Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
De problemen met die stelling:
  • Er is geen halfslachtige vorm waarbij je het aantal doden op een aanvaardbaar peil houdt en de economie niet beschadigt
  • Door het halfslachtig te doen, heb je geen garantie dat je er net zoals China na 2 maanden terug op 80% van capaciteit kan gaan werken
  • Gezondheidszorg is niet uitgerust om elke patiënt te kunnen verzorgen. Bij halfslachtige of geen maatregelen wordt het systeem nog altijd overbelast en gaan de ziekenhuizen in functie van capaciteit moeten gaan triage doen naar wie mag blijven leven en wie moet sterven, en dat moet je ruimer zien dan enkel Corona patiënten. Het is niet het moment om met een ernstige niet-corona-aandoening op spoed te belanden
  • Nederland kan dan wel kiezen voor halfslachtige maatregelen, maar wat vinden de buurlanden daarvan?
Je ziet duidelijk dat landen die nogal halfslachtige maatregelen hebben uitgevaardigd (NL, GB) daarop terug komen, net omdat hun ziekenhuizen overbelast worden. En dat is jammer genoeg voor die landen 2 weken te laat.
 
@DutCH_CourA_64

De door jou genoemde 60.000 doden zijn ten eerste bovenop de doden door de griep en ten tweede in een heel optimistisch scenario, 50.000 is het veronderstelde minimum, 500.000 het nu veronderstelde maximum.

Bij deze gevallen ga je er dan dus vanuit dat er 0 extra maatregelen genomen worden, net als bij een normale griepgolf?

Je moet natuurlijk ook wel meenemen dat 500.000 doden geen 60 miljard kost, maar ook niet gratis is.
 
  • Nederland kan dan wel kiezen voor halfslachtige maatregelen, maar wat vinden de buurlanden daarvan?

De Belgische kroeggangers vonden het wel fijn volgens mij.

Je ziet duidelijk dat landen die nogal halfslachtige maatregelen hebben uitgevaardigd (NL, GB) daarop terug komen, net omdat hun ziekenhuizen overbelast worden. En dat is jammer genoeg voor die landen 2 weken te laat.

Jij vindt dat Nederland halfslachtige maatregelen neemt?
 
De Belgische kroeggangers vonden het wel fijn volgens mij.
De alsmaar strengere voorwaarden in België zijn er net om dergelijk gedrag te ontmoedigen/te verbieden.

Jij vindt dat Nederland halfslachtige maatregelen neemt?
Yup. Je gaat natuurlijk net zoals die kroeggangers mensen vinden die het allemaal overdreven vinden, maar over het algemeen lijkt me het gevoel in België wel dat NL en GB een gevaarlijk experiment organiseren. Vorig weekend kon je nog vinden dat dat onterecht was, maar dat is in de 2e helft van deze week toch snel omgekeerd.

Afgelopen dinsdag:
Nederland en Verenigd Koninkrijk kiezen niet voor totale lockdown, maar voor "groepsimmuniteit": wat is dat precies?

Gisteren en eergisteren:
Nederland kent toestroom coronapatiënten: "Waar gaan we onze andere patiënten laten?"
Politie controleert aan Nederlandse grens: “Zonder geldige reden moet iedereen rechtsomkeer maken”
Burgemeester Lippens boos op Nederlandse gemeente Sluis
Korpschef politie Maasland: “Optreden tegen groepjes Nederlandse toeristen”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19/camping-heerenlaak-en-de-spaanjerd-gesloten/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19/grensgemeentes-ontevreden-met-ander-beleid-in-nederland/
 
Wat de rest doet is uitstel van executie. China heeft nu ook weer te maken met een stijging van het aantal patiënten. Uiteindelijk voorkomt isolatie niet veel totdat er genoeg mensen immuun zijn. Laat de niet-kwetsbare groep a.u.b. immuun worden voordat de kwetsbare groepen besmet raken. Dat is het lange termijn beleid in Nederland en de UK. Het korte termijn beleid is om de ICU's niet boven de 100% belasting te krijgen.

De effectiviteit van de draconische maatregelen is betwistbaar. Italië is niet helemaal het goede voorbeeld, daar is de bevolkingsopbouw ouder dan 70 veel groter dan hier en in België. De ouderen leggen daar massaal het loodje.

UK heeft sowieso een enorme uitdaging, ook zonder corona is de NHS al zwaar overbelast. Nederland heeft zich iets (veel) beter voorbereid, op dit moment lijkt het dat er genoeg capaciteit beschikbaar gaat zijn al moet de tijd dat gaan leren.
 
China heeft nu ook weer te maken met een stijging van het aantal patiënten.
China claimt dat dat enkel infecties zijn van mensen die het virus buiten China hebben opgelopen.

upload_2020-3-21_11-43-31.png
 
over het algemeen lijkt me het gevoel in België wel dat NL en GB een gevaarlijk experiment organiseren.

Gelukkig is er onderscheid te maken tussen gevoel en realiteit.

De realiteit in NL is nu dat van de een op de andere dag het gros van de bevolking ineens vrijwillig thuiswerkt en veel ondernemers vrijwillig maatregelen nemen. Ik was zojuist naar de zaterdagmarkt. Die is (nog) niet verboden. Alle kramen afgezet met lint, een ingang en uitgang per kraam en overal desinfecterende zeep. Een plastic scherm als afscheiding bij de kassa en vrijwel iedereen houdt 1,5 m afstand. Niemand die dit heeft verplicht, toch doen de ondernemers dit en gaan hun klanten hierin mee.

In NL is de lock-down niet opgelegd, maar de bevolking opgeroepen om in de geest daarvan te handelen. Ik verbaas me over hoe goed dat nu al lukt.

Kom daar maar eens om in het Verenigd Koninkrijk: zie bijvoorbeeld deze tweet uit de spits van gisteren...
 

Attachments

  • 68DCFD01-981B-4688-A5CE-21FB47E5AC5F.jpeg
    68DCFD01-981B-4688-A5CE-21FB47E5AC5F.jpeg
    324.7 KB · Views: 39
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Wat de rest doet is uitstel van executie. China heeft nu ook weer te maken met een stijging van het aantal patiënten. Uiteindelijk voorkomt isolatie niet veel totdat er genoeg mensen immuun zijn. Laat de niet-kwetsbare groep a.u.b. immuun worden voordat de kwetsbare groepen besmet raken. Dat is het lange termijn beleid in Nederland en de UK. Het korte termijn beleid is om de ICU's niet boven de 100% belasting te krijgen.
Ik denk dat dat voor iedereen het lange termijn beleid is. Het verschil is dat FR, BE en andere landen mikken op 6 maanden en het niet overbelasten van de ziekenhuizen, terwijl ik dat voor NL en GB niet zo zie goedkoper. En ik denk in NL en GB denken ze er ook zo over, aangezien nu men daar ook meer en meer draconische maatregelen begint te nemen.

De effectiviteit van de draconische maatregelen is betwistbaar. Italië is niet helemaal het goede voorbeeld, daar is de bevolkingsopbouw ouder dan 70 veel groter dan hier en in België. De ouderen leggen daar massaal het loodje.
Wil je kiezen voor een voorzichtige benadering en het risico lopen dat je binnen 2 weken toch fout gegokt hebt, of wil je liefst binnen 2 weken borrelen en sociale interactie merken dat je toch fout gegokt hebt? Ik denk dat Italië net een mooi voorbeeld is van fout gegokt.

UK heeft sowieso een enorme uitdaging, ook zonder corona is de NHS al zwaar overbelast. Nederland heeft zich iets (veel) beter voorbereid, op dit moment lijkt het dat er genoeg capaciteit beschikbaar gaat zijn al moet de tijd dat gaan leren.
Capaciteit in Noord-Brabant (ja want carnaval afschaffen dat is te draconisch) is nu al ontoereikend.
 
Gelukkig is er onderscheid te maken tussen gevoel en realiteit.

De realiteit in NL is nu dat van de een op de andere dag het gros van de bevolking ineens vrijwillig thuiswerkt en veel ondernemers vrijwillig maatregelen nemen. Ik was zojuist naar de zaterdagmarkt. Die is (nog) niet verboden. Alle kramen afgezet met lint, een ingang en uitgang per kraam en overal desinfecterende zeep. Een plastic scherm als afscheiding bij de kassa en vrijwel iedereen houdt 1,5 m afstand. Niemand die dit heeft verplicht, toch doen de ondernemers dit en gaan hun klanten hierin mee.

In NL is de lock-down niet opgelegd, maar de bevolking opgeroepen om in de geest daarvan te handelen. Ik verbaas me over hoe goed dat nu al lukt.

Kom daar maar eens om in het Verenigd Koninkrijk: zie bijvoorbeeld deze tweet uit de spits van gisteren...
De vraag is: komen die maatregelen uit de "geest" van de adviezen van de overheid, of omwille van de realiteit in Italië en Frankrijk, en de maatregelen in België, tezamen met een gebrek aan daadkracht van de NL overheid?
 
De vraag is: komen die maatregelen uit de "geest" van de adviezen van de overheid, of omwille van de realiteit in Italië en Frankrijk, en de maatregelen in België, tezamen met een gebrek aan daadkracht van de NL overheid?

Ik denk beide. Wat vanuit de overheid veel heeft geholpen is de toezegging van ruimhartige ondersteuning van ondernemers. Dat heeft voor veel bedrijven de noodzaak weggenomen om tot het laatst business-as-usual te blijven nastreven.
 
De alsmaar strengere voorwaarden in België zijn er net om dergelijk gedrag te ontmoedigen/te verbieden.


Yup. Je gaat natuurlijk net zoals die kroeggangers mensen vinden die het allemaal overdreven vinden, maar over het algemeen lijkt me het gevoel in België wel dat NL en GB een gevaarlijk experiment organiseren. Vorig weekend kon je nog vinden dat dat onterecht was, maar dat is in de 2e helft van deze week toch snel omgekeerd.

Afgelopen dinsdag:
Nederland en Verenigd Koninkrijk kiezen niet voor totale lockdown, maar voor "groepsimmuniteit": wat is dat precies?

Gisteren en eergisteren:
Nederland kent toestroom coronapatiënten: "Waar gaan we onze andere patiënten laten?"
Politie controleert aan Nederlandse grens: “Zonder geldige reden moet iedereen rechtsomkeer maken”
Burgemeester Lippens boos op Nederlandse gemeente Sluis
Korpschef politie Maasland: “Optreden tegen groepjes Nederlandse toeristen”
Campings in Maaseik sluiten om Duitse en Nederlandse toeristen te vermijden
Grensgemeentes niet blij met ander coronabeleid in Nederland

Die "slimme" maatregel in Belgie heeft de afgelopen 24 uur het aantal doden verdubbeld naar 67.

Over immuniteit wordt vaak veel te zwart wit gesproken. Het is ook een beetje een ongelukkige term. Je bent immuun (=je kan het niet krijgen) of je bent niet immuun (=dikke pech). Dat is in de praktijk in het kader van veel ziektes niet een ja of een nee. Het is veel vaker een beetje of best veel, maar niet: je kan het niet krijgen. Dan kun je beter spreken over resistentie. Vaccineren of het doormaken van de ziekte geven je dus enige resistentie. Dat is ook waarom veel mensen zo boos worden als ze een jaar na het krijgen van een vaccinatie toch de ziekte krijgen. Maar ik was toch immuun? Het vaccin werkt niet!
Zeker wel, de vaccinatie gaf je immuunsysteem een schopje, en dat heeft het onthouden. Zonder dat geheugensteuntje had dit veel langer geduurd en was je mogelijk veel zieker geworden.

Over hoeveel mensen ziek worden bij een tweede corona besmetting is inderdaad nog te weinig bekend. Maar dat mensen minimaal enige resistentie opbouwen waardoor ze de tweede infectie beter aankunnen dat zal voor veel mensen sowieso wel gelden. Dat is inherent aan hoe het immuunsysteem werkt bij elk virus
 
Niet helemaal correct. Immuniteit voor die heel specifieke variant is 100%. Helaas muteert het virus, en dan verlies je de immuniteit, maar inderdaad heeft je afweersysteem een schop gehad en weet het ongeveer hoe het aan te pakken.

Het lijkt er overigens op dat de gewenste immuniteit inderdaad optreedt (bij apen).
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Niet helemaal correct. Immuniteit voor die heel specifieke variant is 100%. Helaas muteert het virus, en dan verlies je de immuniteit, maar inderdaad heeft je afweersysteem een schop gehad en weet het ongeveer hoe het aan te pakken.

Het lijkt er overigens op dat de gewenste immuniteit inderdaad optreedt (bij apen).

100% kan inderdaad maar veel vaker zit het ergens tussenin.
 
Die "slimme" maatregel in Belgie heeft de afgelopen 24 uur het aantal doden verdubbeld naar 67.
2 fouten in je bewering:
  • 30 sterfgevallen op 1 dag is geen verdubbeling als je op een totaal van 67 zit.
  • Sterfgevallen nu zijn van mensen die geïnfecteerd geraakt zijn voor de maatregelen.
Ik zou maar heel erg oppassen met euforische uitlatingen over het beleid in NL tov buurlanden. Enkel tegenover GB zou ik nog als Nederlander me nog positief durven uitlaten.
 
  • Like
Reactions: JanG007
2 fouten in je bewering:
  • 30 sterfgevallen op 1 dag is geen verdubbeling als je op een totaal van 67 zit.
  • Sterfgevallen nu zijn van mensen die geïnfecteerd geraakt zijn voor de maatregelen.
Ik zou maar heel erg oppassen met euforische uitlatingen over het beleid in NL tov buurlanden. Enkel tegenover GB zou ik nog als Nederlander me nog positief durven uitlaten.

Bijna verdubbeld.

Alle virologen rijden Tesla?
 
2 fouten in je bewering:
  • 30 sterfgevallen op 1 dag is geen verdubbeling als je op een totaal van 67 zit.
  • Sterfgevallen nu zijn van mensen die geïnfecteerd geraakt zijn voor de maatregelen.
Ik zou maar heel erg oppassen met euforische uitlatingen over het beleid in NL tov buurlanden. Enkel tegenover GB zou ik nog als Nederlander me nog positief durven uitlaten.

Om en nabij verdubbeld dan... een exacte verdubbeling van slachtoffers kan sowieso niet als je eindgetal 67 is natuurlijk.
Maar je snapt denk ik wel waar het om gaat, een forse verhoging in Belgie in 24 uur.

Ik ben benieuwd waar jij mij "euforische" uitlatingen hebt zien doen over het Nederlandse beleid tov buurlanden.

Wat ik jou wél hoor zeggen is dat de Nederlandse maatregelen niet voldoende zijn en dat die van Belgie beter zijn.
Dáár zou ik als ik jou was maar wat mee oppassen, ik zie daar voorlopig nog weinig bewijzen voor.
 
  • Disagree
Reactions: JanG007
De lock down maatregelen wedstrijd verandert langzaam in een Chloroquine battle.

Frankrijk, België out of stock. USA koopt wat ze kunnen kopen (onder andere van Bayer, 3 miljoen doses).
China blokkeert export. Nederland nog een beetje.
Nigerianen gestorven aan overdosis chloroquine.
Musk ook in favor for chloroquine.

WC-rol hamsteren gaat er bij verbleken.
 
Status
Not open for further replies.