Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Suggesties voor de klimaattafel

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil je niet teleurstellen hoor, maar we hebben hier iets minder zon en veel minder ruimte. Datzelfde geldt voor 65,4 GW wind. Ik vermoed zelfs dat deze gegevens nog aan de optimistische kant berekend zijn.

Met alle respect, maar je denkt veel te lokaal en te kleinschalig. Paar indicaties van waar het heen gaat:

Solar power in Morocco - Wikipedia

3_0066_Green energy for Europe from Georgia

En ter lering ende varnaeck: #hvdc op Twitter.

Simpel gezegd (zie het als een pars pro toto): China maakt zonnepanelen, Siemens bouwt HVDC power transmission, Tesla levert opslag.

En de Nederlandse regering is veel minder relevant dan velen denken.
 
  • Like
Reactions: FVO and job-lek

900 MW is maar 0.9 GW. Dan worden het er dus ruim 65 van deze voor 59.1 GW, los van dat het hier bij ons veel minder zonnig is natuurlijk.

@job-lek, stel even 300 Wp per zonnepaneel, dan komt 59.1 GWp overeen met 197,000,000 zonnepanelen. Als gedachtenexperiment te verdelen over zeg 8,000,000 woningen in Nederland zou dit op bijna 25 panelen per woning neerkomen, en dan moeten ze ook nog mooi in de zon liggen. Bij de meeste woningen zal dat niet gaan passen. Rest voor PV dus grote PV-parken op land of op water.
 
“Kooky675 said:
USER=85695]@job-lek[/USER], stel even 300 Wp per zonnepaneel, dan komt 59.1 GWp overeen met 197,000,000 zonnepanelen. Als gedachtenexperiment te verdelen over zeg 8,000,000 woningen in Nederland zou dit op bijna 25 panelen per woning neerkomen, en dan moeten ze ook nog mooi in de zon liggen. Bij de meeste woningen zal dat niet gaan passen. Rest voor PV dus grote PV-parken op land of op water.
Was al bang dat ik ergens 3 nullen kwijt was
Misschien moeten we ook niet al onze stroom lokaal willen produceren. Importeren kan ook nog voor een deel.
 
Last edited:
900 MW is maar 0.9 GW. Dan worden het er dus ruim 65 van deze voor 59.1 GW, los van dat het hier bij ons veel minder zonnig is natuurlijk.

@job-lek, stel even 300 Wp per zonnepaneel, dan komt 59.1 GWp overeen met 197,000,000 zonnepanelen. Als gedachtenexperiment te verdelen over zeg 8,000,000 woningen in Nederland zou dit op bijna 25 panelen per woning neerkomen, en dan moeten ze ook nog mooi in de zon liggen. Bij de meeste woningen zal dat niet gaan passen. Rest voor PV dus grote PV-parken op land of op water.
Berekening is niets mis mee, maar de ontwikkelingen gaat door. Afgelopen week de panelen vervangen en overgestapt van 90 naar 360 Wp. Er zullen dus wellicht minder panelen nodig zijn.
Daarnaast is er meer ruimte dan je zo zou verwachten. Zonnepanelen zijn op veel plaatsen geschikt als overkapping. Zie bijvoorbeeld de nieuwe zoutloodsen van Rijkswaterstaat. Daarnaast wordt gekeken naar ongebruikte ruimtes bij snelwegen en in geluidswallen maar ook als toplaag op de vluchtstroken. Leuk is ook een overkapping bij fietspaden, tegen de regen.
Er is ongeveer 400km2 nodig. Dat is zo rond de 1 procent Nederland. Iets meer dan 10 procent van de bebouwde ruimte. Daarnaast is er een enorm potentieel in dubbel gebruik van oppervlakte in de land- en tuinbouw.
 
Deze opinie VVD advertentie van de hand van Frits Bolkestein vat de teneur van bovenstaande discussie mooi samen: Het klimaatbeleid is toe aan een adempauze

Ik lees @horta 's argumenten er direct in terug, zon en wind te weinig en te grillig, kernenergie is (een deel van) de oplossing, sowieso kost het allemaal veel geld.
Verder is het allemaal nog maar afwachten of de maatregelen de beoogde uitwerking hebben, en sowieso is het water naar de zee dragen, maakt hetgene wat wij hier in dit postzegellandje doen niks uit.
Verder wordt er nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat sneren naar de linkse en milieugerichte partijen uit te delen.

TL;DR: De heer Bolkestein weet ook niet hoe het verder moet, dus dan doen we maar niks, en ach het maakt toch geen drol uit wat we hier doen. In feite de standaardreactie van de doorsnee onwetende burger.

Uiteraard is dit gewoon een advertentie van de VVD om stemmen onder de dieselrijdende, zich aan dure subsidie-Tesla's en klimaatgeneuzel ergerende Henk en Ingrid burger (eventueel voorzien van gele hesjes) te winnen, dus vooral met een korrel zout nemen zo'n stuk.

Desalniettemin, zitten er een aantal gevaarlijke aspecten aan zo'n opinie: het propageert niets doen, de problemen aan anderen overlaten, vooral niet je nek uitsteken, vooral niet verder kijken dan je neus lang is.

Ik ben van mening dat juist een rijk en hoog-technologisch ontwikkeld land als Nederland een grote rol kan spelen in de energietransitie wereldwijd. Bijvoorbeeld door kennis en ervaring erin op te doen en die vervolgens te delen (waarmee je de investering terugverdient). Er ligt hier een kans van jewelste. Zou jammer zijn als we door een laffe en afwachtende opstelling de boot missen.
 
Berekening is niets mis mee, maar de ontwikkelingen gaat door. Afgelopen week de panelen vervangen en overgestapt van 90 naar 360 Wp. Er zullen dus wellicht minder panelen nodig zijn.
Daarnaast is er meer ruimte dan je zo zou verwachten. Zonnepanelen zijn op veel plaatsen geschikt als overkapping. Zie bijvoorbeeld de nieuwe zoutloodsen van Rijkswaterstaat. Daarnaast wordt gekeken naar ongebruikte ruimtes bij snelwegen en in geluidswallen maar ook als toplaag op de vluchtstroken. Leuk is ook een overkapping bij fietspaden, tegen de regen.
Er is ongeveer 400km2 nodig. Dat is zo rond de 1 procent Nederland. Iets meer dan 10 procent van de bebouwde ruimte. Daarnaast is er een enorm potentieel in dubbel gebruik van oppervlakte in de land- en tuinbouw.
De opwek is inderdaad niet het probleem.
Het echte probleem is de verdeling en de (seizoens-)opslag (en de daarmee gemoeide kosten).
 
Eerste prototype modelS is van 2009...

Sterker nog, 5 jaar geleden r
Deze opinie VVD advertentie van de hand van Frits Bolkestein vat de teneur van bovenstaande discussie mooi samen: Het klimaatbeleid is toe aan een adempauze

Ik lees @horta 's argumenten er direct in terug, zon en wind te weinig en te grillig, kernenergie is (een deel van) de oplossing, sowieso kost het allemaal veel geld.
Verder is het allemaal nog maar afwachten of de maatregelen de beoogde uitwerking hebben, en sowieso is het water naar de zee dragen, maakt hetgene wat wij hier in dit postzegellandje doen niks uit.
Verder wordt er nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat sneren naar de linkse en milieugerichte partijen uit te delen.

TL;DR: De heer Bolkestein weet ook niet hoe het verder moet, dus dan doen we maar niks, en ach het maakt toch geen drol uit wat we hier doen. In feite de standaardreactie van de doorsnee onwetende burger.

Uiteraard is dit gewoon een advertentie van de VVD om stemmen onder de dieselrijdende, zich aan dure subsidie-Tesla's en klimaatgeneuzel ergerende Henk en Ingrid burger (eventueel voorzien van gele hesjes) te winnen, dus vooral met een korrel zout nemen zo'n stuk.

Desalniettemin, zitten er een aantal gevaarlijke aspecten aan zo'n opinie: het propageert niets doen, de problemen aan anderen overlaten, vooral niet je nek uitsteken, vooral niet verder kijken dan je neus lang is.

Ik ben van mening dat juist een rijk en hoog-technologisch ontwikkeld land als Nederland een grote rol kan spelen in de energietransitie wereldwijd. Bijvoorbeeld door kennis en ervaring erin op te doen en die vervolgens te delen (waarmee je de investering terugverdient). Er ligt hier een kans van jewelste. Zou jammer zijn als we door een laffe en afwachtende opstelling de boot missen.

Vanochtend in het AD ook weer zo'n 'opiniestuk', dit keer van Maarten van Andel die ergens voor gestudeerd heeft (natuurkunde). Iedereen is tegenwoordig expert. Kwam er eveneens op neer dat het allemaal geen zin heeft want elektrische auto is alleen maar rijden op kolenstroom, er zijn vier windmolens nodig om één trein te laten rijden en de klimaatdoelen gaan we toch niet halen zo. Geen woord over wat dan wel de oplossing is, maar ik kan het wel raden: niets doen.
 
Sterker nog, 5 jaar geleden r


Vanochtend in het AD ook weer zo'n 'opiniestuk', dit keer van Maarten van Andel die ergens voor gestudeerd heeft (natuurkunde). Iedereen is tegenwoordig expert. Kwam er eveneens op neer dat het allemaal geen zin heeft want elektrische auto is alleen maar rijden op kolenstroom, er zijn vier windmolens nodig om één trein te laten rijden en de klimaatdoelen gaan we toch niet halen zo. Geen woord over wat dan wel de oplossing is, maar ik kan het wel raden: niets doen.
Ik ben al die stemmingmakerij zo beu dat ik voor de 2e keer in mijn leven ga betogen. 27 jan. op de 4e klimaatmars samen met onze zoon die ook niet begrijpt waarom 99%van de auto's vieze uitlaatgassen produceren.
 
Hulde @FVO . Ik ben al dat gezwets ook meer dan zat. Het kan niet, het zal niet, het mag niet, wat voor een smoezen er dan ook worden bedacht interesseert me niet meer; we gaan het gewoon doen. In NL komt in 2025 50% van de electriciteit uit duurzame bronnen in 2030 70% en we gaan gewoon door, de industrie moet ook als een gek vergroenen.
 
Waarschijnlijk een niet populaire mening hier maar het is gewoon een kwestie van kostprijs. En dan wil ik nog niet zeggen de echte kostprijs. De echte kostprijs voor de energietransitie die er aan zit te komen ligt waarschijnlijk veel lager dan die van de klimaatverandering maar het verschil is dat de factuur van de energietransitie onmiddellijk op het bord komt terwijl die van de klimaatverandering letterlijk een slow poisonning pil is.

We zouden kunnen redeneren dat wij slim zijn of politici slim genoeg zouden moeten zijn en de korte pijn kunnen afwegen tegen een lange termijn visie. Maar we leven nog altijd niet in een meritocratie maar in een democratie (en dat is maar goed ook waarschijnlijk). De consequentie daarvan is dat als Jan en Mieke in de straat de factuur vandaag niet wil betalen voor de energietransitie ze er dan ook niet (of niet snel genoeg) zal komen.

Niet vergeten dat dit forum er is voor Tesla eigenaars. Per definitie mensen die de energietransitie en alles wat daar rond komt kijken KAN betalen. Het is nogal arrogant om te zeggen dat iedereen die luxe heeft. Iedereen is voor duurzame energie en een beter leefmilieu en wat nog allemaal. De problemen steken pas de kop op als de vraag gesteld wordt wie dat feestje gaat betalen.

Ik voorspel dan ook dat de energietransitie er traag zal komen en zelfs altijd maar een deel van de oplossing zal zijn tot het economisch gezien op korte termijn ook de beste oplossing wordt. Ik ben geen expert maar wat ik er van lees is dat op dit moment duurzame energie in zijn meest simplistisch bekeken vorm reeds goedkoper is dan fossiele brandstoffen/nucleair. Maar je hebt dan wel een probleem (kostprijs) met piekvermogen, opslagcapaciteit, transport, beschikbaarheid en weerstand wegens "landschapsvervuiling". Wanneer op dat verhaal ook een degelijke oplossing komt en het totale pakket op de korte termijn ook economisch on par staat met fossiele brandstoffen, dan gaat er iets gebeuren. Tot dat moment hebben ethische of lange termijn argumenten weinig invloed vrees ik.

Waarom zijn er nog zo veel mensen die een large size sedan of een grotere crossover SUV kopen? En geen Model S of Model X? Ik ben er zeker van dat een héél hoog percentage van die kopers liever een S/X zouden hebben en dat de "traditionele" EV bezwaren heus wel meevallen in die groep. Ze kosten in aankoopprijs gewoon eenmaal meer dan hun ICE counterparts. En dan spreken we nog over een marktsegment waar kostprijs een minder belangrijke factor is dan voor Jan Modaal.
 
  • Like
Reactions: Gaston
De energietransitie is een langzaam verlopend proces. Wij hadden al 12 jaar geleden een grondwater warmtepomp, balansventilatie en een hoogwaardige isolatie. Nadien ook 45 zonnepanelen met nu een 0-op-de-meter huis. Ook het geld ervoor. We realiseren ons dat wij nu niet alleen bij de 'Tesla-elite' maar ook bij de 'energie-elite' behoren.

Mensen die het financieel moeilijker hebben zijn vaak al blij als ze de maand doorkomen. Zelfs een nieuwe wasmachine schopt de boel al in het honderd. Dit zijn ook de mensen die met graagte naar de PVV, FvD, de VVD en het CDA luisteren.
Ik kan uitleggen wat ik wil, bijv. dat geld lenen voor zonnepanelen uiteindelijk niks kost, alleen neemt de terugverdientijd toe van 5,5 naar 7 jaar. Maar toch komt dit niet aan en kan ik net zo goed tegen de ganzen in het veld achter ons huis praten.

Ik heb wel goede hoop dat de tijd de situatie zal keren. Gebouwgebonden duurzame hypotheken, goedkopere - blokgebonden -warmtepompen en vele andere oplossingen, zullen de komende jaren beschikbaar komen.

En ja, er zal een categorie lieden blijven die simpelweg niks willen. Die gaan dan wel - een flink deel - van de hogere rekening betalen.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: woes and FVO