Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Met de auto moet toch wel lukken. En naar eigen haard ook. Vliegtuig en hotel wordt moeilijker.

Ik betwijfel sterk dat we deze zomer gaan reizen, wellicht binnen eigen land, maar buiten eigen land niet.
Dan moet er eerst meer duidelijkheid zijn over mensen die hersteld zijn van covid19:

- Zijn deze mensen daadwerkelijk minder kwetsbaar voor een nieuwe besmetting?
- Kunnen deze mensen het virus nog overdragen?
- Zijn er reeds mutaties van het virus die zorgen dat herbesmetting bij reizen buiten het land het risico vergroten

Een aantal basale vragen waar het RIVM nu ook nog mee worsteld. De hele app waar gisteren veel aandacht voor was heeft geen zin
zolang we geen antwoord hebben op dit soort vragen
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik betwijfel sterk dat we deze zomer gaan reizen, wellicht binnen eigen land, maar buiten eigen land niet.
Dan moet er eerst meer duidelijkheid zijn over mensen die hersteld zijn van covid19:

- Zijn deze mensen daadwerkelijk minder kwetsbaar voor een nieuwe besmetting?
- Kunnen deze mensen het virus nog overdragen?
- Zijn er reeds mutaties van het virus die zorgen dat herbesmetting bij reizen buiten het land het risico vergroten

Een aantal basale vragen waar het RIVM nu ook nog mee worsteld. De hele app waar gisteren veel aandacht voor was heeft geen zin
zolang we geen antwoord hebben op dit soort vragen

We gaan het meemaken, het beetje invloed dat ik er op heb (zoveel mogelijk thuisblijven)...daar hou ik me aan.

Veel zal van de komende maanden afhangen, hoe houdt de "1,5 meter economie" zich? In dat licht bezien kan ik me ook voorstellen dat een camping met 10.000 staanplaatsen toch iets anders wordt gezien als iemand die naar zijn tweede huis gaat. Met de Tesla wel te verstaan (om on topic te blijven), vliegen en 1,5 meter afstand houden zal een uitdaging blijven. Wellicht ook een verplichting van mondkapjes in bepaalde gelegenheden (supermarkt, benzinepomp, vliegtuig etc.).

Maar goed...het is en blijft gissen.
 
Last edited:
Zo lang er geen vaccin is zal mijn oplossing (voor mij dus) moeten zijn: thuisblijven. Te hoog risico.

Kwam wel ergens (op wetenschappelijk forum/tijdschrift) tegen dat SARS-CoV-2 niet een heel hoge mutatie graad heeft gelukkig, dat zou betekenen dat herbesmetting beperkt zal zijn. Wel moeten we rekening houden met terugkeer ieder jaar van nieuwe versie, maar bij mensen die een besmetting hebben doorgemaakt (of een vaccin hebben gehad) zal het virus opnieuw voor ziekteverschijnselen zorgen, niet zo sterk als de initiële besmetting.
 
Zo lang er geen vaccin is zal mijn oplossing (voor mij dus) moeten zijn: thuisblijven. Te hoog risico.

Kwam wel ergens (op wetenschappelijk forum/tijdschrift) tegen dat SARS-CoV-2 niet een heel hoge mutatie graad heeft gelukkig, dat zou betekenen dat herbesmetting beperkt zal zijn. Wel moeten we rekening houden met terugkeer ieder jaar van nieuwe versie, maar bij mensen die een besmetting hebben doorgemaakt (of een vaccin hebben gehad) zal het virus opnieuw voor ziekteverschijnselen zorgen, niet zo sterk als de initiële besmetting.

Dat is wel een dingetje inderdaad. Collega (met Tesla dus on topic ;)) valt in een risicogroep. Die zit nu al een paar weken in een huisje overal ver vandaan (dus ook vrouw en kinderen). Die vraagt zich ook af hoe lang hij daar moet blijven...
 
Dat is wel een dingetje inderdaad. Collega (met Tesla dus on topic ;)) valt in een risicogroep. Die zit nu al een paar weken in een huisje overal ver vandaan (dus ook vrouw en kinderen). Die vraagt zich ook af hoe lang hij daar moet blijven...

Dat is wel een dingetje inderdaad. Collega (met Tesla dus on topic ;)) valt in een risicogroep. Die zit nu al een paar weken in een huisje overal ver vandaan (dus ook vrouw en kinderen). Die vraagt zich ook af hoe lang hij daar moet blijven...

precies, mijn ouders (73jaar) wonen (gelukkig) bij me in de straat en we zorgen dat de boodschappen daar in de garage worden gezet en ze mogen ze pas na 24 uur van ons pakken. dat houden ze nog wel een tijdje vol en gelukkig hebben ze een fijne tuin met zwembad.

Mijn schoonmoeder daarentegen is zeer kwetsbaar, enkel kunstmatige weerstand dmv medicijnen en die is volledig afgezonderd, weg van schoonvader. Boodschappen zelfde verhaal, maar ze heeft een klein tuintje en kan dus verder niemand zien.

Het word een hele lange adem denk ik :(
 
Ik betwijfel sterk dat we deze zomer gaan reizen, wellicht binnen eigen land, maar buiten eigen land niet.
Dan moet er eerst meer duidelijkheid zijn over mensen die hersteld zijn van covid19:

- Zijn deze mensen daadwerkelijk minder kwetsbaar voor een nieuwe besmetting?
- Kunnen deze mensen het virus nog overdragen?
- Zijn er reeds mutaties van het virus die zorgen dat herbesmetting bij reizen buiten het land het risico vergroten

Een aantal basale vragen waar het RIVM nu ook nog mee worsteld. De hele app waar gisteren veel aandacht voor was heeft geen zin
zolang we geen antwoord hebben op dit soort vragen
We blijven in Toscane wel in huis. Af en toe naar de supermarkt en met een beetje geluk op ruime afstand van anderen dineren op het lokale plein. Meer heb ik niet nodig hoewel ik de cappuccino met een sfoglia elke morgen in de bar wel zal missen.
Daarentegen het geboekte hotel eind juni in Sorrento zal hem niet gaan worden en evenmin het jaarlijkse concert van Bocelli in Lajatico
 
Tja, het is ook een beetje hoe je in het leven staat.

Mijn eigen ouders hebben zich volledig hysterisch afgezonderd en janken tranen met tuiten als we alleen de boodschappen voor de deur zetten en weer weg gaan want ze zijn zo zielig dat ze nu gevangen zitten. Ze denken werkelijk dat ze gelijk dood gaan als we niet al in de lift staan voor dat zij de deur van het appartement open doen. Ja, ze behoren tot een risico groep en zijn 75+ maar daardoor kan het ook normaal al snel over voor ze zijn om meerdere andere redenen. Het zichzelf opsluiten doet er ook zeker geen goed aan want de conditie van hen holt achteruit zo.

Mijn schoonouders zijn nog een paar jaar ouder en doen gewoon alles nog.
Wel met verstand en social distancing ook tov ons en de klein kinderen. Mijn schoonvader behoort daarbij echt wel tot een risico groep maar is ook wel iemand die letterlijk dood zou gaan als hij zichzelf zou opsluiten. Dus gaat hij bij mijn dochter een schilder klusje in de tuin doen. Heeft dan toch nog gewoon wat aanspraak en het leven lijkt dan ook gewoon door te gaan en de weerstand blijft ook op peil.
Mocht het dan toch nog mis gaan dan heeft hij i.i.g. wel nog gewoon geleefd.

Wanneer je jezelf zo moet afzonderen dat je feitelijk stopt met leven wat heeft het leven dan nog voor zin.
 
Ik ben nog geen 60 en heb een kans van tussen de 10 en 20% op overlijden. Dan heb ik het nog niet over de restschade na eventuele IC opname. Dat vind ik dat toch een andere situatie dan mensen die in de 70 of ouder zijn.
Sta ik dan hysterisch in het leven als ik afzondering wil? Ik denk het niet. Val volledig in alle risico groepen met uitzondering van leeftijd.

Om dan 'hysterisch in het leven staan' te roepen vind ik geen recht doen aan de zeer ernstige situatie en een totale onderschatting van de problematiek. Ik wacht geduldig op een vaccin...
 
Ik ben nog geen 60 en heb een kans van tussen de 10 en 20% op overlijden. Dan heb ik het nog niet over de restschade na eventuele IC opname. Dat vind ik dat toch een andere situatie dan mensen die in de 70 of ouder zijn.
Sta ik dan hysterisch in het leven als ik afzondering wil? Ik denk het niet. Val volledig in alle risico groepen met uitzondering van leeftijd.

Om dan 'hysterisch in het leven staan' te roepen vind ik geen recht doen aan de zeer ernstige situatie en een totale onderschatting van de problematiek. Ik wacht geduldig op een vaccin...
Ken jij de ouders van @RobsEV dan?
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik ben nog geen 60 en heb een kans van tussen de 10 en 20% op overlijden. Dan heb ik het nog niet over de restschade na eventuele IC opname. Dat vind ik dat toch een andere situatie dan mensen die in de 70 of ouder zijn.
Sta ik dan hysterisch in het leven als ik afzondering wil? Ik denk het niet. Val volledig in alle risico groepen met uitzondering van leeftijd.

Om dan 'hysterisch in het leven staan' te roepen vind ik geen recht doen aan de zeer ernstige situatie en een totale onderschatting van de problematiek. Ik wacht geduldig op een vaccin...

Omdat je stukjes tekst selectief quote uit wat ik schrijf gok ik dat je op mij reageert.
Het is alleen jammer dat je het zodanig doet dat het net lijkt of ik iets heel anders schrijf dan dat ik feitelijk doe.;)

Op het wachten op een vaccin lijkt het goed om dit te lezen. Een vaccin tegen het coronavirus?
De vraag is of je zolang wilt en kunt wachten. Zelfs al zou het in een kwart of zelfs een tiende van de normale tijd lukken om een vaccin te maken.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik ben er overigens 56. Met zwakke longen. Ik zal het niet opzoeken maar wil wel blijven leven.

Dat is precies het punt wat ik wil maken.

Mijn ouders zijn feitelijk gestopt met leven. Hun enige contact met de buitenwereld is een telefoontje met mij en de nieuwsberichten waaruit alleen maar blijkt dat de wereld aan het vergaan is en dat 24u per dag op TV.

Er is een verschil tussen je verstand gebruiken en eenzame opsluiting.
 
  • Like
Reactions: Paco and Exiteer
Nou, je ouders lijken me slimme mensen te zijn.

Dat je schoonpa bij een familielid een klusje in de tuin doet hoeft geen probleem te zijn, als ie zelf in proviand voorziet. Het idee is dat je fysieke interactie met andere mensen zoveel mogelijk beperkt binnen 1 en dezelfde groep.

Wat waarschijnlijker is, is dat je schoonvader lekker bij familie op de koffie gaat, en dan verhoog je het risico. Want dan moet je schoonvader er maar vanuit gaan dat de familie die ie bezoekt zelf niet de kantjes eraf loopt.

Momenteel aan fysieke 'social distancing' doen is niks mis mee en is helemaal niet hysterisch.

En ja, je kan stellen dat iemand vind dat ie bij +75 goed geleefd heeft, maar dat moet die persoon vooral zelf beslissen, en ik kan me toch leukere manieren om te sterven bedenken dan 19 dagen lang te stikken en in eenzaamheid te sterven.

Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study - ScienceDirect

1-s2.0-S0140673620305663-gr1_lrg.jpg
 
  • Like
Reactions: dutchneon
Er is een groot verschil in behandeling in DE en BE versus NL.

In DE en BE is het gebruikelijk om tegen iedere vorm van gezondverstand in iemand die ten dode is opgeschreven zo lang mogelijk kunstmatig in leven te houden. In NL ligt de focus dan op kwaliteit van leven al is de rest periode dan korter.

Als ik zelf moet kiezen tussen 19 dagen in coma gehouden op een IC en dan sterven of 2 dagen bij bewustzijn blijven en dan waardig(er) uitstappen dan weet ik wel. Veel mensen zijn echter niet instaat om deze verstandige keuze te maken omdat hun geloof en of maatschappelijke cultuur dit niet toestaat.

Je ziet dit ook in de cijfers van de sterfte tussen NL en BE terug. In het begin hadden we in NL een hoger sterfte percentage dan in BE omdat men niet tegen beter weten in mensen kunstmatig in leven houdt. Nu zie je dat de mensen die kunstmatig in leven zijn gehouden uiteindelijk toch niet te redden zijn en zie je dat het sterfte cijfer in BE dat van NL hard aan het inhalen is.
 
Status
Not open for further replies.