dubio, aangezien op dit moment (na vervangen van de upper control arms) de auto (weer) stil is.
De monteur belde in gebrekkige taal dat rubbers vernieuwd zouden worden. Maar dat is heel wat anders dan complete re-fit lijkt me.
Iemand ervaringen met deze reparatie, of de afloop ervan bij zijn/haar eigen Tesla Model 3?

Voor 1400 euro lijkt me dat beide de front lower lateral en compliance links vervangen zouden moeten worden, is na 113.000km niet slecht. Het is zeker mogelijk dat deze nu nog geen geluid maken, maar de rubbers toch al dusdanig slecht zijn dat dit invloed heeft op het stuurgedrag van de auto en in dat geval waarschijnlijk binnenkort wel geluid gaan maken als de rubbers nog verder zouden scheuren. Als je het advies krijgt deze lower links te vervangen en deze nog niet eerder zijn vervangen, dan zou ik het zeker aanraden om het nu te laten doen. Alleen de rubbers vervangen in deze links is op zich wel mogelijk, alleen biedt Tesla dit zelf niet aan. De rubbers die in de links van Tesla zitten kun je ook niet los krijgen. Daarom dus dat de complete links vervangen moeten worden. Aftermarket zijn er wel andere voor te krijgen, maar die zijn vaak ook wat stugger waardoor je minder comfort hebt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and NielsT
Ik had al tijden hetzelfde; dus naar aanleiding van jouw bericht ook net maar een service request ingeschoten.
Krijg ik een questionnaire waarin ik moet aangeven wanneer het zich voordeed. Dus ik zeg (om 19:35) dat het zich om 19:40 voordeed. Loop naar buiten om het om 19:40 te testen; wat denk je? Feilloos.

Dat is wel de snelste mobile service ever 😜

(auto zit op 2023.44.30)
Ik zal ze vragen om jouw computer over te zetten naar mijn auto 🙂
 
  • Like
Reactions: OttoR
Voor 1400 euro lijkt me dat beide de front lower lateral en compliance links vervangen zouden moeten worden, is na 113.000km niet slecht. Het is zeker mogelijk dat deze nu nog geen geluid maken, maar de rubbers toch al dusdanig slecht zijn dat dit invloed heeft op het stuurgedrag van de auto en in dat geval waarschijnlijk binnenkort wel geluid gaan maken als de rubbers nog verder zouden scheuren. Als je het advies krijgt deze lower links te vervangen en deze nog niet eerder zijn vervangen, dan zou ik het zeker aanraden om het nu te laten doen. Alleen de rubbers vervangen in deze links is op zich wel mogelijk, alleen biedt Tesla dit zelf niet aan. De rubbers die in de links van Tesla zitten kun je ook niet los krijgen. Daarom dus dat de complete links vervangen moeten worden. Aftermarket zijn er wel andere voor te krijgen, maar die zijn vaak ook wat stugger waardoor je minder comfort hebt.
Het zijn nog allemaal de eerste, af-fabriek gemonteerde componenten. Dus dat zou mee vallen...
 
Het zijn nog allemaal de eerste, af-fabriek gemonteerde componenten. Dus dat zou mee vallen...

Dan hebben ze het nog lang volgehouden. 😁 Mijne waren zo rond de helft van jouw aantal km's al slecht, maar dat kwam ook mede dankzij de verlaging. Kost even wat geld, maar dan heb je wel weer een voor ophanging die als nieuw is. En meteen goed uitgelijnd ook weer.
 
  • Like
Reactions: NielsT
Gisteren met naar huis rijden de mededeling van de auto gekregen dat waarschijnlijk de volgende start de auto niet meer zou functioneren met de melding BMS_a035 erbij. Rijdend naar Tesla gebeld en advies was om door te rijden naar het service center, waar de auto sinds gisteren eind van de dag ook staat. Toen ik hem daar parkeerde ook even snel in het service menu gekeken en er stonden twee meldingen in. Helaas alleen maar de BMS_a035 onthouden, maar het was iets in de trant van weerstand fout bij zowel de HV als de LV. Ik hoop vandaag nog te horen wat er aan de hand is en wat het allemaal gaat kosten. Heb gekozen voor een leenfiets, aangezien mijn auto buiten de garantie is. Stel het is toch garantiewerk kan ik de leenfiets komen omwisselen voor een leenauto. Verder prima ontvangen bij de SEC in Eindhoven. Eerste schatting was eind van de week weer klaar.