Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat een Belg sowieso meer lak heeft aan regels dan een Nederlander of een Duitser. En zéker de figuren die met een egoboostbak rijden zoals op de foto, die denken dat de regels er alleen zijn voor de sukkelaars. Naarmate je meer naar het zuiden opschuift gaat dat crescendo.

Zo, de dagelijkse portie veralgemeningen zijn de deur uit.
Ik durf daar als Nederlander geen uitspraken over te doen..... ;)

Maar het valt mij in België gewoon op. Nijvel had/heeft(?) er ook veel last van. Belgische SuperChargers vermijd ik dan ook graag.

Oh jawel hoor, al vaak genoeg gezien.
Het is wel zeer variabel, sommigen zijn er niet vatbaar voor en sommigen wel.
Ik heb het nooit gezien, maar het zou zeker kunnen.

Ik zou nog steeds de SuC rondom Namen er snel zien, is voor mij een fijne plek en route waar ik vaak langs kom.
 
Nogmaals het bewijs dat men een suc best zet bij een sec of showroom want enkel Tesla’s moeten daar zijn (maar dan wel niet constant bezetten met sec wagens zoals in Aartselaar).

Of in the middle of nowhere. Bijvoorbeeld in Ekeren een aparte parkeerplaats voor tesla is duidelijker denk ik en nodigt fout parkeren niet uit.

Men moet eens stoppen met suc te zetten op aantrekkelijke plaatsen tenzij ze het foutparkeren kunnen handhaven. Is het leuk een winkel of restaurant aan de suc? Jazeker, maar ik heb liever meer kans op plaats en snelle laadsnelheid en geen eten en drinken dan omgekeerd.
 
Weet iemand wanneer er een nieuwe SuC komt in Gent of West-Vlaanderen? Kortrijk werkt al maanden niet, Gent verdwenen, lange trips niet meer mogelijk met Tesla...
ik begrijp dat het vervelend is dat Gent weg is, en Kortrijk op lage kracht is.
Maar stellen dat lange trips niet meer mogelijk zijn, is overdreven.
Ik ben intussen al enkele keren vanuit de Kempen doorheen Oost- en West Vlaanderen gereden, naar Belgische en Franse kust; zonder enige RangeAnxiety.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
ik begrijp dat het vervelend is dat Gent weg is, en Kortrijk op lage kracht is.
Maar stellen dat lange trips niet meer mogelijk is, is overdreven.
Ik ben intussen al enkele keren doorheen Oost- en West Vlaanderen gereden, naar Belgische en Franse kust; zonder enige RangeAnxiety.

LUS1, Ik zou daar nog aan willen toevoegen: koop een Chademo adapter (mocht je die nog niet hebben), en dan kan je op tientallen plaatsen in Belgie (weliswaar betalend) aan 45kW laden, dat is niet zo gek veel trager dan superchargen en je verliest daar meestal minder tijd mee dan om te rijden naar een supercharger;
 
  • Like
Reactions: S-19910
@LUS1, welkom op't forum! Brugge (en Doornik) staan denk ik voor eind 2017 gepland (en Kortrijk kan ook zomaar terug opengaan denk ik, voor zover dat al niet zou gebeurd zijn - staat (nog?) steeds als actief op de Tesla-site). Voor het overige genoeg laadmogelijkheden maar dan moet je soms wel plannen (kijk naar https://chargemap.com/map bijv.). Bestel een P-Card bij Interparking (daar is het dan gratis laden terwijl je de parking gebruikt), en een kaart van Plugsurfing, en misschien ook een van NewMotion. Daar zijn geen jaarlijkse fees of zo. Bij vele andere laadpalen kan je met GSM-nummer of QR scan laden. Akkoord dat het vandaag nog steeds wat rompslomp vergt (vergeleken met het Tesla-netwerk), omdat je eerst moet opzoeken waar en hoe je kan laden, maar range anxiety moet je zeker niet hebben.
 
  • Informative
Reactions: Noelis
Al verschillende keren vruchteloos geprobeerd in parking ‘t Zand in Brugge...☹️ Het personeel daar heeft mij niet kunnen (of: willen ?...) helpen.
Jammer. Bij de meeste Interparking parkings waar ik binnen reed waren de laadpalen altijd bezet door PHEV's en kleine EV's. Deze week Entre 2 Portes binnen gereden en daar stonden onaangekondigd ook 2 laadplaatsen (overigens netjes aangeduid) en probleemloos kunnen laden. Het eenvoudig in- en uitrijden met zo een P-card is ook erg leuk.

En voor de rest is een token of RFID pasje van NewMotion vaak voldoende om uit de voeten te kunnen in Europa.
 
  • Like
Reactions: Firebird
Tijdelijk. Op de kaart van Tesla staat nog altijd dat er tegen einde van dit jaar een supercharger in Brugge zou komen.

Klopt, maar er staat ook: "Exact timing and specific location may vary"....

Wij zijn midden-November, en niemand ziet iets gebeuren in de wijde omgeving.

Kortrijk: out...

Gent: weg....

Momenteel zou ik niemand in West-Vlaanderen de aankoop van een Tesla durven aanraden!
 
  • Disagree
Reactions: S-19910
Klopt, maar er staat ook: "Exact timing and specific location may vary"....

Wij zijn midden-November, en niemand ziet iets gebeuren in de wijde omgeving.

Kortrijk: out...

Gent: weg....

Momenteel zou ik niemand in West-Vlaanderen de aankoop van een Tesla durven aanraden!
Die logica begrijp ik toch niet. Ik gebruik zelden of nooit de SuC in mijn eigen provincie. Ik heb nog nooit de nood gehad om te Superchargen binnen de 50km van mijn thuis. Liever dan iets trager rijden zodat ik het nog haal of iets langer opladen aan de vorige SuC op mijn trip, dan binnen de 50km nog te moeten opladen.