Van de politiek zullen we het niet moeten hebben, inderdaad.
Maar, er komt een trendbreuk aan die zijn weerga niet kent.
In 2015 nog 60.000.000 auto's verkocht, ok, maar de komende jaren?
Men houdt de echte cijfers angstvallig geheim maar aan de hand van het bedrag van 700 miljoen dat Tesla aan vooruitbetalingen heeft kun je ongeveer berekenen dat er waarschijnlijk al meer dan 500k bestellingen voor Model 3 zullen zijn.
In rap tempo worden vlaggen uitgezet, in de vorm van de Fremont plant, de Gigafactory 1, de komende Gigafactory 2 al dan niet boven Praag en ongetwijfeld in China ook, de vele verkooppunten en service centra en de explosieve groei van het laadnetwerk (SuC en DeC) aan de ene kant. Aan de andere kant een niet tegen te houden stroom aan noviteiten op de gepresenteerde auto's waarbij men doorlopend midden in de roos schiet en steeds sneller en verder afstand neemt van de "gevestigde orde".
Dan doen ze ook het meest slimme dat je kunt doen. Ze integreren energieopwekking, opslag en mobiliteit in één oplossing die gelijk enorm aanslaat en de huidige jonge generatie dan ook direct aanspreekt.
Daartegenover de autoindustrie die niets, nada, noppes daar tegenover stelt en zich steeds minder geloofwaardig maakt met vaporware van auto's waarvan men ook direct maar aanneemt dat daar door hun klanten op wordt gewacht.
Dan heb je parallel de zich wijzigende opinie terzake brandstofauto's, elektrische auto's en het ineens snel dichterbij komen van zelfrijden (zie mijn andere post) en de opkomst van een nieuwe generatie die enerzijds op tech gaat en anderzijds langzaamaan afstand begint te nemen van zaken als autobezit.
Op de achtergrond begint men voorzichtig al te beseffen dat het over een jaar of tien wel ongeveer af gaat lopen met brandstofauto's en dat deze op steeds minder plaatsen welkom zijn, nu al en zeker over een paar jaar.
Nog steeds een druppel op een gloeiende plaat? Ja, als we ervan uitgaan dat elk jaar 60 miljoen nieuwe auto's gekocht gaan worden. Maar niets is grilliger dan de mens.
Het is te verwachten dat men, wetende dat de fossiele auto's hun houdbaarheidsdatum naderen, erg terughoudend zal zijn met het kopen van een nieuwe ICE. Want je weet van tevoren dat je gigantisch moet gaan afschrijven. Leasemaatschappijen zullen hun tarieven moeten gaan verhogen om die afschrijving terug te krijgen. Men zal als reactie besluiten dat de huidige auto voorlopig nog maar wat langer mee zal moeten gaan, wat technisch ook best zal kunnen. Natuurlijk gebeurt het niet overal op de wereld op hetzelfde moment maar we kunnen ervan uitgaan dat het in US, Europa en China maar waarschijnlijk ook in veel andere delen van de wereld zo zal gaan.
Het is een heel goed te verklaren gevolg dat de verkoop van ICE auto's enorm zal gaan kelderen en dat zal al de komende jaren beginnen, ook al zijn er niet direct EV's beschikbaar. Er zullen nu al veel reservatiehouders zijn die hun huidige ICE aanhouden terwijl ze die normaal gesproken nu zouden vervangen. Wat wij nu de grote industrieën noemen kunnen het straks wel eens enorm moeilijk krijgen als hun omzet met enkele tientallen procenten en meer gaat dalen.
Van alle kanten wordt de automobilist in de richting van een EV gepraat maar hij is daar pas gevoelig voor als er een EV is die hij gewoon koste wat koste hebben wil. Dat een EV goedkoper is dan een ICE is niet op de eerste plaats doorslaggevend. Prijs is een secundaire factor. Zou dat niet zo zijn zouden we veel meer Dacia's op de parkeerterreinen zien.
Met de komst volgend jaar van Model 3, en het ziet er naar uit dat alles nog op schema loopt, zal de mindset van de automobilist zich ineens volledig wijzigen. Model 3 zal voor de middenklasse de ideale auto zijn en hij komt ook net op het moment dat zelfrijden, sharing, fleetbuilding en mobiliteit in het algemeen bespreekbaar zijn en dat brengt hij allemaal binnen bereik.
Is het de bedoeling dat alle EV's van Tesla zijn? Natuurlijk niet, maar door de lat erg hoog te leggen en dit op een overtuigende manier te doen zal de industrie gedwongen worden om te volgen, niet op de manier die zij zelf willen, maar zoals de klanten dat gaan willen. Anders worden ze genadeloos gestraft.
En met Model 3 als referentie (en koopoptie) zullen zij, al was het maar om economische redenen, economy of scales, steeds dichter bij Tesla gaan komen en waarschijnlijk zullen onpersoonlijke delen van de auto, zoals de batterij en de drivetrains uniform gemaakt gaan worden en uitwisselbaar zijn. Nu bijvoorbeeld de batterijen van Tesla al volgend jaar weer een stuk beter en goedkoper worden zal het verdraaid moeilijk zijn om daartegen te concurreren. Beter zal zijn om samen te gaan werken. Dan zien we straks EV's die wel de bijzondere kenmerken van het merk hebben, ontwerp, uitstraling, afwerking e.d. maar wat prijs betreft niet onnodig duur hoeven te zijn door inefficiëntie wat betreft de componenten.
De wedloop op batterijgebied gaat al net als die op het gebied van autonomie. Straks wordt het de keus voor een merk om een type uit te brengen dat concurrerend is geprijsd als ze participeren in de snelle batterijontwikkeling maar duizenden euro's duurder zal zijn als men vasthoudt aan een eigen ontwikkeling. Datzelfde geldt voor de aandrijving.
En het maakt de klant totaal niets uit wat voor batterij of drivetrain er in zit, als hij maar goed is en dat tegen een zo gunstig mogelijke prijs.
In feite is dit ook wat Elon zegt. Hij gaat ook nog wat verder. Als er straks een vloot aan Model 3's klaar staat die men op afroep kan gaan gebruiken tegen een lage vergoeding (een auto van 40k die 10 uur per dag wordt gebruikt, geen onderhoud nodig heeft, met goedkope stroom geladen kan worden zal per km erg goedkoop zijn) zal waarschijnlijk de behoefte aan de kleine privé auto's gaan afnemen. Dit gaat gebeuren en de enige benodigde factor is gewoon "tijd". Over 10 tot 15 jaar hebben we een geheel ander mobiliteitsbeeld. Veel minder auto's, veel meer vrije ruimte en, ook belangrijk, veel minder ongelukken.
Het is aan de industrie om te beslissen of ze wel of niet deel willen nemen aan die nieuwe mobiliteitsorde.
Op de weg daarheen zullen ze wat leermomenten hebben. Eigenwijs vasthouden aan bijvoorbeeld een exotische laadstandaard ( CCS ) leidt ertoe dat hun auto's straks niet verkopen als de potentiële klant overal om zich heen een goed werkend en dicht laadnetwerk ziet van zowel superchargen (wat dan ook wel > 200 Kw zal leveren) als lokale snellaadstations (daar zal Fastned in Nederland en wellicht ook over de grens een prachtige rol in gaan spelen met hun lokaties in en buiten de stad, daarom vind ik ze ook zo goed bezig zijn) Destination Charging op heel veel plaatsen en ook een voorziening thuis of bij hun appartementencomplex (iets waar Tesla nu ook al pro-actief wordt).
Het zou toch eigenlijk van de zotte zijn dat in de huidige tijd waar iedereen predikt dat het om de klant moet gaan deze wordt opgescheept met verschillende standaarden omdat de fabrikant dat zo graag wil. Maar zover zal het niet eens komen want de klant pikt dat straks niet meer.
Jullie zien, ik heb een wellicht wat afwijkend toekomstbeeld. Toch denk ik dat ik er niet zo ver naast zal zitten. De veranderingen komen niet omdat de industrie dat wil, of omdat de overheid dat wil, maar omdat de mensen het willen. Zo gaat het met steeds meer onderdelen in de samenleving en straks ook hier.