Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, maar er staat ook: "Exact timing and specific location may vary"....

Wij zijn midden-November, en niemand ziet iets gebeuren in de wijde omgeving.

Kortrijk: out...

Gent: weg....

Momenteel zou ik niemand in West-Vlaanderen de aankoop van een Tesla durven aanraden!

Bij mijn weten is er overal in West-Vlaanderen electriciteit.
En als het je om gratis electriciteit te doen is, de superchargers van calais en lille zijn voor veel westvlamingen dichterbij dan die van Gent.
En met een Kiwhipass kan je ook gratis laden net over de grens in de Auchans van Roncq, Leers en Duinkerke. Kan je gelijk ook boodschappen doen.
 
Klopt, maar er staat ook: "Exact timing and specific location may vary"....

Wij zijn midden-November, en niemand ziet iets gebeuren in de wijde omgeving.

Kortrijk: out...

Gent: weg....

Momenteel zou ik niemand in West-Vlaanderen de aankoop van een Tesla durven aanraden!

Niet akkoord.

Suc Gent is dicht, buiten de wil van Tesla.
Suc Kortrijk draait op laag pitje, buiten de wil van Tesla.

Ik vermoed dat je in West-Vlaanderen woont; en dan heb je helemaal geen hinder om lange afstanden te halen.
Volladen thuis. (De stroom uit je stopcontact, of een openbare laadpaal is even goed als de stroom van Tesla; er is geen kwaliteitsverschil !)

Naar het zuiden vind je bvb Calais of Lille op je terugweg. Naar het Noorden via de tunnel kan je in Dordrecht laden. Naar het oosten in Aalst en Lokeren.

Waar is dan het probleem ? Ik zie het niet.

Let wel : ik ben blij met iedere suc, van mij mogen ze ook in Brugge, Izegem, Oudenaarde, Nieuwpoort, en jouw achtertuin... maar er is géén probleem. Hoogstens wat ongemak.
 
Last edited:
Ik woon idd aan de kust.

Thuis laden: juist. Doe ik ook! Ik heb een 3-fasen stopcontact laten plaatsen.

Maar ik moet regelmatig naar Henegouwen en verder, en het wegvallen van Kortrijk is brute pech voor mij. Lille is mogelijk (doe ik ook!), maar is een omweg en tijdverlies... Calais is totaal buiten koers.

Ik blijf erbij: "West-Vlaamse potentiële kopers: eerst goed nadenken!"
 
Niet akkoord.

Suc Gent is dicht, buiten de wil van Tesla.
Suc Kortrijk draait op laag pitje, buiten de wil van Tesla.

Ik vermoed dat je in West-Vlaanderen woont; en dan heb je helemaal geen hinder om lange afstanden te halen.
Volladen thuis. (De stroom uit je stopcontact, of een openbare laadpaal is even goed als de stroom van Tesla; er is geen kwaliteitsverschil !)

Naar het zuiden vind je bvb Calais of Lille op je terugweg. Naar het Noorden via de tunnel kan je in Dordrecht laden. Naar het oosten in Aalst en Lokeren.

Waar is dan het probleem ? Ik zie het niet.

Let wel : ik ben blij met iedere suc, van mij mogen ze ook in Brugge, Izegem, Oudenaarde, Nieuwpoort, en jouw achtertuin... maar er is géén probleem. Hoogstens wat ongemak.

Ik heb even met evtripplanner gespeeld. Er van uitgaande dat Oostende het Westvlaamse worst case scenario is, dan heb je maximaal 19kWh nodig met een S60 om naar Calais, Lille, Aalst of Lokeren te rijden. Op basis daarvan een Westvlaming afraden om een Tesla te kopen is pure desinformatie.
 
Ik heb niet geschreven: 'afraden'. Maar wel: 'goed nadenken'...

Schrijven dat Gent en Kortrijk verdwenen zijn is toch geen desinformatie?

Een supercharger in de buurt is géén vereiste om Tesla te rijden; dat is het punt dat we willen maken.


Zelfs in het pre-supercharger-tijdperk deden we lange afstanden.
 
Maar ik moet regelmatig naar Henegouwen en verder, en het wegvallen van Kortrijk is brute pech voor mij. Lille is mogelijk (doe ik ook!), maar is een omweg en tijdverlies... Calais is totaal buiten koers.

Ik blijf erbij: "West-Vlaamse potentiële kopers: eerst goed nadenken!"

Voor bestemmingen in Henegouwen is het wegvallen van Kortrijk inderdaad niet handig, Maar de streek westvlaanderen-henegouwen heeft hopen Chademo laders waar je ook aan pakweg 50kW kan laden. De lagere laadsnelheid (tov een supercharger) wordt over het algemeen gecompenseerd doordat je vaak niet hoeft om te rijden. Kijk maar eens op chargemap of op European Map – Chademo Association Ik weet er 2 staan op een paar km van de superchrger van Kortrijk. Als je nog geen Chademo adapter hebt, aankopen, ik vind dat een zeer handig alternatief voor superchargers. Om thuis te geraken moet je misschien maar 10kWh of zo laden en dan is de prijs noch de tijd een groot probleem.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik heb niet geschreven: 'afraden'. Maar wel: 'goed nadenken'...

Schrijven dat Gent en Kortrijk verdwenen zijn is toch geen desinformatie?

Nee, maar ik had het over “Momenteel zou ik niemand in West-Vlaanderen de aankoop van een Tesla durven aanraden!”. Dat is echt geen goed advies, in West-Vlaanderen wonen is geen reden om geen Tesla te kopen.
 
  • Disagree
Reactions: guyG
Ik woon idd aan de kust.

Thuis laden: juist. Doe ik ook! Ik heb een 3-fasen stopcontact laten plaatsen.

Maar ik moet regelmatig naar Henegouwen en
Klopt. Toen ik de mijne bestelde was er nog geen sprake van een supercharger in Limburg, en een week voor levering ging deze in Heusden-Zolder open. Komt allemaal wel goed.
Ik woon 25km van de SuC in Heusden-Zolder en ben er nog nooit geweest. Mijn dagelijkse route loopt voorbij Machelen maar daar ben ik ook nog maar 2x geweest op 2 jaar Teslarijden. Als Kortrijk terug OK is en er nog Brugge en Namur bijkomen dan kan niemand nog klagen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: guyG and NicoV
Niet akkoord.

Suc Gent is dicht, buiten de wil van Tesla.
Suc Kortrijk draait op laag pitje, buiten de wil van Tesla.

Ik vermoed dat je in West-Vlaanderen woont; en dan heb je helemaal geen hinder om lange afstanden te halen.
Volladen thuis. (De stroom uit je stopcontact, of een openbare laadpaal is even goed als de stroom van Tesla; er is geen kwaliteitsverschil !)

Naar het zuiden vind je bvb Calais of Lille op je terugweg. Naar het Noorden via de tunnel kan je in Dordrecht laden. Naar het oosten in Aalst en Lokeren.

Waar is dan het probleem ? Ik zie het niet.

Let wel : ik ben blij met iedere suc, van mij mogen ze ook in Brugge, Izegem, Oudenaarde, Nieuwpoort, en jouw achtertuin... maar er is géén probleem. Hoogstens wat ongemak.

Dirk, Oudenaarde is schitterend idee!! Ik kan spijtig genoeg zeer moeilijk laden op locatie huidige woonst
 
Ben ook Westvlaming en ja, het verdwijnen van Gent is qua comfort een stap achteruit.
Kortrijk is tijdelijk niet meer ( volledig ) beschikbaar maar komt hopelijk snel terug online. Kortrijk kan volgens mij perfect Gent vervangen dus dat maakt zeker weer veel goed.
Brugge zit nog in de pijplijn en zou normaal gezien voor het einde van dit jaar nog open moeten zijn.
Conclusie: geen problemen voor West-Vlaanderen, maar het is minder comfortabel !

Als we het patroon ietwat volgen van de uitbreiding van de SuCs lijkt het me niet onmogelijk dat er nog een locatie kan bijkomen in Roeselare en de middenkust.

Xavier
 
  • Like
Reactions: guyG
Ik heb niet geschreven: 'afraden'. Maar wel: 'goed nadenken'...

Schrijven dat Gent en Kortrijk verdwenen zijn is toch geen desinformatie?
Als we allemaal goed hadden nagedacht en gewacht tot er een SuC in onze buurt zou staan zou tesla failliet gegaan zijn.

Toen wij onze auto in ontvangst namen waren er geen SuC's en enkele maanden later slechts 5 SuC 's in europa ( noorwegen tel ik even niet mee).
 
Ik woon in Roeselare, heb sinds maart 16.168 op de teller en in totaal misschien al 5x aan een SUC gehangen (Amsterdam, Nijvel, Gent, Kortrijk). Dat Gent en Kortrijk dicht zijn is helemaal geen ramp, in feite heb ik ze niet nodig, maar ze verminderden het range angst gevoel. Als het is om thuis te geraken kan het ook met Chademo aan de Total (E17/E429) of Zwevegem (laden aan 250km/uur). Het was uiteraard wel "comfortabel". Ik heb bovendien nog nooit 100% geladen, altijd 90%. Vergeet niet dat een niet-Tesla EV rijder het moet stellen ZONDER SUC en veel MINDER range.
 
Weet iemand wanneer er een nieuwe SuC komt in Gent of West-Vlaanderen? Kortrijk werkt al maanden niet, Gent verdwenen, lange trips niet meer mogelijk met Tesla...

Waarom laad u niet thuis waar uw Tesla vele uren stilstaat?
Persoonlijk wil ik liever meer SuC in andere landen omdat ik SuC in België niet echt gebruik. Alleen mensen op roadtrips hebben een echte behoefte aan SuC ; dat wil zeggen mensen van buiten België omdat Belgie heel klein is. En voor hun zijn er genoeg in Noord Belgie, nee?
 
  • Like
Reactions: Frank C and S-19910
Als we allemaal goed hadden nagedacht en gewacht tot er een SuC in onze buurt zou staan zou tesla failliet gegaan zijn.

Toen wij onze auto in ontvangst namen waren er geen SuC's en enkele maanden later slechts 5 SuC 's in europa ( noorwegen tel ik even niet mee).

Klopt. Toen ik "begon" waren alleen die vijf er en als na een paar weken via drie daarvan en 2 Oostenrijkse Smatric's waarvan eentje bij overnachtingsadres (met heel gedoseerd rijden) op eindbestemming in midden Hongarije gekomen waar 220 Volt de enige mogelijkheid was (vakantie dus geen punt). Tijdens deze eerste reis werd op 30 april 2014 Wenen geopend wat enorm scheelde voor de terugreis. Is nu met zowel weinig maar lange laadpauzes (met gezin) als met hoppen (als je alleen bent en steeds net genoeg laadt om de volgende te halen) op SuC te doen. Maar toen kon het ook.
 
  • Like
Reactions: Frank C