Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn stokpaardje.

Wanneer over een jaar of twee Model 3 uitgeleverd is terwijl andere merken nog steeds geen kikker van de kant af hebben geduwd wordt het EV beeld bijna volledig door Tesla bepaald. Een groep die overal aandacht trekt, voor innovatief doorgaat, als voorloper wordt beschouwd en overal welkom is. Laadmogelijkheden zullen dan concurrentie-instrumenten worden en we zullen op enorm veel plaatsen de Tesla Chargers zien verschijnen. Elektriciteit is in de basis spotgoedkoop en men zal graag een uurtje laden aanbieden als je maar bij hen komt eten, winkelen, sporten en noem maar op. Voorlopig ben ik nog een roepende in de woestijn maar dat zie ik wel gebeuren.

Net zoals de overstap naar een EV veel meer is dan alleen maar een auto elektrisch maken. De hele mobiliteit gaat in de revisie.
Hans, je hebt helemaal gelijk, Tesla 'rules the waves'. Maar Tesla alleen gaat maar een fractie van alle mobiliteit bedienen. In 2015 zijn er wereldwijd zo'n 60.000.000 personenauto's geproduceerd. Stel dat Tesla er de komende jaren 300.000 produceert, dan hebben we het over een half procent. Ik weet dat de ambities van Tesla verder reiken maar op de totale mobiliteitsmarkt stelt het helemaal niets voor.
Ik wil zeker niet negatief doen over EV rijden, ik bestelde mijn eerste Model S in april 2011, maar er moet nog heel veel gebeuren voor elektrisch rijden echt zoden aan de dijk zet. Tesla is een druppel op een gloeiende plaat, het moet echt van de andere grote merken komen wil het echt gaan gebeuren.
Mijn hoop is meer gevestigd op de kostenkant. Zo gauw Jan publiek in de gaten krijgt dat elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op fossiele brandstof, kan het snel gaan.
 
deze is erg interessant :

Elon Musk says Tesla Model 3 will include ‘free long-distance charging’

"Model 3, from the beginning we said free charging is not included in the model 3 – free unlimited charging is not included, so, free long distance is, but not free local"

is die 400kwh enkel voor lokaal gebruik dan ?

Ik vind de uitspraak van Musk meer vragen opwerpen, dan beantwoorden. Ik vind de conclusie van die site logisch. Een gelijk systeem, met mogelijk iets minder kWh i.v.m. hogere efficiëntie.
 
Van de politiek zullen we het niet moeten hebben, inderdaad.

Maar, er komt een trendbreuk aan die zijn weerga niet kent.
In 2015 nog 60.000.000 auto's verkocht, ok, maar de komende jaren?

Men houdt de echte cijfers angstvallig geheim maar aan de hand van het bedrag van 700 miljoen dat Tesla aan vooruitbetalingen heeft kun je ongeveer berekenen dat er waarschijnlijk al meer dan 500k bestellingen voor Model 3 zullen zijn.
In rap tempo worden vlaggen uitgezet, in de vorm van de Fremont plant, de Gigafactory 1, de komende Gigafactory 2 al dan niet boven Praag en ongetwijfeld in China ook, de vele verkooppunten en service centra en de explosieve groei van het laadnetwerk (SuC en DeC) aan de ene kant. Aan de andere kant een niet tegen te houden stroom aan noviteiten op de gepresenteerde auto's waarbij men doorlopend midden in de roos schiet en steeds sneller en verder afstand neemt van de "gevestigde orde".
Dan doen ze ook het meest slimme dat je kunt doen. Ze integreren energieopwekking, opslag en mobiliteit in één oplossing die gelijk enorm aanslaat en de huidige jonge generatie dan ook direct aanspreekt.

Daartegenover de autoindustrie die niets, nada, noppes daar tegenover stelt en zich steeds minder geloofwaardig maakt met vaporware van auto's waarvan men ook direct maar aanneemt dat daar door hun klanten op wordt gewacht.

Dan heb je parallel de zich wijzigende opinie terzake brandstofauto's, elektrische auto's en het ineens snel dichterbij komen van zelfrijden (zie mijn andere post) en de opkomst van een nieuwe generatie die enerzijds op tech gaat en anderzijds langzaamaan afstand begint te nemen van zaken als autobezit.

Op de achtergrond begint men voorzichtig al te beseffen dat het over een jaar of tien wel ongeveer af gaat lopen met brandstofauto's en dat deze op steeds minder plaatsen welkom zijn, nu al en zeker over een paar jaar.

Nog steeds een druppel op een gloeiende plaat? Ja, als we ervan uitgaan dat elk jaar 60 miljoen nieuwe auto's gekocht gaan worden. Maar niets is grilliger dan de mens.

Het is te verwachten dat men, wetende dat de fossiele auto's hun houdbaarheidsdatum naderen, erg terughoudend zal zijn met het kopen van een nieuwe ICE. Want je weet van tevoren dat je gigantisch moet gaan afschrijven. Leasemaatschappijen zullen hun tarieven moeten gaan verhogen om die afschrijving terug te krijgen. Men zal als reactie besluiten dat de huidige auto voorlopig nog maar wat langer mee zal moeten gaan, wat technisch ook best zal kunnen. Natuurlijk gebeurt het niet overal op de wereld op hetzelfde moment maar we kunnen ervan uitgaan dat het in US, Europa en China maar waarschijnlijk ook in veel andere delen van de wereld zo zal gaan.

Het is een heel goed te verklaren gevolg dat de verkoop van ICE auto's enorm zal gaan kelderen en dat zal al de komende jaren beginnen, ook al zijn er niet direct EV's beschikbaar. Er zullen nu al veel reservatiehouders zijn die hun huidige ICE aanhouden terwijl ze die normaal gesproken nu zouden vervangen. Wat wij nu de grote industrieën noemen kunnen het straks wel eens enorm moeilijk krijgen als hun omzet met enkele tientallen procenten en meer gaat dalen.

Van alle kanten wordt de automobilist in de richting van een EV gepraat maar hij is daar pas gevoelig voor als er een EV is die hij gewoon koste wat koste hebben wil. Dat een EV goedkoper is dan een ICE is niet op de eerste plaats doorslaggevend. Prijs is een secundaire factor. Zou dat niet zo zijn zouden we veel meer Dacia's op de parkeerterreinen zien.

Met de komst volgend jaar van Model 3, en het ziet er naar uit dat alles nog op schema loopt, zal de mindset van de automobilist zich ineens volledig wijzigen. Model 3 zal voor de middenklasse de ideale auto zijn en hij komt ook net op het moment dat zelfrijden, sharing, fleetbuilding en mobiliteit in het algemeen bespreekbaar zijn en dat brengt hij allemaal binnen bereik.

Is het de bedoeling dat alle EV's van Tesla zijn? Natuurlijk niet, maar door de lat erg hoog te leggen en dit op een overtuigende manier te doen zal de industrie gedwongen worden om te volgen, niet op de manier die zij zelf willen, maar zoals de klanten dat gaan willen. Anders worden ze genadeloos gestraft.

En met Model 3 als referentie (en koopoptie) zullen zij, al was het maar om economische redenen, economy of scales, steeds dichter bij Tesla gaan komen en waarschijnlijk zullen onpersoonlijke delen van de auto, zoals de batterij en de drivetrains uniform gemaakt gaan worden en uitwisselbaar zijn. Nu bijvoorbeeld de batterijen van Tesla al volgend jaar weer een stuk beter en goedkoper worden zal het verdraaid moeilijk zijn om daartegen te concurreren. Beter zal zijn om samen te gaan werken. Dan zien we straks EV's die wel de bijzondere kenmerken van het merk hebben, ontwerp, uitstraling, afwerking e.d. maar wat prijs betreft niet onnodig duur hoeven te zijn door inefficiëntie wat betreft de componenten.

De wedloop op batterijgebied gaat al net als die op het gebied van autonomie. Straks wordt het de keus voor een merk om een type uit te brengen dat concurrerend is geprijsd als ze participeren in de snelle batterijontwikkeling maar duizenden euro's duurder zal zijn als men vasthoudt aan een eigen ontwikkeling. Datzelfde geldt voor de aandrijving.
En het maakt de klant totaal niets uit wat voor batterij of drivetrain er in zit, als hij maar goed is en dat tegen een zo gunstig mogelijke prijs.

In feite is dit ook wat Elon zegt. Hij gaat ook nog wat verder. Als er straks een vloot aan Model 3's klaar staat die men op afroep kan gaan gebruiken tegen een lage vergoeding (een auto van 40k die 10 uur per dag wordt gebruikt, geen onderhoud nodig heeft, met goedkope stroom geladen kan worden zal per km erg goedkoop zijn) zal waarschijnlijk de behoefte aan de kleine privé auto's gaan afnemen. Dit gaat gebeuren en de enige benodigde factor is gewoon "tijd". Over 10 tot 15 jaar hebben we een geheel ander mobiliteitsbeeld. Veel minder auto's, veel meer vrije ruimte en, ook belangrijk, veel minder ongelukken.
Het is aan de industrie om te beslissen of ze wel of niet deel willen nemen aan die nieuwe mobiliteitsorde.

Op de weg daarheen zullen ze wat leermomenten hebben. Eigenwijs vasthouden aan bijvoorbeeld een exotische laadstandaard ( CCS ) leidt ertoe dat hun auto's straks niet verkopen als de potentiële klant overal om zich heen een goed werkend en dicht laadnetwerk ziet van zowel superchargen (wat dan ook wel > 200 Kw zal leveren) als lokale snellaadstations (daar zal Fastned in Nederland en wellicht ook over de grens een prachtige rol in gaan spelen met hun lokaties in en buiten de stad, daarom vind ik ze ook zo goed bezig zijn) Destination Charging op heel veel plaatsen en ook een voorziening thuis of bij hun appartementencomplex (iets waar Tesla nu ook al pro-actief wordt).

Het zou toch eigenlijk van de zotte zijn dat in de huidige tijd waar iedereen predikt dat het om de klant moet gaan deze wordt opgescheept met verschillende standaarden omdat de fabrikant dat zo graag wil. Maar zover zal het niet eens komen want de klant pikt dat straks niet meer.

Jullie zien, ik heb een wellicht wat afwijkend toekomstbeeld. Toch denk ik dat ik er niet zo ver naast zal zitten. De veranderingen komen niet omdat de industrie dat wil, of omdat de overheid dat wil, maar omdat de mensen het willen. Zo gaat het met steeds meer onderdelen in de samenleving en straks ook hier.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Ik vind de uitspraak van Musk meer vragen opwerpen, dan beantwoorden. Ik vind de conclusie van die site logisch. Een gelijk systeem, met mogelijk iets minder kWh i.v.m. hogere efficiëntie.

Of niet. Wat we weten van de eerste aankondiging is dat er per jaar een 400 kWh wordt gegeven. Details van de regeling volgen nog, dus er zijn hiaten. Nu zei hij, ofwel het was een vergissing, ofwel een verspreking, dat local supercharging niet gratis zal zijn maar long distance wel. Ik geef er dan een optie bij. Omdat ze natuurlijk alles in de hand hebben en kunnen regelen kan het best zo zijn dat je, als je buiten een bepaalde straal, een aantal honderden kilometers van je huis, naar een supercharger gaat je daar "for free" kunt laden. Dat is eenvoudig in te stellen met hun data. Afhankelijk van de plaats waar de auto meestal is (ook zo af te lezen) vallen een aantal SuC's die binnen die straal liggen binnen de 400 kWh marge.

Die 400 kWh krijg je om als je van een long distance trip terugkomt je binnen die cirkel moet laden om thuis te komen.

Het kost hen in feite bijna niets want hoe vaak is de gemiddelde Tesla op een verre roadtrip (enkele niet nader te noemen daargelaten)? :rolleyes:

Een aantal gaat nooit, een aantal gaat alleen in de vakantie, en een klein aantal gaat vaker. Laat het gemiddeld per auto om twee keer superchargen gaan verder dan , pak 'm beet, 640 km van huis, het aantal doet er niet eens zo toe. Als dan zo'n charge zeg 50 kWh is dan voegt men ongezien er per auto 100 bij en kan men toch levenslang free superchargen op long distance trips aanbieden. Een geweldig USP!

Nogmaals, ik weet het niet en denk ook maar mee maar het zou me niets verbazen, zeker na deze opmerking.
 
Last edited:
Ik vind de uitspraak van Musk meer vragen opwerpen, dan beantwoorden. Ik vind de conclusie van die site logisch. Een gelijk systeem, met mogelijk iets minder kWh i.v.m. hogere efficiëntie.

Ja dit klinkt alsof het een andere regeling is dan voor de nieuwe MS en MX.
Verwarrend inderdaad en ook voor Tesla niet handig om verschillende regelingen te hanteren.
Zal nog wel een verduidelijking in komen.
 
Ideale scenario is 400 kwh voor locaal gebruik en unlimited free destination charging. Zou heerlijk zijn om zo de ons omringende landen te gaan verkennen. Maar volgens mij gaat er nog wel een addertje of 2 onder het gras zitten.
Toch denk ik dat het hier naar toegaat. Ik rij twee keer per jaar naar Duitsland en één keer een roadtrip naar Noorwegen. Totaal heb ik in drie jaar nu 52.000 km met de Model S gereden, waarvan 9.900 km via SuperChargers. Is in mijn geval 3.300 km per jaar via SuC.
Dat is denk ik het scenario waar Tesla altijd van uit is gegaan.
Juist de locale laders, waaronder taxi's, laden wel tot 10x, en taxi's wel tot 30x zoveel. Daar maakt Tesla nu m.i. terecht een eind aan.
Musk drukt zich meestal nogal wazig uit in de media (Twitter) waarna later verduidelijking vanuit Tesla volgt ;)
 
Hoi Wim, kun je uitleggen hoe je weet dat je 9.900 km via SuC hebt geladen/gereden?
gewoon door het zelf bij te houden waarschijnlijk.
Ikzelf hou het bij in een google drive doc. op mijn smart Phone.
Tijden het laden heb je allicht een paar minuutjes tijd om dit in te vullen.
volgende gegevens weet ik van elke SuC beurt die ik met beide auto's al heb gedaan.
Datum, locatie suc, met hoeveel km aangekomen, met hoeveel km vertrokken, naar waar ik op weg was, totaal geladen km.