Even doorrekenen dan maar, dan wordt het wat sprekender. Als de 170 taxi's hun 2920 euro stroom gedurende de levensduur van de auto, zeg 10 jaar, bij de SuC gratis blijven laden, dan kost dat Tesla in 10 jaar € 4.964.000. Dit is meer dan een derde van de aankoopprijs van de auto's. Dat is volstrekt onrealistisch en zal door Tesla zeker worden getackeld. Als ze één SuC bouwen zijn ze éénmalig 2,5 ton kwijt en verder geen kosten aan elektriciteit. En zelfs die SuC willen de taxibedrijven wel zelf betalen.
Ik denk dat ik als aandeelhouder van Tesla Elon maar eens een mailtje ga sturen. Ik heb tenslotte zo 5 miljoen voor hem verdiend
Het is wel eens leuk om wat olie op het vuur te gooien (beter dan ik je tank, zal ik maar zeggen). Zeker in een discussie waarin uiteindelijk Tesla toch alle vrijheid heeft om het op te lossen zoals zij dat willen vanuit een macro oogpunt.
Nu zal een taxi niet elke km uit de SuC halen. Men begint de dag met een volle (nou ja, 80% om wat onduidelijke redenen) batterij en omdat dat niet genoeg is zal men wat bijladen bij de SuC. Dat zal geen 80 kWh op een dag zijn, misschien de helft.
Stel dat de beoogde 55.000 auto's dit jaar op de weg komen. Samen met wat er nu rijdt zitten we dan in de 120.000 en laten we zeggen dat 100.000 de SuC optie hebben. Dan gaat het om een bedrag van 200 miljoen euro. (Dat zijn overigens 8.000 SuC stations wat bouw betreft, natuurlijk moet er ook onderhoud en de stroom van af, maar toch))
Uitgaande van jouw berekening, door mij gecorrigeerd omdat er geen 80 kWh per dag geladen worden en omdat de stroom minder dan 10 ct kWh zal zijn, zal hiervan 2 miljoen "op gaan" aan deze taxi's.
Dat is dan 1% en dat kun je ook zien als een soort van collectieve investering in de schone lucht.
Let wel, dit is niet 100% mijn mening maar zeker de moeite van het bekijken waard. Elk systeem van "beheersing" kost ook veel geld. Al was het maar om uit te maken wanneer iets nog wel en wanneer niet meer "eerlijk" is en wat met een eventueel grijs gebied. (Ook bij mij hebben de SuC's invloed op mijn variabele bedrijfskosten). Parkeertarieven dekken ook vaak niet de kosten van het gehele apparaat.
Inderdaad worden deze taxi's dan bevoordeeld boven de dieselvarianten maar we willen dat toch ook? Best wel spannend zo. Want wat als er straks 500 taxi's in Parijs bijkomen?
Maar eerlijk gezegd, ik weet ook niet wat nu de beste oplossing zal zijn. Ik ben ook benieuwd.