Volgens mij mag dit verhaal wel in dit draadje. Het gaat om meerdere aspecten.
Gisteren als laatste volle dag met de leen Tesla een dagje flink rijden. Ik heb besloten van SuC Zevenaar
(Zowel in de ochtend, middag als avond goed bezet) naar Groningen en terug te rijden. 386 km werd het uiteindelijk. Veel autopilot (zo heerlijk ontspannen) en ervaring met het leeg rijden van de auto (erg spannend als je het voor het eerst probeert en het niet je eigen auto is). In Groningen aangekomen met 52% over. AC op 20/21 graden en Autopilot op 110 km/u. Energiegebruik rond de 213 Wh/km. Daar was ik blij mee. Op de terugweg zou ik 10 min moeten laden bij Zwolle. Dat wilde ik perse niet, dus heb besloten eerst lekker 115 km/u te rijden totdat de auto begon te roepen dat ik onder de 95 km/u moest blijven. De eerste keer dat het je overkomt schrik je wel even, maar met alle ervaringen hier op het forum heb ik nog even lekker doorgereden aan 115/120 km/u. Wel moeilijk voor een eerste keer, zeker als de auto dit beeld geeft:
Overigens fijn dat ik op dit forum heb geleerd dat je tussenstops kunt verwijderen in de navigatie! Vervolgens kwam het bericht dat ik met 5% zou aankomen bij Zevenaar, echter die 5% veranderde niet naarmate ik 110/115 km/u bleef rijden. En de auto bleef jammeren dat ik flink langzamer moest gaan rijden. Uiteindelijk dus grote delen 100/105 en stukken 85/90 achter vrachtwagens. Dat hielp en ik zou opeens met 7% en later zelfs 8% aankomen. Voor de eerste keer wel prettig, want wat bleek: op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem was een ongeluk gebeurd en stond het muurvast. Gelukkig leidde de navigatie mij om via de veluwe (prachtige route!). Nogmaals dank aan allen die ervaringen delen over opvolgen navigatie keuzes mbt files!
Uiteindelijk daardoor langzamer gereden en met 8% bij Zevenaar aangekomen. Nog paar rondjes Zevenaar en omgeving en toen met 4% gaan laden. Het duurde mij te lang om leeg te rijden en dat is wel mooi, want het toont aan hoe moeilijk het is om een Tesla leeg te rijden.
Die dag overigens in totaal 680 km gereden zonder vermoeid te raken, mede mogelijk gemaakt door Autopilot. Overigens wel iets interessants meegemaakt in het hoge noorden. De stand van de zon zorgde ervoor dat de middellijnen op de snelweg onzichtbaar waren. Op die stukken haalde ook niemand mij in. Je kon alleen de aaneengesloten zijlijnen zien. In de achteruitkijkspiegel waren de lijnen dan wel zichtbaar.
Ook nog even acceleratie op hogere snelheid getest met een vervelende Skoda die aan het bumperkleven was. Ik liet hem passeren en toen ging hij weer bumperkleven. Dus toen hij eindelijk vrij baan had, heb ik hem laten zien dat hij helemaal niet snel is. Dat is zo leuk aan een Tesla, die enorme directe acceleratie. En dan heb ik nog niet eens een Performance model.