Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Te mooi om waar te zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
Basvk: Onderste tabel is MIA in zijn geheel berekend. Bovenste tabel is de MIA verdeeld per jaar om het voordeel per jaar te berekenen. Wellicht dat het hier mank gaat omdat je de MIA móét toepassen in het eerste jaar en niet domweg kan verdelen zoals ik nu doe? Als dat zo is moet ik een berekening maken over het eerste jaar, plus daarna een overzicht van de volgende vier jaren.
 
Basvk: Onderste tabel is MIA in zijn geheel berekend. Bovenste tabel is de MIA verdeeld per jaar om het voordeel per jaar te berekenen. Wellicht dat het hier mank gaat omdat je de MIA móét toepassen in het eerste jaar en niet domweg kan verdelen zoals ik nu doe? Als dat zo is moet ik een berekening maken over het eerste jaar, plus daarna een overzicht van de volgende vier jaren.
Klopt, en het belastingvoordeel is daardoor ietsje lager omdat je daardoor in het eerste jaar in de 42% komt ipv 52%.
 
Zijn er ook mensen die tegen de 15-20k KM per jaar rijden?

Ik heb een BV en heb e.e.a. ook helemaal doorgerekend tussen de (vandaag beschikbare) Tesla 70D met praktisch 0 opties a 82k (alleen stoelen), een Audi A3 e-tron met full options a 59k, Golf GTE idem a 52k, en een MB C350E met veel opties a 69k.

MIA, afschrijving, btw correctie, juiste bijtellingpercentage, doorgelopen met accountant - maar met 15-20k Km per jaar krijg ik toch echt met geen mogelijkheid de TCO van een Tesla lager dan welke andere auto (uitgaande van financial lease).

Heeft iemand een excel over met een berekening voor BV ipv eenmanszaak? Ik zou graag eens mijn getallen daar invoeren en kijken of ik op hetzelfde uit kom.
 
In de VS maakt Tesla de auto kunstmatig goedkoper door wat voordelen (subsidie en brandstofbesparing) direct van de prijs af te trekken.
In Nederland doen ze dat niet.

Wat zou de uitkomst in ons geval zijn ? Ik denk aan voordelen als brandstof, MIA, wegenbelasting en bijtelling gedurende 5 jaar.
Wellicht kan er ook nog hogere restwaarde en lagere onderhoudskosten bij, ook al is dat laatste geloof ik nog een discussiepunt.
Schermafbeelding 2015-04-08 om 22.05.54.png
Schermafbeelding 2015-04-08 om 22.11.34.png
 
Last edited:
Zijn er ook mensen die tegen de 15-20k KM per jaar rijden?

Ik heb een BV en heb e.e.a. ook helemaal doorgerekend tussen de (vandaag beschikbare) Tesla 70D met praktisch 0 opties a 82k (alleen stoelen), een Audi A3 e-tron met full options a 59k, Golf GTE idem a 52k, en een MB C350E met veel opties a 69k.

MIA, afschrijving, btw correctie, juiste bijtellingpercentage, doorgelopen met accountant - maar met 15-20k Km per jaar krijg ik toch echt met geen mogelijkheid de TCO van een Tesla lager dan welke andere auto (uitgaande van financial lease).

Heeft iemand een excel over met een berekening voor BV ipv eenmanszaak? Ik zou graag eens mijn getallen daar invoeren en kijken of ik op hetzelfde uit kom.

Ik had ooit een modelletje dat uit ging van een budget van €1500 per maand zonder btw correctie. De 70D en de MB kunnen toch niet veel moeten schelen in TCO. Ik had een C180 met veel opties die operationeel incl brandstof en 30KKm/jr ca 1500 p/mnd kostte. Kan me niet voorstellen dat de C350 daa ver onder duikt. TCO van de 85 zat ook rond die prijs met 1100 afschrijving per maand. De winst zat m voor mij in de bijtelling van 25 naar 4% was € 400 netto minder per maand. Dat is van 7 naar 4% op je genoemde prijzen maar 1600 per jaar natuurlijk.

Als je nu voor beiden een operational lease aanvraagt dan heb je een goede professionele berekening liggen. Volgens mij kunnen de 70D en de C350 niet ver uit elkaar liggen. En, qua rijden en ruimte is het een wereld van verschil, onbetaalbaar!
 
Zijn er ook mensen die tegen de 15-20k KM per jaar rijden?

Ik heb een BV en heb e.e.a. ook helemaal doorgerekend tussen de (vandaag beschikbare) Tesla 70D met praktisch 0 opties a 82k (alleen stoelen), een Audi A3 e-tron met full options a 59k, Golf GTE idem a 52k, en een MB C350E met veel opties a 69k.

MIA, afschrijving, btw correctie, juiste bijtellingpercentage, doorgelopen met accountant - maar met 15-20k Km per jaar krijg ik toch echt met geen mogelijkheid de TCO van een Tesla lager dan welke andere auto (uitgaande van financial lease).

Heeft iemand een excel over met een berekening voor BV ipv eenmanszaak? Ik zou graag eens mijn getallen daar invoeren en kijken of ik op hetzelfde uit kom.

Er zijn modellen genoeg.... maar een simpele opstelling maakt de zaken m.i. ook duidelijk:

Een 70D van 82K = 68K ex levert 86K aan aftrekposten op
Een C350Hibri van 69K = 57K levert net geen 59 K aan aftrekposten op

Indien je vergelijkt met het geld onttrekken uit de BV om een privé auto te kopen dan ontloop je daarmee een last van 40%
(ik vind dat je jezelf voor de gek houdt indien je met 20% rekent bij een BV, want over de overgebleven 80% moet je weer 25% betalen als je uiteindelijk geld in handen wil hebben....)

Indien je de aftrekposten a 40% aftrekt van wat je betaald hebt, kosten beide auto's (indien ze beide NIETS meer waard zijn na 5 jaar) netto circa 34K
Indien je dan verder gaat rekenen met de 4% versus 7%..... Model S in ieder geval 1 jaar langer geen wegenbelasting, Het rijgedrag.....
Kan ik me niet voorstellen dat de Mercedes dan wint.

De GTE en A3 zie ik niet als volwaardig alternatief voor de Tesla (of de Mercedes)
Wellicht dat de Passat GTE in de buurt komt van de Mercedes? Maar dan moet je je afvragen of je over 5 jaar gerekend voor 2 of 3K minder in een Passat ipv een Tesla wil rijden....
 
De GTE en A3 zie ik niet als volwaardig alternatief voor de Tesla (of de Mercedes)Wellicht dat de Passat GTE in de buurt komt van de Mercedes? Maar dan moet je je afvragen of je over 5 jaar gerekend voor 2 of 3K minder in een Passat ipv een Tesla wil rijden....
Allen bedankt voor de info.

Inmiddels heb ik de A3, GTE, C350E en zelfs een tweedehands Ampera mogen vergelijken met de Tesla. Allemaal voors en tegens. Puur op techniek ligt de Ampera nog wel het dichtste bij de Tesla. Helaas kan ik het financieel niet verantwoorden om een goed uitgeruste Tesla te kiezen, en om nu een kale 70D te nemen is ook niet om blij van te worden. Dus ook geen C350E, welke me overigens wat tegen viel voor dat geld.

Dus wat is wijsheid als een Tesla niet haalbaar is? Een GTE voor €49k, A3 voor €57k, of een tweedehands Ampera met 45k KM op de teller en nog 3 jaar 0% bijtelling voor €27k? M.a.w. wat is het beste alternatief voor de Model S? Moeilijke keuze, advies is welkom :)
 
M.a.w. wat is het beste alternatief voor de Model S? Moeilijke keuze, advies is welkom :)

Helaas, die is er niet! Elke dag zul je spijt hebben dat je niet gekozen hebt voor de Model S! Geloof me maar.

Mijn advies? Een tijdje doorrijden met wat je nu hebt. Of als dat lastig wordt tijdelijk een goedkoop gebruikt bakje kopen.

Het zal niet lang duren of er komt een behoorlijk aanbod van pre-owned Tesla's. Technisch gesproken zijn deze door het nagenoeg ontbreken van slijtage en door de nog jarenlange garantie een goed alternatief.

Dus, het alternatief voor een Model S is ........ een Model S.

Ik weet niet waar je woont maar ik wil je wel eens meenemen op een tripje. Nog iets. Ik weet niet of je een gezin hebt, maar het is wel meest veilige auto die je kunt kopen. Wat is die veiligheid in euro's waard?

Om in mijn vakgebied te blijven, je zou haast smartengeld gaan vragen als je gedwongen wordt in een niet MS te rijden :)
 
Dus wat is wijsheid als een Tesla niet haalbaar is? Een GTE voor €49k, A3 voor €57k, of een tweedehands Ampera met 45k KM op de teller en nog 3 jaar 0% bijtelling voor €27k? M.a.w. wat is het beste alternatief voor de Model S? Moeilijke keuze, advies is welkom :)

Hmm, ik zou dan toch gaan voor de ampera. Ik vind de ampera beter rijden dan de A3 en ook het elektrische bereik is groter. Voor de rest kan ik niet veel positiefs melden over een ampera, maar dat geldt ook voor de A3 en de golf.

Met de lagere investeringssom kun je dan alvast gaan sparen voor de tesla
 
Hmm, ik zou dan toch gaan voor de ampera. Ik vind de ampera beter rijden dan de A3 en ook het elektrische bereik is groter. Voor de rest kan ik niet veel positiefs melden over een ampera, maar dat geldt ook voor de A3 en de golf.

Met de lagere investeringssom kun je dan alvast gaan sparen voor de tesla 

En ga dan voor een Ampera van ca 22 K, die zijn ook met lage kms te vinden.....
 
Het zal niet lang duren of er komt een behoorlijk aanbod van pre-owned Tesla's. Technisch gesproken zijn deze door het nagenoeg ontbreken van slijtage en door de nog jarenlange garantie een goed alternatief.

Dus, het alternatief voor een Model S is ........ een Model S.

Nu zoeken: pre-owned, 0% bijtelling, financial lease met all time low rente... Heb het niet voor infernix doorgerekend, maar lijkt me wel een rekenexercitie waard...
 
Nu zoeken: pre-owned, 0% bijtelling, financial lease met all time low rente... Heb het niet voor infernix doorgerekend, maar lijkt me wel een rekenexercitie waard...
Pre-owned 0% bijtellers bijna zijn niet te vinden, en dan is de goedkoopste pre-owned die ik vinden kan in NL 82.5k inclusief - net zo duur als een nieuwe 70D, en dan mis je dus de MIA (al is dat netto op de VPB nou ook weer niet zo veel in een BV).

En lagere rente dan 4.99% heb ik nog nergens kunnen vinden voor Tesla.
 
Pre-owned 0% bijtellers bijna zijn niet te vinden, en dan is de goedkoopste pre-owned die ik vinden kan in NL 82.5k inclusief - net zo duur als een nieuwe 70D, en dan mis je dus de MIA (al is dat netto op de VPB nou ook weer niet zo veel in een BV).

En lagere rente dan 4.99% heb ik nog nergens kunnen vinden voor Tesla.

De MIA is toch een dikke €3000 netto bij 20% vpb. Noem dat maar niet veel....
 
De MIA is toch een dikke €3000 netto bij 20% vpb. Noem dat maar niet veel....

Vergeleken met een eenmanszaak dan. Maar 't punt is vooral dat een pre-owned dus zeker zoveel minder zou moeten kosten, en de markt lijkt daar nog niet aan te beginnen.

Importeren vanuit Duitsland zou misschien dan een optie zijn (niet Noorwegen of Zwitserland zoals blijkt uit andere threads) maar dat is een aardig risico en geen idee hoe Tesla NL dan met garantie omgaat.
 
Pre-owned 0% bijtellers bijna zijn niet te vinden, en dan is de goedkoopste pre-owned die ik vinden kan in NL 82.5k inclusief - net zo duur als een nieuwe 70D, en dan mis je dus de MIA (al is dat netto op de VPB nou ook weer niet zo veel in een BV).

En lagere rente dan 4.99% heb ik nog nergens kunnen vinden voor Tesla.

Ik dacht dat Alphera voor Tesla 4.9% had, maar kan zomaar 4,99% zijn....
Pre-Owned is voor een actief forumlid natuurlijk wel te vinden.
Gewoon in de gaten houden wie er spijt van hebben dat ze nog geen p85d hebben besteld:rolleyes:, en die een mailtje sturen of ze hun Classic aan je willen verkopen zodat zij ook weer een stap kunnen zetten:smile:...
Of een oproep plaatsen in ".... te koop gevraagd" o.i.d.