Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
Zo te zien zijn de 4 stalls op Schiphol operationeel. Vanochtend 10 uur. Pal naast de taxistandplaats.

IMG_8744.jpg


IMG_8747.jpg
 
Dit sluit niet uit dat het doel van de SuC's voor (midden)lange afstanden is bedoeld. De taxi's die de openbare SuC's gebruiken doen dat niet voor dat doel!

Superchargers zijn niet uitsluitend bedoeld voor (midden)lange afstanden. Sterker nog, Tesla schrijft nu op de website:

We plaatsen Superchargers strategisch langs druk bereden snelwegen en in drukke stadscentra.

In drukke stadscentra plaats je geen Superchargers die bedoeld zijn voor mensen op doorreis...
 
Superchargers zijn niet uitsluitend bedoeld voor (midden)lange afstanden. Sterker nog, Tesla schrijft nu op de website:

We plaatsen Superchargers strategisch langs druk bereden snelwegen en in drukke stadscentra.

In drukke stadscentra plaats je geen Superchargers die bedoeld zijn voor mensen op doorreis...
Je bent me net voor, wilde zelf ook al wat van die strekking schrijven.

Het superchargernetwerk heeft als doel het elektrisch rijden mogelijk te maken voor die doeleinden die zonder supercharger een stuk moeilijker worden.
Road trips, taxi diensten, laden zonder thuislaadmogelijkheden zijn allemaal toepassingen die zonder superchargers een stuk lastiger zouden worden...
 
269a22ccc4603d47aa59963152b5c6b2.jpg


Zojuist in Wenen met maar vier stalls en waarschijnlijk ook maar vier Tesla-taxi's. Zie je de sponsoring?
Laten we ons niet meer zo opwinden. Tesla zou Tesla niet zijn als ze dit niet oplossen op een manier waar wij (weer) verrast door zullen zijn.
Ik stel voor een jaartje verder te kijken en dan zal het er al weer heel anders uit zien, zeker in NL.
 
En wat zijn onze (Tesla)"rechten" bij die 4 taxi SuC's dan? Geen enkele toch? We kunnen er niet eens bij! (note: zijn deze wel van Tesla/door Tesla geplaatst? Weet iemand dit?)

Indien de taxi's nog steeds de "openbare" SuC's blijven (over)bezetten dan heeft het plaatsen van die 4 nieuwe ook niets te maken met de bestaande regeltjes van Tesla in mijn ogen, dus die leg ik naast mij neer.
Bestaande regeltjes kunnen niet worden toegepast op een dynamisch ontworpen plan. Die wijzigt en dan moet je aanpassen, logisch. Vandaar mijn eerdere voorstel met registratie.

Stel je voor dat de SuC's (ten gevolge van lokaal mis gebruik en daardoor uiteindelijk te hoge running kosten) worden afgeschaft. Hoe wil je dan door Europa gaan reizen? Per huurbak (=brandstof)?

Ik blijf ervoor staan dat (zonder Tesla rijders te benadelen in hun gebruik) de SuC's een registratie systeem moeten krijgen zoals eerder uitgelegd en hoop daarmee het model/netwerk van SuC's in Europa zoals Tesla voor ogen heeft blijft voortbestaan. Anders heb ik er een zwaar hoofd in of het haalbaar blijft in de toekomst...


Time will tell of straks in de rij staan te wachten bij SuC's of niet (omdat ze er niet meer zijn)....

Note:
Ik doel hierbij dus niet alleen op de Taxi's op A*dam maar op meer geconcentreerde Tesla's in een regio zoals steden.
Na X keer laden bij dezelfde SuC ga je mee-betalen voor die SuC op die locatie war je steeds komt.
Wil je dat niet? Moet je naar een andere SuC of ergens anders gaan laden waardoor de SuC vrij is voor anderen (=doel)

X is nader te bepalen of aan de hand van gemiddelden in de Tesla vloot.
 
Tesla plaatst de Superchargers nu juist ook in stadscentra voor de stadsbewoners die geen eigen laadgelegenheid hebben en dus van deze Superchargers (deels) afhankelijk zijn. Dat lijkt me een goede ontwikkeling en ideeën om supercharging aan banden te leggen met regels of registratie zijn strijdig daarmee.
 
Tesla plaatst de Superchargers nu juist ook in stadscentra voor de stadsbewoners die geen eigen laadgelegenheid hebben en dus van deze Superchargers (deels) afhankelijk zijn. Dat lijkt me een goede ontwikkeling en ideeën om supercharging aan banden te leggen met regels of registratie zijn strijdig daarmee.

-1

met andere woorden krijgt de stedelijke Tesla rijder op die manier met wat inspanning altijd gratis kilometers en de Tesla rijder met eigen laadvoorziening ver van enige Supermoet gewoon voor zijn kilometers betalen.
 
En wat zijn onze (Tesla)"rechten" bij die 4 taxi SuC's dan? Geen enkele toch? We kunnen er niet eens bij! (note: zijn deze wel van Tesla/door Tesla geplaatst? Weet iemand dit?)
Stalls zijn geplaatst door Schiphol taxi en niet door Tesla. We hebben hier dus niks te zoeken, net zoals ik niet wil dat jan en alleman bij mij thuis komt laden. (behalve in case of emergency)
 
-1

met andere woorden krijgt de stedelijke Tesla rijder op die manier met wat inspanning altijd gratis kilometers en de Tesla rijder met eigen laadvoorziening ver van enige Super moet gewoon voor zijn kilometers betalen.

"met wat inspanning", daar sla je de spijker op zijn kop: ik ben ZEKER daar te lui voor. En denk met mij meer: wie wil er nu regelmatig 20-30min reistijd inplannen als je op (de hoek van) je eigen straat of op de zaak voor een paar euro's gewoon kan laden? Alleen omdat het kan? SC ZO 1x gebruikt omdat ik binnen een uur weer een volgende verre rit had staan. Anders zie ik er weinig praktisch nut in voor de Amsterdamse rijder.
 
-1

met andere woorden krijgt de stedelijke Tesla rijder op die manier met wat inspanning altijd gratis kilometers en de Tesla rijder met eigen laadvoorziening ver van enige Supermoet gewoon voor zijn kilometers betalen.

Volgens mij moet het gezien worden als een aanvulling op publieke laadinfra, waarvan je niet altijd zeker bent dat deze beschikbaar is op de momenten dat je het nodig hebt. Als Tesla daarmee een extra verkoopargument kan hebben, zou het voor hen een goede investering kunnen zijn.
Verder is publiek laden sowieso al een stuk duurder per kWh dan thuis laden dus zul je per saldo niet echt voordeliger uit zijn.
Of de Superchargers nu wel of niet in stadscentra staan, er zijn altijd Tesla rijders die er meer gebruik van maken en die er minder gebruik van maken. Is dat eerlijk?
Ik vind het jammer als er gedacht wordt in termen van schaarste in plaats van overvloed. Vooralsnog is er geen reden tot paniek en zijn veel van de geschetste problemen nog hypothetisch (of van tijdelijke aard).
 
"met wat inspanning", daar sla je de spijker op zijn kop: ik ben ZEKER daar te lui voor. En denk met mij meer: wie wil er nu regelmatig 20-30min reistijd inplannen als je op (de hoek van) je eigen straat of op de zaak voor een paar euro's gewoon kan laden? Alleen omdat het kan?
+1 ik verspil niet graag geld maar mijn tijd is me nog steeds dierbaarder. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel wachten. Ook daarom is de EV een uitkomst, hij is altijd vol. Alleen tijdens roadtrips moet ik weer wachten. Gelukkig kan dat vaak aan een SuC om het tot een minimum te kunnen beperken maar ik sta er echt niet voor m'n lol of om €6,= uit te sparen.
 
Stalls zijn geplaatst door Schiphol taxi en niet door Tesla. We hebben hier dus niks te zoeken, net zoals ik niet wil dat jan en alleman bij mij thuis komt laden. (behalve in case of emergency)

Prima en duidelijk. Het is dus geen oplossing uit de koker van Tesla wat hier geroepen wordt :cursing:

er zijn altijd Tesla rijders die er meer gebruik van maken en die er minder gebruik van maken. Is dat eerlijk?
.
Het gaat niet om eerlijk of niet. Het gaat erom of het concept zoals nu uitgerold zal blijven voortbestaan (in huidige vorm)
Ik denk persoonlijk van niet, teveel "misbruik" waardoor de kosten uit de hand lopen.
Ik vind het concept/verkoop argument sterk echter fragiel door de huidige (onbeschermde) vorm.

+1 ik verspil niet graag geld maar mijn tijd is me nog steeds dierbaarder.
Alleen tijdens roadtrips moet ik weer wachten. Gelukkig kan dat vaak aan een SuC om het tot een minimum te kunnen beperken maar ik sta er echt niet voor m'n lol of om €6,= uit te sparen.

Daarvoor is de SuC inderdaad bedoeld (mijn inziens). Die €6,- kan mij persoonlijk ook niet schelen echter als er in de toekomst 10.000 Tesla rijders zijn die allemaal wel €6,- willen uitsparen gaat het mis!
Fred's law :tongue: (naast Murphy's law): Mensen met geld hebben geen tijd, mensen met tijd hebben geen geld.

De enige optie dan; sluiten van SuC netwerk en dan hebben wij samen wel een probleem met tijd, niet dan?
 
Last edited:
Gaan we die toer weer op, vergeet niet dat die 10.000 rijders hebben ook allemaal hun duitje in het zakje gedaan bij de aankoop van de wagen, en dus even -entitled- zijn om een Suc te gebruiken dan jij & ik. Ik denk wel dat als je 24/24uur per dag aan de SuC gaat hangen je wel eens een telefoontje van Tesla mag verwachten met de vraag of je thuis geen stroomvoorziening hebt. Maar echt er iets tegen doen lijkt me "onmogelijk". Moest ik Tesla zijn en zou er iemand mijn systeem "misbruiken" dan zou ik gewoon de laadsnelheid beperken. Zover dat ik me herinner staat er nergens in je contact iets vermeld over de snelheid van het laden, je laten laden aan 11Kw werkt nogal ontmoedigend genoeg denk ik ;)
Ik sta regelmatig aan de Suc in Aartselaar, omdat ik veelal anders gewoon niet meer thuis geraak. Maar dat komt omdat er -nog- geen krachtstroom thuis voorzien is, zodra dat die er is, lijkt het me echt niet de bedoeling dat ik daar nog regelmatig paseer. Een enkele rit van 2uur (incl Suc laden), of een ritje van 1h20; ik weet wel wat ik kies.
 
Dit draadje gaat vanaf het begin in een cirkel rond. Het concept van het SuC netwerk is wereldwijd en is dus meer dan alleen Amsterdam of Nederland. Waarom zou het niet goed gaan?

Omdat er nu op één plaats, Amsterdam, op bepaalde tijden wat congestie is? Voor zover ik het hier lees is het op veel momenten uitgesproken rustig. Datzelfde geldt voor één van de drukste SuC's, in de top vijf van Tesla meen ik, Oosterhout. Ik kom daar regelmatig en weet dat ik bepaalde tijden moet mijden. Meestal ga ik even langs omdat het past in mijn werkschema en regelmatig ben ik de enige en als ik weg ga zijn er dan drie. Ja, vanaf zo drie/vier uur kan het drukker zijn en dan zul je mij daar niet zien.

De Amsterdamse Taxi's zijn een boegbeeld voor Tesla. Stel je voor, een zo belangrijke luchthaven en het eerste wat men ziet is een rijtje Tesla's. Ik heb het al eerder gezegd, ik vind het best dat een deeltje van mijn bijdrage wordt aangewend om die 170 taxi's die veel uur per dag binnen de stad onderweg zijn, dit zonder uitstoot te laten doen. Daar gaat het toch ook om?

En wat maakt het nu uit of Tesla of Schiphol die vier extra stalls heeft geregeld? Ze zijn uiteindelijk door Tesla geleverd en neergezet en zullen zeker intensief gebruikt gaan worden. En niemand van ons weet wat er nog meer gaat komen.

Tenslotte is het ook nog allemaal nieuw. Toen SuC Amsterdam er nog niet was ging het ook goed en iedereen gaat daar wel eens laden uit nieuwsgierigheid. Het is ook vaak gewoon gezellig vanwege de aanspraak.
En tijd is geld, vooral ook voor Taxi's. Als je standplaats Schiphol is moet je er sowieso al wat tijd in steken om naar Zuid-Oost te rijden. Ook daar zal een afweging gemaakt worden.

De discussie over wat eerlijk is of niet vind ik niet in het open Tesla concept passen. Als je het "eerlijk" wilt doen dan ga je weer precies bijhouden wat iedereen uit de ruif haalt en voor je het weet zitten we weer met een gecompliceerd model waarin iedereen ontevreden is en het mooie weg is. Ofwel, het wordt weer gewoon Nederlands terwijl het nu nog iets verbluffend simpels is.

Mijn advies: Laat Tesla doen wat zij het best vinden en laten we accepteren dat daarvoor tijd nodig is, zowel in de planning als in de uitvoering (vergunningen etc.)
 
Last edited:
En wat zijn onze (Tesla)"rechten" bij die 4 taxi SuC's dan? Geen enkele toch? We kunnen er niet eens bij! (note: zijn deze wel van Tesla/door Tesla geplaatst? Weet iemand dit?)

Indien de taxi's nog steeds de "openbare" SuC's blijven (over)bezetten dan heeft het plaatsen van die 4 nieuwe ook niets te maken met de bestaande regeltjes van Tesla in mijn ogen, dus die leg ik naast mij neer.
Bestaande regeltjes kunnen niet worden toegepast op een dynamisch ontworpen plan. Die wijzigt en dan moet je aanpassen, logisch. Vandaar mijn eerdere voorstel met registratie.

Stel je voor dat de SuC's (ten gevolge van lokaal mis gebruik en daardoor uiteindelijk te hoge running kosten) worden afgeschaft. Hoe wil je dan door Europa gaan reizen? Per huurbak (=brandstof)?

Ik blijf ervoor staan dat (zonder Tesla rijders te benadelen in hun gebruik) de SuC's een registratie systeem moeten krijgen zoals eerder uitgelegd en hoop daarmee het model/netwerk van SuC's in Europa zoals Tesla voor ogen heeft blijft voortbestaan. Anders heb ik er een zwaar hoofd in of het haalbaar blijft in de toekomst...


Time will tell of straks in de rij staan te wachten bij SuC's of niet (omdat ze er niet meer zijn)....

Note:
Ik doel hierbij dus niet alleen op de Taxi's op A*dam maar op meer geconcentreerde Tesla's in een regio zoals steden.
Na X keer laden bij dezelfde SuC ga je mee-betalen voor die SuC op die locatie war je steeds komt.
Wil je dat niet? Moet je naar een andere SuC of ergens anders gaan laden waardoor de SuC vrij is voor anderen (=doel)

X is nader te bepalen of aan de hand van gemiddelden in de Tesla vloot.

ja doei, ik heb de auto anderhalf jaar geleden gekocht met een supercharge optie. Niks beperken, is niet afgesproken, en al zeker niet om oneigenlijk gebruik. plus, even naar een andere SUC? 200 KM verderop?